Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Anywhere (I/II) och Geo 50(8)C - Felaktiga värden  (läst 2490 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mvjt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT Anywhere (I/II) och Geo 50(8)C - Felaktiga värden
« skrivet: 03 januari 2022, 11:44:36 »
Hej,

Är det någon med en IVT Geo 500 som har fungerande värden i appen? Jag har provat både den gamla och den nya appen och ingen kan visa rumsgivarens värde alls och börvärdet på rumstemperaturen är fel. Ominstallation av appar hjälper inte. IVT konfirmerade att Geo 500 skall stödjas i IVT Anywhere II men den visar fortfarande felaktiga värden.

Pumpen står på 23 grader.
Första-sidan i appen visar 23,5 grader
Under "Övervakning" stå står det Aktuellt römbörvärde 21 grader och faktisk temperatur: --

Inte många rätt...

I övrigt är det många andra saker som inte funkar, t ex så kan inte statistikmodulen visa separat förbrukning för värme och varmvatten (Det finns tydligen inte tillräckligt med data trots mer än en månads drift) men ovan borde ju vara väldigt basic.

Skulle vara fint att få reda på om detta är ett "lokalt" problem eller generellt...
« Senast ändrad: 03 januari 2022, 12:05:18 av mvjt »
Villa från 1977 i 1,5 plan (150 kvm). Halland. Övervåning direktverkande el. Nedervåning konverterad till Uponor golvvärme (85-90 kvm). IVT Geo 508C kopplad till IVT 100l arbetstank (4 rör). 180m borrhål.

Superandy

  • Gäst
Superandy
SV: IVT Anywhere (I/II) och Geo 50(8)C - Felaktiga värden
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2022, 13:24:03 »
Jag har lite av samma fel hos mig med min 508C. Allt går att styra via appen men däremot så kan jag inte se statistik. Denna vore onekligen intressant att kunna få ut i appen då menyn i värmepannan inte är helt lätt att navigera i. Kan du se om du har kontakt med internet överhuvudtaget? Kolla i menyn information - internet - server anslutning. Detta är en förutsättning för att kunna styr via appen. Jag anar att du har detta iom att du får fram viss information om än felaktig.

Utloggad mvjt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Anywhere (I/II) och Geo 50(8)C - Felaktiga värden
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2022, 15:22:37 »
Jag har lite av samma fel hos mig med min 508C. Allt går att styra via appen men däremot så kan jag inte se statistik. Denna vore onekligen intressant att kunna få ut i appen då menyn i värmepannan inte är helt lätt att navigera i. Kan du se om du har kontakt med internet överhuvudtaget? Kolla i menyn information - internet - server anslutning. Detta är en förutsättning för att kunna styr via appen. Jag anar att du har detta iom att du får fram viss information om än felaktig.

Jag kan ändra temperatur via appen men när jag ändrat via pannan så visar appen fel värde igen. Uppkopplingen funkat fint enligt pannan och även appen visar att datat är från "Just nu".
Villa från 1977 i 1,5 plan (150 kvm). Halland. Övervåning direktverkande el. Nedervåning konverterad till Uponor golvvärme (85-90 kvm). IVT Geo 508C kopplad till IVT 100l arbetstank (4 rör). 180m borrhål.

Utloggad Solochjord

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Geo 508
SV: IVT Anywhere (I/II) och Geo 50(8)C - Felaktiga värden
« Svar #3 skrivet: 04 januari 2022, 21:36:19 »
Jag har samma problem, men det har fungerat tidvis

Utloggad Solochjord

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Geo 508
SV: IVT Anywhere (I/II) och Geo 50(8)C - Felaktiga värden
« Svar #4 skrivet: 04 januari 2022, 21:40:11 »
Jag har också stora problem med anywhere (=nowhere).
Rumstemperatur från rumsgivare fryser.
Jag kan ändra önskat rumstemp i appen och få det över till vp, men inte från vp till appen.
Energidiagrammen (forbrukning och avgiven effekt är helt åt skogen.
Enligt IVT ska ny app med avhjälpning av en del fel släppas under januari.
Den appen är en SKAM!
Hade jag haft vätt att skriva in funktionskrav på appen i upphandlingen hade det stått IVT dyrt!

Utloggad mvjt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Anywhere (I/II) och Geo 50(8)C - Felaktiga värden
« Svar #5 skrivet: 05 januari 2022, 17:08:07 »
Jag har också stora problem med anywhere (=nowhere).
Rumstemperatur från rumsgivare fryser.
Jag kan ändra önskat rumstemp i appen och få det över till vp, men inte från vp till appen.
Energidiagrammen (forbrukning och avgiven effekt är helt åt skogen.
Enligt IVT ska ny app med avhjälpning av en del fel släppas under januari.
Den appen är en SKAM!
Hade jag haft vätt att skriva in funktionskrav på appen i upphandlingen hade det stått IVT dyrt!

Jag håller med och vi verkar ha samma problem så det har inte med min pump att göra. Man skryter om appar och SmartGrid men det är pinsamt att Bosch/IVT låter en sådan här app slinka igenom testning ut till kunder...Jag gissar att man ligger långt bak och blir stressad när Nibe kör sin marknadsföring med sin nya smarta pump och Nibe Uplink som är integrerat med Tibber, Home Assistant och massa annat...
« Senast ändrad: 05 januari 2022, 17:11:06 av mvjt »
Villa från 1977 i 1,5 plan (150 kvm). Halland. Övervåning direktverkande el. Nedervåning konverterad till Uponor golvvärme (85-90 kvm). IVT Geo 508C kopplad till IVT 100l arbetstank (4 rör). 180m borrhål.

Utloggad mvjt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Anywhere (I/II) och Geo 50(8)C - Felaktiga värden
« Svar #6 skrivet: 11 januari 2022, 17:51:15 »
Fick svar från IVT att det är ett problem med mjukvaran i IP-modulen och tyvärr så dröjer den uppdaterade mjukvaran till den...
Villa från 1977 i 1,5 plan (150 kvm). Halland. Övervåning direktverkande el. Nedervåning konverterad till Uponor golvvärme (85-90 kvm). IVT Geo 508C kopplad till IVT 100l arbetstank (4 rör). 180m borrhål.

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
SV: IVT Anywhere (I/II) och Geo 50(8)C - Felaktiga värden
« Svar #7 skrivet: 11 januari 2022, 19:52:58 »
Fick svar från IVT att det är ett problem med mjukvaran i IP-modulen och tyvärr så dröjer den uppdaterade mjukvaran till den...
Tråkigt men jag är tyvärr inte förvånad. IP-modulen är inköpt från 3:e part så det handlar mer om hur den tillämpas av Bosch/IVT's utvecklare. Enligt obekräftade rykten har det varit lite turbulent de senaste åren med en del avhopp vilket tyvärr kan påverka både tid och kvalité.

Om jag får vara lite allmänt kritisk så är hela branschen riktigt eftersatt när det gäller programutvecklingen med ingen eller mycket bristande kvalitetskontroll. CI/CD/DEVOPS har man inte ens kommit i närheten av och programvara betraktas mer som ett nödvändigt ont i stället för en konkurrensfördel. När man kollar dokumentation och menyer är det fortfarande "av tekniker för tekniker" som dominerar design och funktion av gränssnitten.
« Senast ändrad: 11 januari 2022, 19:57:05 av Boilerplate4U »

Utloggad mvjt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Anywhere (I/II) och Geo 50(8)C - Felaktiga värden
« Svar #8 skrivet: 14 januari 2022, 20:19:29 »
Nu skall tydligen mjukvaran pågå testning så går den bra så ser vi kanske fixen snart. Vi kan väl se vem som noterar uppdateringen först...
Villa från 1977 i 1,5 plan (150 kvm). Halland. Övervåning direktverkande el. Nedervåning konverterad till Uponor golvvärme (85-90 kvm). IVT Geo 508C kopplad till IVT 100l arbetstank (4 rör). 180m borrhål.

Utloggad mvjt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Anywhere (I/II) och Geo 50(8)C - Felaktiga värden
« Svar #9 skrivet: 15 januari 2022, 08:19:45 »
Idag lyckas appen hämta alla värden från pumpen korrekt. Har dock inte utgivaren ansluten så vet inte om den funkar. Statistiken fungerar inte jättebra ff. Kan inte se statistik för vv vs värme. Ock kan inte se timstatistik för mer än senaste 24h.

Har enligt appen 04.07.07.

EDIT: Verkar som att en ny version av appen släpptes samma dag. Så det verkar vara appen som blivit bättre...Nu kan jag se det mesta som är intressant även om statistiken lämnar en del att önska.
« Senast ändrad: 22 januari 2022, 20:43:00 av mvjt »
Villa från 1977 i 1,5 plan (150 kvm). Halland. Övervåning direktverkande el. Nedervåning konverterad till Uponor golvvärme (85-90 kvm). IVT Geo 508C kopplad till IVT 100l arbetstank (4 rör). 180m borrhål.

Fredrik Klein

  • Gäst
Fredrik Klein
SV: IVT Anywhere (I/II) och Geo 50(8)C - Felaktiga värden
« Svar #10 skrivet: 09 mars 2022, 12:44:15 »
Hej,

Har också precis fått en Geo512 installerad hemma och även om jag hade läst innan att appen var minst sagt bristfällig så står jag just nu med en app som inte rapporterar rätt (som tur är så verkar VP funka bra).

När man läser om Anywhere II på IVT.SE så ser det ut som att den ska kunna styra mycket mer (även om det är med GEO600). Är det någon som vet om den kommer att vara begränsad för 500-serien? Eller kommer vi ha samma funktionalitet som Geo600?

//Fredrik

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!