Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vindkraftverk i gammal western-ranch stil  (läst 5089 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hazelwood

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vindkraftverk i gammal western-ranch stil
« skrivet: 06 februari 2016, 16:39:53 »
Har planer på att bygga en vindsnurra som är utformad som en gammal vilda västern-snurra.
Men att pumpa vatten med den är inte tanken, utan självklart vill jag ha generator och erforderlig utrustning för att kunna pumpa in strömmen på nätet.

Finns det någon som gjort nåt liknande, eller har tips på var jag kan hitta delar till bygget?

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Vindkraftverk i gammal western-ranch stil
« Svar #1 skrivet: 07 februari 2016, 00:52:23 »
Tidningen Teknik för Alla hade en byggbeskrivning på ett sådant verk någon gång på 1940-talet, där användes svänghjulsmagneten från en T-ford som generator.  Samma tidning hade också en artikel omkring 1980 om någon klurig, kanske halvgalen uppfinnare som ägnade sig åt den typen av vindkraftverk.
Jag tror att den där 40-talsbyggbeskrivningen också fanns med i ett litet häfte som såldes av Clas Ohlson.

Det finns dock några principiella nackdelar med de här gammaldags amerikanska vindkraftverken.
Dels går det åt mycket mer material för en given effekt än för ett modernt verk med tunna blad i löphjulet.
Och dels utgör de gamla löphjulen med stora skovlar ett stort vindfång även i fastbromsat tillstånd, det gör att hela verket måste byggas mycket kraftigare än ett av modernare typ för att tåla storm. Det är också mycket svårare att hålla det fastbromsat.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Karl-Evert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Värmepump och ?
SV: Vindkraftverk i gammal western-ranch stil
« Svar #2 skrivet: 07 februari 2016, 07:59:07 »
Det var en i grannbyn som för några år sedan byggde ett sådant.
Efter den första riktiga höststormen så fick han leta delar runt hela byn.
Nytt hus
EcoAir 410 med Basic styrning. Fast kondensering mot Strömnäspanna TS 500 (500 liter acktank med 120 liter vvb). Thermomatic shuntstyrning med rumsgivare ( på g utegivare och effektvakt till elpatronen). Pumpen värmer ett sk. Gotlandshus byggt 1981, 1,5 plan totalt 240m2.
Gamla huset sålt
CTC EcoPart 417 + EcoZenith i550 Pro, jordvärme, 3x550m slang (3x510m "aktiv") + CTC Kombipanna med sågspån-förugn, pannan dockad till Zenith tanken med laddomat 21.
Pumpen värmer ett gammalt Gotlands-hus (kalkstenshus, dåligt issolerat) från 1842, 160m2 (med möjlighet att inreda 40m2 till på övervåningen) + källaren + via kulvert tvättstuga i flygelbyggnad (också byggt av kalksten).
Panasonic NE9PKE i garage/verkstadsbyggnad på 44m2

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vindkraftverk i gammal western-ranch stil
« Svar #3 skrivet: 07 februari 2016, 10:18:01 »
Om det hade varit en bra konstruktion så hade man nog sett fler av dom...
Visst,  dom ser cool ut, men om det är utseendet du är ute efter så kanske du skall bygga en som prydnad?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Vindkraftverk i gammal western-ranch stil
« Svar #4 skrivet: 07 februari 2016, 10:51:13 »
Vill man driva en generator behöver man högt varvtal och då är en mångbladig turbin inte alls bra. De har högst verkningsgrad när förhållandet mellan bladspetsarnas hastighet och vindhastigheten är ungefär två. En tvåbladig turbin har högst verkningsgrad när förhållandet är 5-10. Man vinner en faktor fyra vilket förenklar växellådan. Däremot är den amerikanska modellen utmärkt när man vill driva en kolvpump vilket var vad de användes till.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vindkraftverk i gammal western-ranch stil
« Svar #5 skrivet: 07 februari 2016, 12:07:54 »
Jag skulle titta på vertikala vindkraftverk, ser ut som ett vettigt alternativ för den som vill bygga ett själv.
Fördelen är att man inte behöver bygga den så att den svänger mot vinden vilket möjliggör en robustare konstruktion.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hazelwood

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vindkraftverk i gammal western-ranch stil
« Svar #6 skrivet: 07 februari 2016, 19:28:17 »
Haha, ja leta delar på byn är inget som lockar mig.

Har förstått att utformningen inte är den mest optimala, så det kanske är bättre att snickra en som prydnad och istället satsa på en riktig snurra på 1-1,5 kW.

Har precis skaffat en gård nere i Skaune, och här blåser det ju 300 dagar om året.
Konstigt att man inte ser fler snurror i trakterna.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1143
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vindkraftverk i gammal western-ranch stil
« Svar #7 skrivet: 20 januari 2019, 18:13:48 »
Denna tråd som jag nystartar tänjer inom fler områden. Energilager,vind o vatten!

Trots gammal tråd.... Så provar jag lyckan. Dessa Westernvindkraftverk var nog ganska vanliga förr speciellt i odlingsbygder där det behövdes pumpa upp vatten till odlingar osv....

Mitt ex hade en dylik anläggning på sina anförvantes ägor. Som jag minns upplägget var konstruktionen som sådan. Inga tekniska detaljer förutom att det var ett gammalt vindhjul/western. Det låg en mindre sjö ca 80-100 meter ifrån vindhjulet. Åkermark ända ned mot sjön. Ovanför vindhjulet på en mindre bergsknalle ca 10-15 ovanför vindhjulet i höjd så låg en mindre röd byggnad som kallades vattentornet. Tror den var gjuten o klädd med panel på utsidan som hade målats med falu rödfärg. Naturligtvis hade tiden gjort sitt o inget var i bruk när jag såg detta som varöver 18 år sedan. Därav mina svaga minnesbilder. Bredvid "vattentornet" låg en gammal smedja. Inga stora byggnader utan Max 10 kvm med eldstad o skorsten.

Nu rullar vi framåt i tiden o jag hoppas många duktiga själar slår sina kloka huvuden ihop! :) Har i daxläget ett ställe som erbjuder vind o vatten (en damm ca 1000 kvm ) Höjdskillnad jämte dammen på Max 40 meter. Dock blir längden sträckan ifrån dammen längre för att uppnå denna höjdskillnad. Uppskattar sträckan till 300 meter "ur minnet" för att vinna dessa 40 höjdmetrar. Lutning på slänt runt 15 grader. Dessa är förutsättningarna har inget vindhjul men ett genuint intresse o försöka tämja moder natur. Tanken är inte o använda vattnet till odlingar utan att nyttja vinden o fallhöjden till en "smärre"elproduktion. Inser begränsningarna vad det gäller vindens nyckfullhet samt frysrisken....   tOOmten

Tänker mig det hela som ett naturens batteri. Dvs samla kraften tills den behövs.
Handlar inte om att få till elproduktion som matchar Barsebäck :) eller driva ett hus eller så.

Har ett svagt minne om att ha läst om ett dylikt experiment här i Sverige där någon kraftverksdamm nyttjades till något liknande....

Mvh  :D :D

PS Frågeställningen är väl egentligen hur vansinnigt projektet tycks vara ::)
Vilka problem förutom ekonomiska kommer jag behöva tampas med.Förutom blod svett o tårar.... Säg att jag placerar en 6 kubiks tank på 40 meters fallhöjd o lyckas med alla mina andra "dagdrömmar" hur mkt energi kan plockas ur låt oss säga 6000 li vatten med 40 meters fallhöjd? Naturligtvis skall vattnet hamna i nämnda damm igen.
« Senast ändrad: 20 januari 2019, 18:30:20 av tyke »
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1717
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Vindkraftverk i gammal western-ranch stil
« Svar #8 skrivet: 20 januari 2019, 19:38:41 »
Denna tråd som jag nystartar tänjer inom fler områden. Energilager,vind o vatten!

Trots gammal tråd.... Så provar jag lyckan. Dessa Westernvindkraftverk var nog ganska vanliga förr speciellt i odlingsbygder där det behövdes pumpa upp vatten till odlingar osv....

Mitt ex hade en dylik anläggning på sina anförvantes ägor. Som jag minns upplägget var konstruktionen som sådan. Inga tekniska detaljer förutom att det var ett gammalt vindhjul/western. Det låg en mindre sjö ca 80-100 meter ifrån vindhjulet. Åkermark ända ned mot sjön. Ovanför vindhjulet på en mindre bergsknalle ca 10-15 ovanför vindhjulet i höjd så låg en mindre röd byggnad som kallades vattentornet. Tror den var gjuten o klädd med panel på utsidan som hade målats med falu rödfärg. Naturligtvis hade tiden gjort sitt o inget var i bruk när jag såg detta som varöver 18 år sedan. Därav mina svaga minnesbilder. Bredvid "vattentornet" låg en gammal smedja. Inga stora byggnader utan Max 10 kvm med eldstad o skorsten.

Nu rullar vi framåt i tiden o jag hoppas många duktiga själar slår sina kloka huvuden ihop! :) Har i daxläget ett ställe som erbjuder vind o vatten (en damm ca 1000 kvm ) Höjdskillnad jämte dammen på Max 40 meter. Dock blir längden sträckan ifrån dammen längre för att uppnå denna höjdskillnad. Uppskattar sträckan till 300 meter "ur minnet" för att vinna dessa 40 höjdmetrar. Lutning på slänt runt 15 grader. Dessa är förutsättningarna har inget vindhjul men ett genuint intresse o försöka tämja moder natur. Tanken är inte o använda vattnet till odlingar utan att nyttja vinden o fallhöjden till en "smärre"elproduktion. Inser begränsningarna vad det gäller vindens nyckfullhet samt frysrisken....   tOOmten

Tänker mig det hela som ett naturens batteri. Dvs samla kraften tills den behövs.
Handlar inte om att få till elproduktion som matchar Barsebäck :) eller driva ett hus eller så.

Har ett svagt minne om att ha läst om ett dylikt experiment här i Sverige där någon kraftverksdamm nyttjades till något liknande....

Mvh  :D :D

PS Frågeställningen är väl egentligen hur vansinnigt projektet tycks vara ::)
Vilka problem förutom ekonomiska kommer jag behöva tampas med.Förutom blod svett o tårar.... Säg att jag placerar en 6 kubiks tank på 40 meters fallhöjd o lyckas med alla mina andra "dagdrömmar" hur mkt energi kan plockas ur låt oss säga 6000 li vatten med 40 meters fallhöjd? Naturligtvis skall vattnet hamna i nämnda damm igen.

I teorin:

E = m*g*h

6000 kg * 9.82 m/s2 * 40m = 2356800 J

2356800 J / 3600s = 654.6 J/s i en timme.
Dvs 0.655 kWh om du har en perfekt turbin och en perfekt generator :)

I praktiken 80% verkningsgrad på generatorn och 80% på turbinen: 0.419 kWh


Jag har byggt ett 1.5kW vindkraftverk med två-bladig propeller på 3.49m diameter och det är helt klart görbart. Svetsade ihop 10m torn och kopplade ihop en kondensatorkompenserad ASEA-trefasmotor med en rejäl växellåda, som gav mig önskvärt varvtal på trefasmotorn vid 5-15 m/s vindhastighet.


Om du kör på Westernmodellen men med "direktgenerator":
Jag skulle gissa att du gör lättast i att köpa en rätt så dyr lågvarvad likströmsgenerator eller bygga en egen lågvarvad pannkaksgenerator. Alternativt får du fixa en "växellåda" med väldigt hög utväxling, men den kommer troligen gå rätt så dåligt...
« Senast ändrad: 20 januari 2019, 19:51:42 av kWhalp »

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1143
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vindkraftverk i gammal western-ranch stil
« Svar #9 skrivet: 20 januari 2019, 20:26:49 »
Stort tack för svar!

I teorin:

E = m*g*h

6000 kg * 9.82 m/s2 * 40m = 2356800 J

2356800 J / 3600s = 654.6 J/s i en timme.
Dvs 0.655 kWh om du har en perfekt turbin och en perfekt generator :)

I praktiken 80% verkningsgrad på generatorn och 80% på turbinen: 0.419 kWh


Jag har byggt ett 1.5kW vindkraftverk med två-bladig propeller på 3.49m diameter och det är helt klart görbart. Svetsade ihop 10m torn och kopplade ihop en kondensatorkompenserad ASEA-trefasmotor med en rejäl växellåda, som gav mig önskvärt varvtal på trefasmotorn vid 5-15 m/s vindhastighet.


Om du kör på Westernmodellen men med "direktgenerator":
Jag skulle gissa att du gör lättast i att köpa en rätt så dyr lågvarvad likströmsgenerator eller bygga en egen lågvarvad pannkaksgenerator. Alternativt får du fixa en "växellåda" med väldigt hög utväxling, men den kommer troligen gå rätt så dåligt...

Förstår/antar att vi pratar om ynkliga effektuttag ::)...
Bara en tanke som jag haft vid sidan om mkt annat på landet.

Har ju även ett annat projekt som inbegriper en gammal fackverksmast på 13 meter  o en fantastisk granne med verkliga bonnkunnskaper. tummenupp
Fortfarande är problematiken o bibehålla energin även om man lyckades skapa det ultimata vindkraftverket.....Batterier har ju sin begränsning beroende på antal.
Tanken är någon slags Savonius variant.

Någonstans finns drömmen o koppla loss ifrån Statens tyglar(elbolagens)..... 8)

Men hur som haver! Stort Tack! För ögonöppnare  tummenupp
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!