Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Finlir pÃ¥ cirk.pump och framledningstemp  (läst 14018 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Finlir på cirk.pump och framledningstemp
« Svar #30 skrivet: 23 oktober 2012, 01:00:45 »
Det finns en tråd som heter något i stil med det varma deltats effekt på gradminuter......

JAg mins inte nu men jag har för mig att med ett ökat flöde får du minska GM för start för att få exakt samma gångkaraktär. Typ från -60 till -70 (bara som ett exempel för att man ska förstå i vilken riktning jag menar med minska).
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Finlir på cirk.pump och framledningstemp
« Svar #31 skrivet: 23 oktober 2012, 14:16:23 »
Det finns en tråd som heter något i stil med det varma deltats effekt på gradminuter......

JAg mins inte nu men jag har för mig att med ett ökat flöde får du minska GM för start för att få exakt samma gångkaraktär. Typ från -60 till -70 (bara som ett exempel för att man ska förstå i vilken riktning jag menar med minska).
Den här tråden, den har jag sett och får väl lusläsa igen.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45991.msg483956#msg483956
Men menar du verkligen att man ska öka antalet gradminuter att jobba mot (70 istället för 60)? Då kommer man ju att få större arbete per körning och få risk för hysteresstopp?

Du skrev så här i en mening i den tråden om ändring av GM:
"att vi vid högre flöde behöver justera ner kurvan eller ha en mindre (mindre minus...) GM för start är ju ett resultat av att vi skickar ut mer och varmare vatten, allt annat lika."
Det tycker jag är tvärtemot vad du skriver i citatet ovan eller fattar jag trögt?
« Senast ändrad: 23 oktober 2012, 16:50:35 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Finlir på cirk.pump och framledningstemp
« Svar #32 skrivet: 23 oktober 2012, 14:26:51 »
VP'n kör cp'n på 30% när kompressorn inte går,
sedan drar den på upp till 60% kollar tempdiffen och sedan vidare upp till 75% sedan pendlar den mellan 65% och 75%.
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Finlir på cirk.pump och framledningstemp
« Svar #33 skrivet: 23 oktober 2012, 15:45:53 »
Den här tråden, den har jag sett och får väl lusläsa igen.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45991.msg483956#msg483956
Men menar du verkligen att man ska öka antalet gradminuter att jobba mot (70 istället för 60)? Då kommer man ju att få större arbete per körning och få risk för hysteresstopp?

Det jag menar är att om du ändrar flödet så är det stor chans att din värmepumps gångkaraktär förändras, precis som den gör vid förändring av GM. Målet skulle alltså vara att efter flödesförändringen justera GM för start så att gångkaraktären blir den samma som tidigare. Om man vill.

Syftet med informationen är i första hand vetskapen om vad förändringen må ha fått för konsekvenser, goda likväl som dåliga.
Kanske är ändringen sÃ¥ liten att det inte märks och i sÃ¥ fall är det ju fine and dandy :)   
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Finlir på cirk.pump och framledningstemp
« Svar #34 skrivet: 23 oktober 2012, 16:52:45 »
Hoppsan du hann svara före min komplettering ovan!
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Finlir på cirk.pump och framledningstemp
« Svar #35 skrivet: 24 oktober 2012, 00:08:48 »
ordet öka och minska i förhållande till GM för start kan lätt missförstås.
i denna tråd skrev jag att gå från -60 till -70 som ett exempel för att indikera vilken riktning.

Huruvida det är den riktningen är jobbigt att tänka ut. Men om jag mins rätt innebär en ökning av flödet att vi går lite tightare kring bör. Vilket vi gör när vi går från exempelvis -60 till -50 med GM. Så för att motverka detta och inte få fler stater än vi hade innan så skulle man då gå exempelvis från -60 till -70.

Det är inte säkert att alla ändringar av flöden innebär att man märker av en skillnad i antal starter och hur högt/lågt man går i förhållande till bör-värdet. Det beror ju på hur stor förändringen är.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Finlir på cirk.pump och framledningstemp
« Svar #36 skrivet: 24 oktober 2012, 00:49:24 »
Håller med om att det kan vara förvirrande med minusvärden och gradminuters räknande.
Men nu tror jag att jag hänger med i ditt resonemang.

Vore det inte smartare om VP styrdes med gradliter istället för gradminuter?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34914
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Finlir på cirk.pump och framledningstemp
« Svar #37 skrivet: 24 oktober 2012, 06:48:32 »
Det är väl i princip det IVT gör som arbetar med hysteres?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Finlir på cirk.pump och framledningstemp
« Svar #38 skrivet: 24 oktober 2012, 08:19:06 »
Variabel kopplingsdifferens kallar dom det. Hysteres användes tidigare och var/är ett fast värde.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9745
  • Karma +19/-4
SV: Finlir på cirk.pump och framledningstemp
« Svar #39 skrivet: 24 oktober 2012, 09:07:03 »
Huruvida det är den riktningen är jobbigt att tänka ut. Men om jag mins rätt innebär en ökning av flödet att vi går lite tightare kring bör. Vilket vi gör när vi går från exempelvis -60 till -50 med GM. Så för att motverka detta och inte få fler stater än vi hade innan så skulle man då gå exempelvis från -60 till -70.

Håller med om att en ökning av flödet gör att temperaturen kommer närmare börvärdet. Men borde inte det betyda att man skall minska gradminuterna för att få pumpen att gå lika lång tid? Om deltaT minskar och man vill att pumpen skall gå lika länge som tidigare, dvs tiden som integralen beräknas över skall vara oförändrad, måste integralen minskas tycker jag.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Finlir på cirk.pump och framledningstemp
« Svar #40 skrivet: 24 oktober 2012, 20:41:52 »
jag tänkte så här.

Om vi med hjälp av justering av GM ska gå tightare kring bör så ändrar vi från -60 till -30. Då går vi tightare och får också fler starter. Om vi ska motverka en sådan förändring, oavsett hur den är gjord måste vi justera integralen.

Exempelvis frÃ¥n -60  till -70. Det jag hade som förslag.
 Om man sedan kallar detta för att minska eller öka ja det verkar ju vara lite olika.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34914
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Finlir på cirk.pump och framledningstemp
« Svar #41 skrivet: 24 oktober 2012, 22:16:23 »
Håller med om att en ökning av flödet gör att temperaturen kommer närmare börvärdet. Men borde inte det betyda att man skall minska gradminuterna för att få pumpen att gå lika lång tid? Om deltaT minskar och man vill att pumpen skall gå lika länge som tidigare, dvs tiden som integralen beräknas över skall vara oförändrad, måste integralen minskas tycker jag.

Man sänker framledningstempen och parallellförskjutningen och ökar radiatorernas värmeavgivning, och troligen ökar uteffekt/COP en aning, detta torde medföra att värmepumpen skall gå kortare tid för att tillföra samma mängd energi till huset vid ett specifikt energibehov.
Kortare driftstid fås genom att minska värdet, alltså från -60 till -50.
Då värmepumpen inte lyfter vbf lika mycket med ett högre flöde så kommer dock gradminuterna att räkna upp lite långsammare, vilket betyder att man borde behöva öka värdet för gradminuter, alltså från -60 till -70.
Så frågan är om man skall öka eller minska värdet, det beror nog på vilken av effekterna som har störst påverkan, det minskade kravet på gångtid som är resultatet av effektökningen, eller det ökade kravet på gångtid som är resultatet av det mindre lyftet av vbf vid kompressordrift.
Troligen går det nog på ett ut.
« Senast ändrad: 24 oktober 2012, 22:18:00 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34914
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Finlir på cirk.pump och framledningstemp
« Svar #42 skrivet: 24 oktober 2012, 22:30:12 »
Nja, jag menar bara att dessa två effekter tar ut varann, så man nog får lika mycket tillförd effekt utan att ändra på gradminuterna.
Utan vetenskapliga bevis så är min övertygelse ändå att det lönar sig att öka flödet, i vart fall tills man når en nivå på 5-6 graders deltaT över kondensorn.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Finlir på cirk.pump och framledningstemp
« Svar #43 skrivet: 24 oktober 2012, 22:35:21 »
Nja, jag menar bara att dessa två effekter tar ut varann, så man nog får lika mycket tillförd effekt utan att ändra på gradminuterna.
Utan vetenskapliga bevis så är min övertygelse ändå att det lönar sig att öka flödet, i vart fall tills man når en nivå på 5-6 graders deltaT över kondensorn.
Tack det var så jag tänkte sen och var på väg att ändra mig, men tog bort mitt förra inlägg, du hann före. Precis så som jag gjort nu, kör med höjd CPfart fått delta 6 °C och kunnat sänka parallellen. Utan GM justering.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Finlir på cirk.pump och framledningstemp
« Svar #44 skrivet: 24 oktober 2012, 22:43:54 »
Gissningsvis får man inte lika mycket utan man får mer. Detta som ett resultat av att värmeavgivningen är större och att regleringen får lite annan effekt när flödet är justerad.

Man kan högaktningsfullt skita i detta  :)

Eller så kan man efter justering av flödet justera GM för att ha exakt den gångkaraktär man hade innan flödesförändringen om man nu gillade denna. I och med att det blir för varmt behöver man också sänka framledningen med förskjutningen och efter detta kan ytterligare pill krävas med GM.

Tråden heter Finlir på cirkpump och därför kommer den här typen av svar.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!