Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Uppvärmning och avfuktning av garage  (läst 14682 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
Uppvärmning och avfuktning av garage
« skrivet: 28 juli 2012, 14:29:02 »
Fristående garage med takskjutport. Jag kan tänka mig att takskjutporten inte är helt tät. Har sett viss rostbildning på verktygen i garaget efter några år. Håller ca +7 °C på vintern mha elradiatorer, man kanske bör ha varmare än så i garaget? Sista vintern var förbrukningen ca 1100 kWh, gissar att det kan bli mot det dubbla när det är en kallare vinter än sist. Jag har haft tankar om att slänga in en Woods DS-15 i garaget, den ska ju ha lite av värmepumpseffekt när den avfuktar, kanske elradiatorerna går mindre med en sån? Kanske inte så smart att köra den på sommaren? Kanske finns det en annan snål avfuktare som också ger värme? Kanske finns det bättre lösningar? Vettigt att undertrycksventilera garaget på sommaren kanske?

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Uppvärmning och avfuktning av garage
« Svar #1 skrivet: 02 augusti 2012, 02:21:17 »
Ingen som har några tips/knep/knåp för effektiv uppvärming samt avfukting av garage? Har inte plats med bilen där just nu, kanske i framtiden.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Uppvärmning och avfuktning av garage
« Svar #2 skrivet: 02 augusti 2012, 07:43:44 »
Jag brukar köra med avfuktaren i garaget på vintern, men jag kör med en billig grej köpt på Jula.
Jag kör den bara när bilen behöver isas av, då är det en fördel med torrare luft.
Elementet i garaget står på ca +5 °C (jag höjer lite då bilen ska isas av) och jag märker inte av nån rostbildning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Uppvärmning och avfuktning av garage
« Svar #3 skrivet: 06 augusti 2012, 00:04:48 »
Jag brukar köra med avfuktaren i garaget på vintern, men jag kör med en billig grej köpt på Jula.
Jag kör den bara när bilen behöver isas av, då är det en fördel med torrare luft.
Elementet i garaget står på ca +5 °C (jag höjer lite då bilen ska isas av) och jag märker inte av nån rostbildning.
Intressant, har den avfuktaren också "värmepumpseffekt" som woods gör reklam för? Hur ofta kör du avisning av bilen under vintern? Dagligen?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Uppvärmning och avfuktning av garage
« Svar #4 skrivet: 06 augusti 2012, 06:03:56 »
Ja, det finns en värmepumpseffekt, den energi som utvinns när vattenånga övergår till vatten tillförs rummet i form av värme från kondensorn.
En avfuktare ger alltså lite mer värme-effekt än den förbrukar i elenergi, exakt hur mycket vet jag inte, men det hänger nog starkt ihop med hur fuktig luften är, ju fuktigare luft, desto "bättre" värmepumpseffekt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Uppvärmning och avfuktning av garage
« Svar #5 skrivet: 06 augusti 2012, 07:50:51 »
Som sagt så höjer en avfuktare temperaturen i luften, men jag vill inte påstå att det är en "värmepumpseffekt", det är snarare en effekt av sambandet mellan entalpi/luftfuktighet. Man kan t ex sänka luftens temperatur bara genom att höja fukthalten. Denna effekt ger alla luftavfuktare.

Annars så avisar jag bilen vid behov, så det kan bli dagligen eller gå flera veckor emellan, beroende på väderlek. Jag måste borsta av bilen innan jag kör in den i garaget men på 10-12 timmar brukar den vara isfri och torr.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Uppvärmning och avfuktning av garage
« Svar #6 skrivet: 06 augusti 2012, 08:29:50 »
Som sagt så höjer en avfuktare temperaturen i luften, men jag vill inte påstå att det är en "värmepumpseffekt", det är snarare en effekt av sambandet mellan entalpi/luftfuktighet. Man kan t ex sänka luftens temperatur bara genom att höja fukthalten. Denna effekt ger alla luftavfuktare.

Annars så avisar jag bilen vid behov, så det kan bli dagligen eller gå flera veckor emellan, beroende på väderlek. Jag måste borsta av bilen innan jag kör in den i garaget men på 10-12 timmar brukar den vara isfri och torr.
"Wood’s luftavfuktare alstrar nämligen mer värme än vad de drar energi, precis som en värmepump." står det på deras hemsida. Jag tycker att de borde presentera ett värde på COP på nåt sätt om man skriver på det sättet.
Jag skulle gärna vilja köra in bilen i garaget på vintern men misstänker att man kan få mera rost på den. När du avisar/torkar så är bilen fuktig pga all vägsaltsörja, eller hur tänkte du? Du avisar/torkar endast vid visst väderlek, när är det lämpligt?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Uppvärmning och avfuktning av garage
« Svar #7 skrivet: 06 augusti 2012, 12:42:51 »
Jag skulle gärna vilja köra in bilen i garaget på vintern men misstänker att man kan få mera rost på den. När du avisar/torkar så är bilen fuktig pga all vägsaltsörja, eller hur tänkte du? Du avisar/torkar endast vid visst väderlek, när är det lämpligt?

Nja, om det varit uppehåll och bilen ser OK ut så finns ingen anledning att isa av den.

Men om det snöar och man har på cupévärmare så smälter snön och fryser på igen, gummilister och vindrutetorkare fryser ihop och går sönder, vindrutespolare och strålkastarspolare fryser ihop osv, då vill man få bort is-elendet från bilen.

Men kör man bara in bilen och den är fuktig då man tar ut den ut garaget så tror jag också att det kan rosta, dessutom fryser fukten ju på igen, men med avfuktare i garaget så blir bilen torr.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Uppvärmning och avfuktning av garage
« Svar #8 skrivet: 07 augusti 2012, 08:31:15 »
Nja, om det varit uppehåll och bilen ser OK ut så finns ingen anledning att isa av den.

Men om det snöar och man har på cupévärmare så smälter snön och fryser på igen, gummilister och vindrutetorkare fryser ihop och går sönder, vindrutespolare och strålkastarspolare fryser ihop osv, då vill man få bort is-elendet från bilen.

Men kör man bara in bilen och den är fuktig då man tar ut den ut garaget så tror jag också att det kan rosta, dessutom fryser fukten ju på igen, men med avfuktare i garaget så blir bilen torr.
Jo, vettigt, elände när det blir tjocka lager med is. 10-12 timmar känner jag spontant som ganska lång tid. Har du bilen i garaget varje dag på vintern? Garage kanske är bra miljö för att bilen ska rosta, tänker på snö och is och vägsalt. Ett försök till exempel: nytvättad, torr bil körs ut från garaget på morgonen när det är kanske -5 ute, bilen körs till jobbet på saltade vägar, bilen har nu ett lager med saltsörja som frusit fast, bilen står utomhus hela dagen, kl17 parkeras bilen i garaget igen, sörjan smälter, bilen hinner inte bli riktigt torr i garaget. Kanske inte bra då ytor med saltsörja värms upp om och om igen. Kanske bäst att låta bilen stå ute där det borde vara torrt vid -5 än att låta saltblandad snö/is smälta...
« Senast ändrad: 07 augusti 2012, 08:39:29 av svmh906 »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Uppvärmning och avfuktning av garage
« Svar #9 skrivet: 07 augusti 2012, 12:42:20 »
Jaha, jo ena bilen får stå i garaget och den andra får stå ute med värmare på natten.
Vanligen får den nyare bilen stå inne, men jag växlar då den andra behöver isas av.
Det lilla som följer med bilen in från vägarna brukar knappt märkas, det blir lite fuktigt runt hjulen ett par timmar efter att man ställer in bilen och sen torkar det. Jag vet att den del undviker garage på vintern i rädsla för rost men jag tror att ouppvärmda garage är värst i så fall.
Jag har inte sett att det rostar värre på den som står inne jämfört med utebilen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Uppvärmning och avfuktning av garage
« Svar #10 skrivet: 07 augusti 2012, 20:34:35 »
Jaha, jo ena bilen får stå i garaget och den andra får stå ute med värmare på natten.
=> kupé o motorvärmarna på hela natten i utebilen?
Det lilla som följer med bilen in från vägarna brukar knappt märkas, det blir lite fuktigt runt hjulen ett par timmar efter att man ställer in bilen och sen torkar det.
=> men issaltsörjan på bilen blir till vätska innan det torkar, lite korrosionvarning på bilen här kanske?
Jag vet att den del undviker garage på vintern i rädsla för rost men jag tror att ouppvärmda garage är värst i så fall.
=> exakt vad jag tänker på (typ). Ska man ha bilen i ett varmgarage ska det vara riktigt varmt var det nån som sa, räcker inte med under 10 grader samt att det ska vara bra ventilerat, jag själv har inte en susning, verkar liksom att folk har fått för sig saker om vad som är bäst.
Jag har inte sett att det rostar värre på den som står inne jämfört med utebilen.
=> jag såg inte heller rost på förra bilen, den stod ute året runt med motor o kupévärmare igång när det var minusgrader (nån timme innan bilen skulle användas). tyckte mig se rost på några verktyg i garaget i våras bara. Vi har börjat rensa i garaget och jag tänkte att man kan ev köra in bilen kommande vinter och spara nån kWh från kupévärmaren (kanske motorvärmaren också?), samt att man kanske kan spara nån kWh på uppvärmning av garaget med en kondensavfuktare ifall den nu har en så kallad "värmepumpseffekt" (reklamgrej kanske bara?). Elradiatorer som värmer garaget annars (förra vintern 1100 kWh vid runt +7 grader).

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Uppvärmning och avfuktning av garage
« Svar #11 skrivet: 07 augusti 2012, 21:16:08 »
kupé o motorvärmarna på hela natten i utebilen?

Nej, bara några timmar på morgonen, kör med timer.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: Uppvärmning och avfuktning av garage
« Svar #12 skrivet: 08 augusti 2012, 00:22:36 »
Nej, bara några timmar på morgonen, kör med timer.
Ok, tack för dina svar. Inga andra som har nåt att tillföra?
« Senast ändrad: 08 augusti 2012, 00:30:11 av svmh906 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!