Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HE9LKE Bra eller dÃ¥rlig?  (läst 7076 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad colder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
HE9LKE Bra eller dårlig?
« skrivet: 11 mars 2011, 22:33:57 »
Hej.Tenkte starte en tråd om andra andvendares oppfattning om Lke pumpena efter allt skriv här på forumet?hvilka erfarenheter har ni fått?Min HE9LKE ble installert 24.11 2010,har til dags dato inte haft annat besvär enn å ta bort kondensvatten is,värme har den gitt rätt bra under hela vinteren.Gjorde en test i desember og kjörde bara he9lke nede og e9dke i trapphuset upp og dom holdt huset varmt vid -17 ºC,efter det fikk jag stödja med kaminen.Tycker det er helt ok.Ja då ser jag fram mot andras erfarenhet om LKE pumpen bra eller dårlig?Please,inte skriv om annat i denna tråd vi holder oss til emnet. Thumbsup

Mvh:colder.
Hus på 150kwm utan källare 100kvm nere 50kvm uppe byggd 1975.En HE9LKE nede og en E9DKE i trapphuset som startas vid behov.

Utloggad NiklasB

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: HE9LKE Bra eller dårlig?
« Svar #1 skrivet: 12 mars 2011, 19:46:38 »
HE9LKE installerad i mitten av januari. Hade hoppats på att den skulle leverera klart bättre än vad den gör. Den måste köras i max fläktläge (väldigt högljudd) för att få ut någon värme och den avfrostar väldigt länge och ofta. Vid minusgrader handlar det i runda slängar om 30-40min som den är igång sen avfrostar den 15-20 min och så håller den på. Autoläget på vingen är värdelöst (rör sig inte upp och ner, utan låst till en position, vilket gör att man lika gärna kan ha den i manuellt läge).

Finns fördelar med, hyfsat snygg innedel och mindre risk för stomljud. Oandra sidan så förstår jag inte hur man ska kunna höra utedelen när innedelen låter som en flygplansmotor

Utloggad colder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: HE9LKE Bra eller dårlig?
« Svar #2 skrivet: 12 mars 2011, 22:48:09 »
Hej Niklasb.om du mÃ¥ kjöre den pÃ¥ full fläkt nÃ¥ med ca 0  ºC temp sÃ¥ er det noe som er fel med din pump kontakt försäljare/installatör,den borde gÃ¥ med ca 3 fläkt og rätt lungt og bruka ca 10kw dygn,det gjör min og enaste värmekällan pÃ¥ 150kvm.Ja holder med om att fläkten hörs pÃ¥ fläkt 5 Thumbsup har följande instellning  temp 22 fläkt 5 riktning 2 steg ner og air swing auto.Frostar dÃ¥ sellan av.

Mvh:colder.

Hus på 150kwm utan källare 100kvm nere 50kvm uppe byggd 1975.En HE9LKE nede og en E9DKE i trapphuset som startas vid behov.

Utloggad Hali

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HE9LKE Bra eller dårlig?
« Svar #3 skrivet: 13 mars 2011, 09:25:49 »
Tycker också att min funkar bra, har 1st toshiba Ras10 samt 1st He9lke i ett gammalt glest timmerhus på 2 vån stödjer med kaminer o dyl när det blir riktigt kallt. Dock har det blivit höga elräkningar denna vinter då det varit -30 nästan hela tiden känns det som
Gammalt timmerhus ca 180 kvm pÃ¥ 2 vÃ¥n, Direktel, Toshiba Ras10, Panasonic He9lke,  Pitekamin, Kantuskamin med täljsten samt Öppen spis. Panasonic 9dke i garage pÃ¥ 80 kvm, Panasonic 9dke i garage pÃ¥ 35 kvm

Utloggad nikitalord

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
SV: HE9LKE Bra eller dårlig?
« Svar #4 skrivet: 13 mars 2011, 12:17:40 »
Hali!  Lite nyfiken hur upplever du skillnaden mellan dina pumpar. Stod själv och valde mellan panasonic och ivt som mina grannar har men sen föll valet pÃ¥ en ras 10 .

Utloggad robber

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HE9LKE Bra eller dårlig?
« Svar #5 skrivet: 13 mars 2011, 20:53:06 »
Jag fick min HE9LKE installerad den 28/2 så jag har väl istortsett bara "provkört den" än så länge, jag tycker den ger bra med värme. Kan dock tycka att fläkten i maskinen drar runt lite för mycket luft =D har den monterad på ytterväggen ca: 20 cm till höger om soffan i vardagsrummet, kör man den på fläktläge 3 eller högre så blir det kallt i soffan av luftdraget när pumpen drar in luft att värma och blåsa ut genom dörren till köket.

Nu beror säkert en del av mitt problem på att till vänster om soffan, rakt fram så är det en otät ytterdörr som läcker in kall-luft som ett såll, ny dörr är beställd och lev. om ca: 6-8 veckor (gah!) kommer mao bli mitt i sommaren och då har jag inte så mycket chans att märka någon skillnad :) vi får se nästa vinter helt enkelt.

Men i övrigt, mycket nöjd med Panasonicen, känns som en mycket driftsäker maskin .. har inte strulat en enda gÃ¥ng sedan den monterades.. gör precis vad den ska och har mycket inställningsmöjligheter!  Thumbsup
« Senast ändrad: 13 mars 2011, 20:54:37 av robber »
Annex (anno 1938) 38 kvm: Coolix 3810 + Fristående oljeradiator.
Hus (anno sent 1800-tal) ~90 kvm: Panasonic HE9LKE + Panasonic NE9LKE + Contura 560T Braskamin + 2 st ADAX Elradiatorer

Utloggad Hali

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HE9LKE Bra eller dårlig?
« Svar #6 skrivet: 20 mars 2011, 09:44:50 »

Känns som om det är lite mer krut i He9:an
Gammalt timmerhus ca 180 kvm pÃ¥ 2 vÃ¥n, Direktel, Toshiba Ras10, Panasonic He9lke,  Pitekamin, Kantuskamin med täljsten samt Öppen spis. Panasonic 9dke i garage pÃ¥ 80 kvm, Panasonic 9dke i garage pÃ¥ 35 kvm

Utloggad nikitalord

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
SV: HE9LKE Bra eller dårlig?
« Svar #7 skrivet: 21 mars 2011, 21:50:48 »
Är det gamla 10 eller nya polar 2'an

Utloggad Hali

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HE9LKE Bra eller dårlig?
« Svar #8 skrivet: 25 mars 2011, 19:54:30 »
Gamla 10:an
Gammalt timmerhus ca 180 kvm pÃ¥ 2 vÃ¥n, Direktel, Toshiba Ras10, Panasonic He9lke,  Pitekamin, Kantuskamin med täljsten samt Öppen spis. Panasonic 9dke i garage pÃ¥ 80 kvm, Panasonic 9dke i garage pÃ¥ 35 kvm

Utloggad Emans

  • Värmepump???
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 196
  • Karma +0/-0
  • SÃ¥ här har det sett ut mest hela vintern.
SV: HE9LKE Bra eller dårlig?
« Svar #9 skrivet: 25 mars 2011, 21:05:17 »
Jag fick min HE9LKE installerad den 28/2 så jag har väl istortsett bara "provkört den" än så länge, jag tycker den ger bra med värme. Kan dock tycka att fläkten i maskinen drar runt lite för mycket luft =D har den monterad på ytterväggen ca: 20 cm till höger om soffan i vardagsrummet, kör man den på fläktläge 3 eller högre så blir det kallt i soffan av luftdraget när pumpen drar in luft att värma och blåsa ut genom dörren till köket.

Nu beror säkert en del av mitt problem på att till vänster om soffan, rakt fram så är det en otät ytterdörr som läcker in kall-luft som ett såll, ny dörr är beställd och lev. om ca: 6-8 veckor (gah!) kommer mao bli mitt i sommaren och då har jag inte så mycket chans att märka någon skillnad :) vi får se nästa vinter helt enkelt.

Men i övrigt, mycket nöjd med Panasonicen, känns som en mycket driftsäker maskin .. har inte strulat en enda gÃ¥ng sedan den monterades.. gör precis vad den ska och har mycket inställningsmöjligheter!  Thumbsup

Kanske är nåt att satsa på till garaget då, verkar ju grymt tillförlitlig. Finns underhållsvärmefunktion?
Team Boro trähus med öppen planlösning frÃ¥n 1986 med vidbyggt garage 127m boyta med Bacho ACJ luftburen elvärme och Ã¥tervinningsaggregat VM1 frÃ¥n villavent. Installerade en Camina Art Etoile täljstenskamin 2006. Förbrukning innan kamin21-22000kwh efter kamin 15-16000kvh. Installerade en Daikin FTXL20G2V1B 20101120. Har en Nibe Compact 200 varmvattenberedare. Vi bor numera 3 personer i hushÃ¥llet äldsta dottern utflyttat 2008. Bor efter kusten i södra hälsingland. Förbrukning 2011  13971kwh + 0.5 kbm ved.

Utloggad colder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: HE9LKE Bra eller dårlig?
« Svar #10 skrivet: 25 mars 2011, 22:40:59 »
Hej. Ja Emans satsa på en sånn,i överigt hold dere til emnet i denne tråden pleace. se förste post. Thumbsup

Mvh:colder.
Hus på 150kwm utan källare 100kvm nere 50kvm uppe byggd 1975.En HE9LKE nede og en E9DKE i trapphuset som startas vid behov.

Utloggad Emans

  • Värmepump???
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 196
  • Karma +0/-0
  • SÃ¥ här har det sett ut mest hela vintern.
SV: HE9LKE Bra eller dårlig?
« Svar #11 skrivet: 25 mars 2011, 23:24:42 »
Har ni inget forum i Norge?  Thumbsup Obs skojar bara.  Thumbsup
« Senast ändrad: 25 mars 2011, 23:26:32 av Emans »
Team Boro trähus med öppen planlösning frÃ¥n 1986 med vidbyggt garage 127m boyta med Bacho ACJ luftburen elvärme och Ã¥tervinningsaggregat VM1 frÃ¥n villavent. Installerade en Camina Art Etoile täljstenskamin 2006. Förbrukning innan kamin21-22000kwh efter kamin 15-16000kvh. Installerade en Daikin FTXL20G2V1B 20101120. Har en Nibe Compact 200 varmvattenberedare. Vi bor numera 3 personer i hushÃ¥llet äldsta dottern utflyttat 2008. Bor efter kusten i södra hälsingland. Förbrukning 2011  13971kwh + 0.5 kbm ved.

Utloggad colder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: HE9LKE Bra eller dårlig?
« Svar #12 skrivet: 26 mars 2011, 00:23:00 »
Hej. Jo finns forum i norge, http://varmepumpeforum.com/  men bor i swe. Sen funkar min lke pump mycket bra för mig. Thumbsup

Mvh:colder.
Hus på 150kwm utan källare 100kvm nere 50kvm uppe byggd 1975.En HE9LKE nede og en E9DKE i trapphuset som startas vid behov.

trall

  • Gäst
trall
SV: HE9LKE Bra eller dårlig?
« Svar #13 skrivet: 23 december 2011, 00:09:11 »
hej, jag fick en superscroll9 i sommras och en massa strul med brända kretskort mm även nu 6månader senare är jag inte nöjd. det som är kvar att lösa är vid avfrostning så för den ett jävla oväsen. så frågar du mig så köp ingen panasonic.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!