Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Renovering av rum: Ta bort befintliga rumsreglage för golvvärme  (läst 813 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jejja80

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Vi ska renovera hemma och har jag har en fråga om rumstermostaterna vi har.

Vi har golvvärme på undervåningen i huset och frånluftsvärmepump. Huset är byggt på betongplatta.

Vi har aldrig använt rumsreglering utan vi styr inneteperaturen utan värmepannan styrs mha utomhusgivaren. (Sen justerar vi +- antal grader från standardkurvan). Pannan är en IVT 380 från 1999.

Nu till frÃ¥gan. Jag vill plocka bort reglerdosorna frÃ¥n rummen dÃ¥ de är ganska fula (+ att vi inte använder dem). Det kommer tvÃ¥ tunna kablar i i dem och jag undrar om dessa kan skruvas bort? Ska jag koppla ihop dem (kortsluta) eller  jag ska vira eltejp pÃ¥ respektive och lÃ¥ta de hänga fritt kvar i väggen?

Hoppas ni förstår vad jag menar. Jag bifogar två bilder som visar dosan på väggan och u utskruvat läge.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
Se till att andra ändan är bortkopplad först, sen spelar det ingen roll hur du gör. Hade övervägt ha kvar termostater där solen ligger på + badrum. De solfria rummen hanterar pannan väl om det är bara golvvärme i huset och inte blandat med element. Finns ju snyggare termostater, men kräver 3-4 ledare. Lite för andrahandsvärdet skulle jag säga att du ska spara de nödvändigaste termostaterna.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad jejja80

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för svar. Andra ändan är bortkopplad då tre av dem gått sänder. Vi kommer inte göra något förräns värmepumpen går sönder. Då kan de bli tal om trådlös rumsreglering. Den dagen den sorgen :)

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
Tack för svar. Andra ändan är bortkopplad då tre av dem gått sänder. Vi kommer inte göra något förräns värmepumpen går sönder. Då kan de bli tal om trådlös rumsreglering. Den dagen den sorgen :)
Juste, trådlösa prylar är ju ganska accepterat. Är nog ingen fara att göra som frugan säger.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!