Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: MÃ¥ste ha spetsvärmare till Nibpanna för VVC?  (läst 2066 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

James

  • Gäst
James
Måste ha spetsvärmare till Nibpanna för VVC?
« skrivet: 18 september 2013, 14:06:51 »
Tjena

Jag ska skaffa vvc till min Nibe f1245

Pratade med Nibe support som lät osäker och lite svajig
Enligt dem så måste jag ha tillbehörskortet Aux 40 för 3000kr.
Dessutom måste man tydligen ha en spetsberedare?!?
Utan den förstördes skiktningarna i tanken?

Vad betyder detta? Är det verkligen så att man inte kan cirkulera varmvattnet i tanken?

Tycker att han jag pratade med lät osäker och lite svajig i sina svar...
Finns det någon mer kunskap i detta? Synpunkter?

Är ju tacksam om jag slipper lägga 10 lök på det här om det bara behövs en pump för 1200kr

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Måste ha spetsvärmare till Nibpanna för VVC?
« Svar #1 skrivet: 18 september 2013, 14:30:25 »
I min F1245-12 kör vi VVC på den inbyggda tanken, och om du inte använder den mjuka utgången i VP:n till något annat går det att programmera den för VVC-styrning, vilket vi har.

Dock fungerar ett vanligt tidur, eller VVC-styrningen de har på Conrad säkert lika bra eller bättre än att styra via VP:n.

Tveksamt om skiktning spelar nån större roll i den inbyggda beredaren. Den är ju inte så stor i vilket fall, och min 12:a värmer upp den i ett nafs.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

James

  • Gäst
James
SV: Måste ha spetsvärmare till Nibpanna för VVC?
« Svar #2 skrivet: 18 september 2013, 15:29:47 »
I min F1245-12 kör vi VVC på den inbyggda tanken, och om du inte använder den mjuka utgången i VP:n till något annat går det att programmera den för VVC-styrning, vilket vi har.

Dock fungerar ett vanligt tidur, eller VVC-styrningen de har på Conrad säkert lika bra eller bättre än att styra via VP:n.

Tveksamt om skiktning spelar nån större roll i den inbyggda beredaren. Den är ju inte så stor i vilket fall, och min 12:a värmer upp den i ett nafs.

Så ni har inget extra tillbehörskort? Driver pannan pumpen också då via den mjuka utgången? 230V? Det vore ju verkligen smidigt. Eller behöver ni fortfarande en stickkontakt utanför pannan till pumpen?

Jag blir så förvirrad av allt man läser på nätet.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Måste ha spetsvärmare till Nibpanna för VVC?
« Svar #3 skrivet: 18 september 2013, 16:01:03 »
Jag misstänker att det är lätt hänt att man på Nibe får kontakt med någon slags innesäljare, och det är inte säkert de har koll.

Jag tycker att om man ringer en värmepumpsproducent typ Nibe och säger att man är medlem pÃ¥ värmepumpsforum, sÃ¥ borde de koppla en direkt till tekniska chefen  :)

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Måste ha spetsvärmare till Nibpanna för VVC?
« Svar #4 skrivet: 18 september 2013, 16:20:20 »
Så ni har inget extra tillbehörskort? Driver pannan pumpen också då via den mjuka utgången? 230V? Det vore ju verkligen smidigt. Eller behöver ni fortfarande en stickkontakt utanför pannan till pumpen?

Jag blir så förvirrad av allt man läser på nätet.

Min elektriker satte ett uttag i närheten av VVC-pumpen som matas från VP:n, via den mjuka utgången.

Inget extra kort bara för denna funktion.

Nu jag iofs ändå en ACX40, men den sköter min shuntgrupp för klimatsystem 2. Jag behövde en ECS40, men utan stenålderspumpen och den usla shunten, så jag köpte en snål Wilo cirkpump och en ESBE-shunt. Styrboxen i ECS40-kitet är samma som ACX40. Man ställer funktionen med switchar i boxen.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Måste ha spetsvärmare till Nibpanna för VVC?
« Svar #5 skrivet: 18 september 2013, 19:30:08 »
Kan rådet ha att göra med att det är rekommenderat en min temp vid vvc på 55 grader har jag för mig.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

James

  • Gäst
James
SV: Måste ha spetsvärmare till Nibpanna för VVC?
« Svar #6 skrivet: 19 september 2013, 09:55:35 »
Måste dela med mig av en sak här.. jag letade pumpar och fastnade för en Wilo 15 TT
 Den har allt, tempstyrning, tidsstyrning och dessutom funktion för anti-legionella eller vad det kan kallas.

 Den kostade pÃ¥ billigaste stället jag kunde hitta i Sverige 2969 kr
 Köpte exakt samma pump frÃ¥n Tyskland via ebay för 1527 kr inkl frakt till Sverige.

 Helt sjukt?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!