Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT490, elpatronen startar inte <- Problemet löst, det var överhettningsskyddet  (läst 818 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad StarkJohan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har monterat elmätare på vår IVT490 9kW och kan konstatera att den aldrig drar mer än ca 800W och endast på L1. Vi har endast golvvärme.
När endast fläkten går (hastighet 2) drar den ca 85W. När cirkulationspumpen kör är totalen ca 135W och när kompressorn också går igång är totalen ca 800W. Så långt verkar allt stämma.

Problemer uppstår när eltillskottet kopplas in. Jag ser att den gröna dioden för eltillskott lyser men några 9kW drar den absolut inte. Jag har också gått in i servicemenyn och kört igång elpatronen manuellt via "handkörning av alla funktioner 5.3". När jag gör det lyser dioden och ett relä klickar efter ett antal sekunder. Ingen ström drars på L2 eller L3, L1 förblir oförändrad. När jag slutar handköra klickar reläet.

Jag har en effektvakt installerad och kan i menyn se att den läser av värden som inte bör påverka funktionen (just nu under 3A på alla faser).

Ström fram på alla tre faser. Har provat tycka på återställarknappen.

Jag misstänkte först att det är reläet på kraftkortet som jag sett att andra haft problem med men nu lutar jag åt överhettningsskyddet längst ner i lådan.
Jag mäter 400V på dom innersta kontakterna på överhettningsskyddet men 0V på dom yttersta. Vad jag förstår går strömmen via av-och-på-knappen ner till överhettningsskydder, sen via reläet på kraftkortet vidare till elpatronen. Detta borde alltså vara felet. Hur kan jag bekräfta det?

Proben som är instoppad i elpatronen är absolut inte varm när jag tar ut och känner på den. Kaputt antar jag, känns inte som något direkt vanligt fel eller?

Innan jag beställer en ny komponent, bör jar kolla något annat?

https://jsenergi.com/ivt-reservdelar/per-pump/ivt-490-9kw/overhettningsskydd-95-grader.html
« Senast ändrad: 26 september 2022, 15:28:52 av StarkJohan »

Utloggad StarkJohan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT490, elpatronen startar inte
« Svar #1 skrivet: 26 september 2022, 15:28:27 »
Problemet löst. Överhettningsskyddet hade löst ut men var inte Ã¥terställt!  :o Jag hade helt enkelt inte vÃ¥gat trycka ordentligt pÃ¥ knappen...

Om någon stöter på samma problem sitter alltså knappen under lådan. I detta youtubeklippet kan man se hur det ser ut:

Vad som inte framgår i klippet är dock att knappen inte alltid sticker ut. Min hålls inne av ett gummimembran, alltså stack inte knappen ut och jag fattade inte att den inte redan var återställd...


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 485
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!