Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luftvärmepumpar och radonhus  (läst 5526 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lasso

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Luftvärmepumpar och radonhus
« skrivet: 21 februari 2007, 23:33:24 »
Antagligen en gammal frÃ¥ga, men jag hittar den ej pÃ¥ FAQ, sÃ¥ jag fÃ¥r ta om den igen  ^-^:

- Är det olämpligt att installera en luft-luftvärmepump i ett hus som har ett förhöjt radonvärde?
dvs, kommer den ökade luftcirkulationen som en sådan installation medför att också öka cirkulationen av dammpartiklar med radon?


Utloggad Duracell

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: Luftvärmepumpar och radonhus
« Svar #1 skrivet: 22 februari 2007, 09:19:49 »
Har igentligen ingen aning. Vad jag vet är att de partiklar som avger alfastrålning som frigörs från eventuellt blåbetongväggar eller marken sönderfaller i olika stadier och omvandlas slutligen efter 4 dagar till bly. Så det enda pumpen kan ställa till med i min logiska värld är röra upp dom partiklarna så dom inte ligger still på backen i 4 dagar (vilket jag ändå inte tror dom gör). Jag tror i många fall att röra runt luften kan vara bra istället särskilt om man har viss frånluft eller ventil från huset. Risken är ju annars att frånluften missar stora delar av stillastående luft.

Själv har jag en mildare variant av blåbetong i ytterväggarna.
Jah håller succesivt på att renovera mitt stora hus och målar då ytterväggarna i samma veva med spärrgrund och tapetserar med permafoil(radontapet) innan jag tapetserar med den fina tapeten.
Efter det kommer jag göra en radonmätning och sist sätta inluftsventiler så att lite luft strömmar in från varje rum och sen sugs ut i de utloppsventiler jag har.

Anledningen till att jag kommer göra en radonmätning efter permafoilen är att många är intresserad efter resultatet av bara radontapeten.

Mvh Durre
Karlstad/Norrstrand. Betonghus på platta.200m2 (+30 biyta) Direktverkande el. Nocria 14. Toppennöjd!

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Luftvärmepumpar och radonhus
« Svar #2 skrivet: 23 februari 2007, 10:35:53 »
Om radonet kommer från berggrunden och inte husets byggnadsmatrial borde en VP inte försämra radonvärdet, det kan ev höja radonet om det sker starka temperaturväxlingar då radon från bergrund kommer in i huset beroende på det undertryck som huset har där själva husgrunden blir som en slags sugklocka. Däremot kan du ha rätt om radonet fälls ut från matrial i väggarna, då hänger det på de filter som inomhusdelen har. Kolla med en expert.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad lasso

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Luftvärmepumpar och radonhus
« Svar #3 skrivet: 24 februari 2007, 10:25:19 »
Tack för intressanta svar!
I mitt fall handlar det om markradon (liksom i många andra svenska hus). Huset är också av den typ som är mycket vanlig i Sverige (dvs det är byggt på en betongbottenplatta, har direktverkande elradiatorer, ventilation genom självdrag, etc) och som antagligen också utgör en stor målgrupp för luft/luft-värmepumpar.

Om jag förstått Durre rätt så sönderfaller radonet till bly efter 4 dagar och utgör därför inget större problem... men radonet kommer ju inte in i huset vid bara ett enda tillfälle, det fylls ju på kontinuerligt (även om det naturligtvis är bra att det sönderfaller och inte är lika aktivt hela tiden) så slutsatserna av det resonemanget kunde jag inte riktigt förstå..

Självfallet skall man ju försöka täta grunden för att minska markradonet och att undertrycket varierar med temperaturväxlingar (mest radongas från marken avges ju på sommaren, men då är ju huset ofta mest ventilerat genom öppna fönster och annat) hade jag nog också kläm på - så frågan kvarstår fortfarande:

- Är det (o)lämpligt att installera en luft/luft-värmepump i ett s k "radonhus" (markradon)? Bidrar den ökade luftcirkulationen som en luft/luft-värmepump åstadkommer inomhus till att radonhälsoproblemet ökar i hus som har ett (något) förhöjt radonvärde?
Jag kan spontant tro att det borde förhålla sig på det viset, även om dammfilter och andra filter i luft/luft-värmepumpens inomhusdel antagligen tar upp en del av den ökade dammbildning i inomhusluften, som den ökade luftcirkulationen medför. Men vad blir nettoeffekten?

Någon som har ett svar/fått ett svar på den här frågan?


Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Luftvärmepumpar och radonhus
« Svar #4 skrivet: 10 mars 2007, 17:12:52 »
Hej Lasso!
När det gäller din konkreta fråga om huruvida det är olämpligt att installera en luft/luft-värmepump i ett s k "radonhus" så har jag faktiskt heller ingen riktig aning om det nu skulle vara till fördel eller nackdel, men min spontanta gissning är att det gör varken till eller från med pumpen, dvs pumpen gör nog varken nytta eller skada när det gäller ev förekomst av radon. Däremot är ju förbättrad ventilation det vanligaste och enklaste hjäpmedlet för att förbättra situationen vad gäller radon, och jag såg med viss oro på att du verkade ha endast självdragsventilation vilken i sig är ganska opålitligt. Så mitt råd till dig är att du skall se till att du har ett ordentligt ventilationssystem i huset med mekanisk frånluft med bra kapacitet, gärna kopplad via en varvtalsstyrning på fläkten, så att du kan reglera kapaciteten efter behov.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!