Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fläkt stÃ¥r stilla  (läst 3906 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Skånes Tiger

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
Fläkt står stilla
« skrivet: 25 mars 2005, 21:01:09 »
Jag kanske ställer den dummaste frågan nu men frågar man inte får man aldrig veta ;-)

Min LLVP (Toshiba RAS10) har varit installerad sedan början/mitten på december och jag är helnöäjd med den. Nu när våren äntligen har kommit så var vi ute på ägorna en liten stund och bara njöt. När jag gick förbi utedelen på pumpen så såg jag att fläkten inte snurrade. Den stod helt still och nu undrar jag om detta är helt OK? jag kör med låg fläkthastighet inne (1:an) och med 20 grader inställt på fjärren. Vi har tack vare den fina vårsolen 22 grader i vårt stenhus så jag förstår om fläkten inte VILL gå men skall det stå helt stilla när den s.a.s. inte behövs?

Går den igång om den behövs nu under den lite kallare natten?

Utloggad Hubbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • T.C.B
SV: Fläkt står stilla
« Svar #1 skrivet: 25 mars 2005, 22:07:27 »
Citera
Går den igång om den behövs nu under den lite kallare natten?
Ja den går igång när tempen inne sjunker. ;)
Enplansvilla ca: 135 kvm, direktel (avstängd utom badrum & toalett) mekanisk ventilation RDAA, braskamin & Panasonic E9CKP5 Norrköping

Utloggad Skånes Tiger

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Fläkt står stilla
« Svar #2 skrivet: 25 mars 2005, 22:22:41 »
Tackar... det låter tryggt.

Trots allt sÃ¥ är det en makalös manick som kan skapa värme ur vädligt kall luft  *hehe*
Det som också är lite lustigt är när pumpen vet att innetemperaturen har sjunkit. Det sitter ju inga externa givare utan mätpunkten måste i så fall sitta på innedelen vilket kanske inte mostsvarar temperaturen i rummen.

Vet någon något om hur pumpen vet innetempen?

Utloggad joakar

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 367
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Jag älskar gärna!
SV: Fläkt står stilla
« Svar #3 skrivet: 25 mars 2005, 22:28:31 »
Hej! Jag har en Sharp men det fungerar nog på samma sätt. Strömmen kommer in i innerdelen som i sin tur styr ytterdelen. Ganska enkelt, är detta fel så kommer det nog en tillrättavisning det lovar jag ;).
Jag har en Sharp AY-XP12ER som värmer huset till -22 grader, Vedeldning mot 1200l tank. Pelletseldning. Braskamin. Elpatroner.  L/V/L pumpsprojektet som nu är nedmonterat. Jag värmer 170m2 hus samt 45m2 garage pÃ¥ 32000kw/h Ã¥r med direkt el och allt detta finns i SkellefteÃ¥.

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fläkt står stilla
« Svar #4 skrivet: 25 mars 2005, 22:29:08 »
Det sitter en givare bakom plast skalet på innerdelen, den känner av tempen i luften som den suger in.

Det sitter även en givare i ytterdelen som känner av när förångningstempen blir för låg, då startar fläkten som då tillför mer energi till förångaren.
Din vän i nöden.

Utloggad Skånes Tiger

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Fläkt står stilla
« Svar #5 skrivet: 25 mars 2005, 22:46:12 »
Det sitter en givare bakom plast skalet på innerdelen, den känner av tempen i luften som den suger in.

Det sitter även en givare i ytterdelen som känner av när förångningstempen blir för låg, då startar fläkten som då tillför mer energi till förångaren.
Toppen, ett bra svar till en villrådig pöjk

Nu när vi ändå har tråden uppe... vet någon ungefär vad en Toshiba RAS10 drar när fläkten (utedelen) är av och t.ex. fläktläge 1 på innedelen drar i KW? jag kan tänka mig att detta är det mest normala läget under sommaren såvida man inte väljer att köra den som en AC för inte stänger vi väl av pumpen på sommaren? Den är ju görbra för innemljön för en som endast har självdrag i vanliga fall.

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fläkt står stilla
« Svar #6 skrivet: 25 mars 2005, 23:11:09 »
ca 60w som en glödlampa
Din vän i nöden.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!