Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥nluftspump i gammalt hus?  (läst 12016 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MangeLitu

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Frånluftspump i gammalt hus?
« skrivet: 21 maj 2014, 09:42:19 »
Hej
Jag behöver byta värmekälla i huset:
Byggt 1967,96 m2 med lika stor källare, ventilation - självdrag (förbättrad ventilation behövs i huset), nuvarande värmekälla - elpanna (vattenburet system), plats - Uppsala.
Min fråga: är det vettigt att installera frånluftsvärmepump? Hur många tilluftskanaler behövs? Kan pumpen ta luft i sin egen miljö (om det står i tvättstugan)?
Ska jag gå för något annat typ luft/vatten pump?
Jag är tacksam för tips och råd!

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Frånluftspump i gammalt hus?
« Svar #1 skrivet: 21 maj 2014, 16:35:28 »
Hej.
Ja min åsikt är att det går bra. Under förutsättning att du kan ordna en ventillation som inte ger ett undertryck i huset. Det är väl inte troligt att huset är väldigt diff tätt och man vill inte ha in fuktig luft i väggarna. Nackdelen med en FLVP är att ljudet kan vara störande, en LVVP stör istället grannarna, i värsta fall. Nu ville du ha bättre ventilation och det löser man väl bäst med rör, fläkt och ordentliga tilluftsventiler. Dra luft ifrån tvättstugan är utmärkt, sen behöver du ett par till. Toaletter är självklara plattser för utsug. Du måste inte ha i varje rum. Har du centralt belägna utsug så är meingen att luften från tilluftsventilerna ska gå igenom rummen till utsuget. Du bör således ha en tilluftsventil i varje rum, fler om rummet är stort och de ska anpassas så att luft dras från alla ventilerna, det är lika viktigt som att justera frånluftsdonen. Det kan var lite knivigt att få till då du helst inte ska ha något undertryck.
Det finns bra beskrivningar på tillverkarnas hemsidor. Jag har haft min FLVP 9 år och aldrig haft problem.
« Senast ändrad: 21 maj 2014, 17:19:34 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Frånluftspump i gammalt hus?
« Svar #2 skrivet: 21 maj 2014, 17:00:54 »
Ett äldre hus har ofta så pass högt effekt behov så att i alla fall inte jag skulle valt flvp utan satsat på annan värme källa även om det numera finns kraftiga flvp så kostar dom en del extra. Men helt klart kommer en flvp funka och säkert spara några kronor men man brukar vilja ha lite undertryck i huset just för att undvika att fuktig luft inifrån ska tränga in i väggarna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Frånluftspump i gammalt hus?
« Svar #3 skrivet: 21 maj 2014, 17:26:19 »
Ett äldre hus har ofta så pass högt effekt behov så att i alla fall inte jag skulle valt flvp utan satsat på annan värme källa även om det numera finns kraftiga flvp så kostar dom en del extra. Men helt klart kommer en flvp funka och säkert spara några kronor men man brukar vilja ha lite undertryck i huset just för att undvika att fuktig luft inifrån ska tränga in i väggarna.
Hur menar du nu? För att få fuktig luft att gå ut i väggarna måste det vara övertryck i huset, det lär väl inte hända förrän man får för sig att vända fläkten för att ha FLVPn som ac. ::)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Frånluftspump i gammalt hus?
« Svar #4 skrivet: 21 maj 2014, 17:51:15 »
PÃ¥ övre plan kan man fÃ¥ lite övertryck framförallt om man har 3 plan antar jag. Det är  inte sÃ¥ ovanligt att tilluftsventilerna blir frÃ¥nlufts ventiler där. Hur som helst lite undertryck bör man ha om möjligt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Frånluftspump i gammalt hus?
« Svar #5 skrivet: 22 maj 2014, 09:09:14 »
PÃ¥ övre plan kan man fÃ¥ lite övertryck framförallt om man har 3 plan antar jag. Det är  inte sÃ¥ ovanligt att tilluftsventilerna blir frÃ¥nlufts ventiler där. Hur som helst lite undertryck bör man ha om möjligt.
Jag anar att det är det här du menar, http://www.fuktsakerhet.se/sv/luft/tryck/Sidor/default.aspx  sÃ¥ klart att det är sÃ¥.
Dock ser jag inte hur det skulle kunna uppkomma om man har mekanisk ventilation/FLVP. Ett minimalt undertryck borde väl alltid infinna sig.
Jag skrev helst inget undertryck, slarvigt uttryckt, jag menar så nära noll som möjligt. Det ger ju då inget utrymme för att stänga tilluftsventiler i något rum då undertrycket skulle öka och risk att luft med hög %rf skulle kunna sugas in på icke avsedda platser. Så det känns som att det är viktigt att tilluftsventilerna blir av rätt kaliber från början. I ett hus som är byggt för mekanisk ventilation ter det sig annorlunda, en springventil på varje fönster och skulle FLVP behöva mer luftflöde för att fungera optimalt är det bara att öka, undertrycket kan man strunta i. Men om inte huset tåler undertryck får man se till att det finns resurser på tilluftsidan att kompensera med.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Benny (ej inloggad)

  • Gäst
Benny (ej inloggad)
SV: Frånluftspump i gammalt hus?
« Svar #6 skrivet: 22 maj 2014, 12:12:33 »
Normalt sett gör det inget om det dras in luft utifrån i väggarna.
Då det är varmare inomhus än utomhus 99% av tiden gör det att fukthalten kommar att sjunka desto längre in i väggarna som luften kommer, detta då tempen på luften sakta men säkert stiger pga att väggen är varm (värmeflödet trillar juh sakta men säkert ut ur huset genom att väggar och isolering leder ut värmen).
Något man kan hålla lite koll på är om man har öppen spis, sätter du in en frånluftare skapas som sagt ett litet undertryck i huset, ibland kan det göra att det blir lite problem med inrykning precis vid uppstarten av kaminen.
En annan liten sak att tänka på är köksfläkten, koppla INTE ihop den med flvp´n, fettet från spisen sätter igen filteren ganska snabbt samt kan ställa till med en hel del ofog.
Man kan ochså uppleva att lukten från spisen sprids i huset på ett helt annat sätt om du inte har en riktig "frånluftsfläkt" i spiskåpan som du kör på ganska hög effekt när du lagar mat.
Men som sagt, håller man pejl på dessa 2 saker bör det fungera bra!
Räkna dock inte med några jättebesparingar, en flvp är typ en elpanna med hjälpmotor... (Om du inte köper de nyare typerna som man nämnt tidigare i tråden!)

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Frånluftspump i gammalt hus?
« Svar #7 skrivet: 22 maj 2014, 12:55:35 »
Visst Benny, den luften som kommer in gör inget men den som stannar i väggen är inget bra, den blir inte torrare förrän den värmts upp.
Tänk så här. En rengnig sommardag, rf över 90% temp runt 20 °C, den luften blir inte nämndvärt torrare när den kommit in, men den som fortfarande befinner sig mitt i väggen när kvällen nalkas och temp sjunker, kondenserar mitt i väggen.
Det där med öppen spis kan jag intyga är rätt, jag har ett litet elände med det var gång jag ska elda, därför blir det inte så ofta, jag brukar värma skorsten med en gasbrännare innan jag tänder. å så kommer gumman och ska laga mat, startar spisfläkten, då är det bara att öppna dörrar å fönster.
Det är en annan sak också köksfläkten stjäler energi från FLVPn det kan trigga elpatron. Och absolut, har man villa är det bästa en takfläkt, jag lät min sitta kvar trots att jag har spisfläkt, utbudet på spiskåpor är väldigt begränsat och dessutom dyrare än en med fläkt. Som grädde på moset har jag mycket bättre effekt, vilket är skönt när det är varmt i stugan.
Beträffande besparing tror jag inte FLVP är sämre än andra typer av vp. TS angav 2 x 96 m2 vilket gör att valet bör ligga på en nyare typ av FLVP och i mellanskiktet.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Frånluftspump i gammalt hus?
« Svar #8 skrivet: 22 maj 2014, 17:24:31 »
Om man räknar på lite längre sikt är jag säker på att tex bergvärme kommer att bli mera lönsamt bland annat därför att jag tror den vp kommer att hålla längre och investeringen blir troligtvis inte mer än borrkostnaden dyrare 40-50000 kr.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Frånluftspump i gammalt hus?
« Svar #9 skrivet: 22 maj 2014, 18:39:56 »
Om man räknar på lite längre sikt är jag säker på att tex bergvärme kommer att bli mera lönsamt bland annat därför att jag tror den vp kommer att hålla längre och investeringen blir troligtvis inte mer än borrkostnaden dyrare 40-50000 kr.
Jo men det håller jag med om, finns förutsättningarna så. Dock har han ventilationsproblemet kvar då.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Frånluftspump i gammalt hus?
« Svar #10 skrivet: 22 maj 2014, 19:07:12 »
Det löser man billigt med kanalfläkt eller pax i våtutrummen eller varför inte dyrt med ftx eller återvinning typ flm.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad MangeLitu

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frånluftspump i gammalt hus?
« Svar #11 skrivet: 23 maj 2014, 14:06:30 »
Tack för alla inspel!
Jag träffade kommunens energirådgivare idag, hon var inne på pellets eller bergvärme. FLVP trodde hon hade för låg effekt och att det skulle bli mycket elpatron på vintern, luft/vatten lite samma sak med tanke på geografiska läget (Uppsala). Risken att jag hamnar på hispan över detta är överhängande...:)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Frånluftspump i gammalt hus?
« Svar #12 skrivet: 23 maj 2014, 17:10:34 »
Luft/vatten lär funka bra i Uppsala men pris skillnaden till bergvärme brukar inte vara tillräckligt stor.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Frånluftspump i gammalt hus?
« Svar #13 skrivet: 23 maj 2014, 18:26:30 »
jag vill ge dig rådet att ta in offerter på de olika alternativen, även FLVP funkar en LVVP så funkar en sån också, de är numera ganska likvärdiga driftsmässigt. Ta sen skilnaden och räkna på hur många år du klarar dig på de kWh du kan köpa för de pengarna och köra ren eldrift. Glöm inte räkna med ventilationsanläggningen du anser dig behöva, den ingår i FLVP. Det sista jag vill göra är att försöka styra en medmäniska åt ett visst håll, så det är inte så. Du måste bilda dig en egen uppfattning och där kan vi vara behjälpliga med erfarenheter och fakta. Skulle jag titta på den närmaste bekantskapskretsen så är det LVVP som trasslat mest som tvåa kommer bergvärme, (en av dem för klent tilltagen borra så det kan man inte skylla pumpen för) och som ensam FLVP ägare väntar jag fortfarande på raset och det händer säkert innom en snar framtid nu när jag varit kaxig.
Föresten kollade jag idag förbrukningen under löp-året 5398 kWh, ett bra år, vill du ha det så bra får du nog flytta till skåne.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Frånluftspump i gammalt hus?
« Svar #14 skrivet: 23 maj 2014, 21:07:35 »
Den stora fördelen med luft/vatten vp och bergvärme jämfört med flvp tycker jag är att man kan få en vp som täcker i stort sett husets effektbehov till 100% det får man inte med flvp. Även dom kraftigare flvp som finns numera lämnar nog inte mer än ca 4 kw i snitt och det räcker nog inte så långt till ett äldre hus med källare gissar jag.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!