Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bra sida men??  (läst 3706 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad milliwatt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
Bra sida men??
« skrivet: 12 mars 2005, 23:02:35 »
Hej!! en sak som slår mig när jag läser olika länkar är:

Svaren finns tidigt i länken och ändÃ¥ fyller folk pÃ¥ med likvärdiga svar Sc:,h  Dessutom är det dÃ¥lig fokus pÃ¥ ursprungsfrÃ¥gan! Man bör hÃ¥lla sig till ämnet.

Nu har besservissenisse sagt sitt ;D

mvh

jens
Nibe 1110 . 190 kvm boyta och källare 115 kvm. Jordvärme, ca 250 m slang. Årsförbrukning ca. 15.000 Kwh.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Bra sida men??
« Svar #1 skrivet: 12 mars 2005, 23:13:08 »
Öhh... vad var det vi snackade om nu!?  ;D ;D

En tråd som inte spårar ur!? Skojar du!?
 ::)
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bra sida men??
« Svar #2 skrivet: 13 mars 2005, 01:06:42 »
Är du en sÃ¥n som kan ha förspel utan att det leder till sex ?  ;D
Din vän i nöden.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bra sida men??
« Svar #3 skrivet: 13 mars 2005, 04:59:06 »
Kanske skulle starta en kategori kallad FAQ, med trådar rensade från utsvävningar, bara frågorna och de adekvata inläggen i ämnet. Sedan låsa alla dessa trådar, i alla fall i FAQ-kategorin...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Sune

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: V. Frölunda
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VP + VVB i ett hus byggt 1920 med lÃ¥gt i tak
SV: Bra sida men??
« Svar #4 skrivet: 13 mars 2005, 09:35:10 »
Lysande.

En FAQ men en stor separat trädstruktur. Liknande dagens Forum kanske.

Allt eftersom inläggen kommer in fÃ¥r de bedömmas (faktamässigt), justeras (ökad läsbarhet och minska missförstÃ¥nd)  och ev. ratas (felaktighet, partiskhet, osv..).

Kanske flera Moderatorer, 2-3 inom varje kunskapsområde, så arbetet inte blir övermäktigt.

Det skulle bli en bibel utan motstycke.
Thermia Eko 10 Kw, 135 meter aktivt hål (gammal vattenbrunn, därav 135 m som är mycket för en vattenbrunn), 3,5°C in och 0,0°C ut (konstigt nog, dagsnotering!). Måste bero på vattenströmning, eller? Lågt i tak därav sep. vv-beredare. Rickards logger. Ingen TS behövs, 300 liter ackumulator "coming up".
Ingen borrning och installerat helt själv, sÃ¥ kostnaden blev mycket OK och ingen annan att klaga pÃ¥  :).
Installation nr 2: VVM240 + NIBE 2010-6 i "sommarstugan". Fungerade direkt....häpp!

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: Bra sida men??
« Svar #5 skrivet: 13 mars 2005, 13:35:32 »
Visst spårar det ur ibland och ibland svaras det på samma sak flera gånger... ::)
Men inte är det så svårt att filtrera detta i huvudet? Sc:,h
Det är ju lite av glädjen, enl mig, att det inte är så strikt hållning... ;D Vill man strikt hållning finns det bibliotek... --/

Den där FAQ iden var bra, det kan bli ett bibliotek... ;) Dock en hel del jobb innan det blir användbart....
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bra sida men??
« Svar #6 skrivet: 13 mars 2005, 14:28:37 »
Det är väl själva tanken med ett fritt forum att både tankar, lösningar,frågor, svar, dumma som genomtänkta och urspårnigar ska ha plats...det är sen upp till var och en och sålla...även om jag själv inte har åsikter om allt så är det trots allt trevligt och läsa även "trådar" som spårat ut !!...ute i "verkligheten" finns det mer än nog med allvar !!
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad Sulan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sweden
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bra sida men??
« Svar #7 skrivet: 13 mars 2005, 15:21:25 »
kek29 hat rätt.
Skulle det inte va för komentarerna och urspårnigar så hade det räkt med att  :,v(.

Alltså inget kul.
Så inget sex utan förspel ;D
CTC ECO-El + ECO-Air 5,9
Instalerad 2004-12-04

Utloggad Sune

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: V. Frölunda
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VP + VVB i ett hus byggt 1920 med lÃ¥gt i tak
SV: Bra sida men??
« Svar #8 skrivet: 13 mars 2005, 16:33:05 »
Det är väl själva tanken med ett fritt forum att både tankar, lösningar,frågor, svar, dumma som genomtänkta och urspårnigar ska ha plats...det är sen upp till var och en och sålla...även om jag själv inte har åsikter om allt så är det trots allt trevligt och läsa även "trådar" som spårat ut !!...ute i "verkligheten" finns det mer än nog med allvar !!


Du har helt rätt kek29. Jag önskar inte att dagens Forum ändrar sig. Kommentarer och urspårningar skall naturligvis finnas kvar. Det är vi som skapar forumet och det är det som gör att man gärna går hit och "tjötar".

Se FAQ som ett komplement.
Om FAQ-upplägget bygger på att man destillerar information från forumet så behöver man inte gå dit, utom för att kolla att något tekniskat som man undrar över inte har behandlats tidigare.
I FAQ delen kanske man inte gör annat än lägger in "torra" fakta. Munhuggas gör vi som vanligt i dagens Forum.
Detta är min åsikt, men det är Rickard som bestämmer!
Thermia Eko 10 Kw, 135 meter aktivt hål (gammal vattenbrunn, därav 135 m som är mycket för en vattenbrunn), 3,5°C in och 0,0°C ut (konstigt nog, dagsnotering!). Måste bero på vattenströmning, eller? Lågt i tak därav sep. vv-beredare. Rickards logger. Ingen TS behövs, 300 liter ackumulator "coming up".
Ingen borrning och installerat helt själv, sÃ¥ kostnaden blev mycket OK och ingen annan att klaga pÃ¥  :).
Installation nr 2: VVM240 + NIBE 2010-6 i "sommarstugan". Fungerade direkt....häpp!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!