Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behöver hjälp med placering av innedel!  (läst 3255 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad blueberry

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Behöver hjälp med placering av innedel!
« skrivet: 26 augusti 2006, 17:18:39 »
Hej...
Vi har nu äntligen bestämt oss för att skaffa en Panasonic HE9-SPK och hoppas att det blev rätt val?
Har ett 1 1/2 plans hus i Piteå på 154 kvm, varav nedervåningen är på 99 kvm. Vi har direktverkande el, med styrsystem av zoner. Vi har även en braskamin som används flitigt på vintern. Nedervåningen har en mycket öppen planlösning där braskaminen är placerad på bortre kortsidan.
ÖvervÃ¥ningen  är ocksÃ¥ öppen med stort allrum närmast trappen och med ett mindre sovrum längst bort.
Våra undringar är nu: Var ska man placera innedelen?
Bör man tänka på något angående placering med tanke på styrsystemet och braskaminen?
Hoppas att snabbt nedplitad planlösning kan läsas...

Tacksam för svar

Utloggad J-O

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Behöver hjälp med placering av innedel!
« Svar #1 skrivet: 26 augusti 2006, 17:29:55 »
Till höger om altandörren (vänd mot trappen) som ritningen är gjord. Med den placeringen får man även som bonus att köket kan kylas på sommaren. En alternativ placering är i trappen om denna är öppen.
Fast jag är ingen expert så det finns nog dom som kan ge bättre svar.

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Behöver hjälp med placering av innedel!
« Svar #2 skrivet: 26 augusti 2006, 17:38:37 »

Det är bra om innedelen monteras pÃ¥ ett sÃ¥dant ställe att den för möjlighet att verkligen sätta fart pÃ¥ luften för bästa möjliga spridning i huset. Ett sÃ¥dant ställe är t.ex. pÃ¥ väggen där kaminen stÃ¥r, MEN nu är kaminen där och det kanske kan ställa till det varför den placeringen inte är sÃ¥ självklar.  Sc:,h

Ett annat alternativ som förmodligen skulle vara bättre med tanke på braskaminen är ovanför ytterdörren. Därifrån bedömer jag det som att du också skulle få igång en bra cirkulation då du blåser luften ut mot de stora ytorna, vilket är bra. Viss reservation för trappen och om luften skulle sticka upp där ?

Jag har själv kamin i mitt vardagsrum och innedelen i hallen som blåser ut mot vardagsrummet och det fungerar utmärkt med innedelen ovanför ytterdörren. Då har jag inte alls en så öppen planlösning som du. Dock har jag ingen övervåning med hall. En annan fördel med placering i hallen är att du inte kommer att störas av innedelens fläktljud.

Då du bstämt dig för en HE9-SPK så borde/ska företaget som installerar den vara auktoriserad och kunna delge den mest optimala lösningen då det faktiskt är så att det är "en funktion" du köper. Har de inte gjort detta ?

Utloggad blueberry

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Behöver hjälp med placering av innedel!
« Svar #3 skrivet: 26 augusti 2006, 17:51:38 »
Tackar för svar...

Har fått en preliminär rekommendation, men dessa svänger lite hit och dit ??? Ett alternativ är på väggen vid braskaminen, ett vid altandörren och ett vid ytterdörren. Varför vi för till fället är lite förvirrade! Men de har inte gjort hembesök ännu, utan de har tittat på en planlösning! Sc:,h

Öppningen till övervåningen är ca 220 cm...och ca 350 cm från ytterdörren..hmmm
Placering vid altandörren kan försvåras genom att det är fönster på båda sidor, samt en bjälke i taket på en sida.


Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Behöver hjälp med placering av innedel!
« Svar #4 skrivet: 27 augusti 2006, 09:16:11 »
Jag tycker absolut att du ska se till så att de gör ett hembesök då Sverigepumpen som säljs av Kinnan via auktoriserade installatörer går ut i sin marknadsföring och proklamerar att de säljer en funktion och inte an apparat. Detta är ju i och för sig bra, men då ska de också leva upp till detta. Jag tror att många inte är medvetna om denna funktionsgaranti när installtionen/funktionen inte blir som tänkt. Blir det inte den funktionalitet som utlovas ska installatören tillsammans med Kinnan göra nödvändiga förändringar. Jag vill bara nämna detta så att du vet. Har själv använt/åberopat denna garanti och det sköttes exemplariskt av min Sverigepumps installatör ihop med Kinnan.

När det gäller installationen så tycker jag fortfarande att vid kamin väggen eller ovanför ytterdören är de två bästa alternativen. En fördel med innedelen vid kaminväggen är att du då kan använda innedelen som enbart fläkt och få hjälp med spridningen av varmluften om du enbart kör i fläktläge.

Men som sagt, ta dit din installatör som bättre kan studera altenativen på plats och som med sin erfarenhet SKA kunna göra en professionell och korrekt bedömning.

Lycka till

 *vinkar*


Utloggad blueberry

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Behöver hjälp med placering av innedel!
« Svar #5 skrivet: 27 augusti 2006, 10:11:08 »
 Tack för svar...

Precis vad vi själva satt och funderade på var just placeringen vid braskaminen för att utnyttja fläkten från pumpen.

Men hur mycket blåser det?? Eftersom soffgruppen är precis nedanför? :-\
Kommer man att tycka att ljudet är störande vid TV-tittande/samtal?? (Tv är placerad till vänster om braskaminen)
Vill inte heller ha den för nära sovrummet, för vad man har hört kan det upplevas som störande!

Tar gärna mot synpunkter och om någon har erfarenhet av detta!

Sen böjade jag fundera på öppningen till övervåningen...kan det vara ett problem att mycket av värmen kommer att stiga dit upp om placeringen är vid ytterdörren??

Skönt att kunna få hjälp med funderingar eftersom man är helt novis här ;)
En toppensida!!


Utloggad intr 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 226
  • Karma +0/-0
SV: Behöver hjälp med placering av innedel!
« Svar #6 skrivet: 27 augusti 2006, 17:04:26 »
Jag skulle placera den framför trappan upp till övrevåningen ( men du sade att det inte går) placera den då så att den kan rikta luftspridningen på något sätt mot trappan, den tar ju då hand om den varma takbuffertvärmen, som spisen skapar, och skickar upp den på 2.ra våningen...men. om du skall ha t.ex Kinnan att montera så ta ut dem och låt dem säga platsen...de har ju "funktionsgaranti" Det har även jag och skulle det visa sig att det inte blir bra så ändra jag installationen ( och så gör även de efter en del tjat tror jag ) men fram till nu har det aldrig hänt( knock, knock on wood)

Utloggad blueberry

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Behöver hjälp med placering av innedel!
« Svar #7 skrivet: 27 augusti 2006, 18:54:25 »
Nej tyvärr kan den inte placeras framför trappen...där finns fönster och avstÃ¥ndet till taket  räcker inte till!!

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Behöver hjälp med placering av innedel!
« Svar #8 skrivet: 27 augusti 2006, 22:23:37 »

Men hur mycket blåser det?? Eftersom soffgruppen är precis nedanför? :-\
Kommer man att tycka att ljudet är störande vid TV-tittande/samtal?? (Tv är placerad till vänster om braskaminen)
Vill inte heller ha den för nära sovrummet, för vad man har hört kan det upplevas som störande!


Jag har min ena HE9 maskins innedel nere i gillestugan och den är placered nära en soffgrupp och den blåser luften genom hela gillestugan och ut i hallen. Cirkulationen fungerar bra och vi störs inte av innedelens ljudnivå och luften är riktad på så vis att den inte blåser på folk i soffgruppen. Det sista är viktigt, för att få en luftström på sig är inte trevligt och dessutom inte bra för cirkulationen.

Jag tycker att HE9:ans innedel är tyst och har ett "behagligt" ljud, om nu innedelar kan ha "behagliga ljud" ......(börjar nog bli luft/luft vp skadad... :D).

Utloggad blueberry

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Behöver hjälp med placering av innedel!
« Svar #9 skrivet: 27 augusti 2006, 22:56:57 »
Mycket att fundera på ...men någonstans ska det väl ändå det vara smart att sätta den på!
Vi får ta oss en ordentlig funderare i alla fall och hoppas att de har en bra lösning när de kommer hit!
Vi fÃ¥r försöka att undvika att  bli luft/luft vp skadade  ;), om det nu gÃ¥r att undvika *roflmao*

Tack för inläggen...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!