Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Top grade = Skit?  (läst 1828 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HÃ¥kan74

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Top grade = Skit?
« skrivet: 03 januari 2021, 22:31:58 »
Är det bara jag eller är Daikin stenålderssaker som inte kan göra 2 saker samtidigt.
Klarar inte skiten av att värma hus och varmvatten samtidigt.....???? >:(

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Top grade = Skit?
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2021, 22:36:57 »
Möjligt det är lite stenålders att dom inte kan göra 2 saker samtidigt men vad jag vet finns det ingen av konkurrenterna som kan göra det och normalt sett är det inget problem att dom inte kan det heller.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Top grade = Skit?
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2021, 08:06:40 »
Är det bara jag eller är Daikin stenålderssaker som inte kan göra 2 saker samtidigt.
Klarar inte skiten av att värma hus och varmvatten samtidigt.....???? >:(
Det är nog bara du.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Top grade = Skit?
« Svar #3 skrivet: 04 januari 2021, 09:15:23 »
Är det bara jag eller är Daikin stenålderssaker som inte kan göra 2 saker samtidigt.
Klarar inte skiten av att värma hus och varmvatten samtidigt.....???? >:(

Jodå Håkan, nog fixar en Daikin det också.

Skaffa en tank och en shunt samt drifta värmepumpen med fast kondensering, så har du en värmepump som skapar rumsvärme och varmvatten samtidigt.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Top grade = Skit?
« Svar #4 skrivet: 04 januari 2021, 09:43:45 »
Smurfen, Thermia klarar väl det, i alla fall till viss del med sin HGW
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Top grade = Skit?
« Svar #5 skrivet: 04 januari 2021, 10:00:47 »
Smurfen, Thermia klarar väl det, i alla fall till viss del med sin HGW
Under korta perioder vintertid med radiatorer.
Resten av året blir det ingen speciell vattentemperatur av HGW då maskinen jobbar med låga framledningstemperaturer.
Har du dessutom golvvärme så blir funktionen nära noll.

D

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Top grade = Skit?
« Svar #6 skrivet: 04 januari 2021, 10:45:44 »
Ja och då är ju Thermian överlägsen tex Daikin som ALDRIG ger värme och varmvatten på samma gång.
Ps
I stora delar av landet har vi ett så pass kallt klimat att TWG ger varmvatten under större delen av vintern, och jag skulle påstå att den övervägande delen av bostäder har element som värmekälla. Golvvärme var ju inte så vanligt tidigare.
Men det vill du väl inte hÃ¥lla med om för det gynnar ju inte dit fabrikat  ::)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Top grade = Skit?
« Svar #7 skrivet: 04 januari 2021, 11:00:19 »
Sedan kan man ju fråga sig om det är bra med hetgasväxlare d.v.s. om det är ger fördelar för komfort, livslängd och/eller ekonomi.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Top grade = Skit?
« Svar #8 skrivet: 04 januari 2021, 11:13:10 »
Det vet ju inte vi vanliga dödliga, det är troligen bara Thermias tekniskaelit som vet det. Men tror du att dom skulle hålla fast vid tekniken om den inte vore OK?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Top grade = Skit?
« Svar #9 skrivet: 04 januari 2021, 11:50:10 »
Smurfen, Thermia klarar väl det, i alla fall till viss del med sin HGW
Jo det vet jag men dom verkar ge så pass lite så tyckte inte det var värt ta upp .
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Top grade = Skit?
« Svar #10 skrivet: 04 januari 2021, 13:38:03 »
Är det mÃ¥nde felfabrikat som har funktionen?  ^-^
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Top grade = Skit?
« Svar #11 skrivet: 04 januari 2021, 14:25:55 »
För mig är Thermia fel fabrikat på grund av hur dom säljs men annars är dom säkert ok men jag skulle köpt en modell utan hgv laddning av vv det kostar helt enkelt för mycket i förhållande vad det ger i besparing även om Thermia hävdar att det ger vv på köpet. Även Nibe har kört med hetgas värmning av vv på nån äldre vp som jag inte kommer ihåg vad den heter och tror det var innan man började använda växelventil för vv laddning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2961
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Top grade = Skit?
« Svar #12 skrivet: 04 januari 2021, 15:44:37 »
HWG = (var finns tummen ner?)

Nej men det har ju konstaterats tidigare att då hgw är i drift så klarar inte pumpen av samma framledningstemperatur (två grader mindre) än utan hgw så ligger man på gränsen att elspets skall slå på så kanske inte så bra.

Däremot fÃ¥r ju jag längre körningar dÃ¥ hgw är aktiverat dÃ¥ jag har golvvärme, men inte brukar det synas i vv tanken, bottengivaren brukar stiga lite men tror nog i det lÃ¥nga loppet att det inte spelar nÃ¥gon roll. Men det är väl ocksÃ¥ annat köldmedie i hgw maskinerna, kanske det är en fördel?  dontknow
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!