Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Kloge
« skrivet: 18 oktober 2020, 19:50:31 »

Jag har en Golf från 2003 med orginalbatteriet kvar. Den har börjat visa lite trötthet nu när det har varit några minusgrader men inte så att motorn inte startat.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 12 oktober 2020, 21:20:49 »

Hur blev det med era batterier? Funderar nu själv om det börjar bli dags då mitt varta agm original börjar bli 10 år om jag ska ta hem ett nytt. Har aldrig haft problem med det så kanske man vågar på ett varta batteri igen.

Är det mera eller mindre samma tillverkare på varta, bosch, tudor, duracell? Banner verkar ju vara mycket bra, även priset medan de andra är i samna prisklass.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 29 februari 2016, 10:25:10 »

Det handlar bara om några tiondels Volt, så det borde inte spela nån roll. Elektroniken måste ju redan i dag klara spänningsskillnader på flera volt under drift.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 29 februari 2016, 08:48:44 »

Vad händer med övrig elektronik/lampor i bilen om man höjer spänningen  Sc:,h
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 28 februari 2016, 23:13:23 »

Hmm, man kan ju tycka att det snart borde komma uppdaterade regulatorer till de vanligaste generatormodellerna. Eller så fick man väl gå över till extern regulator igen... renässans för de gamla mekaniska dosorna!
Men är det verkligen ett problem med tanke på Biltemas 4års garanti?
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 28 februari 2016, 21:42:36 »

Men de skriver inget om det hos Biltema, hur vågar de lämna 4 års garanti om det blir såna problem i vanliga bilar? Om man ville, hur kunde man modda regulatorn så den ger några tiondelar högre spänning tro?
Köpte ett till vår gamla Audi-diesel när det blev riktigt kallt här och det pinnar på nåt extremt bra. Än så länge.

Om det är en riktigt gammal bil med elektromekanisk laddningsregulator så brukar det finnas en justermöjlighet - t ex en returfjäder som kan spännas mer eller mindre.
Äldre elektroniska regulatorer som är uppbyggda med diskreta komponenter och inte alltför svårartat hopgjutna kan man säkert också modifiera genom att ändra något komponentvärde.
När det gäller modernare elektroniska regulatorer, så är det förmodligen mer besvärligt. En del bilar har ingen särskild laddningsregulator utan motorstyrsystemet får sköta laddningsregleringen, så där får man ge sig på programvaran för att ändra laddspänningen (har man riktig tur kan det ju gå att konfigurera om via OBD-uttaget). Chrysler har använt den tekniken sedan mitten av 80-talet, och när patentet gick ut för ca 10 år sedan var många andra biltillverkare snabba att införa den. Somliga (t ex BMW) skröt om den som om de hade uppfunnit den själva.
Skrivet av: patrikbn
« skrivet: 28 februari 2016, 19:47:16 »

En detalj man kanske bör beakta med moderna bilar är den övervakning som bevakar ström till/från batteriet.

Övervakningen måste väl nollställas med hjälp av speciella dataverktyg som märkesverkstäderna har, eller kan man göra detta själv på något sätt vid batteribyte ?

Byter du batteri innan felkoder för att batteriet är slut sätts så är det inga problem, datorn lär om sig själv efter ett tag. Har batteriet blivit så dåligt att det satts felkoder för det måste boxen "nollas" genom att man använder märkesmjukvaran och gör ett "batteribyte", det räcker med och byta serienummer.
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 28 februari 2016, 16:46:02 »

En sådan har kompisen till VAG som han köpt på Biltema  tummenupp
När batteriet laddades ur på min bil ville airbagslampan lysa lite efteråt när batteriet var laddat men den släckte sig av sig själv efter nån km  :)
Skrivet av: Håkke
« skrivet: 28 februari 2016, 16:41:17 »

En detalj man kanske bör beakta med moderna bilar är den övervakning som bevakar ström till/från batteriet.

Övervakningen måste väl nollställas med hjälp av speciella dataverktyg som märkesverkstäderna har, eller kan man göra detta själv på något sätt vid batteribyte ?
Skrivet av: patrikbn
« skrivet: 28 februari 2016, 15:26:49 »

Men de skriver inget om det hos Biltema, hur vågar de lämna 4 års garanti om det blir såna problem i vanliga bilar? Om man ville, hur kunde man modda regulatorn så den ger några tiondelar högre spänning tro?
Köpte ett till vår gamla Audi-diesel när det blev riktigt kallt här och det pinnar på nåt extremt bra. Än så länge.

Jag har kört med AGM i från Biltema sedan dom börja sälja det och inget av dessa vi satt i bilarna på jobbet har gett upp än. Sulfatering sker när batteriet har för låg syranivå inte för att det inte blir fullt laddat. AGM skiktar sig inte som ett vått vilket gör att även med sämre laddat batteri än ett vått som börjat Sulfatering så gör inte AGM det.
Skrivet av: Håkke
« skrivet: 28 februari 2016, 15:25:08 »

Har ett Biltema "vanligt" 90 Ah med 3 års garanti (á 995 kr vid inköp) som sitter i min bil och är nu 2 år 2 månader gammalt. Även om jag laddar med C-teken och den visar grönt så larmar bilens instrument för "Låg batterispänning" när jag försöker manuellt köra igång värmaren som då inte startar  >:( =  kallstart då man saknar el motorvärmare.   Den interna indikatorn visar ändå grönt.

Undrar om garantin gäller försämrad kapacitet?  Har förlagt kvittot , men hittas det skall jag iaf prova att reklamera. 

Kan tillägga att Volvos "original" batteri i samma storlek höll nåt år längre, men det batteriet kunde man öppna cellerna och fylla på vatten. Biltemas celler är förseglade.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 28 februari 2016, 15:15:07 »

AGM-batterier kräver några tiondels volt högre laddspänning än vanliga blybatterier, så om man sätter ett sådant i en bil som inte är dimensionerad för AGM från fabrik så blir det aldrig fulladdat och förstörs i förtid genom sulfatering.

Men de skriver inget om det hos Biltema, hur vågar de lämna 4 års garanti om det blir såna problem i vanliga bilar? Om man ville, hur kunde man modda regulatorn så den ger några tiondelar högre spänning tro?
Köpte ett till vår gamla Audi-diesel när det blev riktigt kallt här och det pinnar på nåt extremt bra. Än så länge.
Skrivet av: boek
« skrivet: 28 februari 2016, 14:47:53 »

Vissa år har Biltema lyckats riktigt bra med att välja batterileverantör, andra år har de lyckats mindre bra. Den enda serie Biltemabatterier jag vet om som har varit riktigt usel, var de batterier med vitt kärl och röd översida som de sålde för ca 15 år sedan. De hade hög självurladdning redan som nya och var sällan användbara som startbatteri mer än ett eller två år.
Märkligt, för det var precis ett sådant batteri som jag hade och det höll i 7 år. Bästa batteri jag någonsin haft.
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 28 februari 2016, 13:53:11 »

Och så vitt jag kan se så är alla mått på batteriet i länken rätt, - och + sitter där de ska oxå som jag tolkar det.
Dock ser jag på bilden i länken på Banner batteriet att det sitter lock över polerna och det gör det ju inte på mitt befintliga batteri men de kanske man ska ta bort, nån typ av transportskydd kanske  Sc:,h
Längesedan jag behövde byta batteri på en bil...
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 28 februari 2016, 13:48:18 »

Det låter ju bra det då  tummenupp
Jävla tur jag köpte mig en CTEC Polar 5.0 i höstas, den har stått på bilen i snart 3 veckor nu  8)
Skrivet av: snuppesno
« skrivet: 28 februari 2016, 13:30:09 »

Men skulle det batteri jag länkar till vara ett bra val till min Octvia  Sc:,h
"Klarar" bilen att ladda det?
Jag läste lite på Batteriexpressen.se och där skrev de som svar på den frågan"Återvinningen är +99 % vilket betyder nästan ingen vätskeförlust. De laddningsspänningar som behövs är desamma som vilket annat standardbatteri som helst och därmed har man inte problem med inkompatibla laddare, speciella justeringar eller laddarkontroller."
Så om man ska tro dem ska det ju funka, de skrev även att AGM-batterier har en högre vilospänning än vanliga våta batterier men det ska inte ställa till det så länge man inte blandar olika typer av batterier och det är ju inte aktuellt i ditt fall.

//Snuppesno
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 28 februari 2016, 11:49:31 »

Men skulle det batteri jag länkar till vara ett bra val till min Octvia  Sc:,h
"Klarar" bilen att ladda det?
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 28 februari 2016, 09:59:42 »

Jag har bra erfarenheter av Biltemas batterier med lite längre garanti. De billiga med 1-2 års garanti är dock inte så bra...

Vissa år har Biltema lyckats riktigt bra med att välja batterileverantör, andra år har de lyckats mindre bra. Den enda serie Biltemabatterier jag vet om som har varit riktigt usel, var de batterier med vitt kärl och röd översida som de sålde för ca 15 år sedan. De hade hög självurladdning redan som nya och var sällan användbara som startbatteri mer än ett eller två år.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 28 februari 2016, 09:56:38 »

Slå till på ett Biltema AGM, jag har satt såna i firmans Skoda Octavia Scout (flera) som innan käkade batterier på grund av dieselvärmare som gick dagarna i ända medans grabbarna va på jobb så att bilen skulle vara varm när dom skulle åka till nästa skubb. Det är som natt och dag efter byte till AGM.

I andra länder säljs Biltemas AGM under varumärket ABXAGM. Det är ett 70Ah som passar Ocativan.

AGM-batterier kräver några tiondels volt högre laddspänning än vanliga blybatterier, så om man sätter ett sådant i en bil som inte är dimensionerad för AGM från fabrik så blir det aldrig fulladdat och förstörs i förtid genom sulfatering.
Skrivet av: Per Lu
« skrivet: 28 februari 2016, 09:30:41 »

Jag köpte ett rätt dyrt (=bra) VARTA batteri från Voltpower till morsans bil och det fungerade bra att handla från dom. Bra priser har dom också.
Morsan skulle köra 2 km 2 ggr per dag varje dag och är över 80 år så hon behövde ett bra batteri som har bra kapacitet. Både totalt (med tanke på de korta körningarna) och i kyla.

Liksom för morsan borde dina behov styra vad du skall köpa.
- kör du korta eller långa sträckor
- är det kallt där du bor
- är det viktigt att bilen alltid startar
- är din bil lättstartad eller svårstartad
- mm

Ju svårare driftsförhållanden batteriet har och ju större krav du ställer på batteriet desto "dyrare" batteri bör du köra. Att kolla batteritester är bra idé.

Per L
Skrivet av: snuppesno
« skrivet: 28 februari 2016, 09:27:57 »

Håller med föregående talare, jag är inget fan av Biltema men just deras batterier är väldigt prisvärda.
Har en kompis som har ett lastbilsåkeri och han har testat Biltemabatterier i en del av sina lastbilar och Biltemas batterier har till och med hållit bättre än Bosch-batterier.

//snuppesno
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 28 februari 2016, 08:44:06 »

Jag har bra erfarenheter av Biltemas batterier med lite längre garanti. De billiga med 1-2 års garanti är dock inte så bra...
Skrivet av: patrikbn
« skrivet: 28 februari 2016, 08:40:14 »

Slå till på ett Biltema AGM, jag har satt såna i firmans Skoda Octavia Scout (flera) som innan käkade batterier på grund av dieselvärmare som gick dagarna i ända medans grabbarna va på jobb så att bilen skulle vara varm när dom skulle åka till nästa skubb. Det är som natt och dag efter byte till AGM.

I andra länder säljs Biltemas AGM under varumärket ABXAGM. Det är ett 70Ah som passar Ocativan.
Skrivet av: Håkke
« skrivet: 28 februari 2016, 07:57:44 »

Ett Banner AGM kan nog vara ett bra val om man kör mycket med dieselvärmare via timer,  eller manuell start.  Har själv dieselvärmare med timer/man start i Volvon och den tuggar batterier, inne på tredje batteriet nu. Nästa gång skall jag satsa på AGM med bra garanti. 

Firman du hänvisade till verkar bara ha 1 års garanti på Banner, vilket känns dåligt.

Biltema lämnar ju 4 års garanti på sina AGM batterier, har dock ingen aning om de håller i längden.
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 27 februari 2016, 22:56:46 »

Ska man tro på testen ska man ju slå på ett Banner, sitter redan ett sådant i bilen.
Hittade det här:
 
http://www.voltpower.se/fi/bilbatterier/banner/banner-running-bull-agm-57001-12-v-70-ah.html

Kan ju även köpa det på orten men det är väl som med allt annat som säljs intill den norska gränsen, deyt är onödigt överpris samt att de säljer första bästa som får bilen att starta  :-\

Tänkte det kunde va klokt med ett bättre batteri när man har dieselvärmare på bilen  dontknow

Skrivet av: Håkke
« skrivet: 27 februari 2016, 21:58:11 »

Skrivet av: rocas
« skrivet: 27 februari 2016, 19:51:34 »

Mitt bilbatteri till Min Peugeot Expert diesel höll 11 år, men jag köpte ett nytt hos Batterilagret i Örebro alldeles nyss.
Mycket enkelt att få rätt batteri ....med hjälp av regnr.

http://www.batterilagret.se/store/7/orebro.aspx

Det kostade 1100:- har jag för mig.
Skrivet av: Jiri
« skrivet: 27 februari 2016, 19:36:37 »

Autoexperten - Varta bilbatteri. Med tanke på vikt, ömtålig gods, färdigt laddat så skulle jag hämta den själv. Om du har möjlighet?
Med vänlig hälsning Jiri
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 27 februari 2016, 19:30:17 »

Det här batteriet är ju lämpligt att använda när man har start/stopp funktion eller mkt elektronik.
Jag har ju mkt lull-lull i bilen samt en dieselvärmare som står och går i tid och otid på vintern, kanske hade varit ett passande alternativ ändå?

https://www.skruvat.se/Startbatteri-P288924.aspx
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 27 februari 2016, 19:13:39 »

Hejsan!

Skulle behöva mig ett nytt bilbatteri (till bilen  ;) ).
Antar att det är helt slut efter drygt 5år i bilen samt att den där gröna "lampan" på batteriet inte längre är grön  dontknow
Är helt värdelös på sånt här så jag tänkte någon här kunde hjälpa mig så jag får beställt ett på nätet, borde väl få bättre pris om inte annat på nätet och kanske även ett bättre batteri än om jag springer in på VAG eller Mekonomen.
Iaf är det till en Skoda Octavia Diesel, 1,6l, dieselvärmare, utan start/stopp-funktion (såg att det fanns rekommenderade batteri för bilar med den funktionen?)
Bifogar en bild på batteriet om det hjälper och även registreringsnumret i fall det underlättar sökning  :)
Vore kalas med en länk eller flera till stället där jag kan beställa batteriet  tummenupp

GTL 303


 

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!