Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Minishunt Lk M60 blander alltid ned temp pÃ¥ vattnet?  (läst 14807 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hupp!

Har en LK M60, som jag nu testat plocka bort termostaten på, och vridit upp maxtempbegränsaren max på, samt kollat VF-ventil och retur så de är öppna.
Nu mätte jag framledningen till shunten och den var 45, men tempen ut till golvet var "bara" 36. Borde inte den vara högre nu? Uppenbarligen blandas ju tempen fortfarande ned? Eller blandas alltid vattnet ned?
Problemet har är att ett rum är sämre isolerat än de andra och jag skulle ju vilja ha upp värmen där utan att behöva öka framledningen _ännu_ mer. Man blir ju lite sugen på att förpassa shunten och koppla på golvvärmeslangarna direkt ;-)
Påverkar hastigheten på pumpen som sitter på shunten temperaturen på vattnet ut i golvvärmen, eller bara returtempen?

Nån som vet om ovanstående är som det ska, eller om det är lönt att skruva nåt mer på den där minishunten?
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Minishunt Lk M60 blander alltid ned temp på vattnet?
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2012, 23:48:26 »
har du testat att dra ut sladden........

det har jag gjort på min.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Minishunt Lk M60 blander alltid ned temp på vattnet?
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2012, 23:51:35 »
jag vill ha en ventil för att styra grundflödet
jag vill ha en termostat på framledningen (inget måste)
jag vill ha en termperaturstyrd returbegränsare på returen

det sistnämnda bromsar upp flödet i fall temperaturen blir högre än det angivna värdet och öppnar upp när temperaturen går ner.

Totalkostnad klart lägre än en minishunt och det drar inte 50w momentant. detta drar 0w :)
och inte brummar och låter det heller
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Minishunt Lk M60 blander alltid ned temp på vattnet?
« Svar #3 skrivet: 04 januari 2012, 06:15:49 »
Hallå där!

Det låter som en bra lösning, lagomt arbetskrävande också ;) Men är det nåt elektriskt som styr blandningen? Jag fick som för mig att det bara var cirkpumpen som gick på el, annars var det mekaniskt så att säga.

Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Minishunt Lk M60 blander alltid ned temp på vattnet?
« Svar #4 skrivet: 04 januari 2012, 08:31:25 »
Det är inget elektriskt som styr blandningen. endast CP:n går på el.
Har själv en och lyckas inte heller uppnå samma, däremot bättre än din. Har jag 38 fram får jag ut 36 på slingan så din borde gå att trimma.
I mitt fall tänkte jag ta bort shunten och koppla den enda slingan direkt på framledningen.
Annars samma problem, enda rummet(hallen) som jag vill ha varmare i men inte höja tempen för hela systemet bara för detta.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Minishunt Lk M60 blander alltid ned temp på vattnet?
« Svar #5 skrivet: 05 januari 2012, 01:11:22 »
Skulle det kunna bero på att det är för dålig fart på vattnet till shunten, därför blir det så stor skillnad? Stod ju nåt om att man kunde strypa den för att "suga" in mer varmvatten i shunten, kanske får testa lite med det!
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Minishunt Lk M60 blander alltid ned temp på vattnet?
« Svar #6 skrivet: 05 januari 2012, 15:25:11 »
Nu ska jag prova strypa lite och se om det gör nån skillnad. Jag har fortf 8-10 grader mellan in i shunten och vad den skickar ut i golvvärmen.
En annan sak jag kom på - är det bästa att köra full fart på cp vid shunt, så att inte vattnet kyls av så mycket?
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad arild

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Minishunt Lk M60 blander alltid ned temp på vattnet?
« Svar #7 skrivet: 05 januari 2012, 21:13:14 »
Har du provat att stänga VF-ventilen? Om jag förstår det rätt så blandar den returvatten med framledningen.
Nibe 1215-5, 130m borra (112m aktivt) - Vattenmängd 48 000 liter/h, Komfortkyla Carrier 42NM-33. Heru 50. 1 1/2 plan 140kvm.

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Minishunt Lk M60 blander alltid ned temp på vattnet?
« Svar #8 skrivet: 07 januari 2012, 09:30:10 »
Nu så har jag stängt VF-ventilen helt och hållet, och det går nog ut lite varmare vatten nu, men det är fort 5-6 graders diff mot tempen som kommer in till shunten. Men det komer man kanske aldrig ifrån ...
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Minishunt Lk M60 blander alltid ned temp på vattnet?
« Svar #9 skrivet: 08 januari 2012, 01:39:32 »
jag behöver förstå denna tingest lite bättre.


Jag ser på min system CP att den har varvat upp. Det skulle kunna bero på en kortis någonstans. Hittar ingen och började då titta lite på denna minishunt. Jag har alltid haft den avslagen. Alltså kopplat ur strömmen då jag tycker den låter och drar ström i onödan.

Jag har ändå fått ett helt ok varmt golv i badrummet på ca 7m2.

Jag mätte tempen på framledning och retur innan shunten och noterade då att det var nästan exakt samma temp. Det kanske skiljde en halv grad eller så.

Framledning till golvet var också samma temp men retur från golvet var MYCKET lägre.

Detta tyder ju då på ett väldigt lågt flöde genom golvet. Men då detta låga flödet inte nämnvärt påverkade returtempen så måste detta ju vara samma typ av resultat som en kortslutning.

Jag testade att sätta på motorn i shunten och då gick temperaturen ner på returen rejält och efter ett tag när vattnet gått runt ett varv i golvet så hade jag en varaktig diff på kanske 4 grader eller så.


Helst skulle jag vilja köra utan motorn. Men kanske detta inte går? Kanske är trögheten i golvet för stor med resultat att 99% av allt vatten flödar tillbaks i returledningen utan att gå ut i golvet = kortis.

Kan ni tänka er ett upplägg där jag får det att fungera utan motorn på och utan att få en kortis.


Och vad är rätt inställning om jag nu ska köra MED motor. Jag har två rattar. En som ligger närmare motorn som det står temp - och + och en som bara går att dra typ 3/4 varv som är grå och ligger i motsatt ända av motorn. Vad denna gör vet jag inte.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Minishunt Lk M60 blander alltid ned temp på vattnet?
« Svar #10 skrivet: 08 januari 2012, 11:14:54 »
Och vad är rätt inställning om jag nu ska köra MED motor. Jag har två rattar. En som ligger närmare motorn som det står temp - och + och en som bara går att dra typ 3/4 varv som är grå och ligger i motsatt ända av motorn. Vad denna gör vet jag inte.

Nu är ju inta jag nån expert (därav denna tråd ;) men den "gråa" borde ju vara termostaten, och den märkt med "temp" är nog temperaturbegränsning på vattnet ut i golvslingan. Jag har min ett varv från fullt öppet och det ska då vara en begränsning på max 50 grader.
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Minishunt Lk M60 blander alltid ned temp på vattnet?
« Svar #11 skrivet: 08 januari 2012, 11:49:58 »
ok jag förstår.

Jag har drag ner 2 varv från max på tempbegränsaren.

Det blir lite för varmt i rummet tycker jag. Jag har inte aktiverat termostaten. Stryper jag då in med den grå som sitter där i stället för termostaten?

Det känns ju underligt med en pump som susar på full fart. oavsett om ytan är 7m2 eller 60m2. Jag tycker denna pump är ett ofog :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Minishunt Lk M60 blander alltid ned temp på vattnet?
« Svar #12 skrivet: 08 januari 2012, 12:03:10 »
ok jag förstår.

Jag har drag ner 2 varv från max på tempbegränsaren.

Det blir lite för varmt i rummet tycker jag. Jag har inte aktiverat termostaten. Stryper jag då in med den grå som sitter där i stället för termostaten?

Det känns ju underligt med en pump som susar på full fart. oavsett om ytan är 7m2 eller 60m2. Jag tycker denna pump är ett ofog :)

Hehe, jag tycker också min är ett ofog, men jag vill ha varmare i rummet den sitter ;)
Nu är jag ute lite på hal is, men kan du inte strypa med den ventilen som sitter lite snett riktat nedåt mot vänster ungefär under den tempbegränsaren?
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Minishunt Lk M60 blander alltid ned temp på vattnet?
« Svar #13 skrivet: 08 januari 2012, 12:04:17 »
returventilen?

Ok så ställa termostatvredet fullt öppet så att säga och sedan strypa in med returventilen
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Minishunt Lk M60 blander alltid ned temp på vattnet?
« Svar #14 skrivet: 08 januari 2012, 16:12:07 »
Alpha 2 kanske  Thumbsup     Kör du med samma temp som systemet  sÃ¥ kan du ju fördela in lite flöde bara, och sen stoppa med en termos

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!