Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daikin Altherma 75-DA180  (läst 1848 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jfl

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +0/-0
Daikin Altherma 75-DA180
« skrivet: 13 december 2020, 13:44:19 »
Hej, ny på Daikin avdelningen då jag tidigare varit aktiv på Sanyo avdelningen.
Jag har letat ersättare till min gamla anläggning (Sanyo co2 4,5Kw) och den som skulle bli smidig ersättare är Daikin 75-DA180.
Nu finns det ej riktigt bra underlag som installationsmanual och liknande tillgängligt.
Jag har två tekniska frågor: finns det belastningsvakt inbyggd (för att minimera huvudsäkringar)?
Hur görs varmvattnet tank eller genomströmningsväxlare.

Någon som har erfarenheter att förmedla?

Finns det någon bra återförsäljare/installatör i skåne?

Eller ska man köra allt genom Polarpumpen.se
Tacksam för alla synpunkter.

MVH JFL
1-plan 132 m2 byggt -63 i SkÃ¥ne alla fönster bytta till 3 glas -04 i övrigt hyfsat isolerat. Tidigare med elpanna Ã¥rsförbrukning ca. 23000 kwh inkl. HH.el med Sanyo CO2 4,5 Kw (installerad -05 Dec.) Ã¥rsförbrukning ca. 13000 kwh  inkl.HH.el.
Daikin Altherma 75-DA180 (installerad -20 April) Ã¥rsförbrukning ca. 9500 kwh  inkl.HH.el.

Utloggad jfl

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +0/-0
SV: Daikin Altherma 75-DA180
« Svar #1 skrivet: 17 september 2021, 13:55:37 »
Hej, en uppdatering om hur det blev.
Ingen lokal återförsäljare hittades.
Jag beställde därför från Polarpumpen.se inkl. totalinstallation.
Den blev installerad 2021-04-08.
Tydligen ingick ej isolering av anslutande rör i pannrummet (fick göra själv).
En skillnad mot den gamla anläggningen är att radiatorsystemet ger ifrån sig störande ljud beroende på att temperaturen varierar.
Detta beror på att denna innedel växelvis gör varmvatten resp. värme.

Det skall bli spännande att se förbrukningen och ljudnivån på utedelen när det blir kallare.

Mitt val att byta allt efter 15 år är beroende på att jag vill ha en problemfri drift.

MVH JFL
1-plan 132 m2 byggt -63 i SkÃ¥ne alla fönster bytta till 3 glas -04 i övrigt hyfsat isolerat. Tidigare med elpanna Ã¥rsförbrukning ca. 23000 kwh inkl. HH.el med Sanyo CO2 4,5 Kw (installerad -05 Dec.) Ã¥rsförbrukning ca. 13000 kwh  inkl.HH.el.
Daikin Altherma 75-DA180 (installerad -20 April) Ã¥rsförbrukning ca. 9500 kwh  inkl.HH.el.

Utloggad jfl

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +0/-0
SV: Daikin Altherma 75-DA180
« Svar #2 skrivet: 04 maj 2022, 14:22:04 »
Hej, har nu haft denna i drift ett år som ersättare till Sanyo CO2 4,5.
Den har helt klart levererat och jag är nu under 9000Kwh/år i totalförbrukning inkl. hushållsel.
Lite problem med oväsen från en radiator när växelventilen gick från varmvatten till rumsvärme (löst med glidande upphängning på denna radiator).
Ljudnivån lägre, lite annorlunda och betydligt mer lågfrekvent.

Titta i bifogat Excel gällande förbrukning först med elpanna därefter Sanyo och nu Daikin.
1-plan 132 m2 byggt -63 i SkÃ¥ne alla fönster bytta till 3 glas -04 i övrigt hyfsat isolerat. Tidigare med elpanna Ã¥rsförbrukning ca. 23000 kwh inkl. HH.el med Sanyo CO2 4,5 Kw (installerad -05 Dec.) Ã¥rsförbrukning ca. 13000 kwh  inkl.HH.el.
Daikin Altherma 75-DA180 (installerad -20 April) Ã¥rsförbrukning ca. 9500 kwh  inkl.HH.el.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 637
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!