Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lurad pÃ¥ driften  (läst 9097 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: Lurad på driften
« Svar #15 skrivet: 17 augusti 2006, 21:11:27 »
Knappast, den största skillnaden brukar vara i hushållsel, inte i husets uppvärmningskostnad. En viss skillnad kan det vara beroende på antalet personer i hushållet men i regel är skillnaden max 15-20% åt något håll, kalkylen verkar ju diffa mer än så. Hade det rört sig om 20% fel så hade jag nog rekommenderat att bita i sura äpplet, men nu verkar skillnaden vara större än så.

Inte är det väl hushållselen som är den största variationen, det är måste vara just uppvärmning och VV, skillnaden mellan ensamstående pensionär och 2 barnsfamilj är nog mycket större i värme + VV än i hushållsel! Att gå från 15000 till 18000 kW (20%) är enkelt

Sen håller jag med om att det får finns gränser för hur mycket uppgifter får deviera från verkligheten.

Hur som helst är det inte ett dolt fel, möjligvis "ej uppfylld utfästelse"
« Senast ändrad: 17 augusti 2006, 21:15:38 av RLA »
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Lurad på driften
« Svar #16 skrivet: 17 augusti 2006, 21:47:21 »
Knappast, den största skillnaden brukar vara i hushållsel, inte i husets uppvärmningskostnad. En viss skillnad kan det vara beroende på antalet personer i hushållet men i regel är skillnaden max 15-20% åt något håll, kalkylen verkar ju diffa mer än så. Hade det rört sig om 20% fel så hade jag nog rekommenderat att bita i sura äpplet, men nu verkar skillnaden vara större än så.

Dessutom finns ju uppgifter från Autoterm på att VP:n inte kan klara husets värmebehov. Så om säljaren inte kan uppvisa en kalkyl från installatören som styrker uppgiften om driftskostnad så sitter han (säljaren) med skägget i brevlådan. Finns en sån kalkyl så är det installatören som åker dit.

Om säljaren eldar med ved i kamin eller är bortrest på vintern skall detta uppges i kalkylen.
Inte alls...  Jag är övertygad om att den största potentiella skillnaden ligger i uppvärmningen och vv (för övrigt är det inte sÃ¥ mÃ¥nga som tekniskt kan skilja mellan hushÃ¥llsel och uppvärmningsel).  Förra ägaren av vÃ¥rt hus hade en förbrukning pÃ¥ 20,000 kWh och vi har en förbrukning pÃ¥ 10,000 kWh och dÃ¥ förbrukar vi garanterat mer hushÃ¥llsel.

Det är inte säljaren som gör nÃ¥gon kalkyl, sÃ¥ vad en ev. kalkyl har eller saknar för uppgifter kan du inte lasta säljaren för.  Om säljaren pÃ¥ ett frÃ¥geformulär har svarat hur mÃ¥nga kWh han förbrukar per Ã¥r och han svarar 20,000 kWh och har varit borta halva Ã¥ret, sÃ¥ kan man fortfarande inte lasta honom.

Jag ser inga som helst förutsättningar för att framgÃ¥ngsrikt fÃ¥ rätt i detta ärende om det skulle gÃ¥ till ett avgörande.  Däremot finns det ju alltid möjligheten att säljaren inte har lust att gÃ¥ lika lÃ¥ngt som köparen, och ger efter innan dess.

Som köpare mÃ¥ste man acceptera att driftskostnad inte är nÃ¥gon exakt siffra.  Kommer ihÃ¥g när jag eldade med olja vilket besvär jag hade med att försöka fÃ¥ fram ungefär hur mycket jag gjorde av med per Ã¥r.  Jobbigt, eftersom man inte fyller tanken vid bestämda tidpunkter utan lite "dÃ¥ och dÃ¥".
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lurad på driften
« Svar #17 skrivet: 17 augusti 2006, 23:27:14 »
Faktiskt är det så att köparen i detta fall har stor sannolikhet att få rätt. Köparen har:
1. Sin egen förbrukning.
2. Uppgift på tidigare oljeförbrukning, 50 000 :- /år
3. Tillverkaren Autoterms uppgift på att denna VP inte är anpassad för att klara husets värmebehov.

Om säljaren ska kunna komma undan måste han ha en kalkyl från installatören att luta sina uppgifter på, det duger inte att gissa förbrukningen när man säljer sitt hus.

Jag skulle tippa på att säljaren går med på förlikning, ett tips är att kontakta rörmokaren och försöka få honom att göra en driftkalkyl på huset.

Ridax: I ditt exempel med oljeförbrukningen skulle du kunnat kontakta oljeleverantören och fått en bra uppgift på hur mycket olja du köpt, leverantören håller koll (och skickar ut reklam lagom när tanken börjar bli tom).  ;)
« Senast ändrad: 17 augusti 2006, 23:30:10 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Lurad på driften
« Svar #18 skrivet: 18 augusti 2006, 06:34:11 »
Faktiskt är det så att köparen i detta fall har stor sannolikhet att få rätt. Köparen har:
1. Sin egen förbrukning.
2. Uppgift på tidigare oljeförbrukning, 50 000 :- /år
3. Tillverkaren Autoterms uppgift på att denna VP inte är anpassad för att klara husets värmebehov.

Om säljaren ska kunna komma undan måste han ha en kalkyl från installatören att luta sina uppgifter på, det duger inte att gissa förbrukningen när man säljer sitt hus.

Jag skulle tippa på att säljaren går med på förlikning, ett tips är att kontakta rörmokaren och försöka få honom att göra en driftkalkyl på huset.

Ridax: I ditt exempel med oljeförbrukningen skulle du kunnat kontakta oljeleverantören och fÃ¥tt en bra uppgift pÃ¥ hur mycket olja du köpt, leverantören hÃ¥ller koll (och skickar ut reklam lagom när tanken börjar bli tom).  ;)
AngÃ¥ende utsikterna att fÃ¥ rätt, sÃ¥ hÃ¥ller jag inte med.  De argument du tar upp kan precis lika väl vändas emot köparen.  Han visste energibehovet ju, dvs olja för 50,000:-,  Han borde ha vetat vilken värmepump huset hade (2 kW eller sÃ¥) och borde alltsÃ¥ själv ha kunnt räkna ut att effekttäckningsgraden är mycket lÃ¥g vilket betyder mycket elpatron.  Att utrustningen är "feldimensionerad" hör inte hit, eftersom det är uppenbart och hade varit sÃ¥ om han kontrollerat det i förväg.

AngÃ¥ende oljeförbrukning och kolla med leverantören, sÃ¥ visste jag naturligtvis redan hur mycket olja jag köpt.  Det är ju inte det som är problemet.  Anta att jag köper enligt följande:

050813 3 kbm
060205 2 kbm
061126 3 kbm

Hur mycket olja har jag då gjort av med på ett år?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Lurad på driften
« Svar #19 skrivet: 18 augusti 2006, 07:37:56 »
Men hallå *vinkar*
Oljeräkningar och elräkningar om 50.000 säger väl inget om energibehovet?

Alla vet väl att priserna gått upp. Mycket.
Så även om energibehovet minskat betydligt kan kostnaden ändå ökat.
Skenande energipriser har alla andra husägare också drabbats av.
Att hävda att energikostnaden är för stor mot utlovad kostnad räcker inte.
Du måste veta tidigare energiförbrukning. Inte dåvarande kostnaden för energiförbrukningen.

Säljaren kanske köpte el till 25 öre kwh på ett långtidskontrakt och/eller fixade olja till nettopriser.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lurad på driften
« Svar #20 skrivet: 18 augusti 2006, 08:27:47 »
Angående utsikterna att få rätt, så håller jag inte med.  De argument du tar upp kan precis lika väl vändas emot köparen.  Han visste energibehovet ju, dvs olja för 50,000:-,  Han borde ha vetat vilken värmepump huset hade (2 kW eller så) och borde alltså själv ha kunnt räkna ut att effekttäckningsgraden är mycket låg vilket betyder mycket elpatron.  Att utrustningen är "feldimensionerad" hör inte hit, eftersom det är uppenbart och hade varit så om han kontrollerat det i förväg.

Det åligger inte köparen att kontrollera om säljaren gissar eller ljuger om driftskostnaderna. Vore det så skulle alla hussäljare fantisera ihop en kanonlåg driftsiffra för att få upp priset på huset. Det måste finnas någon substans i uppskattad driftskostnad.

Men hallå *vinkar*
Oljeräkningar och elräkningar om 50.000 säger väl inget om energibehovet?

Alla vet väl att priserna gått upp. Mycket.
Så även om energibehovet minskat betydligt kan kostnaden ändå ökat.
Skenande energipriser har alla andra husägare också drabbats av.
Att hävda att energikostnaden är för stor mot utlovad kostnad räcker inte.
Du måste veta tidigare energiförbrukning. Inte dåvarande kostnaden för energiförbrukningen.

Säljaren kanske köpte el till 25 öre kwh på ett långtidskontrakt och/eller fixade olja till nettopriser.


När mäklaren gör kalkylen frågar han givetvis om förbrukning i kbm och kWh och räknar om detta i dagsaktuella priser. Han bör också ifrågasätta om siffrorna verkar orimliga. Om då säljaren säger "- Jag har värmepump!" så drar nog mäklaren slutsatsen att siffran är rimlig, för det är den nog om det hade varit en rätt dimensionerad jord eller bergvärmepump.

Det ska bli intressant att veta vad rolizz mäklare tycker.
« Senast ändrad: 18 augusti 2006, 08:30:23 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Lurad på driften
« Svar #21 skrivet: 18 augusti 2006, 09:01:42 »
Det åligger inte köparen att kontrollera om säljaren gissar eller ljuger om driftskostnaderna. Vore det så skulle alla hussäljare fantisera ihop en kanonlåg driftsiffra för att få upp priset på huset. Det måste finnas någon substans i uppskattad driftskostnad.
Och vad är det som säger att säljaren har gissat eller ljugit om driftskostnaden?  Det kanske var en helt riktig siffra för hans förbrukning.  Om nÃ¥gon använder 36,000 kWh för uppvärmning ett varmt Ã¥r sÃ¥ är det inte alls orimligt att nÃ¥gon annan med andra vanor använder 45,000 kWh ett kallt Ã¥r.  Vad skulle det vara för orimligt i detta?

Enligt köparen sÃ¥ hade ju säljaren uppgivit en driftskostnad pÃ¥ 3,500:-/mÃ¥nad (totalt 42,000:-/Ã¥r).  Det är naturligtvis de driftskostnader som han hade, med de elpriser som han hade.  Säg att han hade ett bra lÃ¥ngtidskontrakt sÃ¥ kostade elen honom 75 öre/kWh.  Övriga driftskostnader som han kan ha haft (lÃ¥ga priser eftersom han kan ha haft ett enkelt/litet hushÃ¥ll) försäkring 3,000:-, sophämtning 1,000:-, hushÃ¥llsel 2250:- (3000 kWh), vatten 1,000:-, alltsÃ¥ totalt 7,250:-.  Det ger 34,750:- över till uppvärmning vilket skulle motsvara 46,333 kWh till hans lÃ¥ga elpris.

Jag ser absolut inget orimligt i att husköparen då ett kallare år, med högre temperatur i huset, kanske vädrar mer genom fönstren osv och ett sämre elpris (1:-/kWh), skulle komma upp i en elkostnad på 50,000:-.

Snälla du...  om man räknar baklänges, sÃ¥ gör köparen av med 50,000 kWh, varav 8,000 kWh kanske är hushÃ¥llsel (han gör av med mer el med större hushÃ¥ll, inte alls orimligt), vilket ger 42,000 kWh i uppvärmning ett kallt Ã¥r.  Säljaren Ã¥ sin sida kan mycket väl och rimligt ett varmare Ã¥r gjort av med bara 30,000 kWh med andra vanor!  Han har ett bättre elpris pÃ¥ 75 öre/kWh, sÃ¥ dÃ¥ skulle hans kostnad för uppvärmning bara bli 22,500:-.  Han skulle alltsÃ¥ ha kunnat ha sÃ¥ lÃ¥g driftskostnad som 30,000:-/Ã¥r  (dvs 2,500:-/mÃ¥nad) och det skulle fortfarande vara rimligt.

Vad man kan undra över är köparens vanor...  Han säger att han har en elkostnad pÃ¥ 50,000:-/Ã¥r och en driftskostnad pÃ¥ 78,000:-/Ã¥r.  AlltsÃ¥ bränner han 28,000:- pÃ¥ nÃ¥got annat än uppvärmning och hushÃ¥llsel.  Vad är det???  Man kan ju inte som köpare anta att säljaren skall inkludera "övriga driftskostnader" (skiljt frÃ¥n uppvärmning och hushÃ¥llsel) som uppgÃ¥r till 28,000:-.

Som sagt...  jag tycker säljaren inte alls har uppgivit nÃ¥gra orimliga siffror utifrÃ¥n den information vi hittills har fÃ¥tt.
« Senast ändrad: 18 augusti 2006, 09:04:27 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lurad på driften
« Svar #22 skrivet: 18 augusti 2006, 10:05:50 »
Vad man kan undra över är köparens vanor...  Han säger att han har en elkostnad på 50,000:-/år och en driftskostnad på 78,000:-/år.  Alltså bränner han 28,000:- på något annat än uppvärmning och hushållsel.  Vad är det???  Man kan ju inte som köpare anta att säljaren skall inkludera "övriga driftskostnader" (skiljt från uppvärmning och hushållsel) som uppgår till 28,000:-.

Hmmmm.....  6500:- inklusive allt borde väl vara inklusive räntan också? Annars får jag inte heller ihop elräkningen på 50 000:- och 6500:- i månaden.  ???

Sen fattade jag att pannan var utbytt precis innan försäljningen så siffran på förbrukningen torde vara uppskattad, annars är det ju bara att kolla med el-leverantören och få en uppgift på förbrukningen.

Jag tror det är för många frågetecken här, ingår inte räntan i uppskattad månadskostnad på 3500:- så stämmer ju säljarens uppgift rätt bra.
« Senast ändrad: 18 augusti 2006, 10:08:06 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Lurad på driften
« Svar #23 skrivet: 18 augusti 2006, 10:09:59 »
Hmmmm.....  6500:- inklusive allt borde väl vara inklusive räntan ocksÃ¥? Annars fÃ¥r jag inte heller ihop elräkningen pÃ¥ 50 000:- och 6500:- i mÃ¥naden.  ???

Jag tror det är för många frågetecken här, ingår inte räntan i uppskattad månadskostnad på 3500:- i månaden så stämmer ju säljarens uppgift rätt bra.
Det är väl en SJÄLVKLARHET att räntan för eventuella huslÃ¥n inte ingÃ¥r i det man kallar driftskostnad.  Räntan varierar ju stort mellan olika hushÃ¥ll, en del behöver inte lÃ¥na nÃ¥gonting alls och andra behöver lÃ¥na upp till skorstenen och även räntenivÃ¥n skiljer sig stort mellan olika hushÃ¥ll.

Men det är ju bra.  DÃ¥ hÃ¥ller du med mig om att driftskostnaderna som säljaren angav inte alls var sÃ¥ felaktiga eller bedrägliga.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Lurad på driften
« Svar #24 skrivet: 19 augusti 2006, 10:57:23 »
För 50 000 kr fick man 2004/2005 ca 5 m3 olja, kanske lite mer. 500 liter/Ã¥r för att hÃ¥lla pannan varm och 85 % förbränningsverkningsgrad blir ca 40 000 kWh/Ã¥r. Den installlerade värmepumpen ger 2,5 kW och lär väl gÃ¥ kontinuerligt under 6000 timmar/Ã¥r plus till och frÃ¥n under sommaren för varmvatten och ger väl 1,5 kw "gratisvärme" när den gÃ¥r, kanske 10 000 kWh/Ã¥r. 30 000 kWh/Ã¥r mÃ¥ste alltsÃ¥ tillföras i form av el om hushÃ¥llselen är oförändrad, den blir ju värme till slut.  En total elförbrukning pÃ¥ ungefär 40 000 kWh/Ã¥r med hushÃ¥llsel verkar rimlig.

Anläggningen har fel typ av värmepump och är dessutom feldimensionerad men det är inget dolt fel. Skulle vara intressant att se hur fallet kommer att utveckla sig. Det verkar klart att säljaren har betett sig oetiskt (Valde avsiktligt fel typ av pump, "huset skall ju ändÃ¥ säljas" enligt pumpinstalltörens uppgift) och mÃ¥ste ha haft klart för sig att driftkalkylen var fel (verkar ha bott där en vinter med pumpen) men det behöver ju inte betyda att säljaren är juridiskt ansvarig. Moraliskt ansvarig behöver inte kosta nÃ¥got. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!