Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: köra värmebäraren baklänges?  (läst 1891 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
köra värmebäraren baklänges?
« skrivet: 12 december 2018, 11:42:37 »
hej!

va till en granne som installerat en nibe 1245 jordvärmepump, han visste att jag hade en likadan och ville ha lite hjälp.

han har lejt en bekant till installationen så det finns inget bolag bakom.

det är ett gammalt hus med delvis riktigt grova blÃ¥rör,  2" tom om jag sÃ¥g rätt.  2 rörs system och mestadels radiatorer utan termostater.

värmepumpen är installerad Ã¥r "rätt" hÃ¥ll pÃ¥ värmebäraren. med övre röret som tillopp, och undre röret som retur  som det ska vara  helt enkelt.

MEN, han har även en pelletsanläggning i maskinhallen som han vill köra nu när det är kallt, men det ville inte fungera...

så vi upptäckte att pelletspannan är "felkopplad" alltså värmebäraren har snurrat baklänges i 20 år och det har fungerat bra, kanske pga av att termostater saknas?

men nu krockar ju dessa system, sÃ¥ hur löser vi det enklast? 

vi skulle kunna byta plats på flexslangarna på värmepumpen så flödet blir densamma som pelletspannans cirkpump har, men då blir ju flödet bakvänt.

att ändra flödet vid pelletspannan är besvärligare..

vad säger ni? 
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: köra värmebäraren baklänges?
« Svar #1 skrivet: 12 december 2018, 12:15:31 »
Det är inte alls bra att vattnet går åt fel håll i radiatorerna när man har värmepump. De kräver då högre temperatur på värmebäraren för att avge samma effekt och det kostar mer el till värmepumpen. Dessutom ger det kortare gångtider på pumpen då den effektiva vattenvolymen blir mindre, det blir ju delvis kortslutning av flödet i radiatorn.

När man har en pelletspanna spelar sÃ¥nt ingen roll. Det kostar i det närmaste lika mycket i form av pellets oberoende av framledningstemperaturen men sÃ¥ fungerar inte en värmepump.     
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: köra värmebäraren baklänges?
« Svar #2 skrivet: 12 december 2018, 12:38:00 »
spelar det egentligen någon roll om man inte har termostater?

iof, det går väl trögre om värmen kommer in i botten av radiatorn och kyls av samtidigt som det ska stiga..

men är det mätbart?   och utan termostater gissar jag att till och retur har nästan samma temperatur vid radiatorerna?

kortslutning i flödet? hur menar du då?
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: köra värmebäraren baklänges?
« Svar #3 skrivet: 12 december 2018, 13:41:22 »
  och utan termostater gissar jag att till och retur har nästan samma temperatur vid radiatorerna?

Att till och retur har nästan samma temperatur är ett tecken på kortslutning av flödet, att vattnet passerar radiatorn utan att kylas av nämnvärt. Med det köldmedium som är i Nibes pumpar bör man ha en temperaturdifferens över pumpen på runt 7 grader för att den ska ha bäst verkningsgrad. Det betyder att temperaturdifferensen in/ut vid radiatorerna när pumpen går ska vara i samma storleksordning.

När vattnet gÃ¥r Ã¥t fel hÃ¥ll i en radiator mÃ¥ste inkommande radiatorvatten vara varmare än i det rättkopplade fallet för att radiatorn ska avge samma värmeeffekt. Högre arbetstemperatur för värmepumpen betyder högre elräkningar. Har man värmepump spelar det roll oavsett om man har termostater eller ej. Känn pÃ¥ radiatorn pÃ¥ motsatt sida om anslutningarna. Det är lägre temperatur där än pÃ¥ anslutningssidan. Det betyder att den delen av radiatorn inte avger lika mycket värme. PÃ¥ en rätt ansluten radiator är temperaturskillnaden inte sÃ¥ stor i horisontalled. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: köra värmebäraren baklänges?
« Svar #4 skrivet: 12 december 2018, 13:45:35 »
dÃ¥ är jag med, men cirkpumpen snurrar ju pÃ¥ "auto" läge även när värmepumpen stÃ¥r still... 

rekommendationen är alltsÃ¥ att koppla om pelletspannan, men denna vinter skulle man kanske kunna bakvända värmepumpen genom at enkelt skifta flexslangarna.  som en quickfix lixom.


sedan bör man väl kunna ställa in pelletsen på att skicka runt, säg 50 grader utan att värmepumpen tar stryk?
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: köra värmebäraren baklänges?
« Svar #5 skrivet: 12 december 2018, 14:00:54 »
Det enkla svaret är att "släng ut pelletspannan".
Det som skulle kunna funka som en nödlösning är att vända på cirkpumpen till pelletspannan, den kommer inte funka optimalt med flödet åt fel håll, det är dock bättre än att ha flödet åt fel håll i radiatorerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: köra värmebäraren baklänges?
« Svar #6 skrivet: 12 december 2018, 14:19:44 »
ursäkta, det var en flispanna, jag har skrivit fel.


han vill nog gärna kunna elda i flispannan när det är kallt. och han har obegränsat med flis (haha säkert i dubbel bemärkelse)

sen tror jag inte värmepumpen räcker till när det blir kallt... han har en 8kw pump till 300-400m2 1800 tals hus med små radiatorer.

han har redan nu minus 1-1,5 grader på köldbäraren vid drift

jag har gett rådet att gräva ner en till jordvärmeslinga utöver den på 400 meter han har.


undrar om det går vända på den cirkpumpen till flispannan... han har väl nån styrning osv av utetemp å shunt även på den..

det bästa är väl egentligen att koppla om sÃ¥ flispanna och värmepump gÃ¥r Ã¥t rätt hÃ¥ll...  men kulvert etc är 2" gamla järnrör...  jag tar nog inte pÃ¥ mig det jobbet :D  men sen är jag bara en enkel kontorsrÃ¥tta=)
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: köra värmebäraren baklänges?
« Svar #7 skrivet: 12 december 2018, 14:34:40 »
400 meter till en pump på 8 kW blir ett värmeuttag på 14 W/m. Det är vanligt med en belastning på 10-15 W/m så 14 W/m är ingen onormal siffra.

Är det 2" rör är det förmodligen en äldre installation byggd för självcirkulation. DÃ¥ brukar radiatorerna vara av sÃ¥dan kaliber att de passar ihop med en värmepump. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: köra värmebäraren baklänges?
« Svar #8 skrivet: 12 december 2018, 15:06:57 »
Möjligt värmeuttag per meter jordslinga beror också mycket på var i landet saken gäller och det har vi ingen aning om. I Norrbotten kanske 6-7 W/m enligt NIBE's dimensioneringsprogram.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: köra värmebäraren baklänges?
« Svar #9 skrivet: 12 december 2018, 15:09:06 »
spelar det egentligen någon roll om man inte har termostater?

iof, det går väl trögre om värmen kommer in i botten av radiatorn och kyls av samtidigt som det ska stiga..

men är det mätbart?   och utan termostater gissar jag att till och retur har nästan samma temperatur vid radiatorerna?

kortslutning i flödet? hur menar du då?

Ja, det spelar roll. Jag har en radiator som är felkopplad, och där jag inte får plats med en korskoppling, och den blir bara varm över halva ytan, ovanför en diagonal från nedre inloppet till motstående hörn upptill. Övriga radiatorer blir varma över hela ytan.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: köra värmebäraren baklänges?
« Svar #10 skrivet: 13 december 2018, 12:43:33 »
tack för svar!

då får jag rekommendera honom att koppla om flisanläggningen.

det är i hälsingland, dock har han ett väldigt effektkrävande hus gissar jag..

men tidigare har han ju bara lastat in en skopa flis till =)
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 719
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!