Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Pumpens
« skrivet: 21 november 2020, 11:03:15 »

Här kommer en liten uppdatering, Det visade sig att jag hade alla grejer hemma på hyllan för att kunna koppla in VTD ventilen ^-^ och kan bekräfta det, att ventilen gör det den skall, men eftersom min ack tank är så skiktad, så händer det ibland att när det kommer ut 70-80 grader varmt vatten till Optiman(Innan VTD ventilen hinner stänga) så kommer det upp en varning på displayen att pumpen jobbar på den högsta tillåtna temperaturen, men jag slipper nu att det piper och har sig, samt att varmvattnet håller sig längre i ack tanken  tummenupp
Så dessa ca 900:- som denna ventil kostade kommer snart att vara återbetalda!
Skrivet av: Pumpens
« skrivet: 05 november 2020, 23:20:14 »

Ok, mitt problem här är ju att när det är under +3 så startar cp till utedelen konstant (pga frysrisk) och den får ju då med sig botten temperaturen från ackumulator tanken, och det kyler ju ner vattnet rätt bra. Så det är rätt bra då om utedelen får mindre varmt vatten att leka med, när jag eldar samt då slippa larm på nätterna. Det optimala är som du har är bergvärme eller nån model där man förbinder utedelen med R32 då slipper man dessa sjukt höga värmeförlusterna. Stänger jag tex av Optiman så håller sig vattnet mycket längre tid i ackumulator tanken.
Har också två backventiler men rörisen använde backventiler för kallvatten... till ett ved system, så jag tänkte byta till klaffbackventiler istället, har fått bygga om hela lösningen, meckigt men va roligt nu när man börjar få koll på allting :)
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 05 november 2020, 22:01:15 »

Jag har ett system exakt så med ved och VP ( iofs bergvärme ) men fungerar utan en massa ventiler. VP går själv till tank och ved går själv till tank med gemensam till och från gemensam , värme tas ut själv från tank. Det enda som är att det sitter 2 st backventiler på tiil från ved och VP så inget tryckflöde går genom baklänges till någon enhet.
Skrivet av: Pumpens
« skrivet: 05 november 2020, 21:49:17 »

Mmm heter det koppelsats kanske, hittar något om det ESBE sidan nu  :)
Skrivet av: Pumpens
« skrivet: 05 november 2020, 21:38:04 »

Jo jag har ju min gamla Optima 700 som larmar hejvilt när bottentemperaturen blir lite hög, typ 80 grader. Så min tanke är att koppla in den som skissen visar i denna tråd. Det är ett under att Optiman fungerar fortfarande, när det har larmat så pass mycket ::) Så nu när jag såg denna tråd så tänkte jag, nää nu får fixa detta!

Jag har alltså 22 mm kopparrör, och måste ansluta den med någon typ utav pumpunion så man kan serva/byta om det behövs. Men inte helt lätt och hitta, då jag inte vad det heter till denna ventil  dontknow
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 05 november 2020, 21:21:22 »

Vad har du tänkt med den , det är en blandningsventil främst för VV , men kan användas till mycket.
Skrivet av: Pumpens
« skrivet: 05 november 2020, 20:03:59 »

Nu har jag fått hem en VTD 322  :D  men någon som kan länka till kopplen till denna, letat som en galning  dontknow
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 01 november 2020, 09:02:54 »

Får min pump i veckan. Försökt hitta exakt vad det är för kopplingar för att kunna ha allt på plats till helgen men det står ju inte i mina ögon tydligt i manualerna jag hittat.

Ut från huset har jag 28mm kopparrör  där jag sista biten tänkte mig en flexslang (ev löda mig hela vägen fram med 28mm...). Är det någon som vet exakt vad det är för anslutning jag ska koppla in mig på?

Manualen säger på något ställe 1" M vad det nu betyder. Sedan är det ju med två avstänningsventieler och enligt principskisserna ser det ut som att jag ska ansluta mig mot en lekande mutter  med okänd gänga...

Trist att behöva vänta och mäta och sedan beställa prylar... ännu tristare att köpa fel grejjer och behöva byta...

1"M står för 1 tum rörgäng hane (utvändig gänga)

Mvh
D
Skrivet av: Arne120943
« skrivet: 26 oktober 2020, 11:27:45 »

Får min pump i veckan. Försökt hitta exakt vad det är för kopplingar för att kunna ha allt på plats till helgen men det står ju inte i mina ögon tydligt i manualerna jag hittat.

Ut från huset har jag 28mm kopparrör  där jag sista biten tänkte mig en flexslang (ev löda mig hela vägen fram med 28mm...). Är det någon som vet exakt vad det är för anslutning jag ska koppla in mig på?

Manualen säger på något ställe 1" M vad det nu betyder. Sedan är det ju med två avstänningsventieler och enligt principskisserna ser det ut som att jag ska ansluta mig mot en lekande mutter  med okänd gänga...

Trist att behöva vänta och mäta och sedan beställa prylar... ännu tristare att köpa fel grejjer och behöva byta...

Skrivet av: Arne120943
« skrivet: 13 oktober 2020, 10:41:37 »

Du menar att der räcker med det som redan finns i värmepumen? Jag kan ju såklart spola rent de nya rören
Skrivet av: Josth
« skrivet: 13 oktober 2020, 09:24:43 »

Glöm inte att renspola det nya värmesystemet innan det tas i bruk. Då borde det räcka med ett smutsfilter.
Skrivet av: Arne120943
« skrivet: 13 oktober 2020, 08:37:48 »

Behöver man ett extra partikelfilter? Läser  manualen att det finns ett i pumpen som man ska rengöra varje år. Räcker inte detta??

(Kommit fram till att jag inte behöver ett magnetfilter iaf eftersom jag har ett helt nytt system)
Skrivet av: Arne120943
« skrivet: 29 september 2020, 15:57:26 »

Ok så 22 funkar då.

Om tempen skulle bli för hög så skulle det bara bero på att jag är hemma och eldar och då gör det ju inget att den inte återstrartar (eftersom jag kan se till att göra det innan det eventuellt fryser)

Varför skulle trycket påverkas nämnvärt av denna vetil? Om trycket i värmesystemet går upp tex 1bar för att tempen ökar så offsettas väll bara trycket i hela systemet motsvarande.   Kan inte se framför mig hur denna ventil avlastar eftersom allt vatten ändå "hänger ihop".   

Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 29 september 2020, 13:50:19 »

Varifrån triggas felkoden som blockerar pumpen? Tankgivare eller växlartemp?
Hur är styrningen i övrigt? Fast kondenserad mot returtemperatur och cirkulationspump 24/7 eller är det på ett bättre sätt?
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 29 september 2020, 12:15:10 »

Men om jag nu ska köra med 28mm rör så vill jag ju även ha en 28mm ventil i så fall men det hittar jag inte någonstans.

Det är ju bara flödet över Monoblocen som ska passera ventilen.

Låt säga att den producerar 9 kW, med ett deltaT på 8° som i sin tur ger ett flöde på 0,27 l/s. ESBE-ventien har ett kvs 3,6 som gör att det funkar utmärkt, oavsett om du har ett 28-rör eller 22-rör.

Det finns större ventiler, men de har en förmåga att läka på B-porten som då riskerar att öka temperaturer ut till värmepumpen.
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 29 september 2020, 11:35:59 »

Men om jag nu ska köra med 28mm rör så vill jag ju även ha en 28mm ventil i så fall men det hittar jag inte någonstans.

En annan fundering.....denna blandventil behövs bara de gånger botten av acctanken går över 50-55 grader. Detta är nog ett ganska osannolikt fall och OM det händer så stänger väll bara monoblocken av och larmar?
Du kan använda en mindre ventil på ett ställe utan att flödet påverkas nämnvärt.
Blir det varmare så kommer maskinen att stanna och beroende på vilket skydd som löser ut så kan den ibland inte återstarta själv.
Dessutom finns risken för högt tryck i köldmediekretsen om vattnet blir för varmt och då kan det gå åt pipskägget.
D
Skrivet av: Arne120943
« skrivet: 29 september 2020, 11:06:35 »

Men om jag nu ska köra med 28mm rör så vill jag ju även ha en 28mm ventil i så fall men det hittar jag inte någonstans.

En annan fundering.....denna blandventil behövs bara de gånger botten av acctanken går över 50-55 grader. Detta är nog ett ganska osannolikt fall och OM det händer så stänger väll bara monoblocken av och larmar?

Skrivet av: Svwerker
« skrivet: 27 september 2020, 19:38:30 »

Tack för svar.
Då borde det fungera i min anläggning utan backventil. Skulle det behövas en får jag montera en i efterhand.

Vet inte vad det beror på men oavsett vilken grosist jag går in på och söker på vtd322, vtd300 eller rsk+nummer får jag noll träffar. Jag får helt enkelt ringa runt och jämföra priser.

Tack
/Sverker
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 27 september 2020, 11:07:51 »

Om/när det är kopplat som på flödesschemat, så har både vedpannan och värmepumpen gemensam anslutning på returen. Det är lite olyckligt, men nödvändigt om/när det inte finns tillräckligt med anslutningar på tanken.

När värmepumpen står för uppvärmning, är det en fördel om inte det flödet också går genom vedpannan/braskamin eller den enhet som är ansluten. Finns det en fungerande laddomat, kanske backventilen är onödig....men endas det inte så mycket kanske vaxkropparna i laddomaten hängt sig, och energin går då förlorad genom skorsten.

Backventilen mot värmepumpen är till för att minska driftstörning när det eldas och vedpannans cirkpumpen drar flöde från värmepumpen t.ex. när termostaten börjar skifta från port B och A.

Värmepumpens cirkpump stannar inte, men däremot kompressorn. VTD-ventilen låter värmepumpens cirkpump hela tiden snurra med 50°-55° via AB->A snurra till utedelen.

Här finns de grossister som har ESBE:s prylar.
https://www.esbe.eu/se/sv-se/kontakt/norra-europa/sverige
Skrivet av: Svwerker
« skrivet: 27 september 2020, 09:36:42 »

Du behöver ingen klaffbacksventil om du inte eldar. Den förhindrar att Monoblocken blir fylld från andra hållet med varmt vatten när Monoblocken står still.
Har du sökt på RSK numret ?
Finns på varenda rörgross.

Mvh
D
Nej elda ska jag inte göra men kommer endå upp i ganska hög temperatur när det är som kallast. Varför skulle monoblocket stå still? Det ska väl gå hela tiden även om inte värmen går in i huset?

Jag har sökt och det enda jag får upp är Rsk-databasen. 45° hittar jag men ingen på 50. Får väl ställa frågan om de inte har i sitt standardsortiment.

/Sverker

Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 26 september 2020, 08:53:02 »

Ursäkta om jag hakar på den här tråden.
Jag har en CTC Electronic elpanna och separat VVB. Jag vill nu stödköra mitt system med Monoblock 7kW.
Jag är klar över att jag måste ha en VTD enligt schemat men måsta jag ha klaffbackventilen och vad fyller den för funktion?
Gärna tips på var jag kan handla en VTD322 50°, har googlat mig tokig utan att hitta något.
Du behöver ingen klaffbacksventil om du inte eldar. Den förhindrar att Monoblocken blir fylld från andra hållet med varmt vatten när Monoblocken står still.
Har du sökt på RSK numret ?
Finns på varenda rörgross.

Mvh
D
Skrivet av: Svwerker
« skrivet: 25 september 2020, 20:05:25 »

Ok en liten platta men plintar på kanske istället för leca är ju inga problem att fixa. eller så köper man ett markstativ och ställer på plattan :)

Tjusig skiss Daikin_ !

Bara för att förstå till 100%. VDT ventilen ser till att tilloppet det inte blir varmare än 50 grader gissar. När tempen är under 50 grader så stänger den helt flödet från A och har helt öppet från B och skickar ut acctannkens vatten till AB? Det är ju ett omvänt flöde mot hur beskrivningen på ventilen är men det spelar ingen roll gissar jag då...

Men pumpen stänger ju av vid hög temp så risken jag syfta på va att det blir för varmt när pumpen är avstängd. Om acctanken (som står i en lägre nivå)  tex blir 80degC så kommer det ju leta sig varmt vatten till värmepumpen. Dels blir ju detta ett värmeläckage men även eventuell skada för pumpen eller??

Ursäkta om jag hakar på den här tråden.
Jag har en CTC Electronic elpanna och separat VVB. Jag vill nu stödköra mitt system med Monoblock 7kW.
Jag är klar över att jag måste ha en VTD enligt schemat men måsta jag ha klaffbackventilen och vad fyller den för funktion?
Gärna tips på var jag kan handla en VTD322 50°, har googlat mig tokig utan att hitta något.
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 31 augusti 2020, 12:08:18 »

Ok men återigen när pumpen är avstängd och jag eldar med 80grader i tanken, kan inte det varma vattnet leta sig till pumpen och skada denna? Varmt vatten stiger ju uppåt och pumpen kommer befinna sig i en nivå ovanför acctancken

Jag har heller inte sett denna variant på koppling när jag kikat på Nibe och baxis principskisser för dockning  Sc:,h
VTD ventilen vrider när vattentempen ligger strax över 50C så att den stänger flödet mot tanken och endast värmepumpens krets kan flöda. På så sätt kan inte varmt vatten leta sig in till pumpen.

/D
Skrivet av: Arne120943
« skrivet: 26 augusti 2020, 15:47:49 »

Ok men återigen när pumpen är avstängd och jag eldar med 80grader i tanken, kan inte det varma vattnet leta sig till pumpen och skada denna? Varmt vatten stiger ju uppåt och pumpen kommer befinna sig i en nivå ovanför acctancken

Jag har heller inte sett denna variant på koppling när jag kikat på Nibe och baxis principskisser för dockning  Sc:,h
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 26 augusti 2020, 13:26:09 »

Om du inte har denna ventil så kommer trycket över växlaren i maskinen att stiga när varmt vatten kommer in i den. Denna ventil löser ditt problem.

Mvh
D
Skrivet av: Arne120943
« skrivet: 26 augusti 2020, 10:27:33 »

Ok så flödesrikting spelar ingen roll på dessa ventiler då..

Men jag förstår ändå inte varför man ska behöva styra det aktiva flödet med denna ventil. Om tempen på vattnet blir tex 50 grader så stänger ju värmepumen av (om den är inställd på det). Som backup ifall inte tempgivaren stämmer kan jag väll köpa iof...

Frågan kvarstår dock när allt är avstängt och tanken är 70-80degC  pga vedeldning. Då kommer ju varmt vatten stiga från acctanken ut till pumpen eller? ?
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 26 augusti 2020, 10:18:51 »

Ok en liten platta men plintar på kanske istället för leca är ju inga problem att fixa. eller så köper man ett markstativ och ställer på plattan :)

Tjusig skiss Daikin_ !

Bara för att förstå till 100%. VDT ventilen ser till att tilloppet det inte blir varmare än 50 grader gissar. När tempen är under 50 grader så stänger den helt flödet från A och har helt öppet från B och skickar ut acctannkens vatten till AB? Det är ju ett omvänt flöde mot hur beskrivningen på ventilen är men det spelar ingen roll gissar jag då...

Men pumpen stänger ju av vid hög temp så risken jag syfta på va att det blir för varmt när pumpen är avstängd. Om acctanken (som står i en lägre nivå)  tex blir 80degC så kommer det ju leta sig varmt vatten till värmepumpen. Dels blir ju detta ett värmeläckage men även eventuell skada för pumpen eller??
Tack för kommentaren men den bör riktas till Lexus som är pappa till ritningen.
Se bara till att VTD kopplas som Lexus har ritat på ritningen och ej som den är tänkt i ESBEs underlag !

/D
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 26 augusti 2020, 09:19:09 »


Vid 53° är ventilen helt stängd mot B.

Då cirkulerar vattnet endast genom värmepumpen och ventilen d.v.s. genom AB och A med en temperatur runt 50°-53°.
Skrivet av: Arne120943
« skrivet: 26 augusti 2020, 08:46:20 »

Ok en liten platta men plintar på kanske istället för leca är ju inga problem att fixa. eller så köper man ett markstativ och ställer på plattan :)

Tjusig skiss Daikin_ !

Bara för att förstå till 100%. VDT ventilen ser till att tilloppet det inte blir varmare än 50 grader gissar. När tempen är under 50 grader så stänger den helt flödet från A och har helt öppet från B och skickar ut acctannkens vatten till AB? Det är ju ett omvänt flöde mot hur beskrivningen på ventilen är men det spelar ingen roll gissar jag då...

Men pumpen stänger ju av vid hög temp så risken jag syfta på va att det blir för varmt när pumpen är avstängd. Om acctanken (som står i en lägre nivå)  tex blir 80degC så kommer det ju leta sig varmt vatten till värmepumpen. Dels blir ju detta ett värmeläckage men även eventuell skada för pumpen eller??
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 25 augusti 2020, 15:49:13 »

Jag är på g att installera (själv!) en luftvatten. Den ska kopplas till befintlig Acctank på 750L som jag idag värmer med sol och vattenmantlad kamin. Skulle vilja förbereda lite innan jag köper så det bara är att smäcka den på plats.

Jag tänkte gjuta en liten miniplatta och därefter mura upp lecablock för att få höjden 30cm från mark

Dra xmm kopparrör från tanken och ut genom källarväggen från sidan .  Räcker 22mm? Det är ca 5-6m max till acctanken. Alternativt korrugerat rostfritt rör vilket hade varit lite smidigare pga att det flexar. 

Dräneringen tänkte jag dra in i källaren till en golvbrunn innanför källarväggen. Hur kommer vattnet från pumen? Droppar det lite random runt om eller är det ett dräneringsutlopp?

När man eldar på med kaminen och tanken blir >60-80 grader så gissar jag ju att det kommer sippra ut värme till den avstängda pumpen. hur löser man detta? Samtidigt får den ju inte frysa sönder så man kan ju inte ha avstänignsvetiler heller eller??
En VTD ventil löser problemet.
/D
Skrivet av: RaveG
« skrivet: 25 augusti 2020, 13:19:49 »

Hur ska du göra för att fästa pumpen i lecablocken och hur ska du få den att stå helt plant?

Tycker min lösning blev bra.
Jag gjöt plintar. Gjorde en mall med hålbilden och stoppade ner rostfria gängstänger.
Du behöver nog inte vibrationsdämpare och då kan du bara skruva fast med muttrar över och under så du kan justera så den står plant.

Men det finns nog många andra bra lösningar också.

Kondensorn hänger fritt och det droppar rakt under den.

Har grävt ut och det ligger grus under min, har inte bildats is hos mig i Stockholmsområdet.

22mm räcker nog. Jag har 22 och en del 28.

Tror tyvärr du får problem om temperaturen går för högt.
Det kommer ge felkod och den startar inte igen för ens temperaturen har gått långt under vad du vill ha i tanken.
Finns en tråd om det här.
Vet inte hur han löste det problemet.

Mvh
Rave
Skrivet av: Arne120943
« skrivet: 24 augusti 2020, 10:12:50 »

Jag är på g att installera (själv!) en luftvatten. Den ska kopplas till befintlig Acctank på 750L som jag idag värmer med sol och vattenmantlad kamin. Skulle vilja förbereda lite innan jag köper så det bara är att smäcka den på plats.

Jag tänkte gjuta en liten miniplatta och därefter mura upp lecablock för att få höjden 30cm från mark

Dra xmm kopparrör från tanken och ut genom källarväggen från sidan .  Räcker 22mm? Det är ca 5-6m max till acctanken. Alternativt korrugerat rostfritt rör vilket hade varit lite smidigare pga att det flexar. 

Dräneringen tänkte jag dra in i källaren till en golvbrunn innanför källarväggen. Hur kommer vattnet från pumen? Droppar det lite random runt om eller är det ett dräneringsutlopp?

När man eldar på med kaminen och tanken blir >60-80 grader så gissar jag ju att det kommer sippra ut värme till den avstängda pumpen. hur löser man detta? Samtidigt får den ju inte frysa sönder så man kan ju inte ha avstänignsvetiler heller eller??

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!