Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur göra med kollektorslang?  (läst 2465 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

xLnT

  • Gäst
xLnT
Hur göra med kollektorslang?
« skrivet: 18 december 2018, 09:11:41 »
Vi kommer gräva ner 2x300M kollektorslang till våren och jag sitter och funderar på vilket installationssätt som blir bäst.
Det är förberett med 2st 110mm "flexrör" till pannrummet där VPn kommer stå.

Det hade varit väldigt smidigt (och är lockande) att skarva tillopp och retur utanför huset så man kunde lägga en kollektorslang (med isolering) i vardera "flexslang". Jag har läst åtskilliga trådar både här och på andra forum och förstått att den säkraste skarvningen svetsas, elektromuffar och svets går att få tag på ganska billigt.

Det andra alternativet är att dra in 2x tillopp och 2x retur i "flexrören" och isolera den ena slangen och sen skumma i "flexröret", men det känns inte riktigt bra. (Får inte plats med båda slangarna isolerade)
Och om man nu gör det, finns det någon bra koppling så man kan gå med 90gr böj på ena röret och en T-koppling på andra och sen reducera till 28mm gärna allt i samma T-rör, men jag har kollar runt på diverse butiker (Rinkabyrör bland annat) men hittar inte riktigt någon bra lösning.

Hoppas ni kan hjälpa mig med mina frågor.

Här är en enkel skiss på hur jag helst skulle vilja göra med svetsning.


Mvh

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hur göra med kollektorslang?
« Svar #1 skrivet: 18 december 2018, 09:53:05 »
Storlek på värmepump?

xLnT

  • Gäst
xLnT
SV: Hur göra med kollektorslang?
« Svar #2 skrivet: 18 december 2018, 10:36:01 »
Det lutar åt en CTC GSi 12, den är inte beställd än, men den verkar ha lägst effekt (2,5kW) av de inverterpumpar jag kikat på i denna storleken.

Mvh

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur göra med kollektorslang?
« Svar #3 skrivet: 18 december 2018, 13:36:39 »
Jag kommer lägga 2 x 300 m jordvärme till sommarstugan och dra in alla 4 rör i huset (har dock en källare).
Anledningen är att kunna både lufta och justera flödet på varje slinga så att det inte blir stillastående i den ena.
Du kan göra en skarv utanför huset om du har en inspektionsbrunn till skarven.
Se till att få dit ventiler på varje slinga så de kan luftas var för sig.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

xLnT

  • Gäst
xLnT
SV: Hur göra med kollektorslang?
« Svar #4 skrivet: 18 december 2018, 14:11:33 »
Är det verkligen ett problem med att få ut luften?
Jag köper det rakt av om man lägger slangen med en massa böjar horisontellt som man gör på en mindre tomt, vi kommer lägga våra slingor såhär:

|  |  |   |
|  |  |   |
|  |  |   |
|  |_|   |  (mjuk 180gr böj med ordentlig radie)
|_____|

Denna ligger med konstant fall ner så luften har ingenstans att "vila" någonstans.
Varför skulle det bli olika flöde i de båda slangarna om de är lika långa och har identiska skarvar (spegelvända så det blir fördelat rätt)?

Hade jag haft större intag i plattan hade jag gått in med båda rören och skarvat det i pannrummet, men nu har jag inte det :(


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur göra med kollektorslang?
« Svar #5 skrivet: 18 december 2018, 16:45:15 »
Ligger slangen någorlunda horisontellt så borde det inte bli några problem. Annars kan ju en luftficka stoppa flödet i ena slangen och eftersom vätskan kan flöda i den andra så blir man inte av med luften. Kan man stänga av en slinga i taget så slipper man det problemet.

Jag har i princip samma 'problem' hemma hos mig. Jag har grävt ner 4 st 110mm flexibla avloppsrör under grunden som jag tänkte dra in brineslangarna genom. Om jag måste skarva/grena på utsidan av någon anledning (oklart om två borrhål räcker) så kommer jag att göra det i någon form av brunn och sätta ventiler så att man iallafall har möjligheten att göra något om det behövs.
« Senast ändrad: 18 december 2018, 16:47:36 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

xLnT

  • Gäst
xLnT
SV: Hur göra med kollektorslang?
« Svar #6 skrivet: 18 december 2018, 17:17:22 »
Vilka flödesmätare/strypventiler är prisvärda och vart kan man köpa dessa?
Jag hittade nÃ¥gon frÃ¥n NC men de kostar ju 2500:-/st  :-X

Det måste ju finnas lite vett med installationen, jag kommer ju inte lägga 15000:- på brunn, mätare, ventiler mm.
Då drar jag in slangarna som de är och skummar, alternativt tar risken och svetsar de utan något alls i backen.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur göra med kollektorslang?
« Svar #7 skrivet: 18 december 2018, 17:23:40 »
Mätare känns overkill. Det räcker att mäta temperaturen på respektive slinga för att se att man har balans.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

xLnT

  • Gäst
xLnT
SV: Hur göra med kollektorslang?
« Svar #8 skrivet: 18 december 2018, 17:30:13 »
Mätare känns overkill. Det räcker att mäta temperaturen på respektive slinga för att se att man har balans.

Med vilka prisvärda komponenter gör man detta?

Mvh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur göra med kollektorslang?
« Svar #9 skrivet: 18 december 2018, 18:12:10 »
Termometer?... Det räcker att mäta under injusteringen. Det behövs ingen permanent mätutrustning.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

xLnT

  • Gäst
xLnT
SV: Hur göra med kollektorslang?
« Svar #10 skrivet: 18 december 2018, 18:28:24 »
Termometer?... Det räcker att mäta under injusteringen. Det behövs ingen permanent mätutrustning.

Ok, vilken differans är acceptabel?

xLnT

  • Gäst
xLnT
SV: Hur göra med kollektorslang?
« Svar #11 skrivet: 20 december 2018, 08:54:22 »
Ingen som kunde svara på vilken temperaturdifferans som är acceptabel mellan slingorna?
Det är väl ganska svårt att mäta temperaturen med en tiondel grads noggrannhet?

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur göra med kollektorslang?
« Svar #12 skrivet: 20 december 2018, 09:12:52 »
Man vill ju ha så pass lika som möjligt, men sen finns ju begränsningar i mätningen som du skriver.
Det hela är väl en frÃ¥ga om hur pass nördig man är pÃ¥ att optimera grejerna.  ^-^
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!