Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 22 mars 2015, 00:53:30 »

Samma sits som jag har då!
Åker från havsnivå och innåt landet och höjdmässigt uppåt.
Temperaturen sjunker snabbt 5 grader och ibland upp till 10 grader och det går från +5 till snorhalt på 30 min.
Och givetvis har vägverket inte varit ute!
Köpte dubbat till nya bilen, men den här vintern hade friktion dugit mer än väl förrutom enstaka tillfällen.
Och då hade jag kunnat sänka farten med samma resultat som med dubbar.
Upptäckte slitagespår i asfalten på garageuppfarten efter dubbdäcken, så nog sliter de på vägbanorna.
MEN!!!
Det som förstör vägarna mest är ändå lastbilstrafiken sommartid.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 21 mars 2015, 22:30:25 »

Det tillräckligt med plötslig svartis i Göteborg iaf, det kan jag intyga. Som inpendlare till centrum är det mer än enstaka gånger som man kört hela vägen hemifrån och sedan halkat omkull när man klivit ur bilen vid jobbet. Dessutom är det ofta halt på liknande sätt på kvällen när man kommer hem. Göteborg omges av högre delar och där faller temperaturen snabbare på em.
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 21 mars 2015, 21:30:15 »

Citera
Skåne kan ju möjligen vara aktuellt för ett dubbförbud...Påminner ju starkt om klimatet i Tyskland.
Definitivt inte samma som i Göteborg te.x eller längre norrut eller på högre höjd över havet.

Precis eftersom göteborg är en kuststad så är den varmare och är belägen på lägre höjd över havet.
Är det någonstans i Sverige där det är mycket svartis och snabbt växlande mellan plus och minusgrader så är det skåne.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 21 mars 2015, 12:53:49 »

Du får väl den på underhakan typ  Sc:,h
Iom att du kan ställa ratten på mer sätt än i en personbil och iom att du sitter mer rakt i en lastbil.

Alla har väl inte airbag som standard Sc:,h
När kom det isf, vår Scania är ju den senaste modellen och är 3år i maj men där stter ingen airbag.

Hade missat detta!
Det fanns iaf på Volvo redan typ 1998.
Att ni inte har det på en bil från 2000-talet beror på ekonomiska förhållanden. ..(tillval).
Ja,  man har fler inställningsmöjligheter och dessutom inte normalt ratten ställd rakt framåt i de flesta lastbilskrockar, mem det funkar hyffsat ändå.
Du fyller upp hela utrymmet ovanför ratten så man landar mjukt med huvudet.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 21 mars 2015, 12:47:12 »

Jo,  få se hur diesellobbyn ska lyckas snacka bort detta. .
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 21 mars 2015, 10:31:37 »

Skrivet av: karlmb
« skrivet: 08 februari 2014, 23:45:30 »

Skåne kan ju möjligen vara aktuellt för ett dubbförbud...Påminner ju starkt om klimatet i Tyskland.
Definitivt inte samma som i Göteborg te.x eller längre norrut eller på högre höjd över havet.
Skrivet av: patrikbn
« skrivet: 08 februari 2014, 23:31:21 »

Precis min åsikt.
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 08 februari 2014, 23:24:54 »

Kör med friktionsdäck av typen europa däck.
Alla Svenska journalister skriver ner dessa som skräp.
Men eftersom jag  bor i skåne och kör europaväg till jobbet som 90% av vintern är frostfri så kan man undra.
Europadäcken har kortare bromssträcka och bättre väghållning på alla väglag utom is och snö.
De gångerna det finns risk för is så sänker jag farten och när det är snö så går det ändå inte fort.
Körde tidigare med dubbar som slets ner på rekordtid och väl nerslitna var däcken sämre än både nordiska och europeiska friktionsdäck.
Vad man skall välja skulle jag vilja säga beror på vardu bor och vilka vägar du kör på.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 08 februari 2014, 22:48:24 »

Ja, att köpa billiga noname-däck är inget för mig. De är så lite billigare än mellanprissegmentet att jag inte fattar hur de kan sälja så bra.
På en del ställen har de i princip bara Kuhmo..och tar betalt som om det vore Michelin nästan. Im sorry...
Särskilt vinterdäck måste man ju kolla upp, vilket inte är så svårt numera.
Goodyear och Bridgestone är min miniminivå, tycker iaf de förstnämnda ger fantastiskt mkt grepp och mil för pengarna. Dubben lossnar inte alls och de är både tysta och bra på alla vis.
Det är inte så att dina usla dubbdäck är bredare än de utan dubb? Max 185 bredd gäller vet du!
Skrivet av: patrikbn
« skrivet: 08 februari 2014, 22:40:36 »

Jag hade Vredestein Arctrac dubbdäck på firmabilen och dom funka fint första säsongen och var i princip helt värdelösa andra, alla dubb fanns kvar men dom gjorde inte mycket nytta varken vid acceleration eller broms, dom hjälpte till lite vid sidorörelse. Det verkar som dom hade blivit hårda, beteendet med snö som före hade också förändrats rejält till det sämre.

Nu sitter det Nokian Hakkapeliitta 8 på den bilen och jag tycker däcken presterar mycket bra, tysta är dom också för att vara dubbdäck, på den privata bilen har jag Nokian Hakkapeliitta 5 och det är helt klart ett kliv framåt med 8:an.

Den privata bilen har fått bära Nokian Hakkapeliitta RSi vilken var mycket bra dubbfria däck så länge det va vintrar med mycket snö, men mycket otrevliga på svarthalka och på spåriga kurviga isvägar vilket är mycket vanligt häromkring när det är växlande väder med minusgrader och snö för att sedan växla till plusgrader så att snön övergår till snöblandad form för att sedan frysa till is vid övergång till minusgrader igen.

Hade jag bott i stan där det saltas och antingen är mer eller mindre barmark eller snö så hade jag kört med dubbfria däck av bra kvalité. Där jag bor nu så är det bara dubbdäck som gäller om man vill ha möjligheter och klara sig vid eventuell uppkommen trafiksituation som kräver drastiska manövrar.
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 08 februari 2014, 17:32:00 »

Och det sitter mer än några enstaka dubb kvar på dina Nexen?

Japp, kollar man på dem skulle man kunna tro att man skulle kunna köra upp på mount everest med dem...
Helt värdelösa de där däcken.

Det som jag tycker är konstigt är det hur det ens får säljas däck hur som helst utan att de är kvalitets testade och uppfyller kraven som råder i nordiskt klimat.
Det där med M+S märkning, det är väl heller ingen garanti för att det är ett godkänt däck för vinterkörning längre, då gäller nåt nummer/symbol ist väl.
Rätta mig om ja missuppfattat det hela.
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 08 februari 2014, 17:29:08 »

Alla har det idag.
Har jobbat med Volvos 2280 och Scanias 5:a.
Varför inte?

Du får väl den på underhakan typ  Sc:,h
Iom att du kan ställa ratten på mer sätt än i en personbil och iom att du sitter mer rakt i en lastbil.

Alla har väl inte airbag som standard Sc:,h
När kom det isf, vår Scania är ju den senaste modellen och är 3år i maj men där stter ingen airbag.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 08 februari 2014, 17:26:09 »

Airbag i lastbilens ratt är väl ingen höjdare  Sc:,h
Finns det ens i lastbilrattarna  dontknow

Alla har det idag.
Har jobbat med Volvos 2280 och Scanias 5:a.
Varför inte?
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 08 februari 2014, 17:25:10 »

På alla vis är dubbdäcken från, hette det Nexan tro  Sc:,h helt värdelöst.
Lång bromssträcka, driver dåligt, lätt att få sladd osv...
De dubbfria på Octavian är cirka 4 år nu, bilen både driver och går stabilt på de däcken från Hankook modell dyrare, trots slitage på mönsterdjupet.
Hankooken är inne på sista året som vinterdäck, de ska gå som sommardäck bara för att slitas ut sas.

NEXEN hette de visst...

Och det sitter mer än några enstaka dubb kvar på dina Nexen?
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 08 februari 2014, 17:21:44 »

Airbag i lastbilens ratt är väl ingen höjdare  Sc:,h
Finns det ens i lastbilrattarna  dontknow
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 08 februari 2014, 17:19:15 »

Ja då vet du hur det fungerar med det.

https://www.youtube.com/watch?v=eTakQqqNtdI

Jodå, har konstruerat ratten han hade där..Han hade tur som inte behövde airbag också, men som sagt bältet räddade hans liv.
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 08 februari 2014, 17:17:15 »

På alla vis är dubbdäcken från, hette det Nexan tro  Sc:,h helt värdelöst.
Lång bromssträcka, driver dåligt, lätt att få sladd osv...
De dubbfria på Octavian är cirka 4 år nu, bilen både driver och går stabilt på de däcken från Hankook modell dyrare, trots slitage på mönsterdjupet.
Hankooken är inne på sista året som vinterdäck, de ska gå som sommardäck bara för att slitas ut sas.

NEXEN hette de visst...
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 08 februari 2014, 17:12:37 »

Pratar du bromssträck på blankis eller kurvstabilitet?
Vilka däck är det fråga om. Det låter som du har hittat sensationella extremdäck?
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 08 februari 2014, 17:11:23 »

Har jobbat med säkerhet inom tunga fordon och kan intyga att nos-eller frambyggd spelar mkt liten roll.
Det om påverkar mest är om man har bältet på eller ej...ngt som inte brukar vara populärt i USA iaf...

Ja då vet du hur det fungerar med det.

https://www.youtube.com/watch?v=eTakQqqNtdI
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 08 februari 2014, 17:08:21 »

Jag har dubbdäck på en bil och dubbfritt på en annan, de dubbfria är bättre i mitt fall, oavsett vad det är för underlag  :)
Man kan ju iaf tycka att dubbarna som sitter i det billigare nya däcket ska göra nån nytta kontra ett dubbfritt ädre däck av den dyrare klassen på ren is men icke i mitt fall...

Till hösten ska det på 4st nya vinterdäck på Octavian, då blir det 4st med dubb av den dyrare och bäst-i-test modellen tror jag, eller det dyraste bäst-i-test modellen utan dubb, tror det blir med dubb då plogbilarna inte längre gör det de ska göra...
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 08 februari 2014, 17:04:14 »

Har jobbat med säkerhet inom tunga fordon och kan intyga att nos-eller frambyggd spelar mkt liten roll.
Det om påverkar mest är om man har bältet på eller ej...ngt som inte brukar vara populärt i USA iaf...
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 08 februari 2014, 17:03:22 »

1,102311359527999

http://en.wikipedia.org/wiki/Short_ton

Ja där ser man  :)
Undra om virket isig är tyngre oxå, amerikansk fura kontra den svenska  a:gl
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 08 februari 2014, 17:01:22 »

nosbilar ger högre säkerhet åt chaufförerna med, men det kanske inte spelar nån större roll med säkerheten här?

Tja, om du tror att amerikansk lastbil är säkrare med nos vid en krock i jämförelse med med en Scania eller Volvo utan nos så får du tro det  :)
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 08 februari 2014, 16:53:27 »

tummenupp tummenupp

Detta är egentligen så självklart när tittar på de aktuella fysikaliska fakta som finns att jag tycker det är förnedrande att tvingas argumentera för min sak.. >:(
Skrivet av: T Ramsmark
« skrivet: 07 februari 2014, 13:34:01 »

 tummenupp
Hej
Bra där !
Tror stenhårt på dubbdäck iaf i mina trakter dvs fuktig luft kyla= is.....
Sedan kan jag bjuda mina medtrafikanter på den uppruggande ytan som mina dubbdäck erbjuder......

M v h tyke  :D :
tummenupp
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 07 februari 2014, 11:24:34 »

Skrivet av: Oskar P.
« skrivet: 07 juni 2012, 00:09:54 »

 tummenupp
Hej
Bra där !
Tror stenhårt på dubbdäck iaf i mina trakter dvs fuktig luft kyla= is.....
Sedan kan jag bjuda mina medtrafikanter på den uppruggande ytan som mina dubbdäck erbjuder......

M v h tyke  :D :
Skrivet av: tyke
« skrivet: 06 juni 2012, 22:05:36 »

Hej

Fick med nya Nokia utan dubb när jag köpte bilen och efter en vinter åker dom av. Blir dubb istället
Bra där !
Tror stenhårt på dubbdäck iaf i mina trakter dvs fuktig luft kyla= is.....
Sedan kan jag bjuda mina medtrafikanter på den uppruggande ytan som mina dubbdäck erbjuder......

M v h tyke  :D :
Skrivet av: Hansson
« skrivet: 06 juni 2012, 17:57:48 »

Fick med nya Nokia utan dubb när jag köpte bilen och efter en vinter åker dom av. Blir dubb istället
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 juni 2012, 09:20:11 »

Har tom jänkarna lämnat långspaken och jätteratten. Konstigt att dom har varit så sen med komforten i lastbilar i personbilarna anser dom ju att komforten är viktig Sc:,h
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 05 juni 2012, 23:39:43 »

Jag tycker i och för sig inte att Scania är speciellt spartansk jämfört med jänkarnas 'Prestige Interior'...

http://www.scania.se/_system/img/medium/122545_medium_09138-007.jpg

http://www.peterbilt.com/uploaded/gallery/2010PrestigeInterior-sm.JPG

Dom verkar iallafall ha gått ifrån instrumentbrädor i lackad plåt och bakelitknappar á la 70-tal...
Skrivet av: Oskar P.
« skrivet: 05 juni 2012, 23:18:09 »

Ja du Joka, du får väl köra dina spartanska svennelastbilar då;) men en jänkelastbil kommer alltid vinna i utseende över en sån där europeisk förkrympt papplåda  ^-^
nosbilar ger högre säkerhet åt chaufförerna med, men det kanske inte spelar nån större roll med säkerheten här?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 05 juni 2012, 14:05:41 »

Om ett ton i Sweden väger 1000kg, hur många amerikanske ton blir det då???  :)

1,102311359527999

http://en.wikipedia.org/wiki/Short_ton
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 05 juni 2012, 13:21:45 »

Ja inte är lasset på filmen nåt märkvärdigt tungt, 40-50ton kanske...
Kan han köra där med den där lastbilen skulle det nog gå med en Volvo eller Scania med  ;)
En del tror att det är så märkvärdigt och bra där borta i staterna men verkligheten är nog långt där i från...

@Oskar P
Om ett ton i Sweden väger 1000kg, hur många amerikanske ton blir det då???  :)
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 05 juni 2012, 12:40:57 »

Men det där är väl knappt 40 ton  Sc:,h
Skrivet av: Oskar P.
« skrivet: 04 juni 2012, 22:30:30 »

Jo det är allt sanningen det  tummenupp
Men dom vill införa krav på dubbade däck även på den tunga sidan.
Vet inte om det räcker att fordonet är reggat som tung lastbil, känns bekant att det handlar över vissa ton, 7 eller 11 känns bekant men är ej säker ang det.
Tandem är överskattat och fungerar bara bra då det används inom rätt område, tex på en timmerbil.
En vanlig bil och släp som drar tungt på landsväg bör ha en drivande axel samt att dom kan "trycka" den axeln vid behov.
Är ett tungt lass på bilen och rätt före som gör tandemm bra, samt att drivningen fördelas på 2 axlar ist för en.
En tom virkesbil är ju världelös i halkan trots tandem.
I USA har dom många ideer för sig, tandem på alla fordon är till att överdriva då de bara dra 40ton ändå.

nja, det där med 40 ton har du nog fått om bakfoten, amerikanska ton skiljer sig från svenska också.
sen skulle jag vilja se en svensk chaufför ge sig på det här: driving out of a watery skid
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 22 april 2012, 16:42:32 »

kan det väl knappast vara?
jag hade dubbdäck på min GMC 3500 pickup, den var reggad som tung lastbil!
jag anser att man ska gå ett steg längre och införa KRAV på dubbdäck på minst en drivaxel samt på styraxeln, dessutom skall bilar som drar släp ha tandemdrift, det har varenda lastbil i USA, så varför inte här?
jo för att i europa är det ena jävla fi**or som bestämmer och ska spara in på allt, precis allt!

Jo det är allt sanningen det  tummenupp
Men dom vill införa krav på dubbade däck även på den tunga sidan.
Vet inte om det räcker att fordonet är reggat som tung lastbil, känns bekant att det handlar över vissa ton, 7 eller 11 känns bekant men är ej säker ang det.
Tandem är överskattat och fungerar bara bra då det används inom rätt område, tex på en timmerbil.
En vanlig bil och släp som drar tungt på landsväg bör ha en drivande axel samt att dom kan "trycka" den axeln vid behov.
Är ett tungt lass på bilen och rätt före som gör tandemm bra, samt att drivningen fördelas på 2 axlar ist för en.
En tom virkesbil är ju världelös i halkan trots tandem.
I USA har dom många ideer för sig, tandem på alla fordon är till att överdriva då de bara dra 40ton ändå.
Skrivet av: sad
« skrivet: 22 april 2012, 16:05:20 »

Alla däck är friktionsdäck!
Dubbfria vinterdäck är korrekt term för att beskriva det ni pratar om.

Här är en intressant artikel om partiklar och dubbdäck... Liten annan vinkling på än vad man läser om i vägverkets propaganda...
http://www.camfilfarr.se/Nyhetsarkiv/Sweden1/Dubbfritt-loser-inte-luftproblemen-i-stan/
Skrivet av: Oskar P.
« skrivet: 22 april 2012, 15:36:12 »

Är ju förövrigt förbud på dubbade däck på tunga fordon...
kan det väl knappast vara?
jag hade dubbdäck på min GMC 3500 pickup, den var reggad som tung lastbil!
jag anser att man ska gå ett steg längre och införa KRAV på dubbdäck på minst en drivaxel samt på styraxeln, dessutom skall bilar som drar släp ha tandemdrift, det har varenda lastbil i USA, så varför inte här?
jo för att i europa är det ena jävla fi**or som bestämmer och ska spara in på allt, precis allt!
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 24 februari 2012, 12:34:50 »

Den har två axlar bak

Majoriteten av lastbilarna var förvarnade och hade stannat på lämpliga ställen
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 24 februari 2012, 12:22:12 »

Skrivet av: "joka"
« skrivet: 24 februari 2012, 12:10:37 »

Är ju förövrigt förbud på dubbade däck på tunga fordon...
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 24 februari 2012, 12:04:39 »

Du Rinnan, bilden är på en trailer som är 3-axlad, var dragarna då en enkel-axlad är det rena skiten att dra med.
Det är i princip trailern som är ute och puttar och styr dragarn.
Är sån skit Sverige släpper in från övriga länder och de har för det mesta däck som inte är anpassade för svenskt klimat.
Inte konstigt att det blir olyckor med sån skräp på vägarna.

Kolla in bilden lite mer noga, verkar va en dolly med oxå om det inte är röva på en dragare som står på tvären  ;D

Kolla in bilden igen, glöm dollyn, va en Skåne som drog en trailer, ser tyvärr inte om den är enkel-axlad  Thumbsup
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 24 februari 2012, 11:49:13 »

@ David Rinnan

Finns det inga saltningsbilar som åker ut när det blir halka?
Här är dom ute genast ...  Thumbsup

 Sen tror jag att hastigheten oftas inte är anpassad till förhållanden.
Även jag såg en Suzuki som hamnade i diket när det snöade för några dagar sen. Men jag t.ex. körde 60 och hade vanliga vinterdäck (friktionsdäck) (ca. 4 mm mönstersdjup) ... modd på vägen .... men jag hade inga problem alls  :)
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 23 februari 2012, 23:19:18 »

man får väl klicka och zooma lite
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 23 februari 2012, 23:13:33 »

ooo på e4 och e20 i går var det många tradare som hade feta problem.
det var ännu värre på vissa mindre vägar. En sån rolig syn. jag åker på e4 mot nyköping och så går gamla nyköpingsvägen bredvid och svänger, som den gör en massa, och så är det en backe, som det är så många av på den vägen, och man ser den från E4, som man så ofta gör med den vägen, och längst upp i backen står ett femtal bilar som har stannat och gått ur bilarna och tittar ner i backen och funderar hur fan dom ska våga köra ner. Jag sätter en femhundring på att dom stod där tills temperaturen gick upp ett par grader, vilket den för övrigt gjorde inom en timma eller så..


Men lastbilarna ja. Han dom intervjua på radion som hade bromsat ett par hundra meter innan hindret och det fungerade ju inte. Inget hände annat än att släpet åkte förbi honom :)

Fick en av dom på bild faktiskt

Men sådan kul syn. Som en nybörjare på slalomskidor som inte ser något annat än snabb men plågsam död efter krasch i botten av backen framför sig när man klivit av liften och tittar ner för första gången.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 23 februari 2012, 22:40:44 »

Några hundra meter från där jag bor brukar det komma bilkolonner från Tyskland med jämna mellanrum, när det är "säsong" brukar lokalpressen gladeligen visa skumma övertäckta bilar som parkerats i diket.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 23 februari 2012, 22:20:52 »

Som han som klarade sig ända från södra tyskland med en last av mercedesbilar för 1mille styck.

Han kom till gävle  ;D
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 23 februari 2012, 22:17:38 »

Alla är tyvärr inte lika duktiga att köra odubbat, man ser relativt ofta stora tunga bilar som bussar och tradare som inte klarar halkiga backar och tvära kurvor. Däremot är just timmerbilar relativt ovanliga att se ståendes efter vägarna.  Sc:,h Kan det vara så att vanan att köra på dåliga, isiga och snöiga vägar gör större skillnad än dubbat eller odubbat. Och att det inte bara är dubbat och odubbat som spelar in.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!