Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Greenline HT plus E7  (läst 1004 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael Öström

  • Gäst
Mikael Öström
IVT Greenline HT plus E7
« skrivet: 04 april 2023, 11:16:32 »
Hej alla

Har läst en del inlägg med liknande problem men har aldrig sett någon lösning så jag gör ett försök igen. 2005 installerade vi vår IVTpump. Före det var det direktverkande el och en total årsförbrukning på 21000 kWh, året efter låg vi på 20500kWh och hade mycket kontakter med IVT som menade att allt var okej. Efter ett par år la vi ner försöken att komma någon vart, men så kom 2022 med skenande elpriser och jag tog upp yxan igen. Vi hade hit en tekniker från IVT som kollade alla inställningar och bytte ut slangar mm, pumpen var i fint skick och inga fel. Idag ligger vi på ca 18000 kWh totalt men då har jag isolerat källaren, bytt alla lampor till LED, nya vitvaror och tv apparater samt tilläggsisolerat vinden, skulle tro att vi ligger ganska nära 4000 - 5000 kWh för hushållselen, vilket gör att bergvärmen drar någonstans mellan 13000 - 14000 kWh per år, vilket jag tycker låter för mycket.

Envis som man är så tog jag hit en elektriker och vi loggade alla tre faser i pumpen under tre dygn i mars (och nej det är inget fel på den loggern, det var ett specialinstrument för 250.000:- ). Den visar följande:

Fas 1 drar 4,23 A
Fas 2 drar 4,13 A
Fas 3 drar 5,32 A

Totalt drar pumpen 13,68 A i snitt, det märkliga är att fas 3 snittar på 5,32 A men enligt IVT skall motorskyddet lösa ut vid 5,1 A men det har det aldrig gjort. Så vi ligger på runt 5400 W mot beräknade 1800 W, såg även ett tidigare inlägg där någon hade liknande fel och låg på 4000 W.

För övrigt så är elkassetten helt bortkopplad, borrhålet är 130 m, villan är på 130 kvm.

Är det någon här som haft samma problem och hittat någon lösning? Ska man byta värmesystem, det känns inte som att bergvärme ger det som utlovas.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT Greenline HT plus E7
« Svar #1 skrivet: 04 april 2023, 11:58:08 »
Hej! När det gäller el-effekten så är genomsnittlig ström på faserna 4,56 A. Vid 3-fas gäller:

P = U × I × rot(3) = 400 × 4,56 × 1,73 = 3160 W

Visst låter det något högt även om man gissar på att kompressorn gick non-stop under mätningen? Frågan är vad det står på kompressorns märkskylt? Kan du ta en tydlig bild? När kompressorn är sliten kan också el-förbrukningen öka en del och verkningsgraden minska men motorskyddet borde som sagt lösa ut om strömmen blir för hög.

Edit: Elektrikern loggade förmodligen inte bara kompressorn utan hela värmepumpen och då ligger alltså 1-fas-laster som köldbärarpump, värmebärarpump och styrsystem på fas L3 och drar där drygt 1 A tillsammans så den del av L3 som kompressorn drar stämmer säkert överens med fas L1 och L2.
« Senast ändrad: 04 april 2023, 12:32:03 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT Greenline HT plus E7
« Svar #2 skrivet: 04 april 2023, 15:32:47 »
En ögonblicksbild är lite svårt att analysera, men jag får det till totalt ca 3 kW och inte 5,4.
Det är förstås rätt mycket det med, det motsvarar en 11 kW kompressor, en E7 borde dra drygt 2 kW.

Energiförbrukningen är galet hög, men kanske kan förklaras om du har ett högtemp värmesystem?
Tror att även om elpatron normalt är spärrad så går den in på hög GT8 och hög GT9 ändå, så frågan är vilken kurva du har?
Hoppas du har öppnat upp termostaterna (satt dem på max) och trimmat ner kurvan så mycket det går?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Mikael Öström

  • Gäst
Mikael Öström
SV: IVT Greenline HT plus E7
« Svar #3 skrivet: 04 april 2023, 18:23:05 »
Hej! När det gäller el-effekten så är genomsnittlig ström på faserna 4,56 A. Vid 3-fas gäller:

P = U × I × rot(3) = 400 × 4,56 × 1,73 = 3160 W

Visst låter det något högt även om man gissar på att kompressorn gick non-stop under mätningen? Frågan är vad det står på kompressorns märkskylt? Kan du ta en tydlig bild? När kompressorn är sliten kan också el-förbrukningen öka en del och verkningsgraden minska men motorskyddet borde som sagt lösa ut om strömmen blir för hög.

Edit: Elektrikern loggade förmodligen inte bara kompressorn utan hela värmepumpen och då ligger alltså 1-fas-laster som köldbärarpump, värmebärarpump och styrsystem på fas L3 och drar där drygt 1 A tillsammans så den del av L3 som kompressorn drar stämmer säkert överens med fas L1 och L2.

Tack för uträkningen, jag killgissade lite... jag kollade på kompressorn där stod det ingenting om watt, den heter Mitsubishi AEH 42 YECMT men den borde vara runt 1800W när jag jämför med andra så 3160W låter på tok för högt och inte undra på att jag aldrig sett någon effekt av bergvärmen.

Mätningen är gjord under tre dygn och ett snitt på när pumpen går, den går mellan 8-9 timmar per dygn.

Jag fick tag på en gammal IVT gubbe som hade sett det här felet EN gång tidigare och han skiftade faser så löste det sig. Så jag hoppas elektrikern kan komma igen snart så for vi prova det, annars vet jag inte vad jag ska göra.

Pumpen och alla givare är kollade av en tekniker, pumpen är nyservad och alla slangar är bytta. Alla inställningar ligger där de ska och vi har satt inne temp på 20,5 grader och efter 22:00 på 18,5 grader fram till 05:00. Så det är inget som verkar konstigt med givare eller inställningar, har haft två IVT tekniker här som kollat allt, förutom strömförbrukningen (för det är det aldrig fel på enligt alla experter). Men eftersom vi aldrig sett någon effekt utav att byta till bergvärme så har felet varit sedan start och jag hoppas att den gamle IVT räven har rätt med att det räcker med att skifta faser (och han var också förbryllad över att motorskyddet aldrig hade löst ut).

Tar tacksamt emot andra tips om någon löst ett liknande fel.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT Greenline HT plus E7
« Svar #4 skrivet: 04 april 2023, 19:12:28 »
Enligt mätningen drar då alltså kompressorn ca 2900 W när den går. Kan tyvärr inte hitta specifikationer för AEH 42 men AEH 33 drar 1750 W enligt märkskylten. Då bör AEH 42 dra 2000-2100 W om allt står rätt till. Om två faser sitter fel på en 3-fas kompressor innebär det att den roterar åt fel håll. Då klarar den inte att få upp hetgastemperaturen och kompressorn kan skadas om den går så länge. Första bästa tekniker som kommer på besök borde då inse att det är något fel när denna tittar på temperaturerna när kompressorn gått en liten stund. Hetgastemperaturen bör ligga ca 30-35 grader över den framledningstemperatur som värmepumpen ska prestera. Som högst brukar den vara vid varmvattenproduktion då varmvattnet ska upp i kanske 55 °C.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT Greenline HT plus E7
« Svar #5 skrivet: 05 april 2023, 10:52:04 »
Jag tror den har nån form av koll mot fasföljdsfel, typ att om inte hetgastemp ökar så stoppar den och larmar?
Den för ett jäkla oväsen dessutom om den går åt fel håll, fast den kanske tystnar när den går sönder?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 833
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: IVT Greenline HT plus E7
« Svar #6 skrivet: 05 april 2023, 12:02:03 »
Min E7 från 2005 drar 1,8-2,1kW när den kör radiatorvatten, detta är också helt enl IVT spec.
Så något fel, är det helt klart med din, Mikael.

Min förbrukning har varit ca 13.000/år varav IVTn stått för ca 5000-6000 som jämförelse
« Senast ändrad: 05 april 2023, 18:26:29 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: IVT Greenline HT plus E7
« Svar #7 skrivet: 05 april 2023, 13:59:17 »
Skulle vi kunna fÃ¥ uppgift om antal drifttimmar (meny 7.1) samt temperaturer när pumpen värmer huset? 

Att pumpen går ca 1/3 av tiden så här års tycker jag är normalt.

Den beräknade effekten på ca 3 kW måste korrigeras för effektfaktorn men den bör vara ca 0,9 så det förklarar inte hela skillnaden.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT Greenline HT plus E7
« Svar #8 skrivet: 05 april 2023, 14:43:06 »
Om mätinstrumentet som loggade kostar 250.000 kr så antog jag att det kan skilja på skenbar och aktiv effekt och visa rätt värde(?)
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: IVT Greenline HT plus E7
« Svar #9 skrivet: 05 april 2023, 16:59:35 »
De siffror som har redovisats av TS är strömmen, inte effekten. Mätinstrumentet visar säkert rätt antal ampere men angivna effekter är beräknade av skribenter på forumet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Mikael Öström

  • Gäst
Mikael Öström
SV: IVT Greenline HT plus E7
« Svar #10 skrivet: 24 april 2023, 07:39:05 »
Nu är alla givare och inställningar kollade igen av en IVT tekniker, pumpen i sig är i mycket bra skick och alla värden visar rätt, MEN som sagt den drar på tok för mycket ström och han var också förvånad varför motorskyddet inte löser ut. Vi provade att skifta faser men problemet kvarstår, pumpen använder på tok för mycket ampere och motorskyddet löser fortfarande inte ut. Amperen borde ligga runt 3 per fas men ligger på min pump 4,36 A.

Provade att kontakta IVT som hänvisar till ÅF som ska driva mitt anspråk gent emot fabriken......kundvänligt.... Problemet är att min ÅF är död och bolaget finns inte mer, så jag blev hänvisad till en annan ÅF, de är "jätteintresserade" att driva min fråga mot IVT.

Får testa att blanda in den nya ägaren i Bosch om de är intresserade av att hitta säkerhetsrisken med att en fas ligger i snitt på 5,32 A och motorskyddet som skall lösa ut på 5,1 A inte gör det.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT Greenline HT plus E7
« Svar #11 skrivet: 24 april 2023, 09:36:32 »
Att en fas till värmepumpen drar lite mer än de andra två är som sagt inget konstigt med tanke på de 1-fas laster som också finns utöver kompressorns 3-fas. Motorskyddet ska inte lösa ut om alla kompressorns faser ligger på runt 4,2 A. Såg en annan kompressor som var märkt AEH 42 som hade märkeffekt 2150 W. Tyvärr anges tydligen numera inte effektfaktorn på märkskylten. Den skulle man behövt ha för att dra mer säkra slutsatser.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: IVT Greenline HT plus E7
« Svar #12 skrivet: 24 april 2023, 10:00:12 »
Vad är det för temperatur på in- och utgående köldbärare, dito värmebärare och hetgastemperatur när pumpen gör varmvatten? Någonstans måste tillförd eleffekt visa sig i form av värme.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!