Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Grönt hÃ¥r!!  (läst 10206 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad alex1980

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
Grönt hår!!
« skrivet: 01 augusti 2011, 04:32:44 »
Hej.
Fick monterat VP samt en koppar varmvatten beredare i Julas, min fru och dotter klagar över att deras hår blivit lite grönt....

Tog vattenanalys före installation och allt var bra, lite hårt vatten ca 14dh men detta berodde på slarv med avhärdningsfiltert efter justerat filtret och salt så sjönk hårdheten till 0 dh, mäter man före filtret så är det ca 25dh så det gör nytta, (lägga till att jag har egen brunn.)
Tog även en analys efter installationen när min fru och dotter klagade över det gröna håret, tänkte om något hade ändrats när dom borrade för grundvattnet men det resultatet var bra.

Innan VP installationen så hade jag en Nibe attack som jag eldade pellets i, gjord av koppar och normal temp i den var ju ca 65-85grader C men inget grönt hår så varför nu.
Har varit i kontakt med IVT samt installatör osv men det är till ingen nytta.
Har någon en ide vad det kan bero på att beredaren fäller ut koppar?

Mvh
Alex
Uppvarmd yta: ca 300m2
Hus byggt 1930 med självdrag genom golv och fönster...
2 vuxna och 2 små barn.
IVT HE E11 grundvatten värme.
2st brunnar 35m resp 31m djupa.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Grönt hår!!
« Svar #1 skrivet: 01 augusti 2011, 08:42:57 »
Tappvattnet kommer ju aldrig i kontakt med ack-tanken, så det faktum att du hade en sådan i koppar tidigare har inte så mycket med saken att göra... Hur värmde du varmvatten när du eldade med flis? Slinga i acktanken, eller förrådsberedare?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Grönt hår!!
« Svar #2 skrivet: 01 augusti 2011, 08:58:58 »
Antar att Ts menade att beredaren i den gamla niben var gjord av koppar knappast hela pannan. Men har tyvärr inget svar på det gröna håret.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Grönt hår!!
« Svar #3 skrivet: 01 augusti 2011, 09:01:47 »
Känner igen symtomen.
Byggde ett hus för 15år sedan i ett nyplanerat område med gemensam nyborrad brunn ,tre veckor efter inflyttning märkte vi att det blev grönt runt golvbrunnen i duschen.
Vattenprover togs men alla värden var bra.
Efter mycket bekymmer och mer vattenprover visade det sig att vi hade förhöjda halter av radon i vattnet.
En anläggning som tog hand om radonet installerades och sedan var det ok.
Behöver inte vara detta problem som du har men kan vara värt att kolla.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Grönt hår!!
« Svar #4 skrivet: 01 augusti 2011, 09:10:37 »
Är ju lite konstigt att problemet kom i samband med byte av värme källa eller finns det olika typer av kopparberedare eller är det den lägre temperaturen i beredaren som inverkar ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Grönt hår!!
« Svar #5 skrivet: 01 augusti 2011, 12:32:14 »
Både kalk och salt får koppar att fälla ut och kan grönfärga vattnet, hade du hårt vatten så är det säkert det som spökar fortfarande.
Spola ur vvb'n ordentligt ngra ggr.
Vattenfilter är bra, men tyvärr tillför dom syre i vattnet som påskyndar processen.
Det är alltid bäst med rostfritt tillsammans med vattenfilter.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Grönt hår!!
« Svar #6 skrivet: 01 augusti 2011, 17:01:38 »
I egna brunnar tillförman ofta syre för att ta kol på eventuell lukt. Helst ska det bubbla som en nyöppnad öl :) och kort efter upphällning vara helt stilla och genomskinligt.

Jag tror mÃ¥nga med eget vatten kör 50/50 vatten och diverse guck i sina VVB.  :D

 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad alex1980

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
SV: Grönt hår!!
« Svar #7 skrivet: 02 augusti 2011, 02:52:49 »
Tycker med att det är konstigt att det kom i samband med byte till värmepump, skiftade även hydroforpump i samma veva men tycker att det borde avtagit om det var några meter med nya rör osv.

Min gamla panna var dubbelmantlad så varmvattnet värmde radiatorvattnet.

Men Radon har jag inte testat vattnet för så det ska jag göra, anledning var att jag tog prover efter installationen var ju att om det blivit saltvatten genomträngning till min borra för dricksvattnet, men kloridhalten var ok? Slår man upp ett glas med vatten från köksblandaren så är det mycket småbubblor, nästan grumligt för att sedan klarna efter en liten stund man kan höra hur det pyser om man sätter örat till glaset? vet inte om det är normalt...
Uppvarmd yta: ca 300m2
Hus byggt 1930 med självdrag genom golv och fönster...
2 vuxna och 2 små barn.
IVT HE E11 grundvatten värme.
2st brunnar 35m resp 31m djupa.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Grönt hår!!
« Svar #8 skrivet: 02 augusti 2011, 11:04:44 »
Tycker med att det är konstigt att det kom i samband med byte till värmepump, skiftade även hydroforpump i samma veva men tycker att det borde avtagit om det var några meter med nya rör osv.

Min gamla panna var dubbelmantlad så varmvattnet värmde radiatorvattnet.

Men Radon har jag inte testat vattnet för så det ska jag göra, anledning var att jag tog prover efter installationen var ju att om det blivit saltvatten genomträngning till min borra för dricksvattnet, men kloridhalten var ok? Slår man upp ett glas med vatten från köksblandaren så är det mycket småbubblor, nästan grumligt för att sedan klarna efter en liten stund man kan höra hur det pyser om man sätter örat till glaset? vet inte om det är normalt...

Bubblet är normalt. I många pumphus sitter en liten injektor som trycker in luft med flit just bland annat för det tar bort ev lukt bättre.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Grönt hår!!
« Svar #9 skrivet: 02 augusti 2011, 12:49:15 »
Jo bubblet när man häller upp ett glas vatten är normalt men att blanda in luft i vattensystemet i pumphuset är lite fel
Vet du hur illa det låter när man har luftbubblor i vattenstammarna och hur stor påfrestning det blir på rör och ventiler?

Nä Bubblorna i glaset blandas in längst fram i kranen i det sk. strålmunstycket/strålsammlaren
Man kan spara olika mycket (varmvatten framför allt) beroende på vad man använder för stålmunstycke
http://www.botan.se/doc/stralsamlare.doc

Enda gången jag sett något som liknar det du pratar om David var för ca 20år sedan hos en som hade så dåligt sumpvatten att han var tvungen att ha två separata system.
Ett från brunnen som fyllde 2 öppna tankar där det bubblades in luft
och ett slutet för resten av huset som använde tankana (med luftat vatten i) som en ovanmarks brunn.

Lika väl som att få en saltvatten genomträngning så kan du öppnat för radon men som jag skrev tidigare det behöver inte vara det problemet som du har.
Men om du skall testa för radon så tror jag du måste ha glasflaska med tätslutande kork för det vattenprovet men hör med firman som du lämnar provet till.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Grönt hår!!
« Svar #10 skrivet: 02 augusti 2011, 12:54:10 »
Köpte ett vatten filter till mina föräldrar för några månader då följde det med en luft injektor som man kunde använda om man ville kommer inte ihåg vad den var bra för men jag monterade den inte och filtret funkar kanon *vinkar*.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Grönt hår!!
« Svar #11 skrivet: 02 augusti 2011, 12:59:40 »
Om vattnet är hårt kan jag tänka mig att den gamla beredaren hade en beläggning som hindrade kontakt mellan vattnet och kopparn?
Har du koll på vattnets pH?
Ju lägre pH, ju lättare löses koppar ut ur beredaren.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Grönt hår!!
« Svar #12 skrivet: 02 augusti 2011, 16:38:56 »
Jo bubblet när man häller upp ett glas vatten är normalt men att blanda in luft i vattensystemet i pumphuset är lite fel
Vet du hur illa det låter när man har luftbubblor i vattenstammarna och hur stor påfrestning det blir på rör och ventiler?

Nä Bubblorna i glaset blandas in längst fram i kranen i det sk. strålmunstycket/strålsammlaren
Man kan spara olika mycket (varmvatten framför allt) beroende på vad man använder för stålmunstycke
http://www.botan.se/doc/stralsamlare.doc

Enda gången jag sett något som liknar det du pratar om David var för ca 20år sedan hos en som hade så dåligt sumpvatten att han var tvungen att ha två separata system.
Ett från brunnen som fyllde 2 öppna tankar där det bubblades in luft
och ett slutet för resten av huset som använde tankana (med luftat vatten i) som en ovanmarks brunn.

Lika väl som att få en saltvatten genomträngning så ame="notify"

0
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Grönt hår!!
« Svar #13 skrivet: 02 augusti 2011, 19:05:59 »
Jo bubblet när man häller upp ett glas vatten är normalt men att blanda in luft i vattensystemet i pumphuset är lite fel
Vet du hur illa det låter när man har luftbubblor i vattenstammarna och hur stor påfrestning det blir på rör och ventiler?

Nä Bubblorna i glaset blandas in längst fram i kranen i det sk. strålmunstycket/strålsammlaren
Man kan spara olika mycket (varmvatten framför allt) beroende på vad man använder för stålmunstycke
http://www.botan.se/doc/stralsamlare.doc

Enda gången jag sett något som liknar det du pratar om David var för ca 20år sedan hos en som hade så dåligt sumpvatten att han var tvungen att ha två separata system.
Ett från brunnen som fyllde 2 öppna tankar där det bubblades in luft
och ett slutet för resten av huset som använde tankana (med luftat vatten i) som en ovanmarks brunn.

Lika väl som att få en saltvatten genomträngning så kan du öppnat för radon men som jag skrev tidigare det behöver inte vara det problemet som du har.
Men om du skall testa för radon så tror jag du måste ha glasflaska med tätslutande kork för det vattenprovet men hör med firman som du lämnar provet till.

Du har fel Lmf. Den typen av tanklösning där det bubblas in luft är något helt annat gissar jag.

Här kan du läsa lite om järnfilter och varför det kan vara bra med luftinjektor. Jag kan garantera dig att det inte låter konstigt i rören.

http://www.purewaterab.se/iron_filter.html
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Grönt hår!!
« Svar #14 skrivet: 02 augusti 2011, 19:19:13 »
Jag syresätter mitt vatten med en BL3 frÃ¥n varab  den sitter efter pumpen och tar bort all lukt som jag hade problem med till jag skaffade denna magiska manik Thumbsup


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!