Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: VS som anpassar sig efter husets värmebehov  (läst 5498 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ts

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
VS som anpassar sig efter husets värmebehov
« skrivet: 28 mars 2011, 10:29:03 »
Hej
Har någon erfarenhet av den nya varianten av bergvärmepump som anpassar effekten till värmebehovet och som inte har någon elpatron? Är de prisvärda?

IVT skriver ”Inverterteknik maximerar besparing (upp till 12 procent jämfört med andra bergvärmepumpar)”.
http://www.ivt.se/pages/product.asp?lngID=177&lngLangID=1

Vet någon om man kan ta del av studien?

Vi har fått en offert med IVT HE C9 och har begärt en ny med IVT Premium X11

TS

Utloggad Antifreeze

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: VS som anpassar sig efter husets värmebehov
« Svar #1 skrivet: 28 mars 2011, 11:26:28 »
Det enda jag kan bidra med är att IVT's X-linjen samt Nibes F1250 har "för stor installerad effekt" för vissa nya hus enl BBR16/17.

Mer kraft och mindre pengar till elbolagen.  Thumbsup

Inköpspriset är dock högre.


Utloggad AAKEE

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: VS som anpassar sig efter husets värmebehov
« Svar #2 skrivet: 28 mars 2011, 13:37:39 »
Har en bekant som nylingen byggde nytt med en sån IVT, tror den var på 14kW utan elpatron. Han verkar iallafall väldigt nöjd...
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: VS som anpassar sig efter husets värmebehov
« Svar #3 skrivet: 28 mars 2011, 20:56:33 »
Personligen skulle jag inte köpa en sådan vp. I mina ögon är det onödigt komplicerad teknik till ett för högt pris, skulle jag köpa en sådan skulle jag vilja ha den billigare än en on-off-pump eftersom risken att den ska behöva repareras får anses större. Tillverkarna vill kunna ställa in ett snyggt skåp i ditt hus, peta på så lite rör som möjligt, och sen säga att "din värme är fixad", därav dessa nymodigheter. Lägg pengarna på en rejält dimensionerad on-off-pump och en översyn/balansering av radiatorsystemet istället.

Hur de har kommit fram till den förbättrade besparingen skulle vara intressant att se. Efter vad jag förstått har den frekvensstyrda vp-n i sig sämre COP (detta vet jag inte men har hört från betrodda forummedlemmar), men om man räknar besparing jfr med en on-off-pump med låg energitäckningsgrad så kanske man kan tjäna 12%. Om du räknar jämfört med en väldimensionerad on-off-pump med nästintill full energitäckning tror jag inte besparingen finns alls. Hursomhelst tror jag inte du kommer spara in den dyrare investeringen och riskpremien jag nämnde ovan.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad AAKEE

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: VS som anpassar sig efter husets värmebehov
« Svar #4 skrivet: 28 mars 2011, 21:08:03 »
Det borde väl egentligen inte röra sig om så mycket mer avancerade teknik, utan mest just varvtalsstyrningen. Borde inte behöva krångla så mycket, och kanske inte vara så dyrt heller...

COP = Låter ganska logiskt att en VP har ett varvtal/frekvens där den fungerar bäst/effektivast. Jag skulle endå kunna tänka mig att man dimensionerar/kör VP:n i det område där den fungerar med riktigt bra COP(innebärande att den kanske inte stryper ner varvtalet till 1/10 på sommaren utan kör start/stop-förfarande) men att den kan öka effekten istället för att köra spets.

Hos oss här i norra sverige kan vi ibland ha perioder där det krävs en mycket kraftig VP för att orka med utan spets, ibland är det kanske två-tre veckor med riktigt svikallt, kanske 40 grader eller kallare. Trots det är del av året 'normal' och med en jätte-VP kanske det blir många start och stopp då... mht det låter det inte helt fel med en VP som kan variera effekten.

Vad säger specifikatioerna på de varvtalsstyrda, har de sämre värden än en 'vanlig' ?
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad ts

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: VS som anpassar sig efter husets värmebehov
« Svar #5 skrivet: 28 mars 2011, 21:30:37 »
Tack för era snabba svar!

Nu har den nya offerten kommit:en ökning från 144000 till 156650 kr.

Labold, vad tänkte du dig för prisskillnad när du skrev dyrare investering?

AAKEE, kan du beskriva lite mer vad du menar med "Vad säger specifikatioerna på de varvtalsstyrda, har de sämre värden än en 'vanlig' ?"
Jag svarar gärna! (läste för första gången om värmepumpar för två veckor sedan)

TS, Uppsala

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: VS som anpassar sig efter husets värmebehov
« Svar #6 skrivet: 28 mars 2011, 21:40:37 »

Labold, vad tänkte du dig för prisskillnad när du skrev dyrare investering?


Tänkte inte på någon specifik nivå. Min magkänsla säger mig som sagt att frekvensstyrd vp ska vara billigare, som premium för den ökade risken.

Vad gäller frågan om specifikationerna är de väl ganska ointressanta. Den enda siffra som skulle vara relevant är årsvärmefaktor i ett typhus som liknar ditt. Tror du får svårt att hitta den siffran.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: VS som anpassar sig efter husets värmebehov
« Svar #7 skrivet: 28 mars 2011, 21:45:14 »
Det borde väl egentligen inte röra sig om så mycket mer avancerade teknik, utan mest just varvtalsstyrningen. Borde inte behöva krångla så mycket, och kanske inte vara så dyrt heller...

Det är din magkänsla. Kör på den.

Angående speciella behov i Norrland två veckor om året så skulle jag nog i så fall hellere gå med en vp med 2 kompressorer. Eller elda för spets.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ts

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: VS som anpassar sig efter husets värmebehov
« Svar #8 skrivet: 28 mars 2011, 21:50:28 »
Ser nu att energiprognosen går från 9270 kWh med C9:an till 9150 med X11:an, en skillnad på 170 kWh.

Ingen större besparing alltså...

TS

Utloggad Antifreeze

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: VS som anpassar sig efter husets värmebehov
« Svar #9 skrivet: 29 mars 2011, 13:27:26 »
Kan du inte posta offerterna och energiberäkningen här så vi får se hur de har räknat.

Även om man räknar med att du skulle tjäna 200kr så tar det ju ett väldigt långt tag att tjäna in mellanskillnaden. MEN hur mycket har de räknat med att den andra on/off pumpen ska gå med elpatronen?

Kanske skillanden är mer än 0kr även där....??

Sedan hur mycket mer effekt kan man plocka ut till att göra tex varmvatten?

Kan man duscha längre med x-line än med C9:an? Tänkte om man hade ett större badkar att man inte behövde ha en extra VVB då för att x-linjen är mer kraftfull?

Det måste ju vara något som gör att man inte får leverera de med nya hus pga för stor installerad effekt...  :(

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: VS som anpassar sig efter husets värmebehov
« Svar #10 skrivet: 30 mars 2011, 23:09:29 »
För stor installerad effekt har inget specifik att göra med inverter. 11kw är helt enkelt för mycket för nybyggnationsrelger, right?

Fördelen med inverter är ju som labold säger att du kan köpa en x11 fast ditt hus egentligen bara behöver 9 och därmed vara säker på att slippa spets samtidigt som du inte har överdimensionerat din anläggning då den kan varva ner. Denna fördel kommer dock med risk (min egen magkänsla) och en kostnad.

Personligen tror jag att en värmepump slits av 2 saker. Start Stop och gångtid. Gångtiden blir högre på invertermaskinen och antalet start stop som en vanligt vp är gjord för överstiger vida det antal som man normalt sett har under livstiden på pannan.

Personer/tekniker med kompetens och kunskapen/kännedom om problem/brister understiger vida det som gäller för en vanlig on/off pump.

Därtill är det ju så att en VP värmer vatten som i sig har viss tröghet. Annat hade det ju varit om det rörde sig om luft som sprutar i ansiktet. Hårtork på, hårtork av.

En fördel med en inverterstyrd är att den kräver något grundare hål. 

Jo vad gäller steglöst. Jag skulle då föredra en on/off värmepump som har steglösa cikulationspumpar som säkerställer optimalt delta på kalla och varma sidan. Typ optimum-varianterna från thermia. Finns säkert motsvarande hos övriga märken.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ts

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: VS som anpassar sig efter husets värmebehov
« Svar #11 skrivet: 31 mars 2011, 13:24:54 »
Antifreeeze frågar "MEN hur mycket har de räknat med att den andra on/off pumpen ska gå med elpatronen?"

Vad utöver detta undrar du:
9270 kWh med C9:an till 9150 med X11:an, en skillnad på 170 kWh

Elpatronen ska alltså täcka 170 kWh


Utloggad Antifreeze

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: VS som anpassar sig efter husets värmebehov
« Svar #12 skrivet: 31 mars 2011, 20:01:34 »
Men om det bara skiljer 170kW.......Bättre lägga mellanskillnaden mellan pumparna på tex ett lite djupare hål och få mer kräm ur c-linjen och sen spara resten.

OM du inte har andra tankar på utbyggnad eller värma andra utrymmen, ev garage mm så är valet solklart för mig om de har räknat och det endast skiljer 200kr i förbrukning... men lite mer i installationskostnad..

Annars har du häftigaste pumpen i området. DET kanske är värt mer än 200kr med avundsjuka grannar...  :)



Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: VS som anpassar sig efter husets värmebehov
« Svar #13 skrivet: 31 mars 2011, 20:24:42 »
Som jag sagt redan så skulle jag personligen välja en onoff. Men om vi nu tittar på tillskottsbehovet så indikerar ju detta att 9kw räcker.

Fördelen med X11:an i detta fallet är att OM dom har räknat fel i sin kalkyl så kommer tillskottet eventuellt bli högre med 9kw medans du klarar dig med X11an.

Givet prisskillnaden är det ju mycket roligt man kan göra för pengarna. Djupare hål är en sak som har nämnts
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Inloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: VS som anpassar sig efter husets värmebehov
« Svar #14 skrivet: 31 mars 2011, 20:40:11 »
För stor installerad effekt har inget specifik att göra med inverter. 11kw är helt enkelt för mycket för nybyggnationsrelger, right?

Fördelen med inverter är ju som labold säger att du kan köpa en x11 fast ditt hus egentligen bara behöver 9 och därmed vara säker på att slippa spets samtidigt som du inte har överdimensionerat din anläggning då den kan varva ner. Denna fördel kommer dock med risk (min egen magkänsla) och en kostnad.

Personligen tror jag att en värmepump slits av 2 saker. Start Stop och gångtid. Gångtiden blir högre på invertermaskinen och antalet start stop som en vanligt vp är gjord för överstiger vida det antal som man normalt sett har under livstiden på pannan.

Personer/tekniker med kompetens och kunskapen/kännedom om problem/brister understiger vida det som gäller för en vanlig on/off pump.

Därtill är det ju så att en VP värmer vatten som i sig har viss tröghet. Annat hade det ju varit om det rörde sig om luft som sprutar i ansiktet. Hårtork på, hårtork av.

En fördel med en inverterstyrd är att den kräver något grundare hål. 

Jo vad gäller steglöst. Jag skulle då föredra en on/off värmepump som har steglösa cikulationspumpar som säkerställer optimalt delta på kalla och varma sidan. Typ optimum-varianterna från thermia. Finns säkert motsvarande hos övriga märken.

Varför vill du ha en optimum blir det större besparing med en sån ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!