Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Värmer Ispinnen?  (läst 2110 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad värmemannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
Värmer Ispinnen?
« skrivet: 02 december 2004, 08:23:45 »
Jag har en Ispinne men kan inte riktigt bedöma dess effektivitet. Till Ispinnen har jag en 50 meters kopparrörsmarkslinga med direkt förångning, Varma sidan är kopplad till först en 500 liters ackumulatorltankt, inkopplad som ”första radiator”. I tanken finns en dubbel varmvatten slinga som förvärmer till en vanlig elvarmvattenberedare. Vidare finns en 6 kW elpatron i tanken.

Mycket enkla jämförelser vid cirka plus 5 grader utomhus har givit en förbrukning på cirka 100 kW med elpatronen på ett dygn och cirka 35 kW med Ispinnen. Huset från 1886 i Skåne är  i ett och ett halv plan, 195 m² med 110 m² källare. Källaren värms passivt genom tilluft/frånluft värmeväxlarsystem som är kopplat i hela huset. Ovanvåningen är tilläggsisolerad förra året.

Inomhustemperaturen är cirka 21 grader. Källaren brukar ligga 3-5 grader lägre. Vad är rimlig förbrukning? Utgående värme är sällan över 37 grader vid noll grader utomhus och högsta temperaturen i systemet har aldrig varit över 52 grader (då med tillskott från oljepannan). Förmodligen skulle minus 15 grader kräva en temperatur något lägre. Kallare har vi aldrig haft.

Eventuellt kunde jag mäta bara mot ackumulatortanken. Värma under viss tid med elpatronen, låta vattnet cirkulera och se vilken temperatur som uppnås i tanken. Som jämförelse kan lika lång körning göras med Ispinnen mot tanken, samma cirkulationspump och hastighet för att jämföra temperaturhöjning. (Separata elmätare finns för elpatronen respektive Ispinnen.)

Vad är rimligt att praktiskt kunna räkna med för verkningsgrad på systemet? Är det acceptabelt att nå strax under tre i verkningsgrad? Når en ytjordvärmeanläggning högre eller är bättre värden bara teoretiskt framräknade? Hade en luft/vatten gjort mig mer nöjd (frånsett kostnaden för byte).

Vem vill svara på detta?  
« Senast ändrad: 02 december 2004, 09:11:42 av värmemannen »

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
Re:Värmer Ispinnen?
« Svar #1 skrivet: 02 december 2004, 16:10:41 »
Inte lätt
Men om du kör nåt dygn med enbart el och nåt dygn med ispinnen igång, då får du vär ett grepp om hur den funkar!!

Men det bör fårstås va stabilt väder om det ska va jämförbart.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad värmemannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
Re:Värmer Ispinnen?
« Svar #2 skrivet: 04 december 2004, 07:54:09 »
Några synpunkter än?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!