Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Diplomat optimum och elpatron  (läst 1881 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jeppis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jakobstad/Finland
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Diplomat optimum och elpatron
« skrivet: 12 februari 2011, 20:13:55 »
Hej,

Har en 8kw optimum som jag kör med kurva 32. Har både radiatorer och golvärme.
Mitt problem är att under de två första åren gick inte elpatronen alls in för att hjälpa till men i vinter har den redan gått över 70h. Jag bedömmer inte denna vinter som kallare än fjolårets.

Jag har renoverat huset och flyttat några mellanväggar och det har resulterat i att två radiatorer har fallit bort, kan detta vara orsaken?
Då ute temp sjunker till -19 eller kallare så faller integralen och VP klarar inte själv av att höja den. Tidigare har det inte varit nåt problem ned till -25.

Brine in ligger på -1 ibland -2.

Tacksam för svar,
Jeppis
180m2 i 3-plan, byggår 2009, mekanisk ventilation med återvinning. Thermia diplomat 10kw. Borrdjup-unknown

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Diplomat optimum och elpatron
« Svar #1 skrivet: 12 februari 2011, 20:56:12 »
Hej,

Har en 8kw optimum som jag kör med kurva 32. Har både radiatorer och golvärme.
Mitt problem är att under de två första åren gick inte elpatronen alls in för att hjälpa till men i vinter har den redan gått över 70h. Jag bedömmer inte denna vinter som kallare än fjolårets.

Jag har renoverat huset och flyttat några mellanväggar och det har resulterat i att två radiatorer har fallit bort, kan detta vara orsaken?
Då ute temp sjunker till -19 eller kallare så faller integralen och VP klarar inte själv av att höja den. Tidigare har det inte varit nåt problem ned till -25.

Brine in ligger på -1 ibland -2.

Tacksam för svar,
Jeppis

Har du haft några stopp på hög retur eller kortare gångtider än tidigare?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad jeppis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jakobstad/Finland
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat optimum och elpatron
« Svar #2 skrivet: 13 februari 2011, 09:20:56 »
Nej inga stopp pga hög retur. Men jag tycker att jag har för många starter, men jag vet inte vad som är normalt. Vp går mellan 3800-4200h i året.
180m2 i 3-plan, byggår 2009, mekanisk ventilation med återvinning. Thermia diplomat 10kw. Borrdjup-unknown

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Diplomat optimum och elpatron
« Svar #3 skrivet: 14 februari 2011, 19:35:10 »
Nej inga stopp pga hög retur. Men jag tycker att jag har för många starter, men jag vet inte vad som är normalt. Vp går mellan 3800-4200h i året.

Du kan ju ha ändrat flödesförhållandena i systemet genom att ta bort raddar. Kolla alla raddar och golvvärmen så att ingen värmeavgivande enhet har en diff mellan in och ut som är mindre än 5 grader.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad jeppis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jakobstad/Finland
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat optimum och elpatron
« Svar #4 skrivet: 14 februari 2011, 22:16:11 »
Tack, jag ska kolla detta.
180m2 i 3-plan, byggår 2009, mekanisk ventilation med återvinning. Thermia diplomat 10kw. Borrdjup-unknown

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!