Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Blandas varmvatten och värmevatten i pumpen?  (läst 1059 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad blindahl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Blandas varmvatten och värmevatten i pumpen?
« skrivet: 17 april 2007, 11:46:00 »
Jag har nyligen flyttat in i ett hus med en IVT C9 värmepump och försöker sätta mig in i hur värmepump/radiatorsystem och varmvatten hänger ihop.

När jag tittar på rördragningarna i pumpen får jag uppfattningen att varmvatten och värmevatten blandas i samband med att pumpen byter från att värma varmvatten till att värma värmevatten och v.v. Alltså, det vatten som finns i pumpen vid bytet ser ut att styras in i 'fel' system. Borde det inte vara dåligt att tillföra nytt vatten till värmevattnet hela tiden?

Jag skulle även vilja veta om det finns någon som har gjort en ingående sammanställning av hur ett värmesystem med värmepump fungerar?
IVT Greenline C9

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Blandas varmvatten och värmevatten i pumpen?
« Svar #1 skrivet: 17 april 2007, 13:17:40 »
Vattnen blandas inte. Varmvattenberedaren har en mantel ytterst där värmebärarvatten cirkulerar när VP gör tappvarmvatten. Värmebärarvattnet värmer varmvattnet som finns i beredaren innanför manteln.
Du kan kolla www.ivt.se och ladda hem handböcker och broschyrer som kanske kan förklara hur det fungerar.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!