Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvattencirkulation/extra VVB Nibe 360P  (läst 3971 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik Olofsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Varmvattencirkulation/extra VVB Nibe 360P
« skrivet: 04 juli 2016, 12:17:28 »
Hej

Vi har rätt långt till toaletten på nedervåningen vilket gör att det tar extremt lång tid innan varmvattnet kommer fram med dagens alla snålspolande kranar osv.
Jag har två alternativ, ev ett tredje som består av alternativ 1 och 2 ihop.

1. Eftersom vi har torpargrund så kan jag med enkelhet öppna trossbotten och kapa befintligt inkommande varmvattenrör till fördelaren i badrummet och koppla in den på t ex en 30-50l nibe eminent. Kompisen som är elektriker byter tempgivaren och programmerar en PLC där vi kan reglera beredartemperaturen från i elecentralen. På så sätt kan jag ställa tempen på t ex 46grader som max i eminenten för så fort jag börjar tappa vatten så kommer ju "förvärmt" 55gradigt vatten från 360:ns VVB. Förvisso står det ju kallt vatten i ledningarna mellan pannan och eminenten med det borde vara försumbart eller?

2. Koppla varmvattencirkulation genom att dra ett isolerat returrör från fördelaren i badrummet och hänga fast i trossbotten och borra upp vid pannan. Cirkpumpen skulle jag kunna sätta i torpargrunden då det redan finns ett eluttag där.

3. Bygga en kombo av ovanstående och ha både extra vvb och cirkulation. Min fråga är då klarar 360:n av att värma sina egna 170liter plus t ex dom 50litrarna i eminenten. Tanken är att fortfarande ha elpatronen i eminenten igång så den kan stötta vid behov.

Det som talar för alt. 1 är att man får högre kapacitet med varmvatten plus varmt vatten i princip direkt, vilket lär behövas med två kommande tonårstjejer... Det som talar emot är driftkostnaderna och extra eldragning osv.
Det som talar för alt. 2 är att man får varmvatten i princip direkt och troligtvis billigare driftkostnader. Det som talar emot är ju att du har samma varmvattenvolym plus att du måste dra ett extra rör.

Det optimala hade ju varit att bygga ihop de båda första alterntiven men det kanske är onödig lyx. Dessutom mycket dyrare.
Om inte plånboken stoppar så varför inte?

Ös på med idéer och tankar om vad ni hade satsat på.

Mvh
Fredrik

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Varmvattencirkulation/extra VVB Nibe 360P
« Svar #1 skrivet: 04 juli 2016, 17:31:33 »
Enklast är ju att byta till icke snålspolande blandare, jag har gjort det i vårt badrum.

Annars skulle jag satsa på elberedaren, men varför PLC? Räcker det inte att sätta en fast temp med termostaten i beredaren?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmvattencirkulation/extra VVB Nibe 360P
« Svar #2 skrivet: 04 juli 2016, 20:25:45 »
Hej!
En liten eminent är nog också det jag skulle satsa på.
Men använd den inbyggda termostaten och sätt den på minst 55 °C, annars finns risk för legionella.
Elförbrukningen på denna är rätt försumbar, jag har själv en extra VVB på 80 liter i pannrummet som står på 55 °C och matas från värmepumpens VVB.
Jag har faktiskt inte märkt nån ökad elförbrukning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Fredrik Olofsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvattencirkulation/extra VVB Nibe 360P
« Svar #3 skrivet: 05 juli 2016, 00:56:18 »
Enklast är ju att byta till icke snålspolande blandare, jag har gjort det i vårt badrum.

Annars skulle jag satsa på elberedaren, men varför PLC? Räcker det inte att sätta en fast temp med termostaten i beredaren?

Har redan bytt från fem till 9liters munstycken. Anledningen till att jag vill ha plc är för att då ser jag vad den har temperatur plus att polaren lägger in legionellakörningen enligt schema som pannan har dvs 14 dagars intervall om jag inte missminner mig. Sedan har ju vattnet som kommer till den redan varit uppvärmt till 55grader. Tanken är ju att vattnet som kommer till den är varmare än vad eminenten själv skall värma till. På så sätt minskar man elförbrukningen i eminenten. Rätt eller fel? Man vill ju att 360 med sin kompressor skall värma "mer".
« Senast ändrad: 05 juli 2016, 09:03:57 av Fredrik Olofsson »

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmvattencirkulation/extra VVB Nibe 360P
« Svar #5 skrivet: 05 juli 2016, 15:58:25 »
Nackdelen med en sån är att den drar 3,5 kW och kräver 16 A avsäkring.
Elpatron i en eminent brukar vara på 1 kW om man kopplar in den på 230 V och då räcker ett vanligt eluttag (som brukar vara avsäkrat på 10 A) gott och väl.
Du kan även behöva säkra upp huvudsäkringarna om du skaffar genomströmmaren.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Varmvattencirkulation/extra VVB Nibe 360P
« Svar #6 skrivet: 05 juli 2016, 18:16:54 »
Citera
Nackdelen med en sån är att den drar 3,5 kW och kräver 16 A avsäkring.
Det är ju sant, men kommer inte eminentent att alltid ligga och värma, alltså då termostaten slår till? Å andra sidan skadar det ju inte med lite spillvärme i torpargrunden
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Fredrik Olofsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvattencirkulation/extra VVB Nibe 360P
« Svar #7 skrivet: 09 oktober 2016, 11:03:28 »
Hej

Igår installerades lösningen med extra vvb. En fråga. Eftersom eminenten matas med varmt vatten från panna så skall väl blandningsventilen på eminenten var inskruvad max moturs? På ratten står det minus om man vrider moturs och plus medurs.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmvattencirkulation/extra VVB Nibe 360P
« Svar #8 skrivet: 09 oktober 2016, 12:06:05 »
Du kan ställa in blandningsventilen på den temp du vill ha.
Så länge det är kallt vatten i ledningen till VVB:n så kör den ut vattnet från VVB:n.
Sen börjar den växla över till att ta mer vatten direkt från värmepumpen när vattnet i ledningen blir varmare.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Fredrik Olofsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvattencirkulation/extra VVB Nibe 360P
« Svar #9 skrivet: 09 oktober 2016, 12:58:05 »
Ok! Men om jag vill ha så varmt som möjligt direkt ut från eminenten så skall den väl vara inskruvad medurs så långt det går? Så den växlar alltså? Jag trodde att den bara ströp kallvattnet som normalt kommer på inkommande och om man nu har som jag har, dvs varmvatten på inkommande så blir eminenten laddad med varmvatten från pannan. Om det nu är så som du beskriver att den kommer ta mer från pannan när det kommer varmt vatten där så har det ju liksom förlorat effekten med tanken bakom det hela. Hela idéen bygger ju på att eminenten skall bli laddad med varmvatten från panna och på så sett slippa gå så mycket. Skall man bygga om då och ta bort blandningsventilen?

Utloggad Fredrik Olofsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvattencirkulation/extra VVB Nibe 360P
« Svar #10 skrivet: 09 oktober 2016, 15:26:50 »
Det är denna eller väldigt snarlik ventil som sitter monterad.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmvattencirkulation/extra VVB Nibe 360P
« Svar #11 skrivet: 09 oktober 2016, 16:16:05 »
Så varmt som möjligt är helt inskruvad, ja.
Men effekten du vill ha är väl att få varmvatten snabbt?
Vad som händer efter ett tag när det kommer varmvatten i ledningen innan beredaren spelar mindre roll.
Själv föredrar jag att ha rätt liten omsättning på varmvattnet i beredaren, det som är där är lite varmare än det som kommer från värmepumpen så det finns ingen vinst i att byta ut vattnet i VVB:n så mycket som möjligt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Fredrik Olofsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvattencirkulation/extra VVB Nibe 360P
« Svar #12 skrivet: 09 oktober 2016, 17:18:21 »
Jag måste vara tappad...
Jag fattar inte riktigt. Det är säkert 15meter rör från pannan in i vvb i torpargrunden och jag vill ju att det skall komma förvärmt vatten från pannan in i vvb:n när jag börjar tappa i badrummet. Jag har ju därför ställt tempen på eninenten lite kallare än panntempen. Då vill jag ju fylla eminenten med vatten från pannan. Skall ratten var inskruvad medurs=minus på vredet då för att det inte skall bypassas varmvatten från panna vi blandningsventilen?
Eller åt andra hållet utskruvad=plus på vredet?
Eller är det helt fel det jag tänker energimässigt?
Om man bara kollar på vredet så borde den ju vara utskruvad för då blir det ju varmare i min värld. Förvirrad....

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmvattencirkulation/extra VVB Nibe 360P
« Svar #13 skrivet: 09 oktober 2016, 20:05:51 »
OK, på grund av legonellarisken bör du ha eminenten inställd på 60 °C.
Men kör du den på lägre temp än Nibe 360 så ska du ha blandningsventilen på max.
Jag kollade på min, utskruvad = max temp.
« Senast ändrad: 09 oktober 2016, 20:08:17 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Fredrik Olofsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvattencirkulation/extra VVB Nibe 360P
« Svar #14 skrivet: 12 oktober 2016, 08:17:39 »
Nu har lösningen varit i drift i 5dygn och drar 55liters eminenten drar mellan 2,2-2,5kwh per dygn. Vet inte om det är mycket eller lite men jag har inte heller labbat med att justera upp eller ned start/stopp tempen i eminenten heller via plc:n.
Carl vad drar din per dygn? Vilken storlek är det på din extra vvb?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!