Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kyl & Värmepumptekniker  (läst 14150 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Weermland

  • Gäst
Weermland
Kyl & Värmepumptekniker
« skrivet: 25 juli 2020, 19:18:22 »
Hej!
Kommer fr.om HT2020 att börja läsa till Kyl&Värmepumptekniker via en YH.
Jättekul i sig att jag kom in. Dock är jag lite orolig för matten/fysiken och hur den står sig nu 10 år efter jag tagit studenten.

Har mailat lite med skolan och enligt dom så är det logisk matte typ A/1 lite matte 2/B samt Fysik 1 Termodynamik.

Har spenderar större delar av sommaren till att beta igenom matteboken. Dock är Fysik betydligt tuffare då jag blev tipsad att köra via fysikstugan.se

Så min fråga är, Ifall någon här har gått liknande utbildning lång tid efter gymnasiet och hur det var.

Mvh

Weermland

  • Gäst
Weermland
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #1 skrivet: 25 juli 2020, 19:34:48 »
Värt att tillägga också är att jag dom senaste 6 åren har jobbat inom butik.

Innan det så jobbade jag som montör på ett värmepumpsföretag och det är dit jag vill komma tillbaka.
Så det är ingen supererfarenhet jag har.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #2 skrivet: 25 juli 2020, 20:08:10 »
Kinnan har en utbildning som jag förstår garanterar kylcert klass 1 på en vecka.
Rätta mig gärna om jag har fel.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Weermland

  • Gäst
Weermland
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #3 skrivet: 25 juli 2020, 21:56:55 »
Det har jag dålig koll på.
Den jag ska gå är 1.5 år via

https://www.studentum.se/skola/personal-skills/kyl-och-varmepumptekniker-stockholm-755205

Ifall nÃ¥gon har gÃ¥tt nÃ¥got liknande? Försöker lära mit själv Fysik 1 men det är ungefär lika lätt som att bita sig själv i nacken utan lärare 😂

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #4 skrivet: 25 juli 2020, 23:54:52 »
Kör du fast i matten eller fysiken så kan du alltid skaffa ett konto här och fråga, tror det är många på detta forum som har rätt bra koll.
Jag har själv hjälpt min äldsta dotter genom gymnasiematten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Weermland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #5 skrivet: 26 juli 2020, 10:33:36 »
Fixat det nu :)

Jag har kört fast redan när det kommer till Termodynamik.

https://fysikstugan.se/termodynamik-fysik1-
sammanfattning/

Det är det jag har i studieväg.
Sen försöker jag mig på frågorna (Uppgifter:Termodynamik)

https://fysikstugan.se/uppgifter-fysik/uppgifter-fysik-1-termodynamik/

Men där kör det ihop sig nästan hela tiden. Har lite svårt för att koppla sambanden mellan frågan och ekvationer jag ska använda.

I matte så går det jättebra annars men just Fysiken kör ihop sig.

Enligt läraren ska vi inte pyssla så mycket med detta förrens åk 2 men jag vill ändå ha ett hum om hur jag ska bära mig åt för att förstå detta.

Ett exempel är : 14. Jonna vill bestämma c för glas. Hon värmer ett glas som väger 170 gram i ugnen
så att det blir 60,0 grader. Sen stoppar hon ner det i 600,0 gram vatten med
temperaturen 22,0°. Vattnets temperatur stiger då långsamt till 24,0°C. Vilket
värde får hon på specifika värmekapaciteten för glas?



Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #6 skrivet: 26 juli 2020, 11:31:21 »

Ett exempel är : 14. Jonna vill bestämma c för glas. Hon värmer ett glas som väger 170 gram i ugnen
så att det blir 60,0 grader. Sen stoppar hon ner det i 600,0 gram vatten med
temperaturen 22,0°. Vattnets temperatur stiger då långsamt till 24,0°C. Vilket
värde får hon på specifika värmekapaciteten för glas?


I detta fallet vet vi att vi ska jämföra med vatten som har specifika värmen 4,1 kJ/(kg*K).
Vi får anta att ev energiförluster är försumbara.
Vi ska helt enkelt balansera energin så att den energi som glaset avger till vattnet stannar där:
Vattnets energiökning = 4,1 x 0,6 kg x (24-22 C) = 4,92 kJ
Glasets specifika värme = 4,92 kJ/(0,17 kg x (60-24 C))=0,804 kJ/(kg*K)

Svara sen med 3 värdesiffror då det är det som ges i uppgiften.

Ett knep för att kolla att man räknar rätt är enhetsanalys.
Svaret ska ha enheten kJ/(kg*K) så då ska energin vara över bråkstrecket medan vikt och temperaturen ska vara under.
« Senast ändrad: 26 juli 2020, 11:35:02 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Weermland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #7 skrivet: 26 juli 2020, 12:11:51 »
I detta fallet vet vi att vi ska jämföra med vatten som har specifika värmen 4,1 kJ/(kg*K).
Vi får anta att ev energiförluster är försumbara.
Vi ska helt enkelt balansera energin så att den energi som glaset avger till vattnet stannar där:
Vattnets energiökning = 4,1 x 0,6 kg x (24-22 C) = 4,92 kJ
Glasets specifika värme = 4,92 kJ/(0,17 kg x (60-24 C))=0,804 kJ/(kg*K)

Svara sen med 3 värdesiffror då det är det som ges i uppgiften.

Ett knep för att kolla att man räknar rätt är enhetsanalys.
Svaret ska ha enheten kJ/(kg*K) så då ska energin vara över bråkstrecket medan vikt och temperaturen ska vara under.


Tack så mycket! Jag hade räknat så dock hade jag skrivit : 4190*600*(24-22) dvs jag skrev i gram så de blev ju helt galet.

Men just i sånnahär fall så ska man först räkna ut vatten? (För där vet man den spec värmekap) för att senare ta resultatet av det för att räkna ut glas? Om jag fattar rätt.


Utloggad Weermland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #8 skrivet: 26 juli 2020, 12:30:42 »
Har en fråga till.

Jag blir osäker på vart jag ska börja när det kommer sånnahär frågor:

. Linda ska koka te. Hon fyller i 1,3 liter 20-gradigt kranvatten i vattenkokaren.
a. Ungefär hur lång tid tar det innan vattnet kokar om vattenkokaren har
effekten 1200 W?
b. I praktiken tar det 6 minuter och 50 sekunder. Vilken verkningsgrad har
vattenkokaren?

på A så räknar jag. 4,1 x 1,5 x (20+100) / 1200 =0,615 svaret ska vara 6 min. är jag någorlunga på rätt spår?`

på B så har jag ingen aning hur jag ska bära mig åt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #9 skrivet: 27 juli 2020, 11:04:02 »
Om man analyserar enheterna så är t ex Joule = Wattsekund.
Så om specifika värmen anges i kJ/(kg*K) så måste du använda kW på effekten.

För att få ut ett svar i sekunder räknar man 4,1 x 1,3 x (100-20)/1,2 = 355 sekunder eller 5,9 minuter.
Tänk på att temperaturen alltid är en skillnad med minus, egentligen ska man räkna Kelvingrader, men räknar man skillnad så blir det samma med Celsius.

I b räknar du om tiden till sekunder, 6*60+50=410 sek.

Verkningsgraden är då 355/410= 87 %.
« Senast ändrad: 27 juli 2020, 11:10:38 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #10 skrivet: 27 juli 2020, 11:18:12 »

Tack så mycket! Jag hade räknat så dock hade jag skrivit : 4190*600*(24-22) dvs jag skrev i gram så de blev ju helt galet.

Men just i sånnahär fall så ska man först räkna ut vatten? (För där vet man den spec värmekap) för att senare ta resultatet av det för att räkna ut glas? Om jag fattar rätt.

Kolla på enheterna, om specifik värme anges i kJ/(kg*K) så måste du använda kg på vikten.

Annars är det rätt, energin från glaset går över till vattnet så man räknar först ut hur mycket energi vattnet tar upp, den energin är sen lika med den som glaset avger.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #11 skrivet: 27 juli 2020, 14:45:36 »
Har lite svårt för att koppla sambanden mellan frågan och ekvationer jag ska använda.

I matte så går det jättebra annars men just Fysiken kör ihop sig.

Just det där tror jag är den springande punkten som gör att många uppfattar fysik som ett "svårt" ämne. Det lilla tankesteget mellan verklighet och beräkning blir aningen tydligare än i matematiken, eftersom man använder fysikaliska begrepp (effekt, specifik värme, ...) som man också måste lära sig. Själva beräkningarna är ju annars oftast enklare än i mattekurserna.

Tipset är därför att se till att verkligen förstå treenigheten storhet - mätetal - enhet, och när väl de storheter och enheter som är aktuella inte känns konstiga och jätteabstrakta längre så blir det plötsligt lätt att räkna på dem. Bäst är om man blir så förtrogen med dem att man gärna utför beräkningarna med bokstäver (~algebraiskt) och stoppar in siffror (mätetal) först i slutet.

Rent praktiskt kan ofta en hjälp för att förstå uppgiften vara att man skriver ned den med egna ord, gärna på ett strukturerat sätt med underrubriker som "Sökes", "Givet", "Från tabeller" osv.

Lycka till.
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

Utloggad Weermland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #12 skrivet: 29 juli 2020, 13:42:03 »
Tusen tack för all hjälp!

Har varit lite för snabb när det kommer till att lösa problem och därav angett fel värde t.ex (1300g istället för kg 1,3)

Kommer absolut att kolla igenom forumet mer när skolstarten väl börjar.

Har spenderat hela sommaren med att läsa matte och dÃ¥ blir det lite frustrerande när fysiken inte alls är sÃ¥ självklar som t.ex en basic ekvation i en trött bok 😂

Håller gärna denna tråden vid liv utifall det är någon mer som ska plugga i höst eller senare och dyker på något problem :)

Utloggad Weermland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #13 skrivet: 30 juli 2020, 22:11:14 »
Har en fråga till.

När der kommer till frågor som :
 "14. Jonna vill bestämma c för glas. Hon värmer ett glas som väger 170 gram i ugnen
så att det blir 60,0 grader. Sen stoppar hon ner det i 600,0 gram vatten med
temperaturen 22,0°. Vattnets temperatur stiger då långsamt till 24,0°C. Vilket
värde får hon på specifika värmekapaciteten"

Den har ja fått svar på men ifall det kommer liknande frågor.
Ska man alltid försöka lösa ut det man kan som i detta fall är 4,1*m* :dt: ?
För jag har svÃ¥rt att veta vet jag ska börja när det kommer till frÃ¥gor där jag inte har samtliga 3 dvs 4,1*m* :dt: ? Hoppas ni förstÃ¥r hur jag menar 😊

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kyl & Värmepumptekniker
« Svar #14 skrivet: 31 juli 2020, 00:16:13 »
Jag är inte säker på vad du frågar om men det kan t ex komma en fråga där man vet glasets specifika värme och vill veta vilken vikt glaset har?
Det tipset jag har och kommer tjata om är att kolla på enheterna, de ska ta ut varandra så att svaret får korrekt enhet.
Typ om det frågas om en vikt så är det nått fel om enheten på svaret inte blir i kg.
Alla andra enheter ska ta ut varandra typ så här: (kW*kg*K)/(kW*K)

Förstår du?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!