Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥nluftsvärmepump + Sam42 eller Fjärrvärme + FTX?  (läst 1434 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jakob N

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej alla VVS-proffs! 

Vi bygger hus i Halmstad och står i valet och kvalet kring vilken uppvärmning vi ska välja. Vad jag kunnat läsa mig till från flera olika håll lönar det sig inte att installera bergvärme i södra Sverige, jag vet inte ens om vi får borra i vårt område. Luft/vatten känns som en tråkig lösning när det gäller nyproduktion, vi vill gärna slippa en stor utedel.
Valet står därför mellan alternativ 1 - Nibe S735 Frånluftsvärmepump kombinerat med Sam42 tilluftsmodul eller alternativ 2 - fjärrvärme med FTX.

VÃ¥rt hus är ca 180kvm 1,5 plan. Golvvärme pÃ¥ bÃ¥da vÃ¥ningar. LÃ¥ngsida i sydläge med planer för framtida solceller. 

Alternativ 1: Nibe S735 ingÃ¥r i huspriset och Sam42 plus installation gÃ¥r pÃ¥ ca 60.000kr. Denna lösning kostar alltsÃ¥ totalt 60.000kr. 

Alternativ 2: Fjärrvärmeanläggning ink installation = 18.500kr. FTX ink installation ca 65.000kr. Avdraget från husleverantören för Nibe S735 är 68.075kr. Förmodligen blir det även lite avdrag på installationen av Nibe S735, denna summan har jag ej ännu.

Sammanfattningsvis blir det alltså minst 44.575kr billigare för oss att välja Fjärrvärme plus FTX. Förmodligen borde skillnaden bli runt 50.000kr om man även räknar bort montage av frånluftsvärmepumpen.

Jag undrar då vilket alternativ ni skulle välja?

1.   Vilken lösning har längst livslängd? Fjärrvärme + FTX eller FrÃ¥nluft + Sam42?
2.   Vilken lösning ger bäst komfort/luftkvalité i huset? Fjärrvärme + FTX eller FrÃ¥nluft + Sam42?   
3.   Vilken lösning blir bäst ekonomiskt över produkterna hela livscykel. (Jag är medveten om att detta är svÃ¥rt att svara pÃ¥ dÃ¥ det är omöjligt att förutspÃ¥ framtida prisutveckling pÃ¥ el och fjärrvärme).

Stort tack pÃ¥ förhand!     

Vänliga hälsningar Jakob

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Hej! Du kan göra en jämförelse med olika uppvärmningsalternativ på hem.se: https://www.hem.se/varme/jamfor-priser/ Ser ut att bli väldigt lika kostnad för de olika alternativen men frånluftsvärmepump ingår tyvärr ej. Om ni får fjärrvärmen inkl anslutningskostnad och installation för 18500 kr tycker jag det är bästa alternativet. Anslutningskostnaden till fjärrvärmen är annars 67000 kr. Halmstad är elområde 4 och el-priset tror jag kommer att ligga ganska högt. Kommer att ta många år att bygga mer el-kraft i södra Sverige igen tyvärr.
« Senast ändrad: 02 mars 2023, 08:59:48 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
Fjärrvärme är stabilt, men vet inte priset, misstänker att det går upp i samma takt som elpris och bränslepris. Vet folk som kastat ut fjärrvärmen och satt in bergvärme för att det är billigare.
Skulle jag bygga nytt idag skulle jag installera bergvärme! Men får man inte borra blir det jobbigt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
1. Fjärrvärme har oftast längst livslängd.
2. Blir nog jämnt skägg, båda lösningarna borde ha samma luftväxling och ge samma möjlighet att värma tilluften.
3. Om man slår ut installationskostnaden på t ex 15 år (ganska normal livslängd på en FLVP) så får du drygt 3 kkr/år tillgodo.
Så avgörande är Fjärrvärmepriset, i Halmstad är fasta avgiften 4375 + 76 öre/kWh (vintertid), de har ökat ca 1 öre/år så troligen kommer det inte svänga som elpriset i alla fall.
Om inte nått drastiskt händer med elpriserna, (inget tyder på det just nu) så är FTX + fjärrvärme troligen stabilast de närmsta åren i Halmstad.

Men jag slänger in en brasklapp för utbyggnad av vindsnurror till havs, dessa kan ev trycka ner elpriserna i södra Sverige till betydligt lägre nivåer, om de blir verklighet.
Det som talar emot att de blir verklighet är att lönsamheten på dessa havsbaserade vindsnurror då med samma logik blir tveksam, så ingen vill finansiera dem.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1731
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
Hej!

Nu vet vi inte hur S735 presterar i praktiken, speciellt inte i samklang med S42 tilluftsmodul. Men rimligen har Nibe åtgärdat de långa avfrostningarna med bättre styrlogik och avfrostningselement.
S735 ger 1kW extra kontra F750/F730 (avluft ned till -20°C istället för -17°C om jag minns rätt).

Är det "bara" 180 m2, eller ska även garage eller nåt uterum värmas?

Jag skulle kört på S735, eftersom du får mer nytta av solceller då. I framtiden kommer avsaknad av solceller vara som att inte ha bredband...
och sydläge på tak är som att ha kvällssol. I've got both! 8)

Pappa sa alltid "att ha fjärrvärme ä som å sälja taska till rävN" vilket har varit en sanning tills dess att Herr P tågade in i Ukraina.. högst oklart numera...dontknow

Om jag fÃ¥r killgissa, sÃ¥ kommer solceller, vätgastank och bränslecell finnas till varje "modern" kÃ¥k i framtiden.  "love"

https://www.zerosun.se/

Går att hyra huset ("anläggningen") för ca 5000kr/natt.
Ska bara övertala frugan att Skellefteå är vackert såhär års!
« Senast ändrad: 02 mars 2023, 20:02:43 av kWhalp »

Utloggad Hasse G

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
FTX är absolut att föredra före frånluft, jag har haft båda.
Fjärrvärme skulle jag avstå,du blir inlåsta bara att betala.
FTX samt bergvärme blir mitt val,men det var ju inte ett val för dig.
NIBE samt SAM blir valet då
« Senast ändrad: 02 mars 2023, 22:16:01 av Hasse G »
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

Utloggad Jakob N

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Stort tack för alla svar!

Tyvärr ett jättesvårt beslut.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!