Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?  (läst 58455 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hebbe_s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
SV: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?
« Svar #30 skrivet: 04 februari 2015, 17:30:17 »
Enligt DAIKIN: "Påståendet om högre brine vid inverterstyrning är inget påhitt utan testfakta från maskiner vi har kört i sverige de senaste 2 åren.
Dessa har varit paralellkopplade mot 1245 och varje vecka så har vi ställt om brinen till 1245 resp...
Varannan vecka är ju ett ganska hyggligt test, finns det inga uppgifter om hur stor elförbrukningen var på resp. maskin?
Bostaden på gården: 195 m² (inredningsbar vind 110 m²) är byggd 1865. Markslinga 2x300 m, Combi Lodam DST 5 värmepump 13,7kW från 1985 drar 5kW förbrukar 14.480 kWh/år inkl. VV (medel 37 år), ingen ytterligare värmekälla. El-kasset frånslagen sedan 2007. När medeltemp ute ligger på -2⁰ är det 21,5⁰ inne (20⁰ vid golvet och 23⁰ vid taket), krypgrunden håller ca 14⁰. Radiatortermostater finns inte. Bostadens huvudsäkringar: 16A

Villan i byn (svärföräldrar): 125 m² 1½ plan är byggd 1855. Luft/vatten, IVT AirX 413 från 2022. Ej året-runt-boende...

Jonas Henriksson

  • Gäst
Jonas Henriksson
SV: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?
« Svar #31 skrivet: 04 februari 2015, 19:49:03 »
Den enda skillnaden mellan inverter och on/off pumpen är materialets värmeöverförings egenskap, d.v.s. så har berg och jord en dålig värmeöverförings förmåga jämfört med t.ex. Brinevätskan som i huvudsak består utav vatten. Då det är en dålig värmeöverföring i jord och berg så blir det en fördel att att sänka brine vätskans temperatur så lite som möjligt per tidsenhet vilket då sker i inverterpumpen. I on/off pumpen är ju effekten maximal, d.v.s.  brinevätskan blir maximalt kall per tidsenhet när den går och då överföringen i berget eller jorden tar för lång tid att jämna ut så kommer Brinevätskans temperatur inte utjämnas lika effektivt som om man konstant tar ur en lägre energinivå hela tiden.

Utloggad Christer1968

  • Nyfiken men vid liv
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?
« Svar #32 skrivet: 04 februari 2015, 19:51:26 »
Eftersom Brine temperaturen blir högre vid inverterdrift måste det vara på det sättet att när en On/Off maskin går belastar den berget eller jordslingan betydligt mer lokalt. D.v.s. den lokala nedkylningen hinner aldrig utjämnas med omgivningen innan On/Off maskinen startar igen. Invertermaskinen kyler ju ned minimalt lokalt och konstant och därav hinner omgivningen värma upp effektivare. Så det är fullt logiskt att brine temperaturen blir högre med inverterdrift, däremot kan ju effektuttaget vara samma om de har samma COP (SCOP) men förmodligen av ovanstående anledning har även inverterpumpen högre COP (SCOP) än On/Off pumpen vilket inte kommer synas i SP's tester då de endast är optimerade för On/Off pumpar. DAIKIN pumpen har egentligen möjlighet till SCOP över 6 men det syns som sagt inte i testerna utan snarare i verkligheten.

Ju större dT mellan brine och omgivningen desto snabbare överförs energi från den varma sidan till den kalla.
Tar man ut samma energimängd per år/säsong från borrhålet så sjunker bergets temperatur lika mycket oberoende om det är en on/off eller inverter pump. Det finns inget logiskt i ditt resonemang.
Nibe F1245 12kW parallellkopplad med Jäspi Econatur 40 till en 2400 liters ack.tank.
Cirka 300 kvm boyta

Utloggad hebbe_s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
SV: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?
« Svar #33 skrivet: 04 februari 2015, 19:55:28 »
Det finns fler tillverkare som spinner vidare på samma tema:
Citat Varmitek: "Årsvärme faktorn blir också markant högre i och med att när värmepumpen endast använder den ena kompressorn belastas marken mycket mindre, vilket resulterar i en betydligt högre värmefaktor."
Bostaden på gården: 195 m² (inredningsbar vind 110 m²) är byggd 1865. Markslinga 2x300 m, Combi Lodam DST 5 värmepump 13,7kW från 1985 drar 5kW förbrukar 14.480 kWh/år inkl. VV (medel 37 år), ingen ytterligare värmekälla. El-kasset frånslagen sedan 2007. När medeltemp ute ligger på -2⁰ är det 21,5⁰ inne (20⁰ vid golvet och 23⁰ vid taket), krypgrunden håller ca 14⁰. Radiatortermostater finns inte. Bostadens huvudsäkringar: 16A

Villan i byn (svärföräldrar): 125 m² 1½ plan är byggd 1855. Luft/vatten, IVT AirX 413 från 2022. Ej året-runt-boende...

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?
« Svar #34 skrivet: 04 februari 2015, 19:56:22 »
Jag tror att följande är förklaringen till den högre brinetempen vid inverterpump jämfört med on/off:

Energiuttaget ur marken sett över ett dygn är naturligtvis samma (kanske till och med större med invertern ifall den har högre COP). Däremot kommer en on/off kyla ner själva slingan hårdare vid drift än vad en inverter gör eftersom den ju går med högre effekt när den går. Sedan när den stannar kommer köldbäraren successivt värmas upp av den omgivande marken och hamna på en högre nivå än vad invertern har vid drift, men eftersom kompressorn ju inte arbetar då så "ser" vi inte denna högre temperatur. Det är ju trots allt köldbärarens genomsnittstemperatur under kompressordriften som är intressant när man tittar på COP, inte köldbärarens genomsnittstemperatur under dygnet.

Ta extremfallet där kollektorn är lagom dimensionerad efter husets behov men värmepumpen KRAFTIGT överdimensionerad. Trots att slingan i sig kommer kunna leverera tillräckligt med energi till huset per dygn så kommer köldbärartemperaturen bli katastrofalt låg de korta stunder kompressorn faktiskt går eftersom brinen kyls snabbare av värmepumpen än den hinner värmas upp av den korta kollektorn. Är värmepumpen istället dimensionerad exakt efter värmebehovet kommer vi få ett konstant och inte alltför högt värmeuttag ur kollektorn vilket gör att den enkelt hinner värmas upp av omgivande mark i samma takt som den kyls.
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Jonas Henriksson

  • Gäst
Jonas Henriksson
SV: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?
« Svar #35 skrivet: 04 februari 2015, 21:16:13 »
Christer,
det finns inget logiskt i mitt resonemang, oavsett det så är brine temperaturen ca 4 grader varmare för en inverter pump jämfört med en on/off vid jämförbara driftsförhållanden. Självklart så tar de lika mycket energi ur brunnen såvida de har samma effekt och COP, men inverterpumpen kan ta ut mer energi ur brunnen innan brine fryser. Anledningen till det är fortfarande trögheten att överföra värme i berg, d.v.s. ju högre dT som ska överföras ju trögare blir det.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?
« Svar #36 skrivet: 04 februari 2015, 21:24:53 »
Förklaringen jag och några till vill ha är hur det kan komma sig att man behöver plocka ur mindre energi ur berget.
Det är inte så att man behöver plocka mindre energi ur berget med en inverterpump. Tvärtom behöver man plocka ut mer värme eftersom KBin i snitt kommer att bli högre vilket ger högre COP vilket betyder att en större del av den producerade värmen kommer från borrhålet. Samma värmebehov betyder alltså mer uttagen värme från berget.

Det är inte bara det som händer i borrhålet som förbättrar COP. Temperaturfallet i värmeväxlarna minskar också. Frågan är vad det är för förluster i invertern.

Ju större dT mellan brine och omgivningen desto snabbare överförs energi från den varma sidan till den kalla.
Tar man ut samma energimängd per år/säsong från borrhålet så sjunker bergets temperatur lika mycket oberoende om det är en on/off eller inverter pump. Det finns inget logiskt i ditt resonemang.
Det är inte bergets temperatur som det handlar om, det är temperaturen på ingående köldbärare är den viktiga och den påverkas mycket av hur man tar ut årsvärmebehovet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nyfikeen

  • Gäst
nyfikeen
SV: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?
« Svar #37 skrivet: 04 februari 2015, 21:47:38 »
Har ni några data på att en Daikin pump verkligen har bättre SCOP när den går på halvfart och längre tid, jämfört en on-off? Om hålet eller marken blir varmare av en inverter så är väl det tvärtom. Eller tar man ut mer värme ur hålet och det blir då varmare.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?
« Svar #38 skrivet: 04 februari 2015, 21:56:30 »
Jag tycker det känns rimligt som påstås ovan, att kollektorn kan krama ur mer energi ur berget om den inte står inaktiv långa perioder.  Pga trögheten i berget så tappar man helt enkelt tid i energiöverföringen med en on-off jfrt med en inverter som går hela tiden på lägre effekt.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert på värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?
« Svar #39 skrivet: 04 februari 2015, 22:02:05 »
Hej!

Jag kan tänka mig att man kan får högre brinetemperatur med en inverter under vissa driftfall.
Men praktiskt?
Min brinetemperatur är som lägst när min on-off Vp går kontinuerligt och levererar ungefär 8 kW.
om jag hade haft en inverter under samma förutsättnigar, kontinuerlig drift och 8 kW, så kommer den att belasta borran på precis samma sätt om COP är lika för maskinerna. Enda sättet brinetemperaturen kan bli högre på är om COP är sämre.

/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?
« Svar #40 skrivet: 04 februari 2015, 22:07:09 »
Christer,
det finns inget logiskt i mitt resonemang, oavsett det så är brine temperaturen ca 4 grader varmare för en inverter pump jämfört med en on/off vid jämförbara driftsförhållanden. Självklart så tar de lika mycket energi ur brunnen såvida de har samma effekt och COP, men inverterpumpen kan ta ut mer energi ur brunnen innan brine fryser. Anledningen till det är fortfarande trögheten att överföra värme i berg, d.v.s. ju högre dT som ska överföras ju trögare blir det.
Brine fryser inte vid minusgrader efter som man har nån typ av frostskydds medel i ofta sprit men ibland andra typer. Om min kb temp steg 4 grader skulle den ligga på samma som bergets temperatur vilket vore fantastiskt men knappast möjligt. Köper resonemanget att kb kan stiga lite pga av jämnare uttag men knappast 4 grader. Att köra 2 st olika vp mot samma borra och jämföra kb säger inte mycket om inte de båda vp levererar lika mycket energi. En annan sak är hur ofta har on/off vp startat har man tex 25 starter per dygn bör inte kb skilja mycket eftersom då har i princip kb snurrat 1-2 varv i slingan på varje körning. Är du endast kund hos Daikin eller har du nått mera att göra med dom ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad hebbe_s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
SV: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?
« Svar #41 skrivet: 04 februari 2015, 22:26:06 »
Min brinetemperatur är som lägst när min on-off Vp går kontinuerligt och levererar ungefär 8 kW.
om jag hade haft en inverter under samma förutsättnigar, kontinuerlig drift och 8 kW, så kommer den att belasta borran på precis samma sätt om COP är lika för maskinerna...
Precis så tänkte jag också... (Det blir kanske lite bättre på sommaren när elpriset är som lägst och förbrukningen minst.)

Att köra 2 st olika vp mot samma borra och jämföra kb säger inte mycket om inte de båda vp levererar lika mycket energi.
Å andra sidan kan ju faktiskt den ena värmepumpen visa en lägre elförbrukning än vad den andra gör om man har möjligheten att test dem så här...
Bostaden på gården: 195 m² (inredningsbar vind 110 m²) är byggd 1865. Markslinga 2x300 m, Combi Lodam DST 5 värmepump 13,7kW från 1985 drar 5kW förbrukar 14.480 kWh/år inkl. VV (medel 37 år), ingen ytterligare värmekälla. El-kasset frånslagen sedan 2007. När medeltemp ute ligger på -2⁰ är det 21,5⁰ inne (20⁰ vid golvet och 23⁰ vid taket), krypgrunden håller ca 14⁰. Radiatortermostater finns inte. Bostadens huvudsäkringar: 16A

Villan i byn (svärföräldrar): 125 m² 1½ plan är byggd 1855. Luft/vatten, IVT AirX 413 från 2022. Ej året-runt-boende...

nyfikeen

  • Gäst
nyfikeen
SV: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?
« Svar #42 skrivet: 05 februari 2015, 06:52:58 »
Tittar man på Nibe för samma årsbehov så ser man ingen förbättring i lägre energiförbruknig jmf deras inverter och onoff. Daikin visar väl inga sådana data så det är nog inte så i deras fall eller så har de ingen koll som Nibe.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?
« Svar #43 skrivet: 05 februari 2015, 07:08:58 »
Att COP inte är bättre eller ser bättre ut i en specifik kalkyl innebär inte att den inte kan bli bättre i praktiken.
Jag tror man kan få rätt stora skillnader i COP om man provar räkna på lite olika energibehov.
Invertern är säkert effektivare under vissa förhållanden, men mindre effektiv under andra, t.ex. vid extrem låglast.
En kompromiss som gör att du under större delen av året får en jämn tillförsel av värme UTAN att tappa i COP trots att invertern troligen har en rätt stor sweetspot där den är effektivare än on/off-värmepumpen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Panaz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ska jag byta den 25 år gamla jordvärmepumpen?
« Svar #44 skrivet: 05 februari 2015, 07:20:56 »
Hej
Ni som tvivlar på att en inverterpump har högre brine temp än en on-off, kan ni förklara följande, dom flesta on-off pumparna som redovisar kb. temp här på forumet har en skillnad på 3-4 grader, min inverter ligger oftast på 0,5 till 1 grads skillnad, vid vv körning upp mot 2 grader.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!