Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC Ecoair 10,9 , dog kompressorn?  (läst 2529 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hobbymekk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
CTC Ecoair 10,9 , dog kompressorn?
« skrivet: 27 mars 2016, 17:30:59 »
Kopplade in en eco air idag, jag köpte den i somras och har inte hunnit koppla in den förrän nu, den hade bytt kompressor som bara gått ca två-tre år så den borde ju hålla ett tag till tänkte jag.
När jag kopplat in den så tyckte jag kompressorn gick lite hårt, men har egentligen inget att jämföra med utom den sfinx som jag haft innan, och den är ju hälften så stor. Efter ett tag tystnade kompressorn helt och bara fläkten gick. Kom på efter en stund att så borde det inte vara, så jag stängde av strömmen. Då märks det att kompressorn är jättevarm. Provade att starta om efter ett tag men kompressorn startar inte. Motorskyddet har inte löst ut. Det sitter i Ecobasic inne i VP:n.
Om någon kabel lossat, en fas försvunnit, eller om det är något annat fel borde väl motorskyddet bryta? Är det rimligaste att kompressorn rasat?

Och skall man då kosta på ny kompressor? Vad tror ni det kostar? Sätter man i en ny så bör den ju hålla några år. Sedan är det väl trevägsventilen som kan paja på dessa, när man passa på att byta den med, och så har man en pump som bör leva 5-10 år?
Villa på ca 170 kvadrat strax norr om Borås, luftburen värme med FTX Heru 100, bergvärmepump Bosch EHP9LW/M med ca 150m hål, 300L volymtank (gamla varmvattenberedaren), med vattenbatteri i tilluftkanalen. Kamin för lite myseldning och vid strömavbrott. Total årsförbrukning på el ca 11500kWh (inkl elvärme för frostfrtt i garagförråd)

Dessutom ett extra hus på ca 160 kvadrat med vedeldning+viking bio pelletsbrännare i viadrus panna, acctankar och en ecoair 10.9 luft-vatten VP

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC Ecoair 10,9 , dog kompressorn?
« Svar #1 skrivet: 27 mars 2016, 19:11:13 »
Har du kollat pressostaterna?
Och innan du kör igång den, kolla att vätskeflödet genom den är OK, kör med cirkpumpen och kolla att vattnet cirkulerar som det ska.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hobbymekk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC Ecoair 10,9 , dog kompressorn?
« Svar #2 skrivet: 27 mars 2016, 23:05:14 »
Pressostaterna är ok (klickade inte när jag tryckte på återställningsknapparna, så då bör dom inte ha löst ut, och det var inte heller något larm)
cirkulationspumpen är snäppet större än vad som rekommenderas, så det bör ju vara tillräcklig cirkulation. Det hörs också att det är flöde när man startar pumpen (lite luft kvar...)
Men jag kom på en sak, kan det bli något fel om det är fasfel, så kompressorn går baklänges? I instruktionerna står det att man skall köra, och om den larmar för något visst fel så går kompressorn baklänges och då får man byta två faser. Kanske skall testa att byta fasföljd...
Villa på ca 170 kvadrat strax norr om Borås, luftburen värme med FTX Heru 100, bergvärmepump Bosch EHP9LW/M med ca 150m hål, 300L volymtank (gamla varmvattenberedaren), med vattenbatteri i tilluftkanalen. Kamin för lite myseldning och vid strömavbrott. Total årsförbrukning på el ca 11500kWh (inkl elvärme för frostfrtt i garagförråd)

Dessutom ett extra hus på ca 160 kvadrat med vedeldning+viking bio pelletsbrännare i viadrus panna, acctankar och en ecoair 10.9 luft-vatten VP

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC Ecoair 10,9 , dog kompressorn?
« Svar #3 skrivet: 28 mars 2016, 12:27:35 »
Om den går baklänges så ska det som sagt komma ett larm i displayen.
Sen så brukar det låta mycket illa om kompressorn då den går åt fel håll.
Du skrifer iofs att det lät som den gick hÃ¥rt.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: CTC Ecoair 10,9 , dog kompressorn?
« Svar #4 skrivet: 28 mars 2016, 15:33:22 »
låter mycket. var kompressorn verkligen igång? eller startade den och i samband med start knäckte en säkring. kolla säkringarna eller byt alla 3. om kompressorn är varm kan den utlöst det inbyggda övertempskyddet och då tar det en halv dag innan det går att starta igen. går kompressorn fel väg så blir det ingen hetgas och elektroniken stoppar driften efter några minuter (3). i så fall växla 2 faser.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: CTC Ecoair 10,9 , dog kompressorn?
« Svar #5 skrivet: 28 mars 2016, 16:26:09 »
Ja, förmodligen har överhettningsskydded löst ut och då måste den svalna ganska länge.
Om du får igång den igen så kan du känna på hetgasröret om det blir varmt. Blir det inte varmt så går den åt fel håll.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad hobbymekk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC Ecoair 10,9 , dog kompressorn?
« Svar #6 skrivet: 28 mars 2016, 22:00:42 »
Tackar för svaren!
MEN: Ecobasic, vilken larmkod har den för fasföljdsfel?
Nä, inte det...
Så den går tills nått rasar, eller ett överhettningsskydd bryter. Och att det sitter ett överhettningsskydd inne i kompressorn finns heller inte omnämnt i någon manual, men där var ni på rätt spår.
Lite googlande igår kväll gav mig nytt hopp...
Så i förmiddags mätte jag lindningarna och dom var ok, sedan kollade jag att alla kablar var åtdragna, att det var spänning på alla faser, och bytte fasföljd. Och sedan 11.00 går den som tåget. Har en loggning på det och det ser bra ut. Två kompressorstarter idag, det går inte åt så mycket värme nu. Höjde cirkulationspumpen till läge 2 för tempdiffen var nära 10 grader, så nu är det ungefär 5 grader tempdiff över pumpen, är det lagom?
Tänkte lägga upp loggen om jag hittar något bra ställe.
Villa på ca 170 kvadrat strax norr om Borås, luftburen värme med FTX Heru 100, bergvärmepump Bosch EHP9LW/M med ca 150m hål, 300L volymtank (gamla varmvattenberedaren), med vattenbatteri i tilluftkanalen. Kamin för lite myseldning och vid strömavbrott. Total årsförbrukning på el ca 11500kWh (inkl elvärme för frostfrtt i garagförråd)

Dessutom ett extra hus på ca 160 kvadrat med vedeldning+viking bio pelletsbrännare i viadrus panna, acctankar och en ecoair 10.9 luft-vatten VP

Utloggad hobbymekk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC Ecoair 10,9 , dog kompressorn?
« Svar #7 skrivet: 28 mars 2016, 22:07:45 »
Jo så missen jag gjorde igår var att inte omedelbart efter kompressorstart kontrollera tempen på hetgasröret. Men jag trodde ju att styrenheten skulle larma om kompressorn gick åt fel håll...
här är loggningen:
http://forumbilder.se/F991M/img-2574



Sedan har jag satt skillnad mellan start och stopp till 8 grader så man inte skall slita på kompressorn för mycket. Jag kör mot acctank så det märks inte i huset.
Villa på ca 170 kvadrat strax norr om Borås, luftburen värme med FTX Heru 100, bergvärmepump Bosch EHP9LW/M med ca 150m hål, 300L volymtank (gamla varmvattenberedaren), med vattenbatteri i tilluftkanalen. Kamin för lite myseldning och vid strömavbrott. Total årsförbrukning på el ca 11500kWh (inkl elvärme för frostfrtt i garagförråd)

Dessutom ett extra hus på ca 160 kvadrat med vedeldning+viking bio pelletsbrännare i viadrus panna, acctankar och en ecoair 10.9 luft-vatten VP

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!