Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ultimate pumpar !!!  (läst 3353 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Matsa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: norrköping
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Ultimate pumpar !!!
« skrivet: 19 april 2006, 20:47:53 »
Hallå där ute i cyberspace ! ;D

Finns det nÃ¥n som har erfarenhet eller info om ultimate pumparna ?  :o

Suterräng hus ca 250 bo yta + 80 garage pannrum mm =330 m2 tot yta . 40 kw vedpanna + 1000l acctankar. Nu även en Panasonic CS-E9DKE pump.
MCP,COMPTIA A+,Industrielektriker,installations elektriker,processoperatör !

Utloggad broh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nagu finland
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ultimate pumpar !!!
« Svar #1 skrivet: 22 april 2006, 20:45:38 »
Har själv 3st Ultimate , alla var till en början on-off , en 12:a och 2st 24:or köpta för ca ett år sen .Tillsammans kostade de 2500€ ,hemma, omonterade.Ena 24:an är 2ggr utbytt mot en 18 inverter. Problem med alla då det gäller avfrostningen, svårt att få tag på service-garantipersonal. Kretskorten bytta på alla. 12:an fungerar bäst trots att den inte avfrostade sig helt under den kallaste perioden. Efter en veckas avstängning startade inte ena 18:an utan säkringarna gick,transformatorn brann.2 veckors väntetid på ny transformator, som man får montera själv.


         Broh

Utloggad multipla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ultimate pumpar !!!
« Svar #2 skrivet: 25 april 2006, 11:30:31 »
Jag köpte vid årskiftet en on-off pump, självmonterbar, storlek 8 för att värma garage och förråd. En Toshiba RAS-10 värmer huset i övrigt.

Ultimaten gick 2 timmar, antagligen för lite köldmedie i ute delen, 407C. De skickade en ny utedel, nu med ok mängd av köldmedie. Man kan avgöra det pÃ¥ avfrostningsbilden pÃ¥ förÃ¥ngaren. Den gick 6 timmar. Puh! 

Jag kom till den slutsatsen att det fanns en läcka i innedelen eller rörslangarna, kopplingarna var täta.

Ultimate hade då slut på ytterliggare utedel och frågade om jag ville ha en större. Kollade deras hemsida för att få data om denna och upptäckte då att de nu hade nya pumpar med 410A. Jag diskuterade med dem och jag fick en inverter 10 i utbyte. Den har gått en månad nu utan problem. Dock får man hålla ett öga på avfrostningen ibland räcker inte tiden till för komplett avfrostning.

Jag har mer eller mindre "plockat isär" alla pumparna för att se hur de är utförda. Det är en väldig skillnad mellan de nya och de gamla i allt, generationsväxling! Den nya är mycket bättre, den har f.ö. en Hitachi scroll kompressor med värmare och trågvärme med avtagande effekt vid högre temp.

 


Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ultimate pumpar !!!
« Svar #3 skrivet: 25 april 2006, 11:42:53 »
Jag drar nog slutsatsen att ultimate pumparna funkar bra efter några byten och om man bara använder dom under sommaren ::)

Utloggad Matsa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: norrköping
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ultimate pumpar !!!
« Svar #4 skrivet: 06 maj 2006, 00:29:46 »
Tack för infon  Thumbsup
Suterräng hus ca 250 bo yta + 80 garage pannrum mm =330 m2 tot yta . 40 kw vedpanna + 1000l acctankar. Nu även en Panasonic CS-E9DKE pump.
MCP,COMPTIA A+,Industrielektriker,installations elektriker,processoperatör !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!