Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kallt Vid Väderomslag  (läst 2854 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad storfors

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
Kallt Vid Väderomslag
« skrivet: 23 december 2005, 08:16:50 »
Först och främst vill jag önska alla en god jul och gott nytt år och allt det dära.

Nu till min fråga känt faktum är ju att vid väder omslag så blir det lätt lite kallare inne hos mig sjunker det till ca 20,5 grad gemfört med ca. 22 när det är några minus grader ute så jag undrar om man skulle montera in en sådan där termostat som nibe säljer till sina pumpar skulle det hjälpa tro ??

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kallt Vid Väderomslag
« Svar #1 skrivet: 23 december 2005, 10:49:21 »
Först och främst vill jag önska alla en god jul och gott nytt år och allt det dära.

Nu till min fråga känt faktum är ju att vid väder omslag så blir det lätt lite kallare inne hos mig sjunker det till ca 20,5 grad gemfört med ca. 22 när det är några minus grader ute så jag undrar om man skulle montera in en sådan där termostat som nibe säljer till sina pumpar skulle det hjälpa tro ??

Om det blir temporärt kallare då utetemperaturen stiger snabbt så kan en rumsgivare hjälpa.

Däremot om innetemperaturen blir lägre då det är kallt ute så ska du öka kurvlutningen ett snäpp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 758
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!