Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad är det för fel pÃ¥ mitt värmesystem???  (läst 97925 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HannesS

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 209
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är det för fel på mitt värmesystem???
« Svar #90 skrivet: 14 januari 2015, 21:55:32 »
Så här ser det ut

Utloggad HannesS

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 209
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är det för fel på mitt värmesystem???
« Svar #91 skrivet: 14 januari 2015, 21:56:57 »
Och golvvärmen ligger på armeringen

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vad är det för fel på mitt värmesystem???
« Svar #92 skrivet: 14 januari 2015, 22:05:23 »
Märkligt med ångspärr i mellanbjälklag, men däremot inte någon stegljudisolering. Om det är utfört som på ritn borde det hursomhelst inte kunna ge dessa problem.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Vad är det för fel på mitt värmesystem???
« Svar #93 skrivet: 14 januari 2015, 22:11:23 »
Hej!

Hur varma är gipsskivorna i taket?
Om man jämför hur stor temperaturskillnad du har mellan:
1. Gipsskiva i tak och lufttemperatur nere
2. Golvyta och lufttemperatur uppe.

Värmeöverföringen borde vara hyfsat proportionell mot temperaturdifferensen.
Exempel:
Uppe golv 21 och luft 19°C, dT = 2°C
Nere gips 28 och luft 23°C, dT = 5°C

DÃ¥ gÃ¥r ungefär 30 % av värmen uppÃ¥t och 70% nerÃ¥t, i detta exempel finns det mycket att vinna pÃ¥ isolering nerÃ¥t. Finns det möjlighet att sätta nÃ¥gra cm isolering + ett akustiktak under gipstaket? DÃ¥  fÃ¥r du bättre värmekomfort och dessutom mycket bättre ekodämpning.

/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Vad är det för fel på mitt värmesystem???
« Svar #94 skrivet: 14 januari 2015, 23:14:27 »
Märkligt med ångspärr i mellanbjälklag
Det är parketttillverkarna som kräver det för att garantin ska gälla, det skyddar mot fukten under tiden betongen torkar ut.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Vad är det för fel på mitt värmesystem???
« Svar #95 skrivet: 14 januari 2015, 23:30:05 »
Då går ungefär 30 % av värmen uppåt och 70% neråt
Jag undrar om det kan stämma för plÃ¥ttemperaturen är ganska ointressant, det är ju en luftspalt med stillastÃ¥ende luft sedan mellan takgips och gjutplÃ¥ten. TrÃ¥den är lÃ¥ng sÃ¥ jag kanske har missat det, men jag kan inte minnas nÃ¥gon tempuppgift pÃ¥ innertaket, men  temperaturen bör egentligen ligga lägre än pÃ¥ golvet däruppe, eftersom värmen sprids bra i betongen, och parketten ligger pÃ¥ betongen medan gipset har en rejäl luftspalt. U-värde för parkett och gips är likvärdiga

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Vad är det för fel på mitt värmesystem???
« Svar #96 skrivet: 15 januari 2015, 02:12:43 »
Kan enkelt förklara hur en volymtank fungerar? 

Syftet för min del var att fÃ¥r VP att gÃ¥ längre när den väl gÃ¥r och hÃ¥lla en jämnare temperatur i VB under en start/stop-sykel. Tanken sitter i serie med VB fram för fördelaren nere (bad röris sätt den pÃ¥ returen, men sÃ¥ blev det inte...) och höjer volymen med vatten som VP jobbar emot, min VP är överdimensionerad för värmebehovet vilket ger problem med korta gÃ¥ngtider och mycket start/stopp. Att justera gradminutrarna (GM) för att fÃ¥ längre gÃ¥ngtider förändrar även hur länge den stÃ¥r mellan starterna varpÃ¥ komfortstörningar uppstÃ¥r i de energitörstigaste delarna av huset.  Mitt "höga" flöde uppe ger snabbt en hög retur tillbaka till VP vilket snabbt skulle räkna hem GM om inte volymtanken hjälpt till att under de första 15-20 min ha en betydligt lägre retur frÃ¥n fördelaren nere.

Jag är väl inte den mest lämpade amatören för att redogöra korrekt för volymtankens funktion, men den ökar volymen på VB. Högre volym ger längre ladd/gång-tider för VP med samma inställningar för GM. Högre volym ger en högre lägsta temp på VB för start av VP och en lägre stopp temp på VB, dvs mindre temperaturvariation på VB och jämnare komfort. Samma effekt skulle kunna uppnås med justering av GM, men det skulle ge fler start/stopp av VP vilket inte är helt önskvärt med avseende på slitage av kompressor.

Hur gick det med den andra rörfirman? Kom det några lösningsförslag? Shunt, arbetstank, volymtank, flödeshöjare, radiatorer?

Att isolera taket nere är nog en god tanke om inga fullgoda injusterings/installations alternativ finns, rent krasst är ingrepp i tak ganska snälla. Det är ju "bara" taket som behöver återställas med avseende på gips, spackel och målning (och återinstallation av armaturer). Väggar och eldragningar påverkas inte samtidigt som det öppnar upp för möjligheten att komplettera med infrastruktur man kommit på saknas (el, högtalare, nätverk etc etc).

Än en gång lycka till, kämpa på o håll oss uppdaterade.
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad HannesS

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 209
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är det för fel på mitt värmesystem???
« Svar #97 skrivet: 15 januari 2015, 06:58:39 »
Kalla rummet uppe : golv 21,3 rum 19,0
Rum 2 uppe golv 23,0 rum 20,1
Rum 3 uppe golv 23,0 rum 20,3
Alla dessa med fullt flöde

Nere: golv 24,0 rum 23,5 gipstak 25
Nere rum 2 - golv 24 rum 24,2 gipstak 26

Min flöde för att få jämn temp i alla rum nere!

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Vad är det för fel på mitt värmesystem???
« Svar #98 skrivet: 15 januari 2015, 07:54:38 »
Av dina mätningar drar jag följande slutsatser:
En stor del av värmen i undervåningen kommer från taket.
Ca 40% av golvvärmen uppe blir takvärme nere.
/ErikB

Kalla rummet uppe : golv 21,3 rum 19,0
Rum 2 uppe golv 23,0 rum 20,1
Rum 3 uppe golv 23,0 rum 20,3
Alla dessa med fullt flöde

Nere: golv 24,0 rum 23,5 gipstak 25
Nere rum 2 - golv 24 rum 24,2 gipstak 26

Min flöde för att få jämn temp i alla rum nere!

Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Vad är det för fel på mitt värmesystem???
« Svar #99 skrivet: 15 januari 2015, 08:26:17 »
Kan man verkligen räkna så? Värmen stiger ju och värmen från nedervåningen stiger mot taket och då det dessutom är plastat mellanlag så stannar värmen vid innertaket.

Man skulle nästan behöva stänga värmen på någon sida om taket och repetera mätningen för att vara säker tror jag.

Vilken temp är taket där uppe?
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad HannesS

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 209
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är det för fel på mitt värmesystem???
« Svar #100 skrivet: 15 januari 2015, 09:51:35 »
Jag stängde alla slingor nere i 5 dagar med resultat att golven var kalla men innetemperatur ändå inte under 20 nere.

Vad gäller temp i taket / gips uppe är den ca 19 grader men det är snedtak och i kalla rummet 3-4,5 m takhöjd så det känns inte rättvist att jämföra...

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Vad är det för fel på mitt värmesystem???
« Svar #101 skrivet: 15 januari 2015, 10:49:24 »
3-4,5 m takhöjd
Takhöjden förklarar en del, man värmer inte upp sina kvadratmeter, utan sina kubikmeter, så golvvärmen bör (måste) dimensioneras inte bara efter rummets storlek och antal fönster, utan också efter takhöjd. Har man stora fönster och högre takhöjd så ska man lägga klinker, inte parkett, eftersom klinkern är effektivare och tål högre framledning. Eller så kompletterar man med radiator
« Senast ändrad: 15 januari 2015, 12:57:52 av Sanntos »

Utloggad HannesS

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 209
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är det för fel på mitt värmesystem???
« Svar #102 skrivet: 15 januari 2015, 12:48:41 »
Aldrig radiator!! Jo jag förstår att det krävs mer effekt för mer volym... Det är ju därför man vill få upp golvyttempen !!!

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vad är det för fel på mitt värmesystem???
« Svar #103 skrivet: 15 januari 2015, 16:54:45 »
Dags att kontakta byggaren..
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Vad är det för fel på mitt värmesystem???
« Svar #104 skrivet: 15 januari 2015, 21:15:39 »
Kontakta hen som gjort konstruktionsritningen och fråga hur hen har tänkt att det ska fungera!
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!