Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar

VärmepumpsForum Allmänt => Allmänt forum => Ämnet startat av: tyke skrivet 22 februari 2012, 19:15:49

Titel: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: tyke skrivet 22 februari 2012, 19:15:49
Hej  *vinkar*

Nu har vi här i östra Sverige återigen drabbats av halka eller som kvällstidningarna brukar få till det som Halk Chock. ;)

Såg två bilar i diket idag på mindre vägar där jag bor. Visst glashalt men det känns lite självförvållat när folk ger sig ut på blankis med i mina ögon undermåliga däck! Dvs friktionsdäck.

Tror säkert att friktionsdäck kan ha sitt berättigande på rätt underlag. Likväl som dubbdäck på barmark inte är helt optimalt.

Nåväl. Min undran är om det finns någon undersökning angående olycksfrekvens dubbdäck kontra friktionsdäck. Menar då inte däcktester som biltidningar gör utan statistiskt säkerställda undersökningar. Som tex anger hur mkt större risk man kan råka utför en skada om man har det ena eller det andra ?

Statsmakten har ju en vision av att trafiken inte skall skörda några offer, samtidigt som de vill styra in oss på att använda dubbfria vinterdäck.
Tex genom förbud som på Hornsgatan i Stockholm.

Mv h tyke  :D

Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: "joka" skrivet 22 februari 2012, 19:46:45
Med ett par riktigt saipade friktionsdäck blir man fårvånad att de är såpass bra utan de där dubben  ;)
Sen ska man ju alltid köra efter hur fårhållandena är, tror många nötter troe att med V-hjul kan man gasa på som på sommaren, är det då dubb i dem med så blir förtroendet för däcket större.
Jag kör med friktionsdäck och kommer så att fortsätta  Thumbsup
Tror du verkligen det finns statistik på det  Sc:,h
Googla den där Robert Collin, han har ju sina bestämda åsikter om hur allt ska gå till, mao på hans sätt och inget annat  :D
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: BiggerDigger skrivet 22 februari 2012, 19:48:39
Mina friktonsdäck funkar ochså bra. Aldrig mer dubb
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: 109an skrivet 22 februari 2012, 19:55:02
Måste säga att bra friktionsdäck i kombination med ABS/ESP fungerar förvånansvärt bra, men är det blankis så slår inget dubb
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: "joka" skrivet 22 februari 2012, 20:10:11
Måste säga att bra friktionsdäck i kombination med ABS/ESP fungerar förvånansvärt bra, men är det blankis så slår inget dubb

Nej det kan jag hålla med dig om  Thumbsup
Men ett dåligt dubbat-däck kontra ett bra friktions-däck på is är nog inte skillnaden så stor som ma kan tro.
Dubbdäcken är nog klart överreklammerade samtidigt som friktionsdäcken får alldeles för mkt ris...
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: tyke skrivet 22 februari 2012, 20:26:36
Hej  *vinkar*

Va inte meningen att pådyvla någon min åsikt. Eller trampa någon på tårna !
Därför skrev jag " Tror säkert att friktionsdäck kan ha sitt berättigande på rätt underlag. Likväl som dubbdäck på barmark inte är helt optimalt "  :,v(

Vore intressant att få reda på om det finns undersökningar inom detta område. Sverige är ju iaf i toppklass vad det gäller utredningar å långbänkar....
" Min " gissning är att det finns statestik över detta.

Mv h tyke  :D
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: svenske kocken skrivet 22 februari 2012, 20:36:53
Även jag har provat friktionsdäck och jag säger ALDRIG mer, bor man där det inte är is och snö på vägarna kanske men där det råder "riktigt" vinterväglag är det ingen höjdare. Eftersom jag ligger ute lite på vägarna ( lite över 3000 mil/år) måste mina däck fungera i alla väglag. Mina dubbfria blev "sommardäck" efter en vinter.
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: Ewald skrivet 22 februari 2012, 20:49:23
Dubbdäck är kanske en fördel om man kör på is. Annars klarar man sig väl bra med  friktionsdäck. Hade aldrig några problem med friktionsdäcken, men efter 2 eller 3 år behövs det nya däck i alla fall. Beror också hur mycket man kör. De gamla kan man då använda som sommardäck  Thumbsup

Själv har jag friktionsdäck och de fungerar bra. Även om jag åker upp på en berg fungerar och fungerade det alltid bra med friktionsdäck (Semperit och Gislaved).

Sist när det var snö måste jag dock vända eftersom mina nuvarande vinterdäck inte har tillräckligt profil/mönsterdjup  :(

Men i morgon anländer troligtvis mina nya vinterdäck  Thumbsup
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: Ewald skrivet 22 februari 2012, 20:52:37
Och ja, jag känner till Vägverkets nollvision, dvs att ingen ska dödas eller bli allvarlig skadad i trafiken.
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: "joka" skrivet 22 februari 2012, 20:59:42
Sammanfattning
Effekter av vinterdäck


Dubbade vinterdäck räddar liv i trafiken. Men samma däck skördar också liv. Dammet som bildas när dubbarna sliter mot vägbanan fastnar i våra lungor och gör oss sjuka.
Klarar vi att behålla väggreppet utan att köra i diket när det gäller luftkvalitet och hälsa?

Under sen vinter och tidig vår stiger halterna av inandningsbara partiklar längs tungt trafikerade vägar. Luften lever inte upp till gällande miljökvalitetsnorm.
Skadliga partiklar i luften har olika källor, men bilisternas användning av dubbade vinterdäck är tveklöst en av de viktigaste.
Ett snabbt och effektivt sätt att minska partikelmängden är att fler bilister, särskilt i storstäderna, väljer dubbfria vinterdäck, så kallade friktionsdäck.
Men valet av vinterdäck är inte en enkel avvägning mellan ökad trafiksäkerhet och minskad hälsorisk. Den samlade forskningen visar att det finns flera andra faktorer som påverkar, eller påverkas av, valet av vinterdäck.

Nyttan med dubbar

Friktion är nyckeln till ett bra väggrepp.
Forskningen visar att på is, i synnerhet slät is, ger dubbade vinterdäck betydligt större friktion än dubbfria.
Men en förutsättning är att dubbarna sticker ut ordentligt från däcksytan. Är utsticket mindre än en knapp millimeter kan dubbdäcket rent av ge sämre isgrepp än friktionsdäcket. Sommardäck är avsevärt halare på is än vinterdäck av båda sorter.
På skrovlig is är skillnaderna mellan däckstyperna mindre, men rangordningen är densamma.
I snö och slask innebär dubbar ingen fördel, friktionen bestäms i stället av mönsterdjupet. Minst 4 och helst 5 mm bör det vara. Vintern kan också bjuda på salta och våta vägbanor. Då är det över huvud taget ingen fördel att ha vinterdäck på bilen. De försämrar bromsfunktionen med mellan 10 och 20 procent jämfört med sommardäcken! Vinterdäckens friktion mot en våt vägbana blir till och med sämre ju större mönsterdjupet är.

 Antisladdsystem hjälper

Däck med hög friktion är inte det enda botemedlet mot halkrelaterade trafikolyckor.
Två svenska studier visar att bilar med antisladdsystem (ESP) löper betydligt mindre risk att råka ut för sladdolyckor jämfört med bilar utan.
Vägverket rekommenderar numera detta system vid nybilsköp.
ESP kan dock inte fullt ut kompensera för bristande friktion mellan däck och vägbana. När det är riktigt halt har ESP liten effekt.
Antisladdsystem förutsätter att bilen har låsningsfria bromsar (ABS). Men för bilar som enbart är utrustade med ABS har forskningen inte kunnat visa någon tydlig olyckssänkande effekt.


Den mänskliga faktorn

Undersökningar som gjorts, framför allt i Norge och Finland, tyder på att den som har dubbdäck tar större risker i trafiken än den dubbfrie föraren.
Vid dåligt väglag håller dubbdäcksbilister högre hastighet och kortare avstånd till framförvarande bil jämfört med bilister som gått över till dubbfria vinterdäck. Detta gäller särskilt vid högre hastigheter, i synnerhet på motorväg, visar en finsk studie.
Enligt en norsk undersökning har dubbdäck ingen olycksreducerande effekt när det redan råder vinterväglag, snarare tvärtom.
Det är bara när väglaget plötsligt försämras som dubbdäcken verkar ha en positiv effekt. Även i de fall då föraren missbedömer väglaget tycks dubbdäck kunna minska olycksrisken.

Sparade liv

Forskningen om den vinterdäckslag som infördes i Sverige 1999 visar att lagen varje år räddar mellan fem och nio människor undan trafikdöden. Dessutom slipper 40 till 60 personer att skadas allvarligt i halkrelaterade olyckor. Främsta orsaken är att de allra flesta bilister numera följer lagen och verkligen använder vinterdäck.
Den svenska statistiken tyder inte på någon skillnad i olycksfrekvens mellan bilar med dubbdäck respektive dubbfria vinterdäck.
Norska studier har gett liknande resultat, medan forskning från Finland och Island tyder på att dubbade däck kan medföra en något lägre olycksrisk än friktionsdäck.

Dubbar och luften

Valet av vinterdäck har stor betydelse för hur mycket vägbanan slits och därmed för partikelhalten i luften. Även om partiklar också bildas exempelvis vid förbränning, så är vägslitaget på många platser den dominerande källan.
Undersökningar i Stockholm, där drygt 70 procent av bilisterna använder dubbdäck vintertid, tyder på att vägslitaget orsakar åtta gånger så mycket inandningsbara partiklar som släpps ut via bilarnas avgaser.
Mängden partiklar varierar kraftigt under året. Under mars och april, när gatorna börjar torka upp, ligger partikelhalterna regelmässigt minst tre gånger så högt som normalt. Det råder ett starkt samband mellan andelen bilar med dubbdäck och partikelhalterna i luften.
Jämförande studier visar också att partikelhalterna i Stockholm är betydligt högre än i andra europeiska storstäder, där dubbdäck inte används.

Andra miljöeffekter

Buller är en annan miljöeffekt som påverkas av däcksvalet. Mätningar visar att friktionsdäck är den tystaste däckstypen, till och med något tystare än sommardäcken. Dubbdäcken bullrar mest och skillnaden är som störst med nydubbade däck i måttliga farter.
Om användningen av dubbdäck minskade kraftigt skulle möjligheter öppnas för nya, ”tystare” vägbeläggningar – beläggningar som idag är mycket oekonomiska, eftersom de snabbt slits ned av dubbdäcken.
Friktionsdäck har lägre rullmotstånd än såväl sommardäck som dubbade vinterdäck. En bilist som går över från dubbat till dubbfritt sänker sin bränsleförbrukning – och därmed också sina utsläpp av koldioxid – med mellan 3 och 5 procent.
Spridning av tungmetaller och polyaromatiska kolväten, från däcksmaterialet, är ytterligare ett par miljöeffekter som har eller misstänks ha samband med dubbdäcksanvändningen.
Det vägdamm som dubbarna orsakar gör att bilar tvättas oftare under vintern. Detta resulterar i ökade utsläpp av lösningsmedel från tvättmedlen som då används.

Hälsa och samhällsekonomi

Det är väl känt att såväl dödlighet som sjukhusinläggningar och akutbesök ökar när partikelhalten i luften är hög. Besvär från andningsorganen samt hjärt- och kärlsjukdomar är de vanligaste symtomen. En färsk studie från Stor-Stockholm tyder på att partiklar från vägdamm är minst lika hälsofarliga som partiklar av annat ursprung.
Däcksvalet har också en mer direkt samhällsekonomisk betydelse, genom den förslitning av vägbeläggningen som dubbdäcken orsakar. Det var kostnaderna för detta slitage som gjorde dubbdäcken omstridda, innan konsekvenserna för miljö och hälsa uppmärksammades på allvar.
Dessutom ökade olycksriskerna på grund av spårbildning.
Slitstarkare vägbeläggningar och övergången till lättviktsdubb har gradvis förbättrat situationen. De senaste mätningarna från Stockholmsområdet tyder dock på att den positiva trenden nu brutits.
Förutom trafiksäkerhet, miljö och hälsa samt vägslitage hänger däcksvalet samman med faktorer som framkomlighet och privatekonomi.

Samhällsekonomisk slutsats

Det har bara gjort ett fåtal studier av den samhällsekonomiska kostnaden respektive nyttan av dubbdäcksanvändningen. Mycket forskning återstår.
En enda metod som löser alla problem lär bli svår att hitta. Troligare är att en kombination av styrmedel måste tas till, inriktade på att ”rätt” bilar ska använda ”rätt” däck på ”rätt” plats.

Källa: VTI rapport 543 Effekter av vinterdäck
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: "joka" skrivet 22 februari 2012, 21:02:32
Och här (http://www.vibilagare.se/nyheter/storre-risk-att-do-utan-dubbdack-1545?page=1) kommer det mer info...

Medans det här (http://www.dn.se/nyheter/sverige/dubbfria-dack-ger-marginell-okning-av-olyckor) finns en annan studie  :)

Listan om info ang statistik kan göras lång, lite mer (http://www.pavag.nu/8/nyheter/artiklar/2012-01-18-marginellt-okad-olycksrisk-med-odubbade-vinterdack.html) info  ;)

Men det är inte lag på vinterdäck på fordon som har en högre totalvikt än 3.5ton, än.
Dock ska mönsterdjupet vara minst 5mm  :)
Lite info om det finnes här (http://www.dn.se/debatt/vinterdack-for-lastbilar-kan-bli-lag-nasta-vinter) och där (http://www.akeri.se/sveriges-akeriforetag/aktuellt/infor-lag-om-vinterdack-for-tunga-fordon)  Thumbsup

Här har den förståndige uttalat sig om hur det SKA gå till, då menar jag Robert Collin (http://www.aftonbladet.se/bil/article11988313.ab)  :o
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: "joka" skrivet 22 februari 2012, 21:19:41
Sen skulle inte vi behöva sitta och fundera på detta om det bara kunde underhållas på ett riktigt sätt efter vägarna  fiR:

Det ska:

Plogas i tid och riktigt.
Saltas på vägarna och då i tid.
Grusas vid behov.
Det ska finnas fyllda sandlådor i backar med funktionsdugligt grus i.

Om detta kunde skötas på ett riktigt vis så skulle alla kunna använda sig av friktionsdäck  Thumbsup

Jag tillbringar såpass många mil på vägarna om året att jag vet vad det talas om, är rent allmänt alldeles för dåligt vägunderhåll vintertid  fiR:

Sen talas det om 0-vission på vägarna, hur fasen går tankarna egentligen  :D
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: tyke skrivet 22 februari 2012, 21:20:50
Hej  *vinkar*
Stiligt Joka!  :)
Med risk för att sticka ut hakan ang Motormännens uttalande ang ökad risk för dödsolyckor med fordon som har friktionsdäck. (om den nu stämmer) !
Så skulle fordonsägare som kör med friktionsdäck betala en högre försäkringspremie gentemot dom som kör med dubbdäck......

Med samma logik som att yngre försäkringstagare betalar mer i försäkring IOM att de står för fler olyckor/ kostnader.

M v h tyke  :D
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: "joka" skrivet 22 februari 2012, 21:24:43
Hej  *vinkar*
Stiligt Joka!  :)
Med risk för att sticka ut hakan ang Motormännens uttalande ang ökad risk för dödsolyckor med fordon som har friktionsdäck. (om den nu stämmer) !
Så skulle fordonsägare som kör med friktionsdäck betala en högre försäkringspremie gentemot dom som kör med dubbdäck......

Med samma logik som att yngre försäkringstagare betalar mer i försäkring IOM att de står för fler olyckor/ kostnader.

M v h tyke  :D

Ja nu måtte du la bli nöjd  ;)

Men håller inte med dig där...
Isf vore det mer rättvist att de som körde med huvudet, oavsett ålder skulle få billigare premie hos försäkringsbolagen  Thumbsup
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: "joka" skrivet 22 februari 2012, 21:30:47
Nu utökar jag tråden en aning  :D

Men när blev det lag på vinterdäck i Sverige  Sc:,h
Har för mig att när jag fick körkort vid 18:års ålder, att det året inte var lag på vinterdäck, kan oxå var att det var det första året som lagen gällde, minns dåligt och jag kanske minns fel  :D
Fick mitt körkort i Maj, samma år som jag blev 18år. Är född i Februari 1983.
Vilket år fick jag då körkortet, orkar inte räkna men kan lagen om vinterdäck ha kommit i samband med det, inte att det blev lag för att just jag fick körkort men ni fattar  ;D
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: tyke skrivet 22 februari 2012, 21:32:37
Hej  *vinkar*
Ja nu måtte du la bli nöjd  ;)

Men håller inte med dig där...
Isf vore det mer rättvist att de som körde med huvudet, oavsett ålder skulle få billigare premie hos försäkringsbolagen  Thumbsup
Håller med Joka  b00k

Mh v tyke  :D
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: "joka" skrivet 22 februari 2012, 21:37:57
Hej  *vinkar*Håller med Joka  b00k

Mh v tyke  :D

Ha ha, det ska jag ringa och säga till LF i morgon  ;D
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: lunk Umeå skrivet 22 februari 2012, 21:48:52

Det ska:

Plogas i tid och riktigt.
Saltas på vägarna och då i tid.
Grusas vid behov.

Om detta kunde skötas på ett riktigt vis så skulle alla kunna använda sig av friktionsdäck  Thumbsup

Nja... Snöfall, +2 slask,senare  -2, ut med saltbilen, molnen drar bort, solen går ner, och temperaturen faller till -12...

Då är man inte så glad över att dom saltade, men väldigt glad att ha hyfsat nya dubbadevinterdäck (andra vintern, bara gått ca 2000 mil och mesta delen på snöväg).
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: JPEG skrivet 22 februari 2012, 21:51:14
1996 blev det obligatoriskt att ha vinterdäck vid halt väglag, det var inte förrän år 2000 lagen om vinterdäck infördes som säger att man måste ha vinterdäck på bilen mellan 1/12 till 31/3.
Edit: Det är krav på vinterdäck enligt lag från 1 december till 31 mars om det är vinterväglag
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: "joka" skrivet 22 februari 2012, 21:52:14
Nja... Snöfall, +2 slask,senare  -2, ut med saltbilen, molnen drar bort, solen går ner, och temperaturen faller till -12...

Då är man inte så glad över att dom saltade, men väldigt glad att ha hyfsat nya dubbadevinterdäck (andra vintern, bara gått ca 2000 mil och mesta delen på snöväg).

Låter som om du jobbar på PEAB  ;)

Varför är du inte glad för saltet, ny BMW?
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: 109an skrivet 22 februari 2012, 21:57:21
1996 blev det obligatoriskt att ha vinterdäck vid halt väglag, det var inte förrän år 2000 lagen om vinterdäck infördes som säger att man måste ha vinterdäck på bilen mellan 1/12 till 31/3.

Va :o MÅSTE man ha vinterdäck på bilen även om det inte är vinterväglag??

Var kommer den infon ifrån?
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: svenske kocken skrivet 22 februari 2012, 21:57:38
Här där jag bor har vi inget salt på våra vägar och det fungerar utmärkt ända tills sportloven börjar med en massa "sydlänningar" som omedelbart ökar på olycksstattestiken. Jag hjälpte en upp ur diket på väg till Funäsdalen  för nått år sedan, hans kommentar var: och här ska det vara 90 väg, jag skriver inte vad jag tänkte. :-X
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: "joka" skrivet 22 februari 2012, 21:58:39
1996 blev det obligatoriskt att ha vinterdäck vid halt väglag, det var inte förrän år 2000 lagen om vinterdäck infördes som säger att man måste ha vinterdäck på bilen mellan 1/12 till 31/3.

Så här säger lagen ang vinterdäcksanvändandet:

Det är krav på vinterdäck eller likvärdig utrustning 1 december - 31 mars om vinterväglag råder.

Dubbade däck är tillåtna 1 oktober - 15 april. De är även tillåtna under annan tid om vinterväglag råder eller förväntas.

    Med "vinterväglag" menas att det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan.
    "Likvärdig utrustning" kan till exempel vara sommardäck med snökedjor på alla hjul.
    Vid användning av dubbade däck måste alla hjul på fordonet vara försedda med dubbdäck.

Användning av friktionsdäck är tillåtet hela året men friktionsdäck är vanligen ej avsedda för sommarväglag vilket kan göra dem olämpliga som så kallade året runt-däck. Eventuella följder kan till exempel vara mycket högt slitage och problematiska köregenskaper.

Sen kan ju lagen blivit till något av de åren du skriver ovan  Thumbsup
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: "joka" skrivet 22 februari 2012, 21:59:12
Va :o MÅSTE man ha vinterdäck på bilen även om det inte är vinterväglag??

Var kommer den infon ifrån?

Nej!!!
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: "joka" skrivet 22 februari 2012, 22:00:19
Likaså om det skulle snöa på midsommarafton, då får man ha på sommardäcken, även om det skulle komma 50cm snö den dagen  Thumbsup
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: "joka" skrivet 22 februari 2012, 22:04:25
Här där jag bor har vi inget salt på våra vägar och det fungerar utmärkt ända tills sportloven börjar med en massa "sydlänningar" som omedelbart ökar på olycksstattestiken. Jag hjälpte en upp ur diket på väg till Funäsdalen  för nått år sedan, hans kommentar var: och här ska det vara 90 väg, jag skriver inte vad jag tänkte. :-X

Ja i de trakter där ni har vinter ja men söder om i landet där vi har varannandags väder på vintern i allmänt får det allt göras riktigt.
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: tyke skrivet 22 februari 2012, 23:04:21
Hej  *vinkar*
Låter som om du jobbar på PEAB  ;)

Varför är du inte glad för saltet, ny BMW?
Vet inte om Lunk har en ny BMW eller inte men tror att han menar att saltet inte gör någon nytta under -5 eller om det var - 7 därav problemen lite längre norrut i landet.
Vet inte om det kan vara så att i kustnära trakter så tycks vi vara mer utsatta för blixthalka eller i närheten av stora sjöar eller vattendrag.
Kanske är jag konspiratoriskt lagd men tror mig se att statsmakten som har blivit ålagt att minska luftföroreningarna mörkar nackdelarna med att nyttja friktionsdäcken.
För att kunna visa på minskade nivåer av skadliga ämnen som ev dubbdäcken  kan orsaka så försöker man minska/förbjuda användandes av dubbdäck.
Risken är bara att nollvisionens dröm blir än mer ouppnåelig

M v h tyke  :D
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: Oskar P. skrivet 22 februari 2012, 23:07:39
satt såna där sommardäck på min audi när jag köpte den och säljaren påstod att det inte behövs vinterdäck  på en 4hjulsdriven bil.. vilken stjärna, spelar ju fan ingen roll hur många hjul det driver på när man ska ha stopp på blöt blankis! finns ingen gummiblandning eller sajpning i världen som fixar det, det är stål som gäller! köpte nya däck och blev inte av med dom odubbade så dom får gå som det dom är till för- sommardäck. igår var det som en spegel på vägen, folk med dubbfritt kanade av eller fick köra i 25-30, jag kunde åtminstone hålla 60.
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: lunk Umeå skrivet 22 februari 2012, 23:17:07
Tyke tänkte till!   Thumbsup

Saltet fungerar bra när det är några få minusgrader, men problemet är att om det sen blir tvärkallt så har man sett till att få en ordentligt vattenbelagd asfalt, och då blir det ruggigt halt när det fryser. Dessutom är det inte så kul om man lämnar en saltad väg och kör in på en snöig väg, för då smälter snön på däcket, tills saltet är tillräckligt utspätt. Då fryser hela däckytan ihop.
Utryckningsfordon här uppe har ofta med en dunk vatten för att i värsta fall kunna skölja av saltet från däcken när dom ska in på småvägar.

Friktionsdäck fungerar för övrigt hyfsat även på isig väg, förutsatt att vi är ganska många med dubbdäck som ruggar upp ytan lite lagom.  ;)

(nej, ingen BMW, bara en Renault)
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: tyke skrivet 22 februari 2012, 23:18:23
Hej  *vinkar*
satt såna där sommardäck på min audi när jag köpte den och säljaren påstod att det inte behövs vinterdäck  på en 4hjulsdriven bil.. vilken stjärna, spelar ju fan ingen roll hur många hjul det driver på när man ska ha stopp på blöt blankis! finns ingen gummiblandning eller sajpning i världen som fixar det, det är stål som gäller! köpte nya däck och blev inte av med dom odubbade så dom får gå som det dom är till för- sommardäck. igår var det som en spegel på vägen, folk med dubbfritt kanade av eller fick köra i 25-30, jag kunde åtminstone hålla 60.

 Thumbsup

M v h tyke  :D
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: tyke skrivet 22 februari 2012, 23:22:22
Hej  *vinkar*

Tyke tänkte till!   Thumbsup

Saltet fungerar bra när det är några få minusgrader, men problemet är att om det sen blir tvärkallt så har man sett till att få en ordentligt vattenbelagd asfalt, och då blir det ruggigt halt när det fryser. Dessutom är det inte så kul om man lämnar en saltad väg och kör in på en snöig väg, för då smälter snön på däcket, tills saltet är tillräckligt utspätt. Då fryser hela däckytan ihop.
Utryckningsfordon här uppe har ofta med en dunk vatten för att i värsta fall kunna skölja av saltet från däcken när dom ska in på småvägar.

Friktionsdäck fungerar för övrigt hyfsat även på isig väg, förutsatt att vi är ganska många med dubbdäck som ruggar upp ytan lite lagom.  ;)

(nej, ingen BMW, bara en Renault)

 Thumbsup

M v h tyke  :D
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: Ewald skrivet 22 februari 2012, 23:26:08
Beror väl också vilken bil att man har. Småbilar är kanske lite lättare att hantera? Eller inte?

Som sagt fungerar det bra med vanliga friktionsdäck.

Förresten:

Vad tycks om dessa ? Dom är ganska billiga.

http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=27274403.121.8661&typ=D-109014&ranzahl=4&Breite=185&Herst=Sonny&Quer=55&Felge=15&Speed=T&weiter=0&kategorie=6&Ang_pro_Seite=20&Transport=P&dsco=121&sowigan=Wi (http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=27274403.121.8661&typ=D-109014&ranzahl=4&Breite=185&Herst=Sonny&Quer=55&Felge=15&Speed=T&weiter=0&kategorie=6&Ang_pro_Seite=20&Transport=P&dsco=121&sowigan=Wi)

En försäljare har erbjudit dessa.

Men jag har beställt ett annat märke nu.

Undrar om de kinesiska däcken sliter mer .... om man måste byta däcken snabbare sen ...  Sc:,h

Prismässigt var det inte mycket skillnad mellan t.ex. Nankang däck och Gislaved däck (som jag sen köpte) ... nästan samma pris när det var "REA" ....

Ngn som har kinesiska och kan berätta lite om hur mycket de sliter? Och hur mycket bilen används (km som kördes med däcken) ....
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: tyke skrivet 22 februari 2012, 23:53:57
Hej  *vinkar*

Det märkliga med dubbdäcksförbudet på Hornsgatan /Stockholm sammanfaller med ett byte av gatuträd.
Sett siffror på 175 st nya ginkgo biloba!

Vilket märkligt sammanträffande då trädarten är relativt tåligt mot salt........
IOM att dubbdäcksbilarna ej längre får färdas på Hornsgatan å riva upp ishinnan så "gissar" jag att man får strö ut lite "extra" salt för att inte olycksstatestiken skall skena eller att bilister skall fastna i backen upp ifrån Zinkenstam.
För er som inte är hemtama i Sthlm kan jag väl bara säga att Hornsgatan är en väl trafikerad gata.  Med en problematik av höga hus / dåligt luftombyte mkt trafik.

M v h tyke  :D
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: Ewald skrivet 23 februari 2012, 00:40:49
Beror väl också vilken bil att man har. Småbilar är kanske lite lättare att hantera? Eller inte?

Som sagt fungerar det bra med vanliga friktionsdäck.

Förresten:

Vad tycks om dessa ? Dom är ganska billiga.

http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=27274403.121.8661&typ=D-109014&ranzahl=4&Breite=185&Herst=Sonny&Quer=55&Felge=15&Speed=T&weiter=0&kategorie=6&Ang_pro_Seite=20&Transport=P&dsco=121&sowigan=Wi (http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=27274403.121.8661&typ=D-109014&ranzahl=4&Breite=185&Herst=Sonny&Quer=55&Felge=15&Speed=T&weiter=0&kategorie=6&Ang_pro_Seite=20&Transport=P&dsco=121&sowigan=Wi)

En försäljare har erbjudit dessa.

Men jag har beställt ett annat märke nu.

Undrar om de kinesiska däcken sliter mer .... om man måste byta däcken snabbare sen ...  Sc:,h

Prismässigt var det inte mycket skillnad mellan t.ex. Nankang däck och Gislaved däck (som jag sen köpte) ... nästan samma pris när det var "REA" ....

Ngn som har kinesiska och kan berätta lite om hur mycket de sliter? Och hur mycket bilen används (km som kördes med däcken) ....

Nyfiken vad zibrosc1235 tycker. Han har ju Nankang.

Sliter dom mer än t.ex. Nokian? Det vore bra att veta ....
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: Finnen skrivet 23 februari 2012, 06:09:31
Dubbdäck ska de va!
När funkar friktions bäst, på lät berusad asfalt? Ja menar när asfaltens rovliga yta fortfarande känn och bata ett tunt lager is ligger på vägen.

Här i Finland måste man ha vinter däck, man får böta ifall man blir stoppad av polisen och är utan vdäck.
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: David Rinnan skrivet 23 februari 2012, 06:43:48
Hej  *vinkar*

Nu har vi här i östra Sverige återigen drabbats av halka eller som kvällstidningarna brukar få till det som Halk Chock. ;)

Såg två bilar i diket idag på mindre vägar där jag bor. Visst glashalt men det känns lite självförvållat när folk ger sig ut på blankis med i mina ögon undermåliga däck! Dvs friktionsdäck.

Tror säkert att friktionsdäck kan ha sitt berättigande på rätt underlag. Likväl som dubbdäck på barmark inte är helt optimalt.

Nåväl. Min undran är om det finns någon undersökning angående olycksfrekvens dubbdäck kontra friktionsdäck. Menar då inte däcktester som biltidningar gör utan statistiskt säkerställda undersökningar. Som tex anger hur mkt större risk man kan råka utför en skada om man har det ena eller det andra ?

Statsmakten har ju en vision av att trafiken inte skall skörda några offer, samtidigt som de vill styra in oss på att använda dubbfria vinterdäck.
Tex genom förbud som på Hornsgatan i Stockholm.

Mv h tyke  :D

jag var ute och körde kring nyköping under halkchocken. Tycker ordet beskriver verkligheten ganska bra. Har nog aldrig sätt så många kvaddade bilar och lastbilar på så kort tid i mitt liv. Hyfsat kaos skulle man kunna säga. Noterade inte att folk med dubbdäck verkade klara sig så mycket bättre eller kunde köra så mycket fortare än de utan. Det var för halt helt enkelt. När bilarna glider i sidled stillastående typ är det ju inte så mycket man kan göra.

Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: leifa.k skrivet 23 februari 2012, 07:37:09
Beror väl också vilken bil att man har. Småbilar är kanske lite lättare att hantera? Eller inte?

Ska man fickparkera så är väl småbilarna lättare att hantera. Längre axelavstånd gör väl annars bilen lite lugnare, lättare att hantera om det släpper helt plötsligt.
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: Ewald skrivet 23 februari 2012, 08:39:38
Ska man fickparkera så är väl småbilarna lättare att hantera. Längre axelavstånd gör väl annars bilen lite lugnare, lättare att hantera om det släpper helt plötsligt.

Okej.

Jag konstaterar bara att det fungerar utmärkt med friktionsdäck. Hos mig snöar det kanske 3 - 4 ggr om året. Sen saltades ju vägarna jämt.

Körde bil i Göteborg och på E 6:an i februari och även där är det helt onödvändigt med dubbdäck.

I norra Sverige kan det dock krävas dubbdäck för bättre framkommlighet.

För min del fungerar det utan .... även om jag måste kra upp på Klippitzthörl (berg) fungerar det med vanliga friktionsdäck även när det är snö.

Instämmer dock att man måste köra lite saktare om man har friktionsdäck när det är snö. Dubbdäck är en fördel om det är is skulle jag säga ...
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: Ewald skrivet 23 februari 2012, 09:57:26
Hur ofta byter ni som har dubbdäck era däck? Ni kan väl inte använda dom som sommardäck sen?

DPD var redan här hos mig idag och levererade mina nya däck. Kollade genast när däcken är tillverkade.

Det framgår att dom är tillverkade i veckan 30 / år 2011.
Det var bra pris på dom och de hade dom inte så länge i lagret  Thumbsup




Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: lunk Umeå skrivet 23 februari 2012, 12:17:12
Hur ofta byter ni som har dubbdäck era däck? Ni kan väl inte använda dom som sommardäck sen?

Jag har brukar byta efter 3 år eller 3000 mil, det som kommer först. Numera kör jag ca 3000 mil om året så två vintrar, sen byter jag. Och nej, dom är inte roliga som sommardäck. Dom byter jag å andra sidan lika ofta.  Jag kör knappt sex månader sommardäck (1 maj - 15 oktober) och drygt sex månader vinterdäck (16 oktober - 30 april). Det är det normala. En tidig vår kanske jag byter 15 april.   :)
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: utopiazz skrivet 23 februari 2012, 13:06:39
Googla den där Robert Collin, han har ju sina bestämda åsikter om hur allt ska gå till, mao på hans sätt och inget annat  :D

Värre hycklare får man leta efter.
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: David Rinnan skrivet 23 februari 2012, 16:28:29
Okej.

Jag konstaterar bara att det fungerar utmärkt med friktionsdäck. Hos mig snöar det kanske 3 - 4 ggr om året. Sen saltades ju vägarna jämt.

Körde bil i Göteborg och på E 6:an i februari och även där är det helt onödvändigt med dubbdäck.

I norra Sverige kan det dock krävas dubbdäck för bättre framkommlighet.

För min del fungerar det utan .... även om jag måste kra upp på Klippitzthörl (berg) fungerar det med vanliga friktionsdäck även när det är snö.

Instämmer dock att man måste köra lite saktare om man har friktionsdäck när det är snö. Dubbdäck är en fördel om det är is skulle jag säga ...

dubb hjälper inget mot snö. Dubb fungerar bättre än friktionsdäck på is. Även om is ibland kan vara för halt även för dubb. :)
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: Ewald skrivet 23 februari 2012, 16:34:49
dubb hjälper inget mot snö. Dubb fungerar bättre än friktionsdäck på is. Även om is ibland kan vara för halt även för dubb. :)

Exakt! Och därför krävs det inte dubbdäck hos mig. Ingen har dubbdäck här!

Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: svenske kocken skrivet 23 februari 2012, 17:03:22
Dock fungerar friktionsdäck bättre på sommarväglag än dubbdäck som har en tendens att bli lite halkiga på asfalt, i alla fall om man har fulldubbat.  ;)
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: tyke skrivet 23 februari 2012, 19:12:12
Hej  *vinkar*

Dock fungerar friktionsdäck bättre på sommarväglag än dubbdäck som har en tendens att bli lite halkiga på asfalt, i alla fall om man har fulldubbat.  ;)
Visst är det så. Märkte det på frugans bil som ligger slickad   ::) längs asfalten med sommardäcken på. Lite Gokart över den.  :)
Sedan bytet till dubbdäcken vart bilen inte lika rolig snudd på lite instabil...
Tror inte bara det är dubben som spelar in utan även mjukt gummi ?
Bilen känns sladdrigare.

Däremot tar den sig fram utan problem på isiga vägar.

M v h tyke  :D
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: David Rinnan skrivet 23 februari 2012, 20:29:01
har inte läst tråden men har läst "någonstans" att en av anledningarna till att det sker färre olyckor med vinterdäck är för att man håller en lägre hastighet då bilen är lite mindre stabil. Dvs bättre marginal, vilket ju är detta det ofta hänger på. Men som sagt, en pusselbit inte alla.
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: "joka" skrivet 23 februari 2012, 21:53:40
Jag kör med odubbat och 60ton i totalvikt på isiga och snöiga skogsvägar, fungerar utmärkt  8)
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: svenske kocken skrivet 23 februari 2012, 22:17:38
Alla är tyvärr inte lika duktiga att köra odubbat, man ser relativt ofta stora tunga bilar som bussar och tradare som inte klarar halkiga backar och tvära kurvor. Däremot är just timmerbilar relativt ovanliga att se ståendes efter vägarna.  Sc:,h Kan det vara så att vanan att köra på dåliga, isiga och snöiga vägar gör större skillnad än dubbat eller odubbat. Och att det inte bara är dubbat och odubbat som spelar in.
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: GDS-Jan skrivet 23 februari 2012, 22:20:52
Som han som klarade sig ända från södra tyskland med en last av mercedesbilar för 1mille styck.

Han kom till gävle  ;D
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: svenske kocken skrivet 23 februari 2012, 22:40:44
Några hundra meter från där jag bor brukar det komma bilkolonner från Tyskland med jämna mellanrum, när det är "säsong" brukar lokalpressen gladeligen visa skumma övertäckta bilar som parkerats i diket.
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: David Rinnan skrivet 23 februari 2012, 23:13:33
ooo på e4 och e20 i går var det många tradare som hade feta problem.
det var ännu värre på vissa mindre vägar. En sån rolig syn. jag åker på e4 mot nyköping och så går gamla nyköpingsvägen bredvid och svänger, som den gör en massa, och så är det en backe, som det är så många av på den vägen, och man ser den från E4, som man så ofta gör med den vägen, och längst upp i backen står ett femtal bilar som har stannat och gått ur bilarna och tittar ner i backen och funderar hur fan dom ska våga köra ner. Jag sätter en femhundring på att dom stod där tills temperaturen gick upp ett par grader, vilket den för övrigt gjorde inom en timma eller så..


Men lastbilarna ja. Han dom intervjua på radion som hade bromsat ett par hundra meter innan hindret och det fungerade ju inte. Inget hände annat än att släpet åkte förbi honom :)

Fick en av dom på bild faktiskt

Men sådan kul syn. Som en nybörjare på slalomskidor som inte ser något annat än snabb men plågsam död efter krasch i botten av backen framför sig när man klivit av liften och tittar ner för första gången.
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: David Rinnan skrivet 23 februari 2012, 23:19:18
man får väl klicka och zooma lite
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: Ewald skrivet 24 februari 2012, 11:49:13
@ David Rinnan

Finns det inga saltningsbilar som åker ut när det blir halka?
Här är dom ute genast ...  Thumbsup

 Sen tror jag att hastigheten oftas inte är anpassad till förhållanden.
Även jag såg en Suzuki som hamnade i diket när det snöade för några dagar sen. Men jag t.ex. körde 60 och hade vanliga vinterdäck (friktionsdäck) (ca. 4 mm mönstersdjup) ... modd på vägen .... men jag hade inga problem alls  :)
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: "joka" skrivet 24 februari 2012, 12:04:39
Du Rinnan, bilden är på en trailer som är 3-axlad, var dragarna då en enkel-axlad är det rena skiten att dra med.
Det är i princip trailern som är ute och puttar och styr dragarn.
Är sån skit Sverige släpper in från övriga länder och de har för det mesta däck som inte är anpassade för svenskt klimat.
Inte konstigt att det blir olyckor med sån skräp på vägarna.

Kolla in bilden lite mer noga, verkar va en dolly med oxå om det inte är röva på en dragare som står på tvären  ;D

Kolla in bilden igen, glöm dollyn, va en Skåne som drog en trailer, ser tyvärr inte om den är enkel-axlad  Thumbsup
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: "joka" skrivet 24 februari 2012, 12:10:37
Är ju förövrigt förbud på dubbade däck på tunga fordon...
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: Ewald skrivet 24 februari 2012, 12:22:12
Hmm... det handlar sig väl om detta företag som äger lastbilen?

http://www.forum-speditionen.de/vorsicht-bei-hcs-transport-in-daenemark-zahlt-nicht-vorsicht-unternehmer-2195.html (http://www.forum-speditionen.de/vorsicht-bei-hcs-transport-in-daenemark-zahlt-nicht-vorsicht-unternehmer-2195.html)

 Sc:,h
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: David Rinnan skrivet 24 februari 2012, 12:34:50
Den har två axlar bak

Majoriteten av lastbilarna var förvarnade och hade stannat på lämpliga ställen
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: Oskar P. skrivet 22 april 2012, 15:36:12
Är ju förövrigt förbud på dubbade däck på tunga fordon...
kan det väl knappast vara?
jag hade dubbdäck på min GMC 3500 pickup, den var reggad som tung lastbil!
jag anser att man ska gå ett steg längre och införa KRAV på dubbdäck på minst en drivaxel samt på styraxeln, dessutom skall bilar som drar släp ha tandemdrift, det har varenda lastbil i USA, så varför inte här?
jo för att i europa är det ena jävla fi**or som bestämmer och ska spara in på allt, precis allt!
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: sad skrivet 22 april 2012, 16:05:20
Alla däck är friktionsdäck!
Dubbfria vinterdäck är korrekt term för att beskriva det ni pratar om.

Här är en intressant artikel om partiklar och dubbdäck... Liten annan vinkling på än vad man läser om i vägverkets propaganda...
http://www.camfilfarr.se/Nyhetsarkiv/Sweden1/Dubbfritt-loser-inte-luftproblemen-i-stan/ (http://www.camfilfarr.se/Nyhetsarkiv/Sweden1/Dubbfritt-loser-inte-luftproblemen-i-stan/)
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: "joka" skrivet 22 april 2012, 16:42:32
kan det väl knappast vara?
jag hade dubbdäck på min GMC 3500 pickup, den var reggad som tung lastbil!
jag anser att man ska gå ett steg längre och införa KRAV på dubbdäck på minst en drivaxel samt på styraxeln, dessutom skall bilar som drar släp ha tandemdrift, det har varenda lastbil i USA, så varför inte här?
jo för att i europa är det ena jävla fi**or som bestämmer och ska spara in på allt, precis allt!

Jo det är allt sanningen det  tummenupp
Men dom vill införa krav på dubbade däck även på den tunga sidan.
Vet inte om det räcker att fordonet är reggat som tung lastbil, känns bekant att det handlar över vissa ton, 7 eller 11 känns bekant men är ej säker ang det.
Tandem är överskattat och fungerar bara bra då det används inom rätt område, tex på en timmerbil.
En vanlig bil och släp som drar tungt på landsväg bör ha en drivande axel samt att dom kan "trycka" den axeln vid behov.
Är ett tungt lass på bilen och rätt före som gör tandemm bra, samt att drivningen fördelas på 2 axlar ist för en.
En tom virkesbil är ju världelös i halkan trots tandem.
I USA har dom många ideer för sig, tandem på alla fordon är till att överdriva då de bara dra 40ton ändå.
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: Oskar P. skrivet 04 juni 2012, 22:30:30
Jo det är allt sanningen det  tummenupp
Men dom vill införa krav på dubbade däck även på den tunga sidan.
Vet inte om det räcker att fordonet är reggat som tung lastbil, känns bekant att det handlar över vissa ton, 7 eller 11 känns bekant men är ej säker ang det.
Tandem är överskattat och fungerar bara bra då det används inom rätt område, tex på en timmerbil.
En vanlig bil och släp som drar tungt på landsväg bör ha en drivande axel samt att dom kan "trycka" den axeln vid behov.
Är ett tungt lass på bilen och rätt före som gör tandemm bra, samt att drivningen fördelas på 2 axlar ist för en.
En tom virkesbil är ju världelös i halkan trots tandem.
I USA har dom många ideer för sig, tandem på alla fordon är till att överdriva då de bara dra 40ton ändå.

nja, det där med 40 ton har du nog fått om bakfoten, amerikanska ton skiljer sig från svenska också.
sen skulle jag vilja se en svensk chaufför ge sig på det här: driving out of a watery skid (http://www.youtube.com/watch?v=B_8P7qZb15c#)
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: svenske kocken skrivet 05 juni 2012, 12:40:57
Men det där är väl knappt 40 ton  Sc:,h
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: "joka" skrivet 05 juni 2012, 13:21:45
Ja inte är lasset på filmen nåt märkvärdigt tungt, 40-50ton kanske...
Kan han köra där med den där lastbilen skulle det nog gå med en Volvo eller Scania med  ;)
En del tror att det är så märkvärdigt och bra där borta i staterna men verkligheten är nog långt där i från...

@Oskar P
Om ett ton i Sweden väger 1000kg, hur många amerikanske ton blir det då???  :)
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: purjo__ skrivet 05 juni 2012, 14:05:41
Om ett ton i Sweden väger 1000kg, hur många amerikanske ton blir det då???  :)

1,102311359527999

http://en.wikipedia.org/wiki/Short_ton (http://en.wikipedia.org/wiki/Short_ton)
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: Oskar P. skrivet 05 juni 2012, 23:18:09
Ja du Joka, du får väl köra dina spartanska svennelastbilar då;) men en jänkelastbil kommer alltid vinna i utseende över en sån där europeisk förkrympt papplåda  ^-^
nosbilar ger högre säkerhet åt chaufförerna med, men det kanske inte spelar nån större roll med säkerheten här?
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: purjo__ skrivet 05 juni 2012, 23:39:43
Jag tycker i och för sig inte att Scania är speciellt spartansk jämfört med jänkarnas 'Prestige Interior'...

http://www.scania.se/_system/img/medium/122545_medium_09138-007.jpg (http://www.scania.se/_system/img/medium/122545_medium_09138-007.jpg)

http://www.peterbilt.com/uploaded/gallery/2010PrestigeInterior-sm.JPG (http://www.peterbilt.com/uploaded/gallery/2010PrestigeInterior-sm.JPG)

Dom verkar iallafall ha gått ifrån instrumentbrädor i lackad plåt och bakelitknappar á la 70-tal...
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: Smurfen. skrivet 06 juni 2012, 09:20:11
Har tom jänkarna lämnat långspaken och jätteratten. Konstigt att dom har varit så sen med komforten i lastbilar i personbilarna anser dom ju att komforten är viktig Sc:,h
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: Hansson skrivet 06 juni 2012, 17:57:48
Fick med nya Nokia utan dubb när jag köpte bilen och efter en vinter åker dom av. Blir dubb istället
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: tyke skrivet 06 juni 2012, 22:05:36
Hej

Fick med nya Nokia utan dubb när jag köpte bilen och efter en vinter åker dom av. Blir dubb istället
Bra där !
Tror stenhårt på dubbdäck iaf i mina trakter dvs fuktig luft kyla= is.....
Sedan kan jag bjuda mina medtrafikanter på den uppruggande ytan som mina dubbdäck erbjuder......

M v h tyke  :D :
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: Oskar P. skrivet 07 juni 2012, 00:09:54
 tummenupp
Hej
Bra där !
Tror stenhårt på dubbdäck iaf i mina trakter dvs fuktig luft kyla= is.....
Sedan kan jag bjuda mina medtrafikanter på den uppruggande ytan som mina dubbdäck erbjuder......

M v h tyke  :D :
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: karlmb skrivet 07 februari 2014, 11:24:34
http://www.dagenssamhalle.se/debatt/dubbdaecksfoerbud-staeller-liv-pa-spel-7590#roster (http://www.dagenssamhalle.se/debatt/dubbdaecksfoerbud-staeller-liv-pa-spel-7590#roster)
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: T Ramsmark skrivet 07 februari 2014, 13:34:01
 tummenupp
Hej
Bra där !
Tror stenhårt på dubbdäck iaf i mina trakter dvs fuktig luft kyla= is.....
Sedan kan jag bjuda mina medtrafikanter på den uppruggande ytan som mina dubbdäck erbjuder......

M v h tyke  :D :
tummenupp
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: karlmb skrivet 08 februari 2014, 16:53:27
tummenupp tummenupp

Detta är egentligen så självklart när tittar på de aktuella fysikaliska fakta som finns att jag tycker det är förnedrande att tvingas argumentera för min sak.. >:(
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: "joka" skrivet 08 februari 2014, 17:01:22
nosbilar ger högre säkerhet åt chaufförerna med, men det kanske inte spelar nån större roll med säkerheten här?

Tja, om du tror att amerikansk lastbil är säkrare med nos vid en krock i jämförelse med med en Scania eller Volvo utan nos så får du tro det  :)
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: "joka" skrivet 08 februari 2014, 17:03:22
1,102311359527999

http://en.wikipedia.org/wiki/Short_ton (http://en.wikipedia.org/wiki/Short_ton)

Ja där ser man  :)
Undra om virket isig är tyngre oxå, amerikansk fura kontra den svenska  a:gl
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: karlmb skrivet 08 februari 2014, 17:04:14
Har jobbat med säkerhet inom tunga fordon och kan intyga att nos-eller frambyggd spelar mkt liten roll.
Det om påverkar mest är om man har bältet på eller ej...ngt som inte brukar vara populärt i USA iaf...
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: "joka" skrivet 08 februari 2014, 17:08:21
Jag har dubbdäck på en bil och dubbfritt på en annan, de dubbfria är bättre i mitt fall, oavsett vad det är för underlag  :)
Man kan ju iaf tycka att dubbarna som sitter i det billigare nya däcket ska göra nån nytta kontra ett dubbfritt ädre däck av den dyrare klassen på ren is men icke i mitt fall...

Till hösten ska det på 4st nya vinterdäck på Octavian, då blir det 4st med dubb av den dyrare och bäst-i-test modellen tror jag, eller det dyraste bäst-i-test modellen utan dubb, tror det blir med dubb då plogbilarna inte längre gör det de ska göra...
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: "joka" skrivet 08 februari 2014, 17:11:23
Har jobbat med säkerhet inom tunga fordon och kan intyga att nos-eller frambyggd spelar mkt liten roll.
Det om påverkar mest är om man har bältet på eller ej...ngt som inte brukar vara populärt i USA iaf...

Ja då vet du hur det fungerar med det.

https://www.youtube.com/watch?v=eTakQqqNtdI (https://www.youtube.com/watch?v=eTakQqqNtdI)
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: karlmb skrivet 08 februari 2014, 17:12:37
Pratar du bromssträck på blankis eller kurvstabilitet?
Vilka däck är det fråga om. Det låter som du har hittat sensationella extremdäck?
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: "joka" skrivet 08 februari 2014, 17:17:15
På alla vis är dubbdäcken från, hette det Nexan tro  Sc:,h helt värdelöst.
Lång bromssträcka, driver dåligt, lätt att få sladd osv...
De dubbfria på Octavian är cirka 4 år nu, bilen både driver och går stabilt på de däcken från Hankook modell dyrare, trots slitage på mönsterdjupet.
Hankooken är inne på sista året som vinterdäck, de ska gå som sommardäck bara för att slitas ut sas.

NEXEN hette de visst...
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: karlmb skrivet 08 februari 2014, 17:19:15
Ja då vet du hur det fungerar med det.

https://www.youtube.com/watch?v=eTakQqqNtdI (https://www.youtube.com/watch?v=eTakQqqNtdI)

Jodå, har konstruerat ratten han hade där..Han hade tur som inte behövde airbag också, men som sagt bältet räddade hans liv.
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: "joka" skrivet 08 februari 2014, 17:21:44
Airbag i lastbilens ratt är väl ingen höjdare  Sc:,h
Finns det ens i lastbilrattarna  dontknow
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: karlmb skrivet 08 februari 2014, 17:25:10
På alla vis är dubbdäcken från, hette det Nexan tro  Sc:,h helt värdelöst.
Lång bromssträcka, driver dåligt, lätt att få sladd osv...
De dubbfria på Octavian är cirka 4 år nu, bilen både driver och går stabilt på de däcken från Hankook modell dyrare, trots slitage på mönsterdjupet.
Hankooken är inne på sista året som vinterdäck, de ska gå som sommardäck bara för att slitas ut sas.

NEXEN hette de visst...

Och det sitter mer än några enstaka dubb kvar på dina Nexen?
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: karlmb skrivet 08 februari 2014, 17:26:09
Airbag i lastbilens ratt är väl ingen höjdare  Sc:,h
Finns det ens i lastbilrattarna  dontknow

Alla har det idag.
Har jobbat med Volvos 2280 och Scanias 5:a.
Varför inte?
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: "joka" skrivet 08 februari 2014, 17:29:08
Alla har det idag.
Har jobbat med Volvos 2280 och Scanias 5:a.
Varför inte?

Du får väl den på underhakan typ  Sc:,h
Iom att du kan ställa ratten på mer sätt än i en personbil och iom att du sitter mer rakt i en lastbil.

Alla har väl inte airbag som standard Sc:,h
När kom det isf, vår Scania är ju den senaste modellen och är 3år i maj men där stter ingen airbag.
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: "joka" skrivet 08 februari 2014, 17:32:00
Och det sitter mer än några enstaka dubb kvar på dina Nexen?

Japp, kollar man på dem skulle man kunna tro att man skulle kunna köra upp på mount everest med dem...
Helt värdelösa de där däcken.

Det som jag tycker är konstigt är det hur det ens får säljas däck hur som helst utan att de är kvalitets testade och uppfyller kraven som råder i nordiskt klimat.
Det där med M+S märkning, det är väl heller ingen garanti för att det är ett godkänt däck för vinterkörning längre, då gäller nåt nummer/symbol ist väl.
Rätta mig om ja missuppfattat det hela.
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: patrikbn skrivet 08 februari 2014, 22:40:36
Jag hade Vredestein Arctrac dubbdäck på firmabilen och dom funka fint första säsongen och var i princip helt värdelösa andra, alla dubb fanns kvar men dom gjorde inte mycket nytta varken vid acceleration eller broms, dom hjälpte till lite vid sidorörelse. Det verkar som dom hade blivit hårda, beteendet med snö som före hade också förändrats rejält till det sämre.

Nu sitter det Nokian Hakkapeliitta 8 på den bilen och jag tycker däcken presterar mycket bra, tysta är dom också för att vara dubbdäck, på den privata bilen har jag Nokian Hakkapeliitta 5 och det är helt klart ett kliv framåt med 8:an.

Den privata bilen har fått bära Nokian Hakkapeliitta RSi vilken var mycket bra dubbfria däck så länge det va vintrar med mycket snö, men mycket otrevliga på svarthalka och på spåriga kurviga isvägar vilket är mycket vanligt häromkring när det är växlande väder med minusgrader och snö för att sedan växla till plusgrader så att snön övergår till snöblandad form för att sedan frysa till is vid övergång till minusgrader igen.

Hade jag bott i stan där det saltas och antingen är mer eller mindre barmark eller snö så hade jag kört med dubbfria däck av bra kvalité. Där jag bor nu så är det bara dubbdäck som gäller om man vill ha möjligheter och klara sig vid eventuell uppkommen trafiksituation som kräver drastiska manövrar.
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: karlmb skrivet 08 februari 2014, 22:48:24
Ja, att köpa billiga noname-däck är inget för mig. De är så lite billigare än mellanprissegmentet att jag inte fattar hur de kan sälja så bra.
På en del ställen har de i princip bara Kuhmo..och tar betalt som om det vore Michelin nästan. Im sorry...
Särskilt vinterdäck måste man ju kolla upp, vilket inte är så svårt numera.
Goodyear och Bridgestone är min miniminivå, tycker iaf de förstnämnda ger fantastiskt mkt grepp och mil för pengarna. Dubben lossnar inte alls och de är både tysta och bra på alla vis.
Det är inte så att dina usla dubbdäck är bredare än de utan dubb? Max 185 bredd gäller vet du!
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: Bigfoot skrivet 08 februari 2014, 23:24:54
Kör med friktionsdäck av typen europa däck.
Alla Svenska journalister skriver ner dessa som skräp.
Men eftersom jag  bor i skåne och kör europaväg till jobbet som 90% av vintern är frostfri så kan man undra.
Europadäcken har kortare bromssträcka och bättre väghållning på alla väglag utom is och snö.
De gångerna det finns risk för is så sänker jag farten och när det är snö så går det ändå inte fort.
Körde tidigare med dubbar som slets ner på rekordtid och väl nerslitna var däcken sämre än både nordiska och europeiska friktionsdäck.
Vad man skall välja skulle jag vilja säga beror på vardu bor och vilka vägar du kör på.
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: patrikbn skrivet 08 februari 2014, 23:31:21
Precis min åsikt.
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: karlmb skrivet 08 februari 2014, 23:45:30
Skåne kan ju möjligen vara aktuellt för ett dubbförbud...Påminner ju starkt om klimatet i Tyskland.
Definitivt inte samma som i Göteborg te.x eller längre norrut eller på högre höjd över havet.
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: svenske kocken skrivet 21 mars 2015, 10:31:37
En lite gammal tråd men ändå
.http://www.expressen.se/motor/farre-dor-pa-vagarna-med-dubbdack/
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: karlmb skrivet 21 mars 2015, 12:47:12
Jo,  få se hur diesellobbyn ska lyckas snacka bort detta. .
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: karlmb skrivet 21 mars 2015, 12:53:49
Du får väl den på underhakan typ  Sc:,h
Iom att du kan ställa ratten på mer sätt än i en personbil och iom att du sitter mer rakt i en lastbil.

Alla har väl inte airbag som standard Sc:,h
När kom det isf, vår Scania är ju den senaste modellen och är 3år i maj men där stter ingen airbag.

Hade missat detta!
Det fanns iaf på Volvo redan typ 1998.
Att ni inte har det på en bil från 2000-talet beror på ekonomiska förhållanden. ..(tillval).
Ja,  man har fler inställningsmöjligheter och dessutom inte normalt ratten ställd rakt framåt i de flesta lastbilskrockar, mem det funkar hyffsat ändå.
Du fyller upp hela utrymmet ovanför ratten så man landar mjukt med huvudet.
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: Bigfoot skrivet 21 mars 2015, 21:30:15
Citera
Skåne kan ju möjligen vara aktuellt för ett dubbförbud...Påminner ju starkt om klimatet i Tyskland.
Definitivt inte samma som i Göteborg te.x eller längre norrut eller på högre höjd över havet.

Precis eftersom göteborg är en kuststad så är den varmare och är belägen på lägre höjd över havet.
Är det någonstans i Sverige där det är mycket svartis och snabbt växlande mellan plus och minusgrader så är det skåne.
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: karlmb skrivet 21 mars 2015, 22:30:25
Det tillräckligt med plötslig svartis i Göteborg iaf, det kan jag intyga. Som inpendlare till centrum är det mer än enstaka gånger som man kört hela vägen hemifrån och sedan halkat omkull när man klivit ur bilen vid jobbet. Dessutom är det ofta halt på liknande sätt på kvällen när man kommer hem. Göteborg omges av högre delar och där faller temperaturen snabbare på em.
Titel: SV: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.
Skrivet av: Bigfoot skrivet 22 mars 2015, 00:53:30
Samma sits som jag har då!
Åker från havsnivå och innåt landet och höjdmässigt uppåt.
Temperaturen sjunker snabbt 5 grader och ibland upp till 10 grader och det går från +5 till snorhalt på 30 min.
Och givetvis har vägverket inte varit ute!
Köpte dubbat till nya bilen, men den här vintern hade friktion dugit mer än väl förrutom enstaka tillfällen.
Och då hade jag kunnat sänka farten med samma resultat som med dubbar.
Upptäckte slitagespår i asfalten på garageuppfarten efter dubbdäcken, så nog sliter de på vägbanorna.
MEN!!!
Det som förstör vägarna mest är ändå lastbilstrafiken sommartid.