Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Primär- och sekundärkretsar...  (läst 3953 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad n'Petter

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Primär- och sekundärkretsar...
« skrivet: 23 januari 2006, 10:17:50 »
Hej!
Har renoverat ett hundra år gammalt hus senaste året och just flyttat in. Har installerat Wirsbo vattenburen golvvärme (20 mm rör, 300 cc, spridarplåtar, glesgolv m m) i halva bottenvåningen - övriga rum har radiatorer sedan 30-talet (typ självcirkulerande).

Golvvärmen har en Push 15N som fördelar på 4 slingor/4 rum, och har naturligtvis en egen cirk-pump (som väl driver i "framriktningen"??). Dessutom en gemensam pump  på returen för hela systemet (radiatorer + golv).

Jag har svårt att få golvvärmen att ge särskilt mycket, och misstänker dåligt flöde. Både jag och installatören har luftat ett antal gånger, så luft borde inte vara problemet.

Har också kollat pumpen, som verkar snurra (har kollat axeln också).

Funderar på samspelet mellan primärkretsen (hela husets värmesystem) och sekundärkretsen (själva golvvärmen). Finns det principer för hur man ska ställa/balansera cirk-pump för respektive krets?

Till exempel om det verkar komma för lite varmvatten in i sekundärkretsen (=golvvärmen), ska jag då öka hastigheten på sekundärkretsens cirkpump, eller på primärkretsens pump, eller ska den ena höjas och den andra sänkas, eller är de oberoende av varandra, eller....??? :o

Tror att möjlig orsak till problemen med golvvärmen kan vara "balanseringen" mellan golvvärme (modernt, trånga rör, högt tryck) och radioatorerna (gammalt, grova rör, lågt tryck, lågt motstånd). Det kanske är så att allt varmvatten går den "lätta vägen" till radiatorerna, och sålunda inget till golvvärmen.

Någon som har några hints ?
Trägen vinner . . .

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29398
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Primär- och sekundärkretsar...
« Svar #1 skrivet: 23 januari 2006, 10:43:04 »
Hej!
Har renoverat ett hundra år gammalt hus senaste året och just flyttat in. Har installerat Wirsbo vattenburen golvvärme (20 mm rör, 300 cc, spridarplåtar, glesgolv m m) i halva bottenvåningen - övriga rum har radiatorer sedan 30-talet (typ självcirkulerande).

Golvvärmen har en Push 15N som fördelar på 4 slingor/4 rum, och har naturligtvis en egen cirk-pump (som väl driver i "framriktningen"??). Dessutom en gemensam pump  på returen för hela systemet (radiatorer + golv).

Jag har svårt att få golvvärmen att ge särskilt mycket, och misstänker dåligt flöde. Både jag och installatören har luftat ett antal gånger, så luft borde inte vara problemet.

Har också kollat pumpen, som verkar snurra (har kollat axeln också).

Funderar på samspelet mellan primärkretsen (hela husets värmesystem) och sekundärkretsen (själva golvvärmen). Finns det principer för hur man ska ställa/balansera cirk-pump för respektive krets?

Till exempel om det verkar komma för lite varmvatten in i sekundärkretsen (=golvvärmen), ska jag då öka hastigheten på sekundärkretsens cirkpump, eller på primärkretsens pump, eller ska den ena höjas och den andra sänkas, eller är de oberoende av varandra, eller....??? :o

Tror att möjlig orsak till problemen med golvvärmen kan vara "balanseringen" mellan golvvärme (modernt, trånga rör, högt tryck) och radioatorerna (gammalt, grova rör, lågt tryck, lågt motstånd). Det kanske är så att allt varmvatten går den "lätta vägen" till radiatorerna, och sålunda inget till golvvärmen.

Någon som har några hints ?

Du har nog rätt i att vattnet går lätta vägen genom radiatorerna så golvvärmen får dåligt flöde, sänk primärpumpen till min och öka sekundär till max och kolla om inte detta hjälper.

Åtgärd 2 om detta inte hjälper är att strypa flödet till radiatorerna på antingen radiatorkopplet eller returen (fasta instrypningat). Känn på radiatorerna så att de inte är jämnvarma upptill och nertill, då kortsluter de systemet, stryp in dessa först.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad n'Petter

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Primär- och sekundärkretsar...
« Svar #2 skrivet: 23 januari 2006, 22:39:55 »
Tackar - ska genast ner i källar'n och prova
Trägen vinner . . .

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!