0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Hej! Jag tycker först och främst att ni ska flytta in i huset och bo där en tid och fundera på om ni trivs med luftvärmeaggregat. Vissa tycker det fungerar helt okej medans andra tycker det bl.a. ger ett torrt och obehagligt inomhusklimat. Om ni vill fortsätta så kan ni inte ha både FTX och FLVP utan måste då bygga om till FLVP + Alig utan någon FTX. Om ni inte vill fortsätta med luftvärmeaggregat så konvertera huset till vattenburna radiatorer, luftvattenvärmepump och ett nytt FTX-aggregat tycker jag. Det ger den största energibesparingen men är givetvis den största investeringen också.
Både FTX och FLVP återvinner värmen i frånluften från huset och man måste bestämma vilken man ska ha. (Finns dock ett par danska och norska produkter som kombinerar FTX och FLVP i ett system men de är mycket speciella. FLVP får då jobba med den värmerest som blir kvar i frånluften efter att FTX har värmeväxlat, dvs det ger väldigt lite extra på vintern). F370 är den gamla traditionella typen av frånluftsvärmepump med en ganska liten kompressor som ger ca 2 kW värme. De nya kraftigare frånluftsvärmepumparna har kompressorer som kan ge 4 - 7 kW (om frånluftflödet är tillräckligt stort) genom att kyla luften till ca -15 °C. De har också växelventil för att göra varmvatten. Dock går de inte att koppla till luftvärmeaggregat eftersom värmen stängs av när de avfrostar eller gör varmvatten och då får man ett rejält kalldrag från luftvärmeaggregatet och det kan även bli frostskyddsproblem i systemet. I bästa fall klarar de nya frånluftsvärmepumparna att förse ett tilluftsaggregat med värme om man har en bufferttank men inte ett luftvärmeaggregat. Det går också att koppla en luftvattenvärmepump till luftvärmeaggregatet om man har en modell med mycket stor arbetstank inuti innerdelen, t.ex. NIBE VVM310 som kan shunta ut värmen likt F370. Gissningsvis tror jag ni kan spara ca 2000 - 3000 kWh/år med F370 +Alig men det är väldigt svårt att bedöma då ni har ju även en stor pool.
Nej precis, F370 är den enda FLVP-modellen med äldre konstruktion och shunt. Ok, det förstod jag inte tidigare. Det blir ju väldigt ekonomiskt med solfångare men kanske lite kallt poolen andra än soliga dagar. Oftast har man ju en poolvärmepump till poolen. Skaffar man en vanlig luftvattenvärmepump kan det finnas pool-tillsats men det brukar kosta en ganska rejäl slant. FLVP är nog lite för klen för att klara av att värma en pool. Ja NIBE VVM310 shuntar ut värmen och kan kopplas till valfritt luftvärmeaggregat som har vattenbatteri.
När jag räknade på den kombinationen kom jag ner till ca 4500 kWh/år för värme och varmvatten. Öland har ju ett ganska milt klimat och det är som sagt en uppskattning. Men är lite osäker på garaget, klädkammaren och förrådet. Kanske är det el-radiatorer där som drar ganska mycket ström om innetemperaturen är hög? Har man bara en riktigt låg temperatur där blir däremot strömförbrukningen ganska blygsam. Absolut ska ni kunna få bidraget för energieffektivisering eftersom ju huset är helt el-uppvärmt. Se vidare https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=80720.0När det gäller ReFlow så säger de ju 50% och 50% av 12500 kWh/år blir 6250 kWh/år och det känns inte orimligt med en besparing på 6000 kWh/år tycker jag. Elektrisk varmvattenberedare och nytt FTX väljer man helt oberoende av ReFlow.
Alltså:12500 - 3000 = 9500 kWh/år med F370 och Alig VB250L12500 - 6000 = 6500 kWh/år med ReFlow4500 kWh/år med Heru100 + ACJB-V + NIBE VVM310 med F2050-6Elektrisk varmvattenberedare drar så mycket ström de drar, ingen direkt skillnad. NIBE har bra modeller.FTX finns från många olika tillverkare och det finns minst lika många olika åsikter om vilket som är bästa aggregatet. Mer finns att läsa t.ex. på byggahus.se under forumet och Ventilation.
F370 inkluderar beredare och gör varmvatten. VVM310 med F2050-6 inkluderar varmvatten. ReFlow gör inte varmvatten och berättigar alltså inte till något energieffektiviseringsbidrag som de andra två alternativen. ReFlow är ju kopplat till ett FTX-aggregat så det går inte att ha en vanlig frånluftsvärmepumpsberedare kopplad till frånluft. I så fall får man koppla värmepumpsberedaren till uteluften på något sätt med de begränsningar det ger. Har man Minivent på vinden så ska de flesta liknande byggda FTX-aggregat passa. Man ska naturligtvis kontrollera att luftflödet man behöver i huset stämmer med specifikationerna med marginal och hur kanalerna är placerade i förhållande till Minivent. Man kan behöva kontroller om det går att bygga om mellan höger- eller vänsterutförande eller om det är olika versioner vid beställningen. Vad det är för filter och vad utbytesfilter kostar kan vara idé att kolla upp. Du kan som sagt nog få ännu fler tips på byggahus-forumet.
Du tänker om du bygger om huset till vattenburen golvvärme istället för luftvärmeaggregat? Jag anser nog att EcoNordic WH4 i första hand kan vara för stora nybyggen där man inte har en ordinär frånluftsvärmepump, bergvärme eller inte vill ha en utedel till en luftvattenvärmepump. Luftvattenvärmepumpen blir inbyggd med två stora kanaler ut med det systemet. Lite svårt att närmare få reda på hur den fungerar och är konstruerad tyvärr.
Roligt att det gick att hitta en återförsäljare av ReFlow i Kalmar men priset är ganska högt kan jag tycka. Det är ju en speciallösning får man kalla det. Om man väljer ReFlow är ett alternativ att välja Hitachis värmepumpberedare som också har en utedel: https://www.sverigepumpen.se/luftvarmepumpar/bereda/ Då ska man kunna få energieffektiviseringsbidraget. Vet tyvärr inte vad den kostar. Eller så väljer man NIBE F110 eller Indol och gör en uteluftsinstallation med två stora ventilationskanaler ut och in genom ytterväggen. https://professional.nibe.eu/sv/productgroup/15507/subgroup/15520/product/78608Till NIBE F750 kan man som sagt ansluta en tilluftsmodul SAM40 men det är något helt annat en ett luftvärmeaggregat som har mycket högre värmeeffekt och klarar av att värma ett helt hus.
De passar på att ta betalt för sina utvecklingskostnader och en rejäl vinstmarginal också. Eftersom varmvatten inte ingår i konceptet känns det som det ligger något för högt i pris när man jämför med vanliga luftvattenvärmepumpar.Det går absolut att använda andra luftvärmeaggregat med vattenbatteri som passar för utbyte av ACJ men vänder man sig till en NIBE återförsäljare vill de nog hålla på den rekommenderade lösningen i första hand. Kan vara en prisfråga också. Om aggregaten har samma specifikationer ska det inte vara någon skillnad.
Det jag läst och hört är att Alig VB250L är ett lite enklare aggregat kvalitetsmässigt och LVAC skulle vara bäst. Syns också på prislappen. Aggregatet måste ju ha ett vattenbatteri för att man ska kunna ansluta det till t.ex. en värmepump, annan panna eller till fjärrvärme. Ett elbatteri är ju bara direktdrivet med el.
Det var min uppfattning också men LVAC-V har dubbla vattenbatterier, vad gör det för skillnad?
Ett batteri för värme och ett för kyla brukar det vara, det ska vara vattentäta skott mellan dom och inte vara samma vätska.
Egentligen kunde det vara ett stort vattenbatteri med hög värmeförmåga men LVAC är byggd enligt ett modulsystem i några olika varianter. För att få full värmekapacitet behöver LVAC-V dubbla vattenbatterier. Det är när uteluft direkt ansluts till LVAC-V utan att det finns något FTX-aggregat innan.
Finns inget LVA med inbyggt FTX-aggregat utan det sistnämnda är separat och placeras en bit ifrån LVA, kanske på ett helt annat ställe i huset. Man måste välja på antingen ett FTX-aggregat eller en FLVP, går inte att ha båda samtidigt.Svårt att säga hur mycket det skiljer i energiförbrukning med ett LVA som har både ett el- och ett vattenbatteri. Beror ju helt på hur mycket den använder respektive batteri i det specifika fallet. Har man bara vattenbatteri som matas av en värmepump ska energiförbrukningen blir mindre än en tredjedel jämfört med bara el-batteri. Har man fjärrvärme som matar vattenbatteriet blir energiförbrukningen lika stor som med el-batteri men fjärrvärmen är ju mycket billigare per kWh än direktverkande el.Tillägg: Tittar man på ReFlow så står det att det är ett kombinerat vatten och el-batteri och där fyller det ju en viktig funktion eftersom effekten på värmepumpen/utedelen minskar med utetemperaturen och kanske upphör helt under -15 °C(?) Då måste det finnas ett el-batteri som kan värma istället för vattenbatteriet. Har man en annan sorts värmepump som t.ex. NIBE VVM310 med F2050 så innehåller ju VVM310 en kraftig el-patron som värmer om det skulle bli så kallt att F2050 tappar det mesta av värmeeffekten. Då behövs inget extra el-batteri i LVA.
Det är ju bra att kunna elda en del om det skulle bli kyligt i huset men veden är dyr och det är ganska mycket tidkrävande pyssel med ved om man ska elda mer än bara lite. Man behöver titta i huset hur det exakt ser ut med ACF och ACJ på sina respektive platser innan man tar slutlig ställning till ny lösning. Att byta från ACF till F370 kanske innebär för mycket ombyggnad(?) och det då är betydligt bättre med ett nytt FTX i samma format som ACF. Helt beroende på hur ACF sitter placerad idag. LVAC-V är större än ACJ så man behöver kontrollera att den samt kanaler skulle få plats där man vill ha den. När kanalstorlekar och anslutningar skiljer mot ACJ gäller det att finns plats för övergångar och kanske måste en VVS-firma/plåtslagare specialbygga någon anslutning. Vänd dig till en firma som är bra på ventilationsystem i första steget. Nuvarande ventilations- och värmesystem har passerat sin tekniska livslängd och behöver ersättas oavsett hur bra man kan räkna hem det.
Nya FTX-aggregat har betydligt bättre verkningsgrad än gamla aggregat. Svårt att säga hur stor besparingen blir i kWh men gissar att det kan vara minst 2000 kWh/år om man har ACJB med el-batteri. Har man ACJB med värmepump så blir det ca en tredjedel.
Förstår jag inte alls vad ni pratade om återvinning och SAM40?? Det går att koppla SAM40 till F370 som tilluftsaggregat om man vill ha komfortvarm tilluft och av någon mycket konstig anledning inte köpt en F470 som blir både billigare och tar mindre utrymme för samma sak. Att ha SAM40 först och Alig VB250L kopplad efter den är bara massa slöseri med pengar. VB250L har en kraftig uppvärmningskapacitet och klarar hela jobbet att värma både tilluft och cirkulationsluft. När det gäller energibesparingen är den ganska svårt att bedöma i ditt fall. Idag ger ditt ACF-aggregat en någorlunda besparing och tar du bort den och ersätter den med F370 så måste F370 ju både ersätta besparingen som ACF ger plus ge en ytterligare besparing. Jag kan inte alls tänka mig att den ytterligare besparingen skulle bli närmare 7000 kWh/år utan det är den totala energibesparingen med F370 + VB250L i ett 139 kvm hus med ditt läge som NIBE pratar om (utan ACF och med direktverkande el). Jag gissar nu på en ytterligare besparing om 3000 - 4000 kWh/år.
Om du hellre litar på råd från ChatGPT än råd från detta forum så varsågod men kom inte och klaga efteråt...
Hej! För en normalt sparsam familj på 4 personer räknar man att varmvattnet drar ca 4500 kWh/år med direkt-el. Om man istället producerar detta med en värmepump så kan man spara runt 2500 - 3000 kWh/år. En F370 kan ge en total besparing på ca 8000 - 9000 kWh/år. Det blir klart mer än ACF. Skulle påstå att den NIBE-säljaren hade dålig koll på detta. Intressant att de föreslår en lösning med nya S735 men hoppas verkligen att de också har testat detta ordentligt i kallt klimat!? Förutom avfrostningarna håller ju S735 även på med varmvatten emellanåt. Undrar vilken inkoppling de tänker sig. En UKV på 100 liter låter inte särskilt mycket med tanke på de värmeeffekter det kan röra sig om och arbetstemperaturerna är ju relativt låga så det är ju inget stort värmemagasin att ta av.
Ja det tyder ju på en märkbart lägre energiförbrukning för uppvärmningen än i energideklarationen. Konstigt om de inte vidtagit några andra särskilda åtgärder för att minska energiförbrukningen.
Är det bara en 1 person som nu bor i huset så blir energiåtgången för hushålls-el och varmvatten betydligt lägre. Det kan vara en stor del av förklaringen till skillnaden jämfört med energideklarationen.