Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med nytt batteri till bilen!  (läst 8403 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hjälp med nytt batteri till bilen!
« skrivet: 27 februari 2016, 19:13:39 »
Hejsan!

Skulle behöva mig ett nytt bilbatteri (till bilen  ;) ).
Antar att det är helt slut efter drygt 5Ã¥r i bilen samt att den där gröna "lampan" pÃ¥ batteriet inte längre är grön  dontknow
Är helt värdelös på sånt här så jag tänkte någon här kunde hjälpa mig så jag får beställt ett på nätet, borde väl få bättre pris om inte annat på nätet och kanske även ett bättre batteri än om jag springer in på VAG eller Mekonomen.
Iaf är det till en Skoda Octavia Diesel, 1,6l, dieselvärmare, utan start/stopp-funktion (såg att det fanns rekommenderade batteri för bilar med den funktionen?)
Bifogar en bild pÃ¥ batteriet om det hjälper och även registreringsnumret i fall det underlättar sökning  :)
Vore kalas med en länk eller flera till stället där jag kan beställa batteriet  tummenupp

GTL 303


 
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med nytt batteri till bilen!
« Svar #1 skrivet: 27 februari 2016, 19:30:17 »
Det här batteriet är ju lämpligt att använda när man har start/stopp funktion eller mkt elektronik.
Jag har ju mkt lull-lull i bilen samt en dieselvärmare som står och går i tid och otid på vintern, kanske hade varit ett passande alternativ ändå?

https://www.skruvat.se/Startbatteri-P288924.aspx
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Hjälp med nytt batteri till bilen!
« Svar #2 skrivet: 27 februari 2016, 19:36:37 »
Autoexperten - Varta bilbatteri. Med tanke på vikt, ömtålig gods, färdigt laddat så skulle jag hämta den själv. Om du har möjlighet?
Med vänlig hälsning Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp med nytt batteri till bilen!
« Svar #3 skrivet: 27 februari 2016, 19:51:34 »
Mitt bilbatteri till Min Peugeot Expert diesel höll 11 år, men jag köpte ett nytt hos Batterilagret i Örebro alldeles nyss.
Mycket enkelt att få rätt batteri ....med hjälp av regnr.

http://www.batterilagret.se/store/7/orebro.aspx

Det kostade 1100:- har jag för mig.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med nytt batteri till bilen!
« Svar #5 skrivet: 27 februari 2016, 22:56:46 »
Ska man tro på testen ska man ju slå på ett Banner, sitter redan ett sådant i bilen.
Hittade det här:
 
http://www.voltpower.se/fi/bilbatterier/banner/banner-running-bull-agm-57001-12-v-70-ah.html

Kan ju även köpa det pÃ¥ orten men det är väl som med allt annat som säljs intill den norska gränsen, deyt är onödigt överpris samt att de säljer första bästa som fÃ¥r bilen att starta  :-\

Tänkte det kunde va klokt med ett bättre batteri när man har dieselvärmare pÃ¥ bilen  dontknow

Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med nytt batteri till bilen!
« Svar #6 skrivet: 28 februari 2016, 07:57:44 »
Ett Banner AGM kan nog vara ett bra val om man kör mycket med dieselvärmare via timer,  eller manuell start.  Har själv dieselvärmare med timer/man start i Volvon och den tuggar batterier, inne pÃ¥ tredje batteriet nu. Nästa gÃ¥ng skall jag satsa pÃ¥ AGM med bra garanti. 

Firman du hänvisade till verkar bara ha 1 års garanti på Banner, vilket känns dåligt.

Biltema lämnar ju 4 års garanti på sina AGM batterier, har dock ingen aning om de håller i längden.
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med nytt batteri till bilen!
« Svar #7 skrivet: 28 februari 2016, 08:40:14 »
Slå till på ett Biltema AGM, jag har satt såna i firmans Skoda Octavia Scout (flera) som innan käkade batterier på grund av dieselvärmare som gick dagarna i ända medans grabbarna va på jobb så att bilen skulle vara varm när dom skulle åka till nästa skubb. Det är som natt och dag efter byte till AGM.

I andra länder säljs Biltemas AGM under varumärket ABXAGM. Det är ett 70Ah som passar Ocativan.
« Senast ändrad: 28 februari 2016, 08:43:55 av patb »
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp med nytt batteri till bilen!
« Svar #8 skrivet: 28 februari 2016, 08:44:06 »
Jag har bra erfarenheter av Biltemas batterier med lite längre garanti. De billiga med 1-2 års garanti är dock inte så bra...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med nytt batteri till bilen!
« Svar #9 skrivet: 28 februari 2016, 09:27:57 »
Håller med föregående talare, jag är inget fan av Biltema men just deras batterier är väldigt prisvärda.
Har en kompis som har ett lastbilsåkeri och han har testat Biltemabatterier i en del av sina lastbilar och Biltemas batterier har till och med hållit bättre än Bosch-batterier.

//snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Hjälp med nytt batteri till bilen!
« Svar #10 skrivet: 28 februari 2016, 09:30:41 »
Jag köpte ett rätt dyrt (=bra) VARTA batteri från Voltpower till morsans bil och det fungerade bra att handla från dom. Bra priser har dom också.
Morsan skulle köra 2 km 2 ggr per dag varje dag och är över 80 år så hon behövde ett bra batteri som har bra kapacitet. Både totalt (med tanke på de korta körningarna) och i kyla.

Liksom för morsan borde dina behov styra vad du skall köpa.
- kör du korta eller långa sträckor
- är det kallt där du bor
- är det viktigt att bilen alltid startar
- är din bil lättstartad eller svårstartad
- mm

Ju svårare driftsförhållanden batteriet har och ju större krav du ställer på batteriet desto "dyrare" batteri bör du köra. Att kolla batteritester är bra idé.

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Hjälp med nytt batteri till bilen!
« Svar #11 skrivet: 28 februari 2016, 09:56:38 »
Slå till på ett Biltema AGM, jag har satt såna i firmans Skoda Octavia Scout (flera) som innan käkade batterier på grund av dieselvärmare som gick dagarna i ända medans grabbarna va på jobb så att bilen skulle vara varm när dom skulle åka till nästa skubb. Det är som natt och dag efter byte till AGM.

I andra länder säljs Biltemas AGM under varumärket ABXAGM. Det är ett 70Ah som passar Ocativan.

AGM-batterier kräver några tiondels volt högre laddspänning än vanliga blybatterier, så om man sätter ett sådant i en bil som inte är dimensionerad för AGM från fabrik så blir det aldrig fulladdat och förstörs i förtid genom sulfatering.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Hjälp med nytt batteri till bilen!
« Svar #12 skrivet: 28 februari 2016, 09:59:42 »
Jag har bra erfarenheter av Biltemas batterier med lite längre garanti. De billiga med 1-2 års garanti är dock inte så bra...

Vissa år har Biltema lyckats riktigt bra med att välja batterileverantör, andra år har de lyckats mindre bra. Den enda serie Biltemabatterier jag vet om som har varit riktigt usel, var de batterier med vitt kärl och röd översida som de sålde för ca 15 år sedan. De hade hög självurladdning redan som nya och var sällan användbara som startbatteri mer än ett eller två år.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med nytt batteri till bilen!
« Svar #13 skrivet: 28 februari 2016, 11:49:31 »
Men skulle det batteri jag länkar till vara ett bra val till min Octvia  Sc:,h
"Klarar" bilen att ladda det?
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med nytt batteri till bilen!
« Svar #14 skrivet: 28 februari 2016, 13:30:09 »
Men skulle det batteri jag länkar till vara ett bra val till min Octvia  Sc:,h
"Klarar" bilen att ladda det?
Jag läste lite på Batteriexpressen.se och där skrev de som svar på den frågan"Återvinningen är +99 % vilket betyder nästan ingen vätskeförlust. De laddningsspänningar som behövs är desamma som vilket annat standardbatteri som helst och därmed har man inte problem med inkompatibla laddare, speciella justeringar eller laddarkontroller."
Så om man ska tro dem ska det ju funka, de skrev även att AGM-batterier har en högre vilospänning än vanliga våta batterier men det ska inte ställa till det så länge man inte blandar olika typer av batterier och det är ju inte aktuellt i ditt fall.

//Snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!