Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny liten FLVP eller F135+VVM310 ?  (läst 1178 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nirgend

  • Gäst
Nirgend
Ny liten FLVP eller F135+VVM310 ?
« skrivet: 31 juli 2020, 11:20:38 »
Efter ett kompressorhaveri  ska vi nu byta ut vÃ¥r lilla 200P som installerades för snart 20 Ã¥r sedan. Den räcker egentligen inte riktigt till och vi vill i förlängningen sätta in nÃ¥got större och göra en makeover av resten av värmesystemet. Nu hÃ¥ller jag pÃ¥ utforska olika alternativ och skulle behöva lite hjälp.

Kan någon förklara skillnaden mellan en ny helintegrerad FLVP av det klenare slaget, t.ex. F370/F470, och kombon F135 + t.ex. VVM310?

Med kombon får man möjligheten att i framtiden bygga ut med LVVP. Man får mer varmvatten. Känns också som att service och utbyte av delar blir billigare med kombo-lösningen. Bara reparationskostnaden för vår 200P skulle finansiera en helt ny F135.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Ny liten FLVP eller F135+VVM310 ?
« Svar #1 skrivet: 31 juli 2020, 12:09:00 »
Hur stort är huset? Var ligger det? Bra isolerat? Radiatorer?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Nirgend

  • Gäst
Nirgend
SV: Ny liten FLVP eller F135+VVM310 ?
« Svar #2 skrivet: 31 juli 2020, 14:18:39 »
Huset är ett enplans på 165kvm som ligger i Östergötland (DVUT ~ -15 C).
Totala elförbrukningen ligger på ca 20000kWh, vi är fem personer så säg att uppvärmningen utgör i trakten runt 15000kWh. Då värms (värmdes) huset med 200P och resten direktel. 200P gör varmvatten + värmer tilluften. 200P har gått kontinuerligt ca. nov-april, till stor del med elpatronen som stöd (dvs ca. 3kW total effekt), och sedan vid behov övrig tid på året. En fördel vi har är att vi kan ladda upp värme i betongplattan. Därför kan vi nu köra elvärme (ca. 10kW) under max 4timmar/natt när det är som allra kallast. Det räcker på vintern då 200P samtidigt går 24/7. Med t.ex 5kW från en VP skulle vi alltså behöva ladda i upp till 8timmar/dygn men jag tänker mig att någon form av spetsel kommer in under de fåtal dagar det är 'tokkallt' (under -15C). I princip kan man förstås tänka sig tänka sig att mata betongplattan kontinuerligt också. Då skulle man behöva 5kW/3 vid 24 timmars drift.

Nu skulle jag vilja se över möjligheterna att byta direktelen mot vattenburet matat med VP. Det är i sig är inget större ingrepp i huset. Dessutom vill jag kunna värma en pool som är på gång. Tanken är att inte ha en separat VP till poolen som står oanvänd hela vintern utan lägga de 20-30kkr på en bättre VP för hela fastigheten. Poolen behöver ju ingen värme på vintern och huset behöver bara lite värme när poolen behöver. Om man kombinerar så borde man kunna köpa sig högre toppeffekt istället.

Nu tycker jag att VVM310+t.ex. F2040-8 (+ ev. F135 för återvinningen) verkar mest attraktivt. Alternativet är att vi kör på som innan, dvs köper en ny klen FLVP. Men då var frågan varför man skulle vilja det istället för att köra VVM310 + F135? Prismässigt är det ingen jättestor skillnad. VVM310 ger har större varmvattentank än t.ex. F370. Ytterligare ett alternativ är en kraftigare FLVP.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ny liten FLVP eller F135+VVM310 ?
« Svar #3 skrivet: 31 juli 2020, 14:40:16 »
F135 ger en värmeeffekt på runt 1,3-1,4 kW medans F370/F470 har en värmeeffekt på ca 2 kW från kompressorn. Undrar om man kan köra VVM3xx med enbart F135 utan någon utedel/LVVP? Enligt NIBEs dimensioneringsprogram jag har så är inte prestanda på F2040 särskilt bra utan F2120 är betydligt bättre i toppklass. Ber man om offert från NIBE återförsäljare är det bra om det finns kalkyl för båda modellerna så man kan se skillnaden.

Det som gör det lite svårare här är uppvärmd tilluft. Är det ett kraftigt luftvärmeaggregat med cirkulationsluft eller enbart förvärmning av tilluft som del i ventilationen? Även elvärmare för luften efter/innan aggregatet? Jag tänker på NIBE F370 med Alig VB250L alternativt F470 eller F750 + SAM40. När är huset byggt?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ny liten FLVP eller F135+VVM310 ?
« Svar #4 skrivet: 31 juli 2020, 16:05:28 »
Misstänker att det luftvärme-aggregat som sitter i huset nu heter CTC LVA 1 och innan NIBE 200P satt där en frånluftsvärmepump som hette CTC Master 104. Om man då följer NIBEs rekommendation är det alltså F370 med Alig VB250L som gäller vid utbyte om ni ska fortsätta med luftvärme.

Man kan också plugga hela luftvärmesystemet och borra upp nya friskluftsventiler i sovrum och vardagsrum samtidigt som man konverterar till vattenburna radiatorer. Då blir det som ett modernt hus med enbart mekanisk frånluftsventilation frånluftsvärmepump av den nyare kraftigare sorten.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Nirgend

  • Gäst
Nirgend
SV: Ny liten FLVP eller F135+VVM310 ?
« Svar #5 skrivet: 01 augusti 2020, 00:47:08 »
Huset är från 1987 och ganska välisolerat tror jag. Tilluftsvärmaren är en gammal TA450 från ElektroStandard. Men behöver man byta tilluftsaggregatet när man byter värmekällan? Det är inte aktuellt att plugga tilluften.

Jag ska tänka pÃ¥ att fÃ¥ med F2120 i en offert ocksÃ¥. Tack för pÃ¥pekandet. Det vara bara att jag fÃ¥tt för mig att kompressortyperna (twin rotary  pÃ¥ F2040 resp. scroll pÃ¥ F2120) talade till fördel för F2040.
 

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ny liten FLVP eller F135+VVM310 ?
« Svar #6 skrivet: 01 augusti 2020, 10:03:21 »
Jag tänkte att huset är nog byggt 1988 så det var nära. Frånluftsvärmepumpen hette då troligtvis Elektrostandard 250/260/270 innan den kanske i mitten av 00-talet byttes till NIBE 200P. När man har TA450 är NIBEs rekommendation att byta allt till antingen F370 eller F470 med både från- och tilluft och då ta bort TA450 helt vid F470. F370 är aktuellt om man tänker konvertera till vattenburna radiatorer annars F470 om man behåller elektriska radiatorer. F370 ska kunna arbeta med TA450 men det krävs en skicklig installatör. F370 och F470 har mindre kompressorer så skillnaden i energiförbrukning mot tidigare blir liten.

Vill man ha högre energibesparing kan man byta hela ventilationen till ett FTX-aggregat (Östberg, Heru och allt vad de heter) med hög återvinning i kombination med en luftvattenvärmepump och vattenburna radiatorer eller golvvärme. F135 kan ej användas. Kanske IVT supportar någon annan lösning med TA450? Värt att kolla upp med deras återförsäljare.
« Senast ändrad: 01 augusti 2020, 10:26:44 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!