Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Gradminuter när kommer autoläget för det?  (läst 24099 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mikethebike

  • Vedfreak med tankar
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Leksand
  • Antal inlägg: 155
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump, sol och ved
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #75 skrivet: 09 februari 2014, 18:38:47 »
Mike vad använder du för sorts termostater? Du verkar lika petig som jag ::)
Jag själv tycker att MMA:s termostater med deras ventil fungerar betydligt mycket bättre än danfoss med deras ventil. Min erfarenhet av danfoss är att den alltid nästan står "halvöppen". Däremot i dom rum jag har MMA se reglerar dom tempen riktigt bra.

Kan nog stämma att jag är en petimeter, men det trivs jag med :)
Har faktiskt samma gamla termostater från när huset byggdes, 79-80, Danfoss som funkar utmärkt. Annars gillar jag MMA som går att spärra både uppåt och nedåt på vald temperatur.
Där jag jobbar håller jag nu på att successivt byta ut gamla Danfoss- och AGA-termostater och tillhörande ventiler mot just MMA då MMA:s ventiler inte fastnar, vilket Danfoss och AGA:s kan göra, speciellt efter en sommar då de varit stängda en längre tid.

Mike
2-planshus med källare frÃ¥n 1980 med 2-rörsystem, uppvärmd yta 280 m2 + garage drygt 50 m2 med 3,60 takhöjd värmt till 10-12 grader via 25 m kulvert. Egor V 25 vedpanna, hemkonverterad till keramik, 750 L acctank, 2 st vacuum 20-rörsmoduler väggmonterade mot söder. Vedförbrukning ca 5 m3 travat mÃ¥tt vintern 2014-2015, el inkl. hushÃ¥ll 8600 Kwh maj 2014 till maj 2015, sedan 131108  innehavare av nÃ¥got högljudd men nu Ã¥tgärdad, och framförallt välfungerande 10 kw Thermia Optimum 3G 210 m borra, aktivt djup 200 m

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #76 skrivet: 09 februari 2014, 18:50:20 »
Riktigt nöjd blir jag nog först när min Vp antingen slutar "tjuta" eller blir utbytt så att det blir tyst, som det ska vara och som reklamen för dessa pumpar påstår!

Mike
Enligt reklamen ska du även få vv på köpet det lär nog Thermia få jobbigt att fixa till men ljudet borde vara enkelt att lösa.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad mikethebike

  • Vedfreak med tankar
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Leksand
  • Antal inlägg: 155
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump, sol och ved
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #77 skrivet: 09 februari 2014, 19:06:52 »
Enligt reklamen ska du även få vv på köpet det lär nog Thermia få jobbigt att fixa till men ljudet borde vara enkelt att lösa.

Det uttalandet stämmer, när pumpen jobbar för värme laddas vvb "gratis", har haft uppåt 75 grader i vvb när pumpen gått längre stunder, men "på köpet" och "gratis" är väl en halv sanning, den värmen hade man ju kunnat gett till huset annars. Däremot så är det så att den i princip aldrig går enbart för att ladda vvb.
Var endast i början vid provkörning och intrimning detta skedde.
Har endast 3 tim varmvattenkörning på den totalt, legionellakörning är inte heller nödvändig, har inget eltillskott överhuvudtaget sedan installationen :)

Mike
2-planshus med källare frÃ¥n 1980 med 2-rörsystem, uppvärmd yta 280 m2 + garage drygt 50 m2 med 3,60 takhöjd värmt till 10-12 grader via 25 m kulvert. Egor V 25 vedpanna, hemkonverterad till keramik, 750 L acctank, 2 st vacuum 20-rörsmoduler väggmonterade mot söder. Vedförbrukning ca 5 m3 travat mÃ¥tt vintern 2014-2015, el inkl. hushÃ¥ll 8600 Kwh maj 2014 till maj 2015, sedan 131108  innehavare av nÃ¥got högljudd men nu Ã¥tgärdad, och framförallt välfungerande 10 kw Thermia Optimum 3G 210 m borra, aktivt djup 200 m

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #78 skrivet: 09 februari 2014, 21:18:56 »
Inte ens en halv sanning utan en hel lögn. Dom hade kunnat skrivit att man får vv till bättre cop gissningsvis ungefär samma cop som värmen det hade varit sanningen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #79 skrivet: 09 februari 2014, 23:42:35 »
om man ligger på ca 16% VV och tänker på att COP är sämre så blir det ännu mer av total energiåtgång. Tyvärr, eller kanske tur ändå, värmer man ju inte huset hela året så besparingen blir ju inte på hela året. Men helt klart är det något som kommer märkas på årsCOP.

Speciellt om vi jämför med att låta VP göra 0.5grader varmare som vi sedan aktivt stryper bort med termostater. Den blir svårare att mäta och inte ens säkert det blir positiv skillnad.

Dvs det kan mycket väl vara så att termostaten får en lägre totalförbrukning och bättre komfort. Men det skiljer sig mellan olika anläggningar och hus så klart :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad mikethebike

  • Vedfreak med tankar
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Leksand
  • Antal inlägg: 155
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump, sol och ved
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #80 skrivet: 10 februari 2014, 17:21:50 »
Jag tror att jag tagit upp detta i någon annan tråd, men många på forumet verkar tycka att det bästa COP:et är det elementära, för mig är komforten och funktionen tillsammans med min ved/solkombination viktigare.
COP på en pump är en sak, COP på ett hus räknat på totalen är en annan, jag struntar faktiskt i om mitt COP på pumpen är 3 eller 3,5, huvudsaken är det att funkar med mina krav på komfort och kompabilitet med mitt övriga system.
De här siffrorna som berättar om COP pÃ¥ 5 eller mera frÃ¥n olika tillverkare har väl dessutom sällan nÃ¥got med verkligheten att göra för de flesta av oss som konverterar ett äldre hus frÃ¥n t.ex ved, olja, pellets eller el till värmepump. Min erfarenhet  frÃ¥n mitt föregÃ¥ende och nuvarande jobb där jag tillser och hanterar värmepumpar dagligen, bÃ¥de villastorlek och fastighetsinstallationer, säger mig att ett realistiskt COP över tid är runt 3.
Tror dock att flera på detta forum har bättre värden, misstänker att David Rinnan hör till den senare gruppen.

Mike
2-planshus med källare frÃ¥n 1980 med 2-rörsystem, uppvärmd yta 280 m2 + garage drygt 50 m2 med 3,60 takhöjd värmt till 10-12 grader via 25 m kulvert. Egor V 25 vedpanna, hemkonverterad till keramik, 750 L acctank, 2 st vacuum 20-rörsmoduler väggmonterade mot söder. Vedförbrukning ca 5 m3 travat mÃ¥tt vintern 2014-2015, el inkl. hushÃ¥ll 8600 Kwh maj 2014 till maj 2015, sedan 131108  innehavare av nÃ¥got högljudd men nu Ã¥tgärdad, och framförallt välfungerande 10 kw Thermia Optimum 3G 210 m borra, aktivt djup 200 m

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #81 skrivet: 10 februari 2014, 18:03:39 »
om man ligger på ca 16% VV och tänker på att COP är sämre så blir det ännu mer av total energiåtgång. Tyvärr, eller kanske tur ändå, värmer man ju inte huset hela året så besparingen blir ju inte på hela året. Men helt klart är det något som kommer märkas på årsCOP.

Speciellt om vi jämför med att låta VP göra 0.5grader varmare som vi sedan aktivt stryper bort med termostater. Den blir svårare att mäta och inte ens säkert det blir positiv skillnad.

Dvs det kan mycket väl vara så att termostaten får en lägre totalförbrukning och bättre komfort. Men det skiljer sig mellan olika anläggningar och hus så klart :)
I det här fallet så kommer ju övertempen strypas bort vilket i slutet av en körning bör röra sig om 4-8 grader hur mycket det påverkar medeltempen som vp jobbar med bör röra sig om gissningsvis ca 2 grader vilket kanske kostar lika mycket som Hgw ger men vad gör det om det är ett aktivt val.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #82 skrivet: 10 februari 2014, 18:54:45 »
personligen har jag aldrig riktigt köpt HGWkonceptet fullt ut. Verkar dock fungera bättre nu med G3 än G2.
 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Gradminuter när kommer autoläget för det?
« Svar #83 skrivet: 10 februari 2014, 20:08:42 »
G3 borde ha hetare hetgas med R410 men läste nånstans att hetgasen låg ca 30 grader över framledningen vilken är ganska normala siffror även med R407 men det kanske inte skiljer så många grader mellan dom.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!