Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Beräkna expansionskärl  (läst 1220 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dea_944t

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Beräkna expansionskärl
« skrivet: 12 januari 2019, 21:22:34 »
Har lagt till en arbetstank i värmesystemet och behöver antagligen öka expansionskärlets volym något (eller iallafall se till att det är rätt inställt förtryck och systemtryck...)

Olika tillverkare verkar ha lite olika rekommendationer men formeln för expansionskärlets volym verkar vara

Volym = (systemvolym * vattnets expansionsfaktor) / Tryckfaktor
där tryckfaktor är ((öppningstryck + 1) - (förtryck + 1)) /( öppningstryck +1), istället för förtryck används ibland statiskt tryck så vilken ska egentligen användas...?

Det som förvirrar lite är  vilket förtryck och systemtryck som ska väljas
- i genomgången här på forumet rekommenderas 0,1 bar över statiskt tryck vi kärlet och ett systemtryck ytterligare 0,1 bar över detta
- nån tillverkare rekommenderar avrundning uppåt till närmsta 0,5 bar (vilket känns väldigt mycket... blir stort kärl)
- nån tillverkare hade rekommendation att förtryck skulle vara 0,2 bar över statisk höjd vid kärlet och systemtryck ytterligare 0,3 bar över detta

I mitt fall sitter expansionskärlet ~1,5 m över golv på undervåningen och från golv på undervåningen till högsta rörpunkt är det ~4 m (och då har jag ändå ett högt monterat element i ett rum på ovanvåningen).
Eftersom tryckmätaren sitter vid expansionskärlet är detta rimligtvis min "referensnivå" och allt ska beräknas utifrån detta, även tryckfaktorn som upplevs av kärlet, eller tänker jag fel?

I mitt system ger detta ett statiskt tryck vid kärlet på 0,25 bar, alla rekommendationer säger högre förtryck än statiskt tryck vilket verkar lite udda då jag tycker man skulle vilja ha lite vatten i kärlet vid lägsta vattentemperatur?

Om jag nu ändÃ¥ följer rekommendationen och sätter förtryck 0,1 bar över detta och systemtryck ytterligare 0,1 bar sÃ¥  Ã¥terstÃ¥r frÃ¥gan om tryck faktorn ovan ska beräknas baserat pÃ¥ statiskt tryck, förtryck eller systemtryck?

/Dea



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!