Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förbättra självdrag pÃ¥ övervÃ¥ning  (läst 18771 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Leffilonen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Förbättra självdrag på övervåning
« skrivet: 04 september 2011, 21:45:51 »
Jag skulle vilja förbättra ventilationen på övervingen och behöver input om vad som är enklast och bäst.
Idag så är det bara självdrag via en lucka (2) i murstocken i sovrummet till vänster på ritningen. På WC finns ett frånluftsdon (3) ut till kattvinden som är stängd. Tilluft sker via otäta fönster.
Jag har tänkt byta fönster och sätta in väggventil (1) likv Fresh TL98F. För att bättra på frånluften tänkte jag montera en kanalfläkt på kattvinden och ventilera ut från WC (3) till gavel (4). Stänga ingen självdragsluckan på murstocken för att slippa baksug genom skorstenen.
Bör jag isolera kanalen/fläkten på kattvinden? Hur kraftig fläkt behöver jag? Hur gör jag med luft mellan rummen? Kapa dörrarna en centimeter?
Eller har jag tänkt helt fel och bör göra helt annorlunda?
Eldar pellets i en Janfire.
201m borrhål och slangarna in genom källarvägg.
Beslutsångest vilken vp jag ska välja.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Förbättra självdrag på övervåning
« Svar #1 skrivet: 08 september 2011, 13:20:09 »
Det är rätt tänkt och jag skulle ha gjort likadant själv.
Angående isolering så behövs det bara om det blir riktigt kallt på kattvinden. Då finns risk för kondensutfällning i röret och det kan börja droppa. Normalt behövs det inte då värmen i frånluften klarar att hålla kanalen varm men det kan vara värt att bevaka.
Fläktens storlek beror lite på hur stort hus du har. Om du bara ska ventilera övervåningen klarar du dig med en Systemair K 100M eller likvärdig.
Springa under dörr är ett bra sätt att lösa överluften på. Om du kapar dörr eller fräser tröskel ellr hur du nu gör spelar mindre roll.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Stefan M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Kan lite om mycket
SV: Förbättra självdrag på övervåning
« Svar #2 skrivet: 08 september 2011, 23:09:39 »
Fräste det övre dörrfodret på ovansidan på bägge sidor av dörren.

Skulle absolut isolerat frånluftsröret om den gå igenom kallutrymme
Största risken är om fläkten stannar och fuktig luft ändå söker sig detta håll
Små pengar för att slippa få fuktskador

MVH/ Stefan
Nibe F2025-14, dockad till vedpanna med 2 m3 liters acctankar. Varmvatten via växelventil. Egen styrning via datorn till TAC 6501. 300 m2 uppvärmd yta.
Panasonic PE12DKE luft/luft till rum på ca 95 m2 samt PE9CKE i kök och hall.
Solfångare och värmepumpen till poolvärme på sommaren. Fläktkonvektor direktkopplad till solfångare övriga året.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Förbättra självdrag på övervåning
« Svar #3 skrivet: 09 september 2011, 11:42:06 »
Att luften skall röra sig från sovrummen, ut i hallen och därefter till toan är ju helt klart.
Från toan och ut tycker jag det naturligaste vore att ta en ventilationspipa i skorstenen
som ju går tätt förbi. Har du undersökt den möjligheten?
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Leffilonen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Förbättra självdrag på övervåning
« Svar #4 skrivet: 11 september 2011, 22:10:53 »
Från toan och ut tycker jag det naturligaste vore att ta en ventilationspipa i skorstenen som ju går tätt förbi...
Bra tänkt!  Thumbsup
Undra varför det inte är byggt så från första början? Ventilation ut på kattvinden kan inte ha varit en bra lösning ens på 60-talet när huset byggdes.

Vilka tysta väggventiler rekommenderas?
Alltså, det är oljud utomhus som jag inte vill ha in i sovrummen...
Eldar pellets i en Janfire.
201m borrhål och slangarna in genom källarvägg.
Beslutsångest vilken vp jag ska välja.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Förbättra självdrag på övervåning
« Svar #5 skrivet: 12 september 2011, 08:40:40 »
Anväder du inte skorstenen idag? I så fall är det en bra lösning.
Om du däremot använder någon av kanalerna som rökgång är det inte lika lätt.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Förbättra självdrag på övervåning
« Svar #6 skrivet: 12 september 2011, 12:17:55 »
Man får förstås inte koppla in ventilationen från toan på en kanal
som används som rökgÃ¥ng  ;)

I övrigt finns väl inget hinder? En normal skorsten har ju en eller två
rökgångar och resten är ventilationspipor. Själv har jag 2 helstenspipor
för anslutning av eldstäder och 6 st halvstenspipor för ventilation i min
skorsten....
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Leffilonen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Förbättra självdrag på övervåning
« Svar #7 skrivet: 12 september 2011, 20:21:25 »
Jo, jag har pelletsbrännare i källaren så skorsten används.
Jag har 6 kanaler i skorstenen. 1 för eldstad i källaren och 5 för ventilation.
Dom 2 kanalerna i skorsten närmaste wc på övervåning är en ventilation tvättstuga källare och den andra ventilation wc entreplan.
Eldar pellets i en Janfire.
201m borrhål och slangarna in genom källarvägg.
Beslutsångest vilken vp jag ska välja.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Förbättra självdrag på övervåning
« Svar #8 skrivet: 12 september 2011, 22:39:05 »
Man får förstås inte koppla in ventilationen från toan på en kanal
som används som rökgÃ¥ng  ;)

Smart! Det hade jag aldrig kommit pÃ¥!  ;)
Det blir bökigare om man tänker sig en sugande fläkt på skorstenstoppen. Det var det jag syftade på.

Men TS kanske tänkte sätta en paxfläkt i badrummet?
Då måste du titta lite på viket tryckfall du får med en tryckande fläkt i en murad kanal vid XX l/s i flöde.
Dessa fläktar ger oftast ingen imponerande tryckuppsättning så du kan få svårt att få ut flödet.
Kondens i skorstenen kan också vara ett problem när det är höga fukthalter i frånluften.

Jag skulle ha gjort som TS föreslog från början. Lättåtkomlig i servicesynpunkt, möjlighet att använda ordentlig fläkt och rätt flöden, möjlighet till ljuddämpning och en enkel installation.

/Raptor


Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Förbättra självdrag på övervåning
« Svar #9 skrivet: 13 september 2011, 04:48:55 »
Jag kan flika in i denna diskussion att jag efter samtal med lokal venttekniker kommer att göra enligt:

Idag har jag endast frånluft via murstocken, en ventil i källaren i tvättstugan, en ventil i mellanplan i en liten toa, samt köksfläkten och en frånluftsfläkt på övre plan i toaletten/dusch. Samtlig frånluft sker i murstocken. Ingen tilluft finns i form av spaltventiler eller övriga don.

Detta kommer byggas om enligt:

På kronan ansluten till murens imkanal montera en systemair TFSK 160. Ta bort frånluftsfläkten i toa/duschrum. Montera erforderliga spaltventiler/tilluftsdon i torra utrymmen.

Hur detta i praktiken kommer att fungera vet jag inte med tanke på köksfläktens kapacitet som överstiger frånluftsfläktens, men det lär visa sig.
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Förbättra självdrag på övervåning
« Svar #10 skrivet: 13 september 2011, 09:46:45 »
Jag kan flika in i denna diskussion att jag efter samtal med lokal venttekniker kommer att göra enligt:

Idag har jag endast frånluft via murstocken, en ventil i källaren i tvättstugan, en ventil i mellanplan i en liten toa, samt köksfläkten och en frånluftsfläkt på övre plan i toaletten/dusch. Samtlig frånluft sker i murstocken. Ingen tilluft finns i form av spaltventiler eller övriga don.

Detta kommer byggas om enligt:

På kronan ansluten till murens imkanal montera en systemair TFSK 160. Ta bort frånluftsfläkten i toa/duschrum. Montera erforderliga spaltventiler/tilluftsdon i torra utrymmen.

Hur detta i praktiken kommer att fungera vet jag inte med tanke på köksfläktens kapacitet som överstiger frånluftsfläktens, men det lär visa sig.

Lösningen med fläkt på skorsten funkar bäst om man inte eldar. Då kan man bygga en suglåda på skorstenen och montera in en fläkt. Ska man däremot kunna elda blir det besvärligare och oftast blir det inte vackert. Inte omöjligt men besvärligare.

Att ha en sugande frånluftfläktfläkt och tryckande köksfläkt är ett "big no no" i min branch. Övertryck i imkanalen innebär i praktiken tilluft i WC eller annat utrymme när du kör köksfläkten på max.

Det är ju ditt hus och den enda som kommer lida är ju du själv fram till den dagen du säljer eller bygger om igen. Sotaren kanske kommer med ett påpekande men i övrigt blir det ju ingen besiktning av utfört arbete.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Leffilonen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Förbättra självdrag på övervåning
« Svar #11 skrivet: 14 september 2011, 22:03:11 »
Efter lite fundering fram och tillbaks tror jag det blir enklare att montera kanalfläkt på kattvinden än att hacka nytt hål i skorstenen.

Är Fresh "TL98F dB" hörbart mycket tystare än en vanlig "F 90"?
Eldar pellets i en Janfire.
201m borrhål och slangarna in genom källarvägg.
Beslutsångest vilken vp jag ska välja.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Förbättra självdrag på övervåning
« Svar #12 skrivet: 15 september 2011, 08:20:17 »
Efter lite fundering fram och tillbaks tror jag det blir enklare att montera kanalfläkt på kattvinden än att hacka nytt hål i skorstenen.

Är Fresh "TL98F dB" hörbart mycket tystare än en vanlig "F 90"?

Jag tror det är ett klokt val.
TL98F db brukar man sätta om det är mycket trafik utanför. Svårt att säga HUR mycket bättre det blir men det blir bättre.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Förbättra självdrag på övervåning
« Svar #13 skrivet: 15 september 2011, 19:38:05 »
Lösningen med fläkt på skorsten funkar bäst om man inte eldar. Då kan man bygga en suglåda på skorstenen och montera in en fläkt. Ska man däremot kunna elda blir det besvärligare och oftast blir det inte vackert. Inte omöjligt men besvärligare.

Att ha en sugande frånluftfläktfläkt och tryckande köksfläkt är ett "big no no" i min branch. Övertryck i imkanalen innebär i praktiken tilluft i WC eller annat utrymme när du kör köksfläkten på max.

Det är ju ditt hus och den enda som kommer lida är ju du själv fram till den dagen du säljer eller bygger om igen. Sotaren kanske kommer med ett påpekande men i övrigt blir det ju ingen besiktning av utfört arbete.

/Raptor

Vad rekommenderar du att göra?
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Förbättra självdrag på övervåning
« Svar #14 skrivet: 15 september 2011, 19:58:54 »
Vad rekommenderar du att göra?

Om du eldar så är det bästa att inte blanda in skorstenen alls i eventuell mekanisk frånluft.
Jag skulle dra ett separat ventilationsschakt även om det är mycket jobb initialt.
Om du inte eldar och inte har någon återkommande sotning så går det lättare. Då är det helt ok att köra frånluftfläkt i suglåda på skorstenstoppen.
Att det blir problem vid sotning är ju ganska uppenbart och jag har sett diverse lösningar med fällbar huv, rensluckor i sidan på lådan etc. Visst, det kan gå men då kostar lådan inga småpengar.

Imkanalen skulle jag lösa med:
Alt.1
Volymkåpa utan fläkt och se till att fläkten du monterar har ordentlig tryckuppsättning och flöde. Sedan styr man fläkten från kåpan. Ett tips är då att få till någon typ av strypning i mynningarna på övriga kanaler i suglådan för att slippa lägga allt tryckfall (strypning) över kontrollventilen. Luften går lättaste vägen vilket då förhoppningsvis blir genom kåpan. En viss ökning av flödet i övriga kanaler går dock inte att undvika med enkla medel.

Alt.2
En gråzonslösning där du monterar spisfläkt i kök och fläkt med forceringsmöjlighet via kökets fläkt eller via tryckgivare. Den här lösningen blir inte så bra, jag vet det av egen erfarenhet men det är ett alternativ om man har svårt att få ut flödet i spisfläkten.
Viktigt här är att du ser till att få det ordentligt injusterat. Suglådan ska ALLTID ligga på undertryck, alltså måste frånluftsfläkten följa spisfläkten.
Oftast löser man detta genom tryckstyrning i sammlingslådan.

Om du trycksätter suglÃ¥dan, alltsÃ¥ gör det till en tryckkammare sÃ¥ blir det obönhörligen tilluft i övriga utrymmen anslutna till skorstenen. Tilluft i form av stekos pÃ¥ toaletten är ingen trevlig kombination. Matlukt pÃ¥ toan och skitlukt i köket eller vardagsrummet. Var och inspekterade en dÃ¥ligt gjord OVK för ett tag sedan där besiktingsmannen mÃ¥ste ha varit full eller mutad för det var 10-12 l/s tilluft pÃ¥ toaltetterna när man drog pÃ¥ köksfläkten. Kunden bara gapade när jag visade 15pa ÖVERTRYCK i frÃ¥nluftdonet  ;D
There´s your problem... ;D

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!