Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Dax o komma framåt i val av värmesystem  (läst 3061 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jimmyboy_666

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
Dax o komma framåt i val av värmesystem
« skrivet: 03 mars 2020, 14:01:25 »
Undrar om några vänliga själar vill lämna lite input på hur sjutton jag ska göra med val av värmesystem.
Vi bor i en enplansvilla från 1980 på 150 kvm boyta + garage 35 kvm. Varav 25 kvm är tillbyggt med bättre isolering. Mekanisk frånluft och braskamin som används sporadiskt sen vi installerade en L/L pump. Är gamla original 3 glas fönster med UV värde på runt 2,8 tror jag.

Vi har en elpanna från när huset byggdes som utan stöd käkade upp 21000kwh.

Installerade för 7 år sen en plug and play L/L pump från JULA och ligger därefter på 13 000kwh.
Står nu inför hur sjutton jag ska göra om jag ska satsa stort och dra in bergvärme, luft/vatten , frånluft eller tom en ren elpanna och byta ut min L/L pump till en premium den dan den dör.
Har inte lätt med placering av utedel på en luft/vatten utan den hamnar på garageuppfarten isf och den får inte väsnas mkt då jag är rädd det ekar mellan husen. Grannen installerade en Mitsubishi 25 m från vårt sovrumsfönster. Den står inte där längre:/
Bergvärmehålet om det ska göras var ideen att borra på uppfarten då vi har plattor som "lätt" kan lyftas och återplaceras isf.
Köra med bil över rören har jag på vvs firmorna förstått är ok, dock inte pratat med borrfirma om detta? Nån som har erfarenhet?

Är man helt galen om man stoppar in en elpanna eller ska man satsa på dessa hypade system som verkar ha varierande livslängd.

Vad är en rimlig payoff tid? Är framtiden så att elen komemr kosta så enormt mkt så en elpanna är utesluten om 5 år?

Pannan står idag i tvättstugan och planen var att placera den i garaget då det är vägg i vägg. kan man tex sätta en flvp där med rördragning dit? eller är det förbjudet med tanke på att man kan köra in en bil?

Hjälp!! :'(

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3526
  • Karma +2/-0
SV: Dax o komma framåt i val av värmesystem
« Svar #1 skrivet: 03 mars 2020, 14:16:53 »
Var i landet ligger detta?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dax o komma framåt i val av värmesystem
« Svar #2 skrivet: 03 mars 2020, 14:19:18 »
Jag satsade på bergvärme 2004 och har inte ångrat mig, tror att din idé med borran kommer funka.
Men strikt ekonomiskt är det svårt att råda.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jimmyboy_666

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Dax o komma framåt i val av värmesystem
« Svar #3 skrivet: 03 mars 2020, 14:21:46 »
Var i landet ligger detta?

Ja det är ju bra o skriva med såklart;)
V Götaland

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Dax o komma framåt i val av värmesystem
« Svar #4 skrivet: 03 mars 2020, 15:02:09 »
Om man då gissar på Falköping som har dimensionerande vinterutetemperatur på -16,3°C så säger dimensioneringsprogrammet att med t.ex. en NIBE F1245-8 bergvärmepump skulle energi för uppvärmning minska från 21 MWh/år till ca 6 MWh/år. 100% energitäckning och 79% effekttäckning. Energibesparingen fördubblas med bergvärme jämfört med luftluftvärmepump. Total elförbrukning inklusive hushålls-el blir ca 11 MWh/år med en familj i huset. Men sedan är frågan också vilken framledningstemperatur som behövs vid DVUT för att hålla 21°C inne? Beror på hur värmesystemet i huset är dimensionerat. Värmepumpar blir mindre effektiva vid höga temperaturer men idag klarar de flesta fabrikat att ge upp till 60°C.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Dax o komma framåt i val av värmesystem
« Svar #5 skrivet: 03 mars 2020, 15:59:20 »
Om det idag är 13000kWh per år inkl hushållsel och med din beräkning för bergvärmen på 11000kWh så blir det svårt att se det själva ekonomiska i bytet då det eventuellt tillkommer lånekostnad för bergvärmen.

Nu stödeldas det sporadiskt vilket kanske egentligen är väldigt mycket och ska det upphöra och att man kanske vill höja innertemperatur eller att det ska bli jämnare värme om det har snålats lite på det så kanske investeringen på bergvärme kan bli mer överkomlig och blir elpriserna höga framöver kan det vara ett argument för en dyrare investering.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad jimmyboy_666

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Dax o komma framåt i val av värmesystem
« Svar #6 skrivet: 03 mars 2020, 16:14:38 »
Om man då gissar på Falköping som har dimensionerande vinterutetemperatur på -16,3°C så säger dimensioneringsprogrammet att med t.ex. en NIBE F1245-8 bergvärmepump skulle energi för uppvärmning minska från 21 MWh/år till ca 6 MWh/år. 100% energitäckning och 79% effekttäckning. Energibesparingen fördubblas med bergvärme jämfört med luftluftvärmepump. Total elförbrukning inklusive hushålls-el blir ca 11 MWh/år med en familj i huset. Men sedan är frågan också vilken framledningstemperatur som behövs vid DVUT för att hålla 21°C inne? Beror på hur värmesystemet i huset är dimensionerat. Värmepumpar blir mindre effektiva vid höga temperaturer men idag klarar de flesta fabrikat att ge upp till 60°C.

Ja bor utanför Lidköping, I Götene så är inte så långt ifrån Falköping;)
Räknar man med -16.3 grader ute?
Nibes pump år en on/off pump va? Jag gillar ju invertertekniken på luft/vatten men hur viktigt och energibesparande när det när det gäller bergvärme??
Bif lite siffror som jag dolumenterade av elpannan förra året men då har den ju stöd av l/l pumpen så står lite snålt ställd i temp.
Gör åt med ca 1 kbm ved/år så det är mest för att peaka tempen vid tvn. Gör nog inte så mkt på totalen antar jag.
Vår förbrukning idag är inkl hushållsel 13 000kwh
Alltså borde jag göra åt med 8000Kwh på värme o varmvatten idag eller?Blir ju enorm återbetalningstid på bergvärme isf väl?
Det jag ev kan se som stor besparing är väl om jag kan gå ner från 20A huvudsäkring som vi har idag till 16 A. Det gör 2200kr/år
« Senast ändrad: 03 mars 2020, 16:32:11 av jimmyboy_666 »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Dax o komma framåt i val av värmesystem
« Svar #7 skrivet: 03 mars 2020, 17:10:36 »
Götene har DVUT på -15,1°C. Framledningstemperaturerna i din tabell ser bra med ca 50°C när det är som kallast och det klarar värmepumparna med god marginal och bra verkningsgrad.

F1245-8 är en klassik on/off värmepump. Det var mest för effekten jag räknade med den. De flesta väljer kanske varvtalsstyrd kompressor idag medans några nöjer sig med den traditionella typen.

1 m³ travad blandved kan ge ca 1300 kWh. Trodde du menade energi för uppvärmning "Vi har en elpanna från när huset byggdes som utan stöd käkade upp 21000kwh." Alltså att total elförbrukning tidigare låg på runt 26 MWh/år i huset med en familj. Du kanske menade att total elförbrukning var 21 MWh tidigare innan luftluftvärmepump? En LLVP är väldigt kostnadseffektiv så det blir oftast billigaste alternativet för att uppnå en medelhög energibesparing.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad jimmyboy_666

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Dax o komma framåt i val av värmesystem
« Svar #8 skrivet: 03 mars 2020, 21:18:28 »
Götene har DVUT på -15,1°C. Framledningstemperaturerna i din tabell ser bra med ca 50°C när det är som kallast och det klarar värmepumparna med god marginal och bra verkningsgrad.

F1245-8 är en klassik on/off värmepump. Det var mest för effekten jag räknade med den. De flesta väljer kanske varvtalsstyrd kompressor idag medans några nöjer sig med den traditionella typen.

1 m³ travad blandved kan ge ca 1300 kWh. Trodde du menade energi för uppvärmning "Vi har en elpanna från när huset byggdes som utan stöd käkade upp 21000kwh." Alltså att total elförbrukning tidigare låg på runt 26 MWh/år i huset med en familj. Du kanske menade att total elförbrukning var 21 MWh tidigare innan luftluftvärmepump? En LLVP är väldigt kostnadseffektiv så det blir oftast billigaste alternativet för att uppnå en medelhög energibesparing.

Ja menade 21 Mwh förbrukning innan LLVP. (Braskamin som eldats i ca 1 kbm ved i utöver detta.) Kan ju gjort nån Mwh till så total elförbrukning med elpanna ska kanske räknas på 22 Mwh. (inkl hushållsel)
Efter LVVP installerades förbrukar vi runt 13 000Kwh,inkl hushållsel (eldar lite mindre i kamin då vi ändå har 22 grader i v rum pga LLVP)
Men frågan är ju hur jag ska tänka med val av uppvärmningssystem. Personligen hade jag ju velat ha en pay off tid på 10 år för att vara säker på att jag tjänar på investeringen.
Lånar inte till det men är ju hårt arbete bakom dessa sparade pengar;)
Har haft firmor hemma för ett par år sen som eg sa olika allihopa. Hänger väl på vad de vill sälja.
Om man skulle välja en luft/vatten vilken utedel är erkänt tystast? Tycker ju CTC ser ok ut men de priser jag fick sist var nästan (-20 000kr) i nivå med bergvärme.

Inom bergvärme har jag kollat mest på Daikins inverter bergvärmepump verkar intressant, nån som kan ge input på den? Vet dock inte pris på en sån anläggning riktigt. Thermias inverter var alldelles för dyr men on/off pumpen låg på ett helt ok pris.

Nån mer som kör bil över sina rör som kan bekräfta det är ok? Hur mkt avstånd behövs framför borren, kan ev lägga den i kanten av uppfarten för att slippa köra på den.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Dax o komma framåt i val av värmesystem
« Svar #9 skrivet: 03 mars 2020, 22:59:06 »
Är det kort pay off tid som är prio och om du tjänar ca 3000:- på att byta från dagens uppvärmning till luft/vatten eller bergvärme så är det snarare minst 20 år beroende på vad du kan göra själv vid installation.
Luft/luft har även på ett ”enkelt” sätt luftkonditionering

Förutsättning är då självklart att inte elpriserna skenar flera hundra procent  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad jimmyboy_666

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Dax o komma framåt i val av värmesystem
« Svar #10 skrivet: 04 mars 2020, 13:12:08 »
Är det kort pay off tid som är prio och om du tjänar ca 3000:- på att byta från dagens uppvärmning till luft/vatten eller bergvärme så är det snarare minst 20 år beroende på vad du kan göra själv vid installation.
Luft/luft har även på ett ”enkelt” sätt luftkonditionering

Förutsättning är då självklart att inte elpriserna skenar flera hundra procent  :)

Ja så är det ju. Man får luta sig åt komfortfaktorn isf och lägre huvudsäkringar för att göra en besparing.
Iom att elpannan är från 1980 är den ju i behov av byte snart ändå så man får kanske räkna med 40 000kr där för att byta rakt av. Då blir ju kostnadstillägget mindre för att börja göra en energibesparing isf ju.



Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Dax o komma framåt i val av värmesystem
« Svar #11 skrivet: 04 mars 2020, 13:24:26 »
Har ingen koll på prisbilden på en elpanna men 40000:- inkl byte kanske det kostar.

Du har låg uppvärmningskostnad idag och svårt att spara några större summor på den och därmed längre pau off tid.

Vill du inte ta hela kostnaden direkt så kan man dela upp det på att köpa en elpanna som är bra anpassad för att docka på en utedel , byta ut jula pumpen mot en ”bättre” för att behålla möjligheten att enkelt använda luftkonditionering om placering av innerdel är rätt för detta.

Samtidigt är det skönt att fixa allt på en gång om plånboken tycker om det  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad jimmyboy_666

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Dax o komma framåt i val av värmesystem
« Svar #12 skrivet: 05 mars 2020, 18:22:52 »
Har ingen koll på prisbilden på en elpanna men 40000:- inkl byte kanske det kostar.

Du har låg uppvärmningskostnad idag och svårt att spara några större summor på den och därmed längre pau off tid.

Vill du inte ta hela kostnaden direkt så kan man dela upp det på att köpa en elpanna som är bra anpassad för att docka på en utedel , byta ut jula pumpen mot en ”bättre” för att behålla möjligheten att enkelt använda luftkonditionering om placering av innerdel är rätt för detta.

Samtidigt är det skönt att fixa allt på en gång om plånboken tycker om det  tummenupp

Ja verkligen inte lätt o veta hur man ska göra.
Pratat med ett par firmor i veckan och de anser ju bergvärme vara uteslutet pga pris. En firma menade även på att bergvärme inte kommer funka optimalt pga brainvätskans temp inte blir optimal då huset är för litet. Det gällde Daikin inverterpump.
Fick rekommendation L/V Altherma 3 för runt 100Kkr

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Dax o komma framåt i val av värmesystem
« Svar #13 skrivet: 05 mars 2020, 18:42:48 »
Ett alternativ med tanke på din redan låga förbrukning är Mitsubishis nya ”lilla” anläggning SWM60VA (luft/vatten) med R32 som ser vettigt prissatt ut och därmed borde gå att få till bra pris inkl installation.
1-fas och ser ut att klara sig på 13A säkring
Men räknar man med att det framöver ska bli långa och kalla vintrar så kanske det inte är rätt val men inte verkar vintrarna direkt bli längre och kallare här i mellan Sverige och söderut.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

B

  • Gäst
B
SV: Dax o komma framåt i val av värmesystem
« Svar #14 skrivet: 05 mars 2020, 18:48:33 »
Ja verkligen inte lätt o veta hur man ska göra.
Pratat med ett par firmor i veckan och de anser ju bergvärme vara uteslutet pga pris. En firma menade även på att bergvärme inte kommer funka optimalt pga brainvätskans temp inte blir optimal då huset är för litet. Det gällde Daikin inverterpump.
Fick rekommendation L/V Altherma 3 för runt 100Kkr
Sc:,h Sa han verkligen att Brinets temperatur inte skulle
Fungera optimalt  help på grund av husets storlek ??
Om det stämmer att han sa så kan du ignorera
Varenda bokstav

Mvh
B

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!