Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Styra elpatron frÃ¥n luft/vatten värmepump  (läst 5317 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mycketavlite

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej
Jag har en jula anslut luft/vatten värmepump utan elpatron kopplad till en ackumulatortank. I tanken har jag en backer elpatron. I manualen till pumpen kan jag se att det finns en anslutningspunkt på kortet för att styra en elpatron men mycket mer står inte.
Är det någon som vet hur denna installation ska göras? Jag vill att pumpen slår på patronen när den inte orkar värma tillräckligt. I dagsläget är det så dumt att om jag vrider på patronen stänger pumpen av och jag kör då på ren el.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Styra elpatron från luft/vatten värmepump
« Svar #1 skrivet: 02 maj 2019, 19:17:56 »
Har ingen aning om hur Julas grejer styr en elpatron, men jag antar att du måste sätta ett relä emellan om du använder utgången.
Men en enklare lösning är att ställa in elpatron på en lite lägre temp än värmepumpen, då kommer båda 2 jobba parallellt när temperaturen i tanken sjunker.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mycketavlite

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra elpatron från luft/vatten värmepump
« Svar #2 skrivet: 02 maj 2019, 19:58:54 »
Har ingen aning om hur Julas grejer styr en elpatron, men jag antar att du måste sätta ett relä emellan om du använder utgången.
Men en enklare lösning är att ställa in elpatron på en lite lägre temp än värmepumpen, då kommer båda 2 jobba parallellt när temperaturen i tanken sjunker.
Tack för ditt svar. Pumpen ger max ca 50 grader. För att jag ska ha tillräckligt med tappvarmvatten behöver jag en högre temperatur i ackumulatortanken, ca 60 grader. Därför måste jag ställa elpatronen på 60 grader med följden att pumpen efter en stund stänger av.
En annan idé jag har är att flytta patronen från tanken till en elkasett/genomströmningsvärmare som jag installerar mellan pump och tank. Den värmer då direkt vattnet från pumpen från 50 till 60 grader innan det hamnar i tanken. Kan det funka?

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Styra elpatron från luft/vatten värmepump
« Svar #3 skrivet: 02 maj 2019, 20:36:14 »
Hurdan ackumulatortabk / energiberedare är det du har? Finns det möjlighet att koppla in värmepumpen lägre ner i beredaren jämfört med elpatronen? Då kunde det eventuellt fungera fast i praktiken blir det inte mycket skiktning i beredaren om värmepumpen går konstant om det inte råkar vara frågan om en beredare med skiktskiva mellan "våningarna".

Jula pumpen kan troligtvis styra elpatronen, det är standard på Amitime pumparna men styrningen är inte särskillt avancerad och ett logikfel i programvaran gör att ifall pumpen går i störningsläge så aktiverar den inte elpatronen även om denna skulle vara inkopplad. Den här buggen finns åtminstone ännu på den generation som motsvarar ES V5+ apparater och har hängt med ett antal år så torde vara ganska utbredd.

Ofta har man löst det här med en liten varmvattenberedare på ca 60-100 L i serie med tappvarmvattenslingan i beredaren, då får du ut ganska bra med varmvatten.

Driftsekonomiskt är det nog en fördel om du inte behöver göra de sista 10-15 graderna på varmvattnet med pumpen, den där vill få svårt att orka ändå när temperaturerna kryper neråt en aning.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad Mycketavlite

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra elpatron från luft/vatten värmepump
« Svar #4 skrivet: 02 maj 2019, 22:00:10 »
Hurdan ackumulatortabk / energiberedare är det du har? Finns det möjlighet att koppla in värmepumpen lägre ner i beredaren jämfört med elpatronen? Då kunde det eventuellt fungera fast i praktiken blir det inte mycket skiktning i beredaren om värmepumpen går konstant om det inte råkar vara frågan om en beredare med skiktskiva mellan "våningarna".

Jula pumpen kan troligtvis styra elpatronen, det är standard på Amitime pumparna men styrningen är inte särskillt avancerad och ett logikfel i programvaran gör att ifall pumpen går i störningsläge så aktiverar den inte elpatronen även om denna skulle vara inkopplad. Den här buggen finns åtminstone ännu på den generation som motsvarar ES V5+ apparater och har hängt med ett antal år så torde vara ganska utbredd.

Ofta har man löst det här med en liten varmvattenberedare på ca 60-100 L i serie med tappvarmvattenslingan i beredaren, då får du ut ganska bra med varmvatten.

Driftsekonomiskt är det nog en fördel om du inte behöver göra de sista 10-15 graderna på varmvattnet med pumpen, den där vill få svårt att orka ändå när temperaturerna kryper neråt en aning.

Du verkar kunna det här! Bifogar en bild där du förhoppningsvis kan se var pumpen går in i tanken samt var patronen sitter. Pumpen hämtar vatten i botten på tanken och tillför vatten i översta anslutningen på tankens sida. Patronen sitter i mitten. Laddomaten från vedspisen hämtar vatten näst längst ner i tanken och tillför det i toppen på tanken.
Ditt förslag med en beredare efter slingan har fördelen att jag enbart värmer tappvarmvatten de sista graderna. Nackdelen är att jag har dåligt med utrymme för en sådan. Med en elkassett efter pumpen värmer jag allt vatten även det som går till radiatorerna vilket ger mig en spetsvärme i de lägen då pumpen inte orkar och jag inte eldar. Nackdelen är att jag värmer en del vatten i onödan. Är det rätt tänkt?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Styra elpatron från luft/vatten värmepump
« Svar #5 skrivet: 03 maj 2019, 07:45:37 »
Jag skulle säga samma sak som Krtek, en extra el-VVB efter din acktank löser detta med varmvattnet.
Kan du inte ställa den under innohusmodulen (där kattsandslådan är)?
Annars kan det bli svårt att få till skiktning osv i tanken för att värmepumpen ska ge nått.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mycketavlite

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra elpatron från luft/vatten värmepump
« Svar #6 skrivet: 03 maj 2019, 08:44:33 »
Jag skulle säga samma sak som Krtek, en extra el-VVB efter din acktank löser detta med varmvattnet.
Kan du inte ställa den under innohusmodulen (där kattsandslådan är)?
Annars kan det bli svårt att få till skiktning osv i tanken för att värmepumpen ska ge nått.
Jag är väldigt tacksam för er input. Jag släpper min tanke om elkassett och utgår ifrån att jag behöver klämma in en vvb på något sätt. Det löser varmvattnet, tack.
Har ni någon idé för hur jag löser samverkan mellan pumpen och patronen för radiatorer/golvvärme? Är det kallt och jag inte eldar behöver patronen hjälpa till. Ställer jag upp patronen leder det dock till att pumpen så småningom lägger av. Alla givare som styr pumpen sitter på rören i innedelen. Kan det hjälpa att flytta någon av dem exempelvis till tanken? Eller har ni några andra förslag?
Jag har i dagsläget manuell reglering av framledning och planerar installera en shuntautomatik. Kan den hjälpa på något sätt?

Utloggad Mycketavlite

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra elpatron från luft/vatten värmepump
« Svar #7 skrivet: 03 maj 2019, 09:44:48 »
Måste ändå fråga. Är det möjligt att placera en genomströmningsvärmare efter tanken för att spetsa varmvattnet istället för en vvb?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Styra elpatron från luft/vatten värmepump
« Svar #8 skrivet: 03 maj 2019, 10:33:45 »
Möjligt är det, men en sån drar kanske lite för mycket ström?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Styra elpatron från luft/vatten värmepump
« Svar #9 skrivet: 03 maj 2019, 11:01:46 »
Problemet med genomströmningsvärmare är effekten, du kommer troligen behöva säkra upp huvudsäkringarna för att få det att funka bra med en sån.
En el-VVB på 60 liter behöver inte alls samma effekt och du kan ha den på typ 70-80 C + blandnigsventil så kommer varmvattnet att räcka.

Sen kan du t ex styra elpatron med en rumstermostat som ställs på en lite lägre temp än vad shuntstyrningen styr emot.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mycketavlite

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra elpatron från luft/vatten värmepump
« Svar #10 skrivet: 03 maj 2019, 11:39:58 »
Problemet med genomströmningsvärmare är effekten, du kommer troligen behöva säkra upp huvudsäkringarna för att få det att funka bra med en sån.
En el-VVB på 60 liter behöver inte alls samma effekt och du kan ha den på typ 70-80 C + blandnigsventil så kommer varmvattnet att räcka.

Sen kan du t ex styra elpatron med en rumstermostat som ställs på en lite lägre temp än vad shuntstyrningen styr emot.
Ok tack för svaren. Jag släpper genomströmningsvärmaren.
Angående ditt förslag med rumstermostat till patronen så är det bra. Jag förstår dock inte hur det hindrar pumpen från att lägga av när patronen varit igång ett tag. Kan det lösas med en bättre placering av pumpens givare?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Styra elpatron från luft/vatten värmepump
« Svar #11 skrivet: 03 maj 2019, 20:13:54 »
Det blir innetemp som reglerar hur elpatron används, när innetemp sjunker under starttemp för elpatron så stiger innetemp på grund av att shunten vill ha lite varmare än elpatron, då stoppas elpatron och värmepumpen får jobba själv ett tag.

Det kan innebära at elpatron tar över helt en liten stund, men när innetemp blir högre så får värmepumpen ta över igen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mycketavlite

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra elpatron från luft/vatten värmepump
« Svar #12 skrivet: 04 maj 2019, 23:31:00 »
Det blir innetemp som reglerar hur elpatron används, när innetemp sjunker under starttemp för elpatron så stiger innetemp på grund av att shunten vill ha lite varmare än elpatron, då stoppas elpatron och värmepumpen får jobba själv ett tag.

Det kan innebära at elpatron tar över helt en liten stund, men när innetemp blir högre så får värmepumpen ta över igen.
Förlåt för att jag är lite trög men jag får ändå inte ihop det med min erfarenhet av systemet som jag har.
Låt säga att patron är inställd på att gå igång när innetempen går under 20. Är det - 20 ute vilket inte är ovanligt där jag bor behöver framledningstempen vara högre än 50 för att mina radiatorer ska klara hålla 20 inne. Patronen ser då till att tempen i tanken är över 50 grader men då kommer min pump lägga av helt iom att den ger 45-50 grader som mest. Patronen kommer vara igång konstant och pumpen kommer inte starta förrän utetempen höjs så att patronen slår av.
Som jag förstår din lösning kommer den se till att patronen går in när pumpen inte orkar själv. Men patronen kommer köra solo ända till utetempen höjs och pumpen orkar igen. Har jag fel?

Utloggad Mycketavlite

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra elpatron från luft/vatten värmepump
« Svar #13 skrivet: 05 maj 2019, 07:57:40 »
Eller menar du att jag ska styr pumpen på innetemp också?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Styra elpatron från luft/vatten värmepump
« Svar #14 skrivet: 05 maj 2019, 21:31:57 »
Förlåt för att jag är lite trög men jag får ändå inte ihop det med min erfarenhet av systemet som jag har.
Låt säga att patron är inställd på att gå igång när innetempen går under 20. Är det - 20 ute vilket inte är ovanligt där jag bor behöver framledningstempen vara högre än 50 för att mina radiatorer ska klara hålla 20 inne. Patronen ser då till att tempen i tanken är över 50 grader men då kommer min pump lägga av helt iom att den ger 45-50 grader som mest. Patronen kommer vara igång konstant och pumpen kommer inte starta förrän utetempen höjs så att patronen slår av.
Som jag förstår din lösning kommer den se till att patronen går in när pumpen inte orkar själv. Men patronen kommer köra solo ända till utetempen höjs och pumpen orkar igen. Har jag fel?

Det kan nog stämma, det finns nog ingen lösning som kan göra på annat sätt om ditt system kräver >50 C framledning när det blir kallt ute.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mycketavlite

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra elpatron från luft/vatten värmepump
« Svar #15 skrivet: 06 maj 2019, 20:13:24 »
Det kan nog stämma, det finns nog ingen lösning som kan göra på annat sätt om ditt system kräver >50 C framledning när det blir kallt ute.
Ok, men hur funkar det i en värmepump som är utrustad med en elpatron för spetsvärme och understöd när det är kallt? Vad jag har sett är det en elpatron i form av en genomströmningsvärmare. Har också sett att det finns behållare att stoppa elpatronen i för att göra om den till en elkassett /genomströmningsvärmare.
Vad tror du om att jag plockar ut patronen ur tanken och sätter den i en sådan behållare som jag kopplar mellan pump och tank. Då är pumpen och patronen kopplade i serie och patronen kan värma det redan förvärmda vattnet som kommer från pumpen så mycket som behövs. Det blir samma princip som med varmvattnet men där blir det en vvb istället. Du talade om att jag skulle behöva säkra upp pga av högt effektutag från en genomströmningsvärmare. Men jag undrar om det måste vara så farligt med tanke på att värmepumpar med elpatron tycks funka på det viset.

Är det någon som har en känsla för vilken effekt som krävs för att höja tempen från ca 45 grader till 55 grader på ett typiskt flöde från en värmepump?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Styra elpatron från luft/vatten värmepump
« Svar #16 skrivet: 06 maj 2019, 21:35:20 »
Hej, det stämmer att det är en typ genomströmningsvärmare på en värmepump, elpatron behöver bara höja tempen på cirkvattnet några enstaka grader vilket gör att man klarar sig oftast med 3-6 kW elpatron som komplement till en värmepump.
Skillnaden mellan detta och en genomströmningsvärmare till tappvatten är att flödet oftast är lägre på cirkvattnet och att cirkvattnet är i en sluten slinga.

En liknande lösning är att låta värmepumpen värma returvattnet före tankens shunt istället för att värma tanken direkt.
Så är det oftast byggt på LVVP:ar vilket ger både bättre effekt och mindre slitage på värmepumpen.
Nu har du valt en Jula Anslut och den har nog inte styrning för att kunna köras på detta viset (tror jag)?

Så ditt problem är egentligen inte att elpatron sitter i en tank utan att värmepumpen är ansluten mot just denna tanken.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mycketavlite

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra elpatron från luft/vatten värmepump
« Svar #17 skrivet: 07 maj 2019, 07:34:47 »
Hej, det stämmer att det är en typ genomströmningsvärmare på en värmepump, elpatron behöver bara höja tempen på cirkvattnet några enstaka grader vilket gör att man klarar sig oftast med 3-6 kW elpatron som komplement till en värmepump.
Skillnaden mellan detta och en genomströmningsvärmare till tappvatten är att flödet oftast är lägre på cirkvattnet och att cirkvattnet är i en sluten slinga.

En liknande lösning är att låta värmepumpen värma returvattnet före tankens shunt istället för att värma tanken direkt.
Så är det oftast byggt på LVVP:ar vilket ger både bättre effekt och mindre slitage på värmepumpen.
Nu har du valt en Jula Anslut och den har nog inte styrning för att kunna köras på detta viset (tror jag)?

Så ditt problem är egentligen inte att elpatron sitter i en tank utan att värmepumpen är ansluten mot just denna tanken.
Tack för att du hänger kvar i tråden. Jag har ingen erfarenhet av sånt här så all hjälp är guld värd.
Den lösning du beskriver där pumpen värmer returvattnet, är det den som brukar användas tillsamman med en växelventil så att pumpen ska kunna slå över till att producera varmvatten istället för att värma huset? Skulle jag införa en liknande lösning blir mitt problem att jag inte kan dra lika stor nytta av vedeldningen som värmer tanken. Ner till några minus klarar jag mig med enbart ved om jag eldar kontinuerligt.
Du eller någon annan i tråden var tidigt inne på att lösa problemet genom att låta pump och patron jobba mot olika delar av tanken. Pumpen hämtar sitt vatten i tankbotten och patron sitter mitt i tanken. Skulle man kunna flytta en av pumpens givare så att den styr mot en temp i den nedre halvan av tanken medan patron får en extern styrning mot den övre halvan av tanken? Det finns två hål för givare som är placerade i övre respektive nedre delen av tanken. Jag tänker att det borde finnas en naturlig tempskillnad mellan toppen och botten som hindrar patron från att vara igång om inte pumpen är det. Tex om jag minst vill ha 55 i toppen då ställer jag elpatron på min 55. Pumpen som styr mot bottentemp ställer jag på min 40 eller liknande. Skulle säker krävas en del finjusteringar men tror du att det skulle funka?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Styra elpatron från luft/vatten värmepump
« Svar #18 skrivet: 07 maj 2019, 16:09:28 »
Det kan funka att skapa en bätte skiktning i tanken, men för att få till detta bör du flytta övre anslutningen mot värmepumpen till mitten av tanken.
Det kan vara lite kinkigt att få till skiktningen, man måste ställa in cirkpumpar på lågfart mm.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mycketavlite

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra elpatron från luft/vatten värmepump
« Svar #19 skrivet: 07 maj 2019, 17:15:22 »
Ok. Tack!
Om jag lyckas med detta och får pumpen och patronen att samverka för en högre temp i toppen, är det då fortfarande en fördel att komplettera med en vvb eller kan jag då lika gärna använda befintlig patron för att hålla tillräcklig temp i tanktoppen för att klara mitt varmvattenbehov?

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Styra elpatron från luft/vatten värmepump
« Svar #20 skrivet: 07 maj 2019, 17:18:46 »
Vilken version av anslut modellerna är det du har? Jag frågar närmast för att kunna referera till motsvarande Amitime pump. Är ju i grunden fråga om AVH-12 modellen i D design som Jula har sålt som 6kW anslut.

Under åren har dock det inre styrkortet på dessa ändrats en del och vissa av versionerna har mer möjligheter än dom andra. I grunden kan dom flesta korten nog styra även externt värmemotstånd via relä. Funtionen baserade sig på vissa antaganden som skulle uppfyllas, pumpen skulle ha jobbat en viss tid på full effekt utan att lyckas höja tempen tillräkligt så tog den värmestaven till hjälp. När tempen sen började stiga tillräkligt så slog styret av staven. Detta har funnits i dom flesta versionerna.

Du kan nog tweaka en del med att flytta givaren och / eller anslutningarnas plats på värmeberedaren, hur mycket det inverkar i slutändan beror långt på beredaren och på hur stor cirkulation du har genom den.

Gällande extern vvb tror jag nog en sån alla gånger ger dig ett bättre system då pumpen är begränsad till sin effekt och du därmed inte vill göra varmare vatten än ditt värmesystem behöver.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad Mycketavlite

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra elpatron från luft/vatten värmepump
« Svar #21 skrivet: 07 maj 2019, 19:43:13 »
Vilken version av anslut modellerna är det du har? Jag frågar närmast för att kunna referera till motsvarande Amitime pump. Är ju i grunden fråga om AVH-12 modellen i D design som Jula har sålt som 6kW anslut.

Under åren har dock det inre styrkortet på dessa ändrats en del och vissa av versionerna har mer möjligheter än dom andra. I grunden kan dom flesta korten nog styra även externt värmemotstånd via relä. Funtionen baserade sig på vissa antaganden som skulle uppfyllas, pumpen skulle ha jobbat en viss tid på full effekt utan att lyckas höja tempen tillräkligt så tog den värmestaven till hjälp. När tempen sen började stiga tillräkligt så slog styret av staven. Detta har funnits i dom flesta versionerna.

Du kan nog tweaka en del med att flytta givaren och / eller anslutningarnas plats på värmeberedaren, hur mycket det inverkar i slutändan beror långt på beredaren och på hur stor cirkulation du har genom den.

Gällande extern vvb tror jag nog en sån alla gånger ger dig ett bättre system då pumpen är begränsad till sin effekt och du därmed inte vill göra varmare vatten än ditt värmesystem behöver.
Hej Krtek, tack för ditt inlägg.
Det låter som att båda alternativen, styra patron från pumpen eller förlita sig på skiktningen medför viss osäkerhet. Vad skulle du satsat på? Är det svårt att hitta någon som kan koppla patron till pumpen?

Angående vvb så förstår jag att det är dumt att värma onödigt varmt med pumpen. Min fundering gällde om jag lika väl kan använda patronen i tanken för att höja tempen på vattnet från pumpen istället för en vvb. Det blir ju elvärme i båda fallen. Pumpen ställs in på fix temp och elen värmer resten. Är du med på hur jag tänker?

Utloggad Mycketavlite

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra elpatron från luft/vatten värmepump
« Svar #22 skrivet: 07 maj 2019, 20:03:56 »
Etiketten sitter dumt åt men jag tror du kan se modelbeteckningen.

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Styra elpatron från luft/vatten värmepump
« Svar #23 skrivet: 07 maj 2019, 21:00:44 »
Hej,
jo, ok, ser ut att vara den version som Jula säljer nu förtillfället.

Innerenheten har ett kretskort som är märkt PCB-N, på detta kretskort finns även dipswitcharna samt två plintar eller terminaler märkta CN205 och CN206. Om du vill styra externt motstånd med pumpens styre så ska relät styras från de här plintarna. Nu har jag dock aldrig satt upp en sån där och har inte dokumentationen till hur styret fungerar men skulle tro att logiken är som jag tidigare beskrev i de äldre versionena.

Gällande din andra fråga om det fungerar lika bra med motståndet i tankens topp på fast inställning så beror det som sagt mycket på hur tanken skiktar. Gäller dock att hålla i minne att Jula säger att 45C är det varmaste man kontinuerligt borde be pumpen om även on 50C är max inställning. Beror mycket på vilken temp vattnet in får om du spetsar tanken med motståndet. Testa är egentligen enda sättet att få veta.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad Mycketavlite

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra elpatron från luft/vatten värmepump
« Svar #24 skrivet: 08 maj 2019, 22:02:30 »
Hej,
jo, ok, ser ut att vara den version som Jula säljer nu förtillfället.

Innerenheten har ett kretskort som är märkt PCB-N, på detta kretskort finns även dipswitcharna samt två plintar eller terminaler märkta CN205 och CN206. Om du vill styra externt motstånd med pumpens styre så ska relät styras från de här plintarna. Nu har jag dock aldrig satt upp en sån där och har inte dokumentationen till hur styret fungerar men skulle tro att logiken är som jag tidigare beskrev i de äldre versionena.

Gällande din andra fråga om det fungerar lika bra med motståndet i tankens topp på fast inställning så beror det som sagt mycket på hur tanken skiktar. Gäller dock att hålla i minne att Jula säger att 45C är det varmaste man kontinuerligt borde be pumpen om även on 50C är max inställning. Beror mycket på vilken temp vattnet in får om du spetsar tanken med motståndet. Testa är egentligen enda sättet att få veta.
Hej
Jag har hittat kortet och de plintar du nämner. I min manual står det dock (om jag fattar rätt) att tillsatsvärmare styrs från HT1 på pcb-rd.
En annan fråga. Pumpen kan max ställas på 52 grader. I manualen står det att pumpar utrustade med tillsatsvärmare har max temp 70 grader. Jag ringde och frågade jula om det efter installation av tillsatsvärmare kommer vara möjligt i min pump att ställa upp börtempen till över 52 men det sa dem att det kommer inte gå. 52 kommer fortfarande vara max. Förstår inte riktigt då hur detta ska hjälpa mig. För varmvatten måste jag upp i 60 grader minst.
Om jag struntar i varmvattnet och löser det med en vvb så skulle jag ev kunna klara mig med max temp 52 grader när det är som kallast. Då skulle jag kunna ställa patronen på 50 grader och se till att pumpen jobbar i första hand. Dock rekommenderar som du själv skriver jula att max temp sätts till 45 grader och det kommer vara för lite för mig när det är minus 20 ute.

Utloggad johnblund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Styra elpatron från luft/vatten värmepump
« Svar #25 skrivet: 17 januari 2024, 18:47:49 »
Hej
Pumpen kan max ställas på 52 grader. I manualen står det att pumpar utrustade med tillsatsvärmare har max temp 70 grader.
Varför rek.Jula 45grader ut när högsta max temp är 52 på manöverpanelen men 72 på elpatronen?! Verkar skumt, var så på äldre modell utan inverterstyrning?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!