Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia D8 - Stannar pga "LÃ¥gtryck löst"  (läst 9449 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Karl_U

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
Thermia D8 - Stannar pga "Lågtryck löst"
« skrivet: 04 januari 2011, 19:32:11 »
Jag har en 5 år gammal Thermia D8 som jag för några dagar sedan trodde stannade pga låg köldbärarnivå.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=38778.msg361072#msg361072
Nu är köldbärarnivån rätt och den stannar ändå.

Jag har rensat silen i köldbäraren, korgen var inte full men det kan mycket väl ha varit stort flödesmotstånd genom silens hål då det satt gegga där.

Även efter rensning stannar pumpen.

I vilket läge skall fyrvägsventilens motor stå i när den tillverkar varmvatten och värme till huset?

Jag hade tidigare strul med fyrvägsventilen, bÃ¥de insatsen som är själva käglan, (jag bytte den för nÃ¥got Ã¥r sedan och den gÃ¥r tämligen lätt nu) och den knytnävsstora "motorn" som styr fyrvägsventilen. ÄVen den "motorn" bytte jag för nÃ¥gra Ã¥r sedan. Den där plastarmen pÃ¥ sidan av "motorn" ska den löpa lätt? Jag vill minnas att man skulle kunna röra den men att  man fick ta i sÃ¥ det gjorde ont i fingrarna. Nu lyckades jag inte röra den även men verktyg...

Jag fÃ¥r ge en eloge till min gamla installatör för även om han var fullt upptagen med att drifta alla möjliga grupper som installerade nya pumpar sÃ¥ kunde hanäven ställa ut nÃ¥n reservdel/utbytespryl pÃ¥ trappan och ge nÃ¥gra korta instruktioner om hur man skulle lösa problemet sÃ¥  man fick igÃ¥ng den. Han verkade även ha mycket god fingertoppskänsla för vilket fel det var...

Nån som har något bra tips?
« Senast ändrad: 04 januari 2011, 19:33:57 av Karl_U »

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Thermia D8 - Stannar pga "Lågtryck löst"
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2011, 19:52:14 »
Hur länge går den innan den löser?
GÃ¥r brinepumpen?
Antar att det är växelventilen du menar när du säger fyrvägsventil.
Den ska gå att reglera för hand. Om den står i sitt övre läge (värme) Då kan du trycka ner den för hand. Detta ska dock inte påverka ett LP-larm
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia D8 - Stannar pga "Lågtryck löst"
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2011, 22:28:14 »
Lågtryckspressostaten löser som sagt inte för krånglande växelventil.
Funkar brine-pumpen som den ska? Är den luftad? (prova att lätta lite på centrumskruven då den går)
Du kan även kolla i synglaset om det är klart eller "bubblar".
NÃ¥gon minut efter start ska synglaset vara helt klart.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Karl_U

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: Thermia D8 - Stannar pga "Lågtryck löst"
« Svar #3 skrivet: 04 januari 2011, 23:02:12 »
Nej brinepumpen funkar nog inte för i vanliga fall så hör man ett susande och lite bubblor som porlar i väg en stund innan kompressorn startar.
Hur felsöka?
Vad sägs om att ta bort elanslutningen från brinepumpen och se om jag får ström dit?
Hur luftar jag brinepumpen? Är centrumskruven en luftningsskruv?
Var sitter synglaset?

Utloggad Karl_U

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: Thermia D8 - Stannar pga "Lågtryck löst"
« Svar #4 skrivet: 04 januari 2011, 23:08:19 »
1Hur länge går den innan den löser?
2GÃ¥r brinepumpen?
3Antar att det är växelventilen du menar när du säger fyrvägsventil.
1 under 4 min kanske 3 minuter
2 Jag tror inte det
3 ja så heter den nog

Utloggad Karl_U

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: Thermia D8 - Stannar pga "Lågtryck löst"
« Svar #5 skrivet: 05 januari 2011, 00:14:37 »
Jag har felsökt.
Pumpen får ström strax innan kompressorn startar.
Pumpen startar inte när jag ger den ström från annat håll. Den knäpper bara lite. Oavsett vilken pol som får fas och nolla.

Är det måne pumpen eller styrdelarna jag behöver?
Jag hoppas på att blott behöva skruva ur två skruvar och sätta dit en ny pumpmotor.
Var finner jag lämpligen en
http://i55.tinypic.com/of8x0j.jpg[/img]]
http://i51.tinypic.com/2wnv047.jpg[/img]]




Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Thermia D8 - Stannar pga "Lågtryck löst"
« Svar #6 skrivet: 05 januari 2011, 00:23:49 »
Nej brinepumpen funkar nog inte för i vanliga fall så hör man ett susande och lite bubblor som porlar i väg en stund innan kompressorn startar.
Hur felsöka?
Vad sägs om att ta bort elanslutningen från brinepumpen och se om jag får ström dit?
Hur luftar jag brinepumpen? Är centrumskruven en luftningsskruv?
Var sitter synglaset?


Pumpen luftar du med skruven. Om du tar bort skruven så kan du även testa att vrida runt motoraxeln med en mejsel - Det brukar vara ett spår i axeln. Det kan vara så att pumpen har kärvat fast...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Karl_U

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: Thermia D8 - Stannar pga "Lågtryck löst"
« Svar #7 skrivet: 05 januari 2011, 00:32:06 »
Pumpen luftar du med skruven. Om du tar bort skruven så kan du även testa att vrida runt motoraxeln med en mejsel - Det brukar vara ett spår i axeln. Det kan vara så att pumpen har kärvat fast...
Hur minimerar jag slabbet? Jag antar att det rinner ut en massa köldbärare om jag skall vrida på axeln.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Thermia D8 - Stannar pga "Lågtryck löst"
« Svar #8 skrivet: 05 januari 2011, 01:18:45 »
Pumpen luftar du med skruven. Om du tar bort skruven så kan du även testa att vrida runt motoraxeln med en mejsel - Det brukar vara ett spår i axeln. Det kan vara så att pumpen har kärvat fast...
Hur minimerar jag slabbet? Jag antar att det rinner ut en massa köldbärare om jag skall vrida på axeln.

En trasa runt skaftet och en hink under. Plus lite snabbhet...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Karl_U

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: Thermia D8 - Stannar pga "Lågtryck löst"
« Svar #9 skrivet: 05 januari 2011, 07:32:55 »
 ;D
Bra där det är givetvis så man gör...

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Thermia D8 - Stannar pga "Lågtryck löst"
« Svar #10 skrivet: 05 januari 2011, 13:33:48 »
Fick du igång pumpen?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Karl_U

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: Thermia D8 - Stannar pga "Lågtryck löst"
« Svar #11 skrivet: 05 januari 2011, 16:28:12 »
Nej skall prova när jag kommer hem

Utloggad Karl_U

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: Thermia D8 - Stannar pga "Lågtryck löst"
« Svar #12 skrivet: 05 januari 2011, 19:11:17 »
Kära forumvänner, högt ärade dignitärer inom värmepump och kunniga rörpulare. Jag har ett meddelande. Dagens pris för rätt svar på frågan om varför pumpen stannade går gemensamt till.....

Tobocop, Carl N och purjo__     studs studs studs studs

Efter att ha betat mig igenom felsökningslistan kom jag nu efter jobbet till att skruva bort luftningsskruven (inte många droppar rann ut) och där inne finna spåret axeln. Det var lite kärvt att dra runt den, först satt den stilla men genom att vicka kom jag typl en grad extra per försiktig skruvning på skruvmejseln och till slut så hade jag kommit varvet runt och impellern löpte lätt. på med skruven och starta och vips så hörde jag att cirkulationen gick igång. Thumbsup

Nu funkar det, och jag blev inte ens smutsig :)

Vad gjorde att en pump, som gått nästan konstant de senaste månaderna, plötsligt kärvar ihop? Kan man förvänta sig att den kärvar snart igen? Bör jag byta motorenheten eller i vart fall beställa en och ha liggandes?



« Senast ändrad: 05 januari 2011, 19:15:48 av Karl_U »

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Thermia D8 - Stannar pga "Lågtryck löst"
« Svar #13 skrivet: 05 januari 2011, 20:13:27 »
En pump får du tag på samma dag eller nästa, så att köpa en pump för att ha som reserv är kanske lite överkurs. Det värsta som kan hända är att du får värma huset med eltillskott en dag eller två
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!