Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: mycket kondens från bergvärmepump  (läst 4747 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Joheri3

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
mycket kondens från bergvärmepump
« skrivet: 04 augusti 2020, 12:59:48 »
hej! Har en Thermia diplomat inverter bergvärmepump som ger ifrån sig, vad jag tycker, orimliga mängder kondensvatten. Droppar från isoleringen under tanken, som är genomvåt, och ner på "golvet" inne i pumpen. Rinner därefter ut på betonggolvet i pannrummet via fötterna på pumpen. Stänker även på elektroniken inne i pumpen eftersom det droppar uppifrån.
Mängden kan variera från dag till dag men det är inte alls ovanligt att dom två handdukar som jag lagt framför pumpen är övermättade på 24h.
Trycket i systemet sjunker inte och luktar heller inte sprit, så det måste ju vara kondens?

Installatören verkar anse det som normalt då dom inte är alltför intresserade att undersöka och ev (om det går) åtgärda saken.

Så min fråga är väl egentligen om ni tycker det kan anses normalt att tvingas ha handdukar som man måste byta flera gånger i veckan framför en ny (1 1/2 år) värmepump, pga kondens?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: mycket kondens från bergvärmepump
« Svar #1 skrivet: 04 augusti 2020, 13:01:52 »
Har aldrig sett en droppa kondens lämna min Nibe 1255-12 kW.
Jag skulle tro att du har ett läckage av tappvatten eller att det är nåt rör ovanför värmepumpen som läcker så det rinner ned i värmepumpen och in i isoleringen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Joheri3

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: mycket kondens från bergvärmepump
« Svar #2 skrivet: 04 augusti 2020, 14:53:44 »
Ja isåfall läckage från rör inne i själva pumpen. Har noggrant kollat alla rör som går in/ut ovanför. Glömde nämna att det bara "läcker" på sommarhalvåret, iaf vad jag noterat hittills.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: mycket kondens från bergvärmepump
« Svar #3 skrivet: 04 augusti 2020, 15:02:03 »
Öppna pumpen och kontrollera isoleringen. Isoleringen ska vara hel och tejpade/limmade i skarvarna
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Joheri3

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: mycket kondens från bergvärmepump
« Svar #4 skrivet: 04 augusti 2020, 15:10:15 »
Har tagit bort fronten och kollat. Rörisoleringen ser hel och tät ut där jag kommer åt att titta. Problemet verkar vara ovanför skiljegolvet, där tanken sitter. Men där är det svårt att se in pga någon elektroniklåda eller vad det nu är.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: mycket kondens från bergvärmepump
« Svar #5 skrivet: 04 augusti 2020, 16:06:46 »
Kondens kan bara komma från kalla rör etc. som är oisolerade. Sommartid blir det lättare kondens pga hög luftfuktighet men samtidigt så går väl kompressorn max en timme för att göra varmvatten så tiden när kondens kan uppstå är väldigt begränsad.

Alla rör mm inne i maskin ska vara noggrant isolerade från fabrik så där inne ska det aldrig bli kondens!

Det är något som läcker. Gör en reklamation och kräv en skyndsam åtgärd.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: mycket kondens från bergvärmepump
« Svar #6 skrivet: 04 augusti 2020, 16:17:32 »
OM det inte sjunker tryck i värmesystem eller KB-system så är det antingen tappvarmvatten eller kallvatten som läcker. På vissa värmepumpar sitter säkerhetsventilen för tappvarmvatten inne i skåpet, det skulle kunna läcka där, men den skall ju å andra sidan vara kopplad till avlopp.
Jag håller med om att det bör vara ett läckage om det kan blöta ned en handduk som du beskriver.
Alternativt att du har kontinuerlig förbrukning av kallvatten och att det kondenserar utvändigt på en lång sträcka av inkommande kallvattenledning och rinner ned i värmepumpen via nåt rör som lutar åt precis rätt håll för att det skall kunna göra det, men det känns oerhört långsökt, och det skulle du ju se om du hade långa rör som svettades så att det droppar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Joheri3

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: mycket kondens från bergvärmepump
« Svar #7 skrivet: 05 augusti 2020, 16:39:04 »
Säkerhetsventilen för varmvattnet är utesluten eftersom röret från den går utanför pumpen. Alla rör och kopplingar utanför pumpen är snustorra, kalla som varma.
Jag tycker också det känns som ett läckage med tanke på mängden. Men det som talar emot ett läckage är oregelbundenheten. Ibland är det "sjö" i pannrummet efter ett dygn och ibland kan det gå flera dagar utan större mängd.

Aja, jävligt irriterande iaf!! Skall ringa installatören så dom får gå till botten med problemet, oavsett dom vill eller inte!

Tack för eran input 

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: mycket kondens från bergvärmepump
« Svar #8 skrivet: 05 augusti 2020, 17:32:27 »
Jag gissar på att vvb läcker, det märks tydligast när man ”tömt” beredaren och den värms upp, då ökar trycket rejält och eventuella läckage blir uppenbara.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!