Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ettrörssystem, nya radiatorer blir inte lika varma som gamla?  (läst 8469 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zenon

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sverige-VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 239
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Zenon
Jag har ett ettrörssystem, och började kolla efter dubbelradiga c 21-22 alltså med konvektorplåtar emellan, har sen tidigare enkel, dubbel , trippelradiga, fast utan konventorplåtar, så passade på att byta ut 2 st enkelradiga samt en dubbelradig för att få mer värme på markplan. Köpte 3 st begagnade på blocket, men riktigt fräscha, ingen rost, alla utan koppel så beställde 1 rörs koppel och böt ut alla. Och nu visar det sig att alla dom nya blir kallare än dom gamla, om man känner på dom? Är det för att dom bättre avger värmen? lr för att nya helt enkelt suger?
Mitt gamla koppel ser ni i min signatur, både tydlig bild och vilken modell, nya är mma 1 rörs.
Borde vara enklast att mäta mer värmekamera hur stor skillnaden är exakt?
Ska också tilläggas att dom gamla kopplen inte har någon packning kvar, ruttnat bort ;P
Bilderna är på gamla sedan nya,
2 av dom nya bör vara dessa: http://www.inspiredheating.co.uk/acatalog/Rettig-Purmo-Compact-Double-Panel-with-Single-Convector-450mm-High-Radiators.html#SID=48
Självklart är det ingen luft i radiatorerna.
« Senast ändrad: 25 oktober 2015, 15:07:34 av Zenon »
Nibe 1245 - 10kw, förbrukning kompressor 2200-2900w, 200m borrhål, pool 40 med 100kw plattvärmeväxlare till 25kubik intex sommar rörpool samt 2kubik badtunna. + 100L volymtank.
250kvadrat tegel hus byggår 1974, tilläggsisolerad vind samt grund, markplan med källare samt 1bils garage med 1st vattenburet element. 1 rörssytem med 20st radiatorer totalt. 5 st slingor varav 1st till garaget. Etthålsventil m68 fellingsbro 18mm med bypass vid avstängd kran på radiatorer samt pex 15mm slang.
13st stora fönster, samt 13st små källar fönster.
Frånluftsystem samt 11st fresh tillluftkanaler.
16000kwh / år varav 12 000 bergvärme.
4200 Starter, 3800h varav 400 varmvatten. / 1Ã¥r
Maxframledningstemp 55 grader utan tillsatts, klarar -5 utan tillsatts.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Kolla ventilen på dina nya MMA-koppel, du måste troligen justera grundflödet på dessa?
Temperaturen på radiatorn upptill borde vara helt lika, men den nya radiatorerna avger antagligen värmen bättre än de gamla så de kan bli kallare nertill.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Zenon

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sverige-VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 239
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Zenon
Okey, kör ju utan termostater o kranar, har dock ett plastlock, och när jag tar bort det är det bara en pinne samt en ringskruv, antagligen för att byta pinnen? Hittar inga justeringsskruvar? ;P
Googlade dock lite nu och hittade denna tråd: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?PHPSESSID=fnvqlf2mafv8fd4nmquvbuag05&topic=29095.15
Men borde inte grundinställningen vara på fullt flöde? lr måste jag köpa ratt ?
« Senast ändrad: 25 oktober 2015, 17:21:01 av Zenon »
Nibe 1245 - 10kw, förbrukning kompressor 2200-2900w, 200m borrhål, pool 40 med 100kw plattvärmeväxlare till 25kubik intex sommar rörpool samt 2kubik badtunna. + 100L volymtank.
250kvadrat tegel hus byggår 1974, tilläggsisolerad vind samt grund, markplan med källare samt 1bils garage med 1st vattenburet element. 1 rörssytem med 20st radiatorer totalt. 5 st slingor varav 1st till garaget. Etthålsventil m68 fellingsbro 18mm med bypass vid avstängd kran på radiatorer samt pex 15mm slang.
13st stora fönster, samt 13st små källar fönster.
Frånluftsystem samt 11st fresh tillluftkanaler.
16000kwh / år varav 12 000 bergvärme.
4200 Starter, 3800h varav 400 varmvatten. / 1Ã¥r
Maxframledningstemp 55 grader utan tillsatts, klarar -5 utan tillsatts.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
MMA har en förinställningsnyckel som man kan ställa in grundflödet på ventilen med.
Nu vet jag inte vilken du ska ha, men det finns att köpa på mer välsorterade VVS-butiker.

http://www.mma.se/produkter/forinstallningsverktyg/
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Zenon

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sverige-VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 239
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Zenon
Joo såg det när jag googlade runt, vet vilken jag behöver också, men min grundfråga är ju om inte ventilerna är fullt öppna när man köper dom? Hittar ingen om vad orginalinställningen är ställd på.
Vore ju sjukt om den inte är det, massa okunniga människor som säkert har sina radiator ventiler grundinställda.
Nibe 1245 - 10kw, förbrukning kompressor 2200-2900w, 200m borrhål, pool 40 med 100kw plattvärmeväxlare till 25kubik intex sommar rörpool samt 2kubik badtunna. + 100L volymtank.
250kvadrat tegel hus byggår 1974, tilläggsisolerad vind samt grund, markplan med källare samt 1bils garage med 1st vattenburet element. 1 rörssytem med 20st radiatorer totalt. 5 st slingor varav 1st till garaget. Etthålsventil m68 fellingsbro 18mm med bypass vid avstängd kran på radiatorer samt pex 15mm slang.
13st stora fönster, samt 13st små källar fönster.
Frånluftsystem samt 11st fresh tillluftkanaler.
16000kwh / år varav 12 000 bergvärme.
4200 Starter, 3800h varav 400 varmvatten. / 1Ã¥r
Maxframledningstemp 55 grader utan tillsatts, klarar -5 utan tillsatts.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Om en rörkrökare monterar in dom så justerar han förhoppningsvis in grejerna så att man får ett hyfsat läge och detta räcker i de flesta fall.
Monterar man grejerna själv så måste man fixa även med detta själv.
Har ingen aning om hur grundinställningarna är pÃ¥ koppel man köper?  dontknow
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Zenon

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sverige-VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 239
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Zenon
Nej fan, det har aldrig någon röris här gjort;P Ringde dock till mma, och dom är fullt öppna från fabrik, så hur är egentligen smidigast att mäta tempen? Med givare lr kamera? och om man kör givare, bör man då mäta typ mitt på radiatorn lr på fram o retur rören? Har en annorlunda ventil på den 3e radiatorn, Där har jag en sak man kan dra ut, som någon skrev att man bara drar ut den o vrider på den så öppnar man o stänger, funka dock inte för mig.
Nibe 1245 - 10kw, förbrukning kompressor 2200-2900w, 200m borrhål, pool 40 med 100kw plattvärmeväxlare till 25kubik intex sommar rörpool samt 2kubik badtunna. + 100L volymtank.
250kvadrat tegel hus byggår 1974, tilläggsisolerad vind samt grund, markplan med källare samt 1bils garage med 1st vattenburet element. 1 rörssytem med 20st radiatorer totalt. 5 st slingor varav 1st till garaget. Etthålsventil m68 fellingsbro 18mm med bypass vid avstängd kran på radiatorer samt pex 15mm slang.
13st stora fönster, samt 13st små källar fönster.
Frånluftsystem samt 11st fresh tillluftkanaler.
16000kwh / år varav 12 000 bergvärme.
4200 Starter, 3800h varav 400 varmvatten. / 1Ã¥r
Maxframledningstemp 55 grader utan tillsatts, klarar -5 utan tillsatts.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
IR-mätare funkar alltid, sätt lite svart tejp på rören om de är metallblanka.
Det brukar räcka med att mäta inlopp och utlopp så ser man hur det funkar.
Det funkar bäst att mäta när det är lite kallare ute, och man bör ställa in värmepumpen så den går kontinuerligt under tiden man mäter (typ, vrid upp kurvan på max tillfälligt).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Det brukar sällan fungera bra att montera en dubbelt så stor rad i en enrörskrets, kretsen är ju beräknad för effektutaget och kompenserad för att raddarna blir kallare och kallare ju längre bort i kretsen man kommer.
De gånger jag har byggt om från högtemp till lågtemp har jag alltid fått dela kretsarna så de blir dubbelt så många för att det ska fungera.

Tänk på att den radden du monterat fortfarande kan avge mer värme än den gamla trots att den inte blir lika varm.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Zenon

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sverige-VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 239
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Zenon
Mer o mer problem, nu har jag bytt ut alla radiatorerna utom 3, på markplan. Alltså 8st
Samma sak på alla, har gjort mätningar mitt på dom med smart temp från vattenfall.
Har nu mätt radiator nr 3,4,5 på slinga 1 av 2 på markplan.
Har en utgående framledningstemp på 52 grader från vp, som är max. Och en retur på 44, delta 8 grader.
Kurvan går upp o ner , även fast pumpen iprincip går konstant. Ända skillnaden är mätningen idag. Då kurvan var stabil på morgon kvisten, hmm.
30 jävla gradder mitt på radiatorn bara. Dom nya är ju fan kalla allihopa om man jämför med dom gamla. Rörmokaren sa att de beror på små hål i koppel.
Alla inställnings grejer på ventilen är 100% öppna, och kör handrattar som också är 100% öppna.
Man tror ju att när man köper nya radiatorer, större moderna, och riktiga koppel, istället för 1 rörs element o koppel. Så bör de blir bättre, men inte.
« Senast ändrad: 07 november 2017, 13:49:01 av Zenon »
Nibe 1245 - 10kw, förbrukning kompressor 2200-2900w, 200m borrhål, pool 40 med 100kw plattvärmeväxlare till 25kubik intex sommar rörpool samt 2kubik badtunna. + 100L volymtank.
250kvadrat tegel hus byggår 1974, tilläggsisolerad vind samt grund, markplan med källare samt 1bils garage med 1st vattenburet element. 1 rörssytem med 20st radiatorer totalt. 5 st slingor varav 1st till garaget. Etthålsventil m68 fellingsbro 18mm med bypass vid avstängd kran på radiatorer samt pex 15mm slang.
13st stora fönster, samt 13st små källar fönster.
Frånluftsystem samt 11st fresh tillluftkanaler.
16000kwh / år varav 12 000 bergvärme.
4200 Starter, 3800h varav 400 varmvatten. / 1Ã¥r
Maxframledningstemp 55 grader utan tillsatts, klarar -5 utan tillsatts.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ettrörssystem, nya radiatorer blir inte lika varma som gamla?
« Svar #10 skrivet: 07 november 2017, 13:54:04 »
Om returen är 44 °C och dina radiatorer håller 30 °C så har du på tok för dåligt flöde i ditt system.
Vatten tar alltid lättaste vägen och det är troligen någon annanstans än via dina nya radiatorer.
Du måste kolla upp vart det är störst flöde och strypa där, så vattnet tvingas in i dina nya radiatorer.
Kolla upp temperaturen på rören, framledning och retur på samtliga slingor.
Där du har högst returtemp måste du strypa flödet.
« Senast ändrad: 07 november 2017, 13:56:40 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Zenon

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sverige-VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 239
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Zenon
SV: Ettrörssystem, nya radiatorer blir inte lika varma som gamla?
« Svar #11 skrivet: 07 november 2017, 14:03:20 »
Har dragit ner handkranarna på tilllopp slingorna på 2 slingor i källaren, 1 i garaget, och har enbart elementet i garaget och toa, dusch nere på, alla andra är avstängda via handratt.
Så värmen bör ju uppåt, funkade ju fortfarande med dom gamla radiatorerna. Kunde ju knappt ta på dom när dom var 52-55 grader. Har också tappat 3 grader mot förra året.
Mätningarna är ju gjorda i centrum på radiatorerna, ska självklart mäta in o ut lopp på varje, men det är tid krävande.
Nibe 1245 - 10kw, förbrukning kompressor 2200-2900w, 200m borrhål, pool 40 med 100kw plattvärmeväxlare till 25kubik intex sommar rörpool samt 2kubik badtunna. + 100L volymtank.
250kvadrat tegel hus byggår 1974, tilläggsisolerad vind samt grund, markplan med källare samt 1bils garage med 1st vattenburet element. 1 rörssytem med 20st radiatorer totalt. 5 st slingor varav 1st till garaget. Etthålsventil m68 fellingsbro 18mm med bypass vid avstängd kran på radiatorer samt pex 15mm slang.
13st stora fönster, samt 13st små källar fönster.
Frånluftsystem samt 11st fresh tillluftkanaler.
16000kwh / år varav 12 000 bergvärme.
4200 Starter, 3800h varav 400 varmvatten. / 1Ã¥r
Maxframledningstemp 55 grader utan tillsatts, klarar -5 utan tillsatts.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ettrörssystem, nya radiatorer blir inte lika varma som gamla?
« Svar #12 skrivet: 07 november 2017, 14:15:13 »
Är radiatorerna luftade?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Zenon

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sverige-VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 239
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Zenon
SV: Ettrörssystem, nya radiatorer blir inte lika varma som gamla?
« Svar #13 skrivet: 07 november 2017, 14:49:03 »
Är radiatorerna luftade?

Självklart. Jag är ingen nybörjare:P
Nibe 1245 - 10kw, förbrukning kompressor 2200-2900w, 200m borrhål, pool 40 med 100kw plattvärmeväxlare till 25kubik intex sommar rörpool samt 2kubik badtunna. + 100L volymtank.
250kvadrat tegel hus byggår 1974, tilläggsisolerad vind samt grund, markplan med källare samt 1bils garage med 1st vattenburet element. 1 rörssytem med 20st radiatorer totalt. 5 st slingor varav 1st till garaget. Etthålsventil m68 fellingsbro 18mm med bypass vid avstängd kran på radiatorer samt pex 15mm slang.
13st stora fönster, samt 13st små källar fönster.
Frånluftsystem samt 11st fresh tillluftkanaler.
16000kwh / år varav 12 000 bergvärme.
4200 Starter, 3800h varav 400 varmvatten. / 1Ã¥r
Maxframledningstemp 55 grader utan tillsatts, klarar -5 utan tillsatts.

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej, har själv ett 1 rörssystem men mitt problem är dÃ¥ligt flöde över visa slingor (delta mellan 10-17!). pÃ¥ tvÃ¥ av mina slingor hade men tagit bort en radiator och satt dit en sÃ¥ kallad 1 rörs förbigÃ¥ngsnippel frÃ¥n mma sÃ¥ vattnet ska kunna gÃ¥ vidare pÃ¥ slingen, tog bort en sÃ¥dan och konstaterade att det endast var ett hÃ¥l pÃ¥ 6mm I dom! byte till en äldre variant och det  sänkte deltat med 4 grader, sÃ¥ jag litar inte pÃ¥ mma grejor för 1 rörs system...

Nu har ju du problem med själva radiatorflödet men när jag köpte ett nytt 1 rörs Koppel av market TP (till termopanel) så är dessa ljusterbara med ett radiatorflöde från 30 till 100% så man kan få en optimalt flöde over varje radiator. med 100% radiatorflöde så har den samma funktion som ett 2 rörs Koppel.

Det som dock kommer hända är att om du flyttar flödet så varje radiator blir varmare så blir deltat på slingan högre, såvida inte hela slingan får bätter flöde med andra Koppel än dom du har.
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!