Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE S1255-12 CU EM 3X400V - driftstörning och felkoder  (läst 3178 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RiNi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
NIBE S1255-12 CU EM 3X400V - driftstörning och felkoder
« skrivet: 30 december 2021, 12:01:34 »
Hej!
Jag har fått problem med vår bergvärmepump, NIBE S1255-12 (ca 18 mån gammal, tillv. ca april 2020). Det började redan i januari 2021 med att felkod 319 dök upp en gång, dvs. kommunikationsfel mot inverter. Kontaktade installatören för att rådfråga. Vi kom överens om att avvakta och se om felkoden dök upp igen. Det gjorde den inte och pumpen gick därefter fint trots att vintern var hård. Sedan var det lugnt till mitten av december 2021 då jag märkte att regleringen av GM började bete sig konstigt. Maskinen släppte bl.a. ner GM så långt att elpatronen gick in (har aldrig behövts tidigare). Kompressorn stannade också och gjorde flera (4-5 st.) startförsök innan den gick igång. Var förmodligen därför GM rasade. Sedan dök det även upp nya felmeddelande, 332 (inverterskydd), 333 (fasbortfall) samt 205 (bestående kommunikationsfel mot inverter). Noterade även under meny 3.1.7. Kompressor under avsnitt Inverter ett meddelande Fault 8193. Har dock ingen aning om vad detta innebär då jag inte känner till fabrikatet på invertern och felkoden finns inte på NIBE:s websida. Har provat att kvittera felkoderna och starta om pumpen men får den att gå max ett knappt dygn innan den lägger av igen med felkod 205. Vid senaste omstarten startade kompressorn med frekvensen 40 Hz men dog sedan direkt och därefter var det felkod 205 igen. Maskinen går nu i reservläge som elpanna, vilket inte är speciellt kul vid denna tid på året och med dessa elpriser.

Problemen har felanmälts och en tekniker var och tittade på maskinen men kunde inte direkt lokalisera problemet trots alla felkoder. De kan inte börja byta delar innan felet konstaterats. Jag blev lite förvånad att man inte kan plugga in en dator i USB-uttaget och få fram vilken del/delar som strular (jfr. felsökning bilar). Fungerar tydligen inte så med värmepumpar. Teknikern testade att skifta fas 1 och fas 2 i brytaren på väggen för att utesluta problem med inkommande spänning, men det är samma felkod (205) som dyker upp igen. Huset ligger i tätbebyggt område utan närliggande industrier och vi har inte märkt av några problem med elnätet tidigare så jag lutar nog åt att det är något i pumpen som strular.

Servicefirman gör så gott de kan men det är ju julledighet osv. som gör att bemanningen är klen samt andra mera prioriterade ärenden och därför drar det ut på tiden. Jag tänkte därför höra med expertisen på forumet om det är någon som råkat ut för något liknande och hur löstes problemen i så fall? Alla tips för att komma vidare och snabba upp processen tas tacksamt emot.

Tack på förhand.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE S1255-12 CU EM 3X400V - driftstörning och felkoder
« Svar #1 skrivet: 30 december 2021, 13:49:46 »
Jag skulle nog inte ge mycket för den felsökningen, att skifta 2 faser för att utesluta problem med inkommande spänning. Amatör! Spänning kollas med ett bra universalinstrument, gärna med minnesfunktion om avbrottet är intermittent.
Du har fel pÃ¥ kommunikation till inverter, fel 205. Fel i kommunikation kan även innebära att  man fÃ¥r falska meddelanden typ 333 och 332. NÃ¥gonting krÃ¥nglar i invertern, samtliga fel är kopplade till information frÃ¥n invertern via databussen.
I vanliga fall inom industrin hade man skickat en dyrare omriktare pÃ¥ felsökning och reparation. I ditt fall med en sÃ¥dan här inverter med ett kretskort är byte en självklarhet, efter det att man förvissat sig om att den har 3 faser och ingen anslutning sitter löst.  Att tillÃ¥ta en tekniker att stÃ¥ och titta pÃ¥ den och klia sig i huvudet är bara frustrerande och bir felsökningsmässigt dyrt.
Du jämför med felsökning på bil. Hade bilverkstaden fått upp felkod att att kommunikation saknas med en modul hade man bytt enheten. Om det inte hade hjälpt, hade man bytt vidare.

« Senast ändrad: 30 december 2021, 14:36:55 av Valiant »

Utloggad Hasberg

  • Försöker att komma till forumets gradering:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nordanstig
  • Antal inlägg: 633
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE S1255-12 CU EM 3X400V - driftstörning och felkoder
« Svar #2 skrivet: 30 december 2021, 14:59:08 »
Läs gärna lite i den här tråden.

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=53073.msg770569#msg770569

Delarna ser ut att vara lika placerade i S1255 som i F1255, har kollat i :
 https://proffs.nibe.se/nibedocuments/27126/531101-3.pdf

 Med bara 18 mÃ¥naders Ã¥lder är det ju installatören/servicefirman som ska Ã¥tgärda felet men det kan ju vara nyttigt att ha lite kunskap själv kring det hela.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert/SGU: 170 m .
Elementhus "Växavillan" byggd -72/73, 149 m2, enplan utan källare.
Huvudsäkring  16 A
Isolering 120 mm, fönster 2 glas, högtemp. enrörssystem m. m. i original skick
Tidigare panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets.
VP Nibe F1255-12       2023       8394 kWh ( VP 6593 + 1801 kWh HH-el)
VP Nibe F1255-12       2022       8024 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2021       8839 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2020       7783 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2019       8019 kWh ( inkl. HH-el)
(Tilläggsisolering vind  + 2 x 95 mm skivor under 2018)
VP Nibe F1255-12       2018       9132 kWh ( inkl. HH-el ) 
Pellets, Katla o Iwabo  2001 – 2017 Genomsn. -12 t.o.m -16: ca 6851 kg/8,2 pall/Ã¥r + HH-el.
Olja igen                      1997 -  2001
Elpatroner i panna       1982 – 1996:  ca 25500 – 29500 kWh ( + HH-el, dÃ¥ ca 6000 kWh/Ã¥r.)(60 - 62° C max pann-temp.)
Oljeeldning                   1973 – 1982:  ca 3300 – 3500 l/Ã¥r + HH-el.

Utloggad RiNi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE S1255-12 CU EM 3X400V - driftstörning och felkoder
« Svar #3 skrivet: 31 december 2021, 06:19:26 »
Hej!
Stort tack för snabba och informativa svar. Jag ska försöka få hit teknikern igen så snabbt som möjligt i nästa vecka.

Tack även för länkarna. Alltid bra att vara påläst som du skriver. Jag hittade även ett par andra trådar där inverterproblem med F1255 diskuterades. Ser ut att vara liknande felmeddelanden som i mitt fall även om felkoderna givetvis inte har samma nummer.

MVH RiNi

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE S1255-12 CU EM 3X400V - driftstörning och felkoder
« Svar #4 skrivet: 31 december 2021, 09:04:19 »
Hej!
Stort tack för snabba och informativa svar. Jag ska försöka få hit teknikern igen så snabbt som möjligt i nästa vecka.

Jag hade ställt krav på att han vid detta besök har en inverter med installationsanvisningar med sig. Förklarat att det är dyrt för dig som kund att elda med elpatron. Den felsökning han utförde genom att skifta två faser (hoppas han har skiftat tillbaks dessa) gör att man undrar om han har behörighet att jobba på värmepumpen. Jag förstår inte i min vildaste fantasi vad han kunde dra för slutsatser av detta.

Jag kan dra tydliga slutsatser av de felkoder du beskriver och för mig hade det inte varit någon tvekan hur man går vidare. Men jag kan ha fel, men teknikern kan kolla med Nibe för att gå vidare, vilket jag hoppas han gör.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: NIBE S1255-12 CU EM 3X400V - driftstörning och felkoder
« Svar #5 skrivet: 31 december 2021, 13:58:32 »
99% inv 1% kommkort

Utloggad RiNi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE S1255-12 CU EM 3X400V - driftstörning och felkoder
« Svar #6 skrivet: 22 januari 2022, 16:03:47 »
Hej!

En uppdatering, kan kanske vara till hjälp för någon annan.

Jag fick bytt EMC-filtret/EMC-kortet i maskinen för några veckor sedan. Sedan dess har funktionen varit normal. Håller tummarna att det håller i sig framöver också.

MVH RiNi

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE S1255-12 CU EM 3X400V - driftstörning och felkoder
« Svar #7 skrivet: 22 januari 2022, 17:26:58 »
Hej!

En uppdatering, kan kanske vara till hjälp för någon annan.

Jag fick bytt EMC-filtret/EMC-kortet i maskinen för några veckor sedan.

MVH RiNi
Bra att det verkar ha löst sig och tack för feedback. Hur kom de fram till att det var EMC filtret? Bränt i anslutningar? Annars är detta ganska svåra grejer att felsöka om det inte är avbrott. Det består av lite ferritspolar och kondensatorer under en metallkåpa.
« Senast ändrad: 22 januari 2022, 17:37:53 av Valiant »

Utloggad RiNi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE S1255-12 CU EM 3X400V - driftstörning och felkoder
« Svar #8 skrivet: 23 januari 2022, 11:44:40 »
Jag har tyvärr ingen insikt i hur diskussionerna gick mellan NIBE och servicefirman och hur man kom fram till att byta kortet. Om jag förstod saken rätt var det inget som sÃ¥g skadat ut. Det kanske helt enkelt var sÃ¥ att man började med det minst jobbiga. Att byta EMC-filtret tog inte mÃ¥nga minuter, att byta invertern hade kanske tagit ett par timmar (pÃ¥ ett ungefär) och varit betydligt dyrare. Om det inte hade fungerat med EMC-filtret hade näst steg blivit att gÃ¥ vidare med invertern. Nu slapp man det och allt är frid och fröjd hittills.   

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: NIBE S1255-12 CU EM 3X400V - driftstörning och felkoder
« Svar #9 skrivet: 24 januari 2022, 05:07:30 »
Det har gÃ¥tt ut ett servicemeddelande frÃ¥n Nibe pÃ¥  EMC-filtret som tänkt källa vid larm inverterfel, dÃ¥ kablarna mÃ¥nga gÃ¥nger varit sÃ¥ lÃ¥ngt istoppade i filtret att isoleringen klämdes, sÃ¥ den till slut fick dÃ¥lig kontakt med själva ledaren i kabeln. Har faktiskt varit med om detta en gÃ¥ng, lossat alla kablar och dragit ut dom litegrann. Har dock aldrig bytt nÃ¥got filter.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE S1255-12 CU EM 3X400V - driftstörning och felkoder
« Svar #10 skrivet: 24 januari 2022, 12:04:26 »
Med facit i hand, det hade kanske varit bättre om teknikern tagit fram sitt mätinstrument och kollat att alla tre faserna fanns på omriktarens anslutningsplintar, den som är så död att den ej kommunicerar, felkod 205. Fast han kollade genom att skifta 2 faser i brytaren att matningen var ok.........
Som jag skrev i inlägg 30 december:
I ditt fall med en sådan här inverter med ett kretskort är byte en självklarhet, efter det att man förvissat sig om att den har 3 faser och ingen anslutning sitter löst.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 608
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!